Jump to content

Bunnventil (kuleventil) blivit treg


hasse

Recommended Posts

Det har vært skrevet endel om dette på forumet. Min erfaring er at sluseventiler er det eneste som fungerer i saltvann. Spes. kuleventiler i større dimensjonen (over 1/2") har lett for å sette seg fast slik at spindelen brekker.

Kuleventiler som fungerer finnes, men ikke hos de som selger båtutstyr. Sannsynligvis må man til forhandler av industrikomponenter med pris deretter.

Link to post
Share on other sites

quote name='Ingar' post='396500' date='16.06.07 17:50']Det har vært skrevet endel om dette på forumet. Min erfaring er at sluseventiler er det eneste som fungerer i saltvann. Spes. kuleventiler i større dimensjonen (over 1/2") har lett for å sette seg fast slik at spindelen brekker.

Kuleventiler som fungerer finnes, men ikke hos de som selger båtutstyr. Sannsynligvis må man til forhandler av industrikomponenter med pris deretter.

 

Neida, har en kompis som kjøpte 1 1/2" Oslo SW, Sandvika-området, Maritim eller noe slikt. Ventil og to slangestusser av topp kvalitet i AISI 316, rundt 1500 kroner. Dette var ikke det pjanket man vanligvis finner.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syrefaste kuleventiler med syrefast kule, tror jeg neppe du finner hos båtutstyrsforretninger.

Har nevnt dette i tidligere tråder at vi blir oversvømmet med billige løsninger fra Taiwan, China etc. Materialer som selges som syrefast er" urene" d.v.s. at de mangler det rette innhold av molybden (2-3%)

Be om materialsertifikat 3.1.b. Dette kan selgeren fremlegge, hvis han er seriøs.

Har en del år i denne bransjen, så jeg burde vite hva jeg snakker om.

Link to post
Share on other sites

3.2b sertifkat er selvsagt tilgjengelig hos de seriøse ventilleverandører, men dette må vanligvis spesifiseres ved bestilling av ventilen og koster noen tusenlapper ekstra.. Dette var normalt da jeg drev med offshore ventiler forn 6-7 år siden. Forøvrig så var det ikke normalt med 3.1b sertifikat på små fittings under 2 tommer... da benyttes vanligvis et enklere og billigere 2.2 sertifikat.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Syrefaste kuleventiler med syrefast kule, tror jeg neppe du finner hos båtutstyrsforretninger.
Har nevnt dette i tidligere tråder at vi blir oversvømmet med billige løsninger fra Taiwan, China etc. Materialer som selges som syrefast er" urene" d.v.s. at de mangler det rette innhold av molybden (2-3%)
Be om materialsertifikat 3.1.b. Dette kan selgeren fremlegge, hvis han er seriøs.
Har en del år i denne bransjen, så jeg burde vite hva jeg snakker om.


Bare for å si det, du er ikke den eneste som vet hva du snakker om når det gjelder ventiler og materialer.


3.2b sertifkat er selvsagt tilgjengelig hos de seriøse ventilleverandører, men dette må vanligvis spesifiseres ved bestilling av ventilen og koster noen tusenlapper ekstra.. Dette var normalt da jeg drev med offshore ventiler forn 6-7 år siden. Forøvrig så var det ikke normalt med 3.1b sertifikat på små fittings under 2 tommer... da benyttes vanligvis et enklere og billigere 2.2 sertifikat.


Vi tar NOK 2700 per shipment for 3.1b. 2.2 koster en tusing mindre. Er det m.ao. en foretning, f.eks. SeaSea som bestiller inn 10 ventiler av en dimensjon, så klasker det på kr. 270 pr ventil, pluss fortjeneste, pluss mva. Altså i området kr. 500 ekstra for sertifikatet. Vi utsteder ikke sertifikater uten at bestiller spesifiserer. Dette gjelder også leveranser til olje- og gassindustrien i Norge og ellers i verden.
Link to post
Share on other sites

. Forøvrig så var det ikke normalt med 3.1b sertifikat på små fittings under 2 tommer... da benyttes vanligvis et enklere og billigere 2.2 sertifikat.

På syrefaste materialer,ventiler,fittings etc. er det helt normalt å levere 3.1.b sertifikat fra 1/4" til 2". Fordelen med dette sertifikatet er at du da har en "sporbarhet". Det vil si at for eks. ventilen har en bokstav og/eller tallkode preget i materialet.

Dette refererer til det aktuelle sertifikat. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Medfølgende sertifikat av ventiler i fritidsbåter er vel å dra det noe langt. Da jeg var i skips-og oljeindustrien tok det lang tid, masse arbeid og uhorvelig med kostnader å få gjenomført sertifisering av ventiler og rørutstyr. Det er vel stor muligheter for at prisnivået på fritidbåter vil vær noe forskjellig fra i dag dersom det ble et krav.

 

Kuleventil: Rent praktisk gjelder det å bevege ventilen av og til, helst ukentlig. Når båten står på land bør en kontrollere skrogjenomføringer og ventilet, og ventilene smøres opp. På sjøen kan en sette i en havariplugg på utsiden, ta av slangen å prøve og move/smøre opp ventilen.

Link to post
Share on other sites

Fasit svar på kuleventiler som er blitt så trege att spindlen som drar kula rundt brytes av er att ventilen er alt for lite brukt ett godt råd er og åpne og stenge alle bunnvenntiler med gjevne mellomromm vær også oppmerksom på att hvist håndtaket på en kuleventil går for lett kan det være att spindlen er røket og en beveger da bare håndtaket uten att kula følger med.

Link to post
Share on other sites

Fasit svar på kuleventiler som er blitt så trege att spindlen som drar kula rundt brytes av er att ventilen er alt for lite brukt ett godt råd er og åpne og stenge alle bunnvenntiler med gjevne mellomromm

 

helt enig, jeg stenger nesten alle ventiler når jeg går i land. Unntatt de to på dassen, det er også kuleventiler og er fryktelig treige. har nok ikke vært lukket siden båten var ny. Skal kjøpe nye, og det blir kuleventiler - fort gjort å stenge/åpne.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at sluseventiler er det eneste som fungerer i saltvann. Spes. kuleventiler i større dimensjonen (over 1/2") har lett for å sette seg fast slik at spindelen brekker.

Min erfaring er at sluseventiler ikke fungerer. Jeg trodde lenge at jeg åpnet og stengte en 1 1/2" ventil. Når jeg skulle sjekke den (10 år gammel) oppdaget jeg at skruen mellom stengerattet og slusen var ødelagt. Jeg skrudde og skrudde, men slusen stod like åpen. Av en eller annen grunn fungerte endestoppen så jeg trodde virkelig at jeg hadde stengt ventilen. Ren flaks gjorde at jeg ikke prøvde å skifte slangen mens båten lå på sjøen. Det kunne blitt vått

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at sluseventiler ikke fungerer. Jeg trodde lenge at jeg åpnet og stengte en 1 1/2" ventil. Når jeg skulle sjekke den (10 år gammel) oppdaget jeg at skruen mellom stengerattet og slusen var ødelagt. Jeg skrudde og skrudde, men slusen stod like åpen. Av en eller annen grunn fungerte endestoppen så jeg trodde virkelig at jeg hadde stengt ventilen. Ren flaks gjorde at jeg ikke prøvde å skifte slangen mens båten lå på sjøen. Det kunne blitt vått

Hei

Jeg snakkede ålesund armatur angående Syrefaste sluse ventiler så er hela ventilen syrefast utom ratten det må vel bli den svakkeste punkt. (Ratten er lagt i svart stål)

Men det skall vel ikke vare så vanskligt å ordne en av/på ratt i ett annet matrial. Om jeg husker rett så er det firkant infestning på spindeln til ratten.

 

Hasse

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...