Jump to content

Bunnventil (kuleventil) blivit treg


hasse

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

En interssant artikkel om korrosjon, og jeg kunne ikke unngå å legge merke til at Najad verftet hadde kjøpt inn denne ventiltypen fra Italia fordi den blant annet var billig... Er dette gjengs over kvalitet på slike båter mon tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bra artikkel, selv om alt ikke er sant. Jeg vil tro at den rimelige kvaliteten er gjennomgående på moderne båter. Det er ikke bare materialkvalieten på gjennomføringen som 'bekymrer' meg, det er også forholdet at man gjenger slik at materialtykelsen i bunnen av gjengepartiet ofte kommer under 1 millimeter. Under slike forhold vil også spenningskorrosjon lettere trigge av. Det er uderlig at det ikke foreligger en standard som betinger en viss kvalitet også innen dette området.

Link to post
Share on other sites

Artikkelen var grei nok den. Viser at Aisi-316 (CrNiMo) kommer brukbart ut. Ser han nevner 2-5 år før denne blir angrepet av pit corrosion og spaltekorrosjon. Har selv sett at syrefaste Aisi-316 kuleventiler har stått i opptil 8-10 år før man kan se korrosjonsangrep. Har selvfølgelig noe med de forhold den står i.

Ellers er det klart at det beste er 254 smo materiale, men dette blir såpass kostbart, at det nok aldrig vil bli installert som standard i serieproduserte lystbåter. Ventiler med denne legering må vanligvis spesialbestilles fra produsent.

Link to post
Share on other sites

Den artikkelen fikk meg til å velge gjennomføringer og ventiler i Marelon - koster omtrent det samme som RF.

 

Den er jeg helt enig i. I hvertfall så lenge det dreier seg om plast og aluminium. Vil ikke på treverk og litt tilbakeholdene under vannlinjen på jern. Men det kan nok hende at Hulda kommer til å bruke materialet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ukvalifisert oppsummering: Messing er greit, men korroderer bort med tid og stunder, syrefast er bedre men må også passes på da det er utsatt for korrosjon, men bronze? Er det tingen? Ser av Shipshop som er nevnt tidligere at det ikke er så veldig mye dyrere enn syrefast.

 

Er det lettere å se på syrefast om den er skiftemoden enn messing?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Skulle bytte til bronze i 2009, men trøbbel med posten medførte at jeg endte med kjipe Maritim messing ventiler. To av dem er nå umulig trege, og jeg vurderer å skifte til Thrudesign, eller hva det heter. Har ikke plass til klossene til Marleon der de står. Men aller helst ønsker jeg å drøye livet til ventilene noen år til, de er jo bare 4 sesonger gamle.

 

Jeg har derfor lurt på om jeg, når båten går på land i vinter, skal stenge ventilene, koble fra slangen inne, og helle oppi en desiliter eller to med olje/motorolje. Dette vil vel da sige inn rundt omkring i løpet av vinteren. Ødelegger jeg da noen pakninger i ventilene? Noen bedre forslag? Jeg kommer ikke til med fett, og ventilene er ikke løsbare fra skroggjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Når jeg en sjelden gang har båten på land smører jeg kula fra utsiden med en pensel. Har benyttet vaselin eller rødt silikonfett. En annen ting jeg gjør for at de ikke skal bli trege er å åpne/stenger alle kuleventiler når båten er benyttet. Har skiftet til Marelon-ventiler på septiktankene og til syrefast fra Tess på motorkjølevann. Resterende 7 kuleventiler er de originale 19 år gamle av messing/?bronse som fortsatt fungerer bra. I bruksanvisning til Marelon-ventiler står det at de skal smøres med silikonfett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...