Jump to content

Fjernstyre start/stopp av motorvarmere med Clas Ohlson SMS Alarm


mateco

Recommended Posts

Så har jeg da endelig fått montert slangevarmere på begge motorene (TAMD60C) og røyk ved oppstart er redusert når motorene er gode og varme.

Jeg bemerket imidlertid at varmerne brukte 3-4 timer for å få varmet motorene og det betyr at jeg enten må ha varmerne tilkoblet hele tiden eller jeg må slå de på 3-4 timer før oppstart.

 

Jeg bor cirka 10 km fra marinaen hvor båten ligger, og det sier seg selv at det blir en smule tungvint å kjøre ut dit 3-4 timer før oppstart bare for å fyre opp varmerne.

 

Nå har det seg slik at jeg har installert Clas Ohsons SMS alarm modul, og tanken har streifet meg om jeg kan benytte denne til også å slå av og på varmerne.

 

Modulen har 2 relé utganger R1 og R2. Problemet med disse er at de kun kan aktiveres i en begrenset tidsperiode fra 1 til 255 sekunder. Det sier seg selv at jeg på denne tiden aldri vil få varmet opp motorene.

For å få til en løsning har jeg derfor tenkt å bruke disse signalene til en holde-krets som kan styre varmerne. Tanken er da å benytte det ene signalet til å slå PÅ varmerne (R1) og det andre signalet til å slå de AV (R2).

 

Ved å sende en SMS ”R1=ON/2” vil relé utgang R1 slutte i 2 sekunder og opprette en holdekrets. Ved å sende en SMS ”R2=ON/2” vil R2 slutte og holdekretsen vil bli brutt. For aktivisering om bord monterer jeg 2 stk push-knapper (NO) samt en indikeringslampe som indikerer når holdekretsen er aktiv.

Et 220VAC relé kobles til 220V AC anlegget om bord der jeg benytter en NO kontakt til å slutte fødespenningen til kretsen. På den måten vil holdekretsen kun være mulig når 220 VAC er tilstede. Jeg vil da sikre at reléne ikke trekker unødig strøm hvis vedlikeholdsladeren ikke er aktiv.

 

Men før jeg setter i gang så vil jeg gjerne spørre forumet om det er andre som har gjort lignende med denne alarm modulen og om det noen som har synspunkter på dette opplegget?

 

Mvh

mateco

hkretsmv.jpg

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg koblet styrestrømmen på denne måten, og det virket!! Men under testing ble jeg også klar over at jeg har misforstått anvisningen på alarm modlulen. Det lar seg nemlig gjøre å aktivisere/dekativere R1 og R2 på ubestemt tid. Dermed velger jeg å modifisere/forenkle styrestrøm skjemaet noe. Dvs. forkaste holdekretsen.

Fortsettelse følger !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Slik blir da den modifiserte versjonen av styrekretsen.

Ved å sende en sms "R1=ON" til alarm-modulen vil motorvarmerne ved hjelp av MV slå seg på, forutsatt at 220V AC er tilstede. For å slå varmerne AV sender jeg "R1=OFF"

 

For å slå på varmerne lokalt ombord monterer jeg en AV/PÅ bryter (vippebryter e.l.)

 

kretsmv.jpg

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da er systemet oppkoblet og testet! Fungerer perfekt! Den andre utgangen (R2) kan jeg bruke til noe annet, f.eks. kupe varmer/varmeovn eller kanskje oppstart av ebersprecheren? Noen forslag?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

220 VAC releet er ment for å sikre mot at releene trekker unødig strøm hvis landsstrøm eller aggregat ikke er tilstede, men man kan sikkert anvende releet til andre oppgaver også. F.eks. koble den til alarm modulens alarminngang slik at jeg blir varslet hvis landstrømmen forsvinner ??

 

Det jeg mener er at jeg har benyttet den ene relee utgangen på alarmmodulen til å fjernstyre motorvarmerne, men jeg har forsatt en utgang ledig som jeg nå kan benytte til å fjernstyre (AV/PÅ) noe annet ombord.

En vippesikker termostatstyrt vifteovn som kupevarmer kanskje?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...