Jump to content

Innvendig belysning


eysteind

Recommended Posts

Tok nattbussen fra Trondheim til Oslo, for noen uker siden, og la merke til "grønne lysslanger / fiberremser" som var eneste nattbelysning inni bussen.  Disse var festet langsmed gulvet i en endeløs linje fra foran til bak. Dessuten var trappetrinn merket med dette lyset. Nå har vel busser stort sett 24V anlegg, men det er mulig at sånt noe finnes til 12V også.

 

La merke til det behaglige lyset og tenkte på at dette måtte være midt i blinken til båten, i en annen farge kanskje. Nattebelysning ved f.eks. styreposisjon, markere trinn, brannslukker eller annet sikkerhets-utstyr, etc.  Det så ut for meg som lyset bestod av et tynt plastrør, på ca 2 meters seksjoner, skjøtet sammen. I hver seksjon var det ei lyspære / diode i hver ende av slangen, slik at de lyste mot hverandre og dermed fyllte hele plastrøret med lys av meget jevn styrke.

 

Noen som vet hva dette er? har sett noe tilsvarende på ferger, som markeringslys i gangene, trapper, i tilfelle brann og dårlig sikt med røykfyllte rom.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet ut 10W pærer med BA15s sokkel til 5W Halogen pærer vha. en overgang. Det virker som lysutbyttet blir omtrent det samme.

 

Den observante leser klarer sikkert å gjette hvor denne overgangen er kjøpt...

 

GeirKS

Kan du gi oss andre litt mer info så vi latsabber slipper å lete og gruble så mye  :flag:
Link to post
Share on other sites

Har nå surfet litt og orientert meg om prisnivået til såkalte LED bulbs. Billig skal ihvertfall ingen komme å si at det er. Så det blir nok loddebolt også for min del. Gjorde et kjapt søk på 'lysdiode' hos Elfa og da dukket det opp mye fint. Med litt fantasi, burde man kunne få til mye bra for en rimelig penge med utvalget som er der. Reflektorer for lysdioder har de også.

 

Og så dumpet jeg over en side som kanskje noen vil finne nyttig. Detaljert beskrivelse av hvordan man selv bygger om en vanlig pære til en lysdiode-pære. LED lamp retrofit by John Sohl. Kult prosjekt. Så nå er det bare å knerte alle pærene i båten og bygge de om til strømbesparende evighetspærer... :flag:

BildeBildeBilde

Link to post
Share on other sites

Kan du gi oss andre litt mer info så vi latsabber slipper å lete og gruble så mye  :smiley:

www.svb.de (Trodde jeg hadde mast om denne så mange ganger nå...)

 

http://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make=arts...818541583616242

 

Jeg er også interessert i hvite lysdioder, men ELFA har så mange typer, med forskjellig strålingsvinkel (og lysstyrke), er det noen som har prøvd eller vil prøve i praksis?

 

Jeg har en Petzl hodelykt med tre lysdioder som jeg bruker når jeg fikser ting og tang i båten, den er helt suveren. Liten, lett, bra batteritid og godt lys til småjobber. Litt blåere lys enn ønskelig som "leselampe" mot hvitt papir.

 

Link til lampa:

http://tinyurl.com/2fzfq

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takk for det GeirKS. Tror jeg bestiller noen.

 

Da vet sikkert om det er BA15S eller BA15D som skal brukes også da?

:smiley:

Det kommer an på lampene dine, men jeg tror BA15s er mest vanlig.

 

Se på denne pdf'n: http://www.svb.de/pdf/s_52.pdf

 

Hvis du ikke skal bestille noe mer hos SVB kan jeg ta med noen på min neste bestilling, så sparer du frakten.

 

De finnes sikkert å få tak i norge også, jeg vet bare ikke hvor  :wink:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål . Fiber? er det det samme som dioder?? Vet at det begynner å bli meget populært med fiber i store båter. trenger man lite lys... få fiber, mer lys? en bunt .

Noen som har vært borti dette?? Hørte tipet fra en "trikker"

 

Pjolter

Fiber lyser ikke selv, en må ha lys inn i enden, f. eks. en halogenpære. Virkningsgraden blir ikke den beste. Men, fordelen er at en kan få lys mange plasser, med et lyspunkt.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Og så husk at de også har godt utvalg i Carling-Switch - i tilfelle du skal gjøre noe med panelet.

Kikket litt på paneler også på www.svb.de og lurer på om jeg skal gå for dette philippi panelet

Bilde Er ikke stiv i tysk, men jeg finner ingenting om merkelapper til panelet der. Tror jeg får vente med lampe prosjektet til jeg får kontrollert hvilken type sokkel jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

Så bra ut det, KAT. Trenger et nytt panel i og med at jeg ikke har flere ledige uttak, ønsker  automatsikringer m.m. Samtidig har jeg tenkt å integrere et batt meter, en Raytheon ST60 repeater og et panel for Glomex antenneforsterker ++

 

Som det framgår av bildet under er det god plass, men ikke så lett å bestemme seg for den endelige konstruksjonen/designen Gyver ikke løs på dette før jeg vet nøyaktig hvordan det skal bli  :headbang:

 

Hvis andre har bilder av gode løsninger tar jeg gjerne imot for å få ideer.

Slik ser det ut idag:


Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare montere en lysdimmer så får du akkurat så mye eller lite lys du vil ha. Hadde det i forrige båten og det fungerte perfekt. Kjøpte hos en campingvognforhandler.

en lysdimmer er i praksis en regulerbar effektmotstand. Dess lengre ned du regulerer lyset, dess mer strøm brukes ( dimmeren blir varm )

Dimmer gir altså mindre lys, men mer strømforbruk...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har gjennomgått emneregister for nedenstående spørsmål uten å finne svar, løfter derfor dette emnet opp.

 

Jeg har i båten 14 lamper, og 3 nye skal komme til. Dette er vanlige lamper fra Maritim (ikke LED eller noe nygromme saker).

 

Mitt spørsmål/dummyspørsmål er : hvor mange lamper kan der egentlig kobles opp mot felles sikring (10amp) uten at sikring ryker, og er ledningene i stand til å takle dette. Jeg vil anta at det på kveldstid vil være maks 6-7 lamper på samtidig, men da spredd over hele båten....

Link to post
Share on other sites

1; 10A sikring = 120Watt ved eksakt 12 volt ( og ingen tap )

Så kan du regne sjøl, avhengig av antall watt pr lampe ( varierer med lampene, fra 5W til 21W.

 

Jeg personlig ville delt det på minst 3 kurser, så er ikke hele skuta svart om du har en feil et sted.. ( og det skjer jo av og til... )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...