mateco Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Så har jeg da endelig fått montert slangevarmere på begge motorene (TAMD60C) og røyk ved oppstart er redusert når motorene er gode og varme. Jeg bemerket imidlertid at varmerne brukte 3-4 timer for å få varmet motorene og det betyr at jeg enten må ha varmerne tilkoblet hele tiden eller jeg må slå de på 3-4 timer før oppstart. Jeg bor cirka 10 km fra marinaen hvor båten ligger, og det sier seg selv at det blir en smule tungvint å kjøre ut dit 3-4 timer før oppstart bare for å fyre opp varmerne. Nå har det seg slik at jeg har installert Clas Ohsons SMS alarm modul, og tanken har streifet meg om jeg kan benytte denne til også å slå av og på varmerne. Modulen har 2 relé utganger R1 og R2. Problemet med disse er at de kun kan aktiveres i en begrenset tidsperiode fra 1 til 255 sekunder. Det sier seg selv at jeg på denne tiden aldri vil få varmet opp motorene. For å få til en løsning har jeg derfor tenkt å bruke disse signalene til en holde-krets som kan styre varmerne. Tanken er da å benytte det ene signalet til å slå PÅ varmerne (R1) og det andre signalet til å slå de AV (R2). Ved å sende en SMS ”R1=ON/2” vil relé utgang R1 slutte i 2 sekunder og opprette en holdekrets. Ved å sende en SMS ”R2=ON/2” vil R2 slutte og holdekretsen vil bli brutt. For aktivisering om bord monterer jeg 2 stk push-knapper (NO) samt en indikeringslampe som indikerer når holdekretsen er aktiv. Et 220VAC relé kobles til 220V AC anlegget om bord der jeg benytter en NO kontakt til å slutte fødespenningen til kretsen. På den måten vil holdekretsen kun være mulig når 220 VAC er tilstede. Jeg vil da sikre at reléne ikke trekker unødig strøm hvis vedlikeholdsladeren ikke er aktiv. Men før jeg setter i gang så vil jeg gjerne spørre forumet om det er andre som har gjort lignende med denne alarm modulen og om det noen som har synspunkter på dette opplegget? Mvh mateco Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Nå har jeg koblet styrestrømmen på denne måten, og det virket!! Men under testing ble jeg også klar over at jeg har misforstått anvisningen på alarm modlulen. Det lar seg nemlig gjøre å aktivisere/dekativere R1 og R2 på ubestemt tid. Dermed velger jeg å modifisere/forenkle styrestrøm skjemaet noe. Dvs. forkaste holdekretsen. Fortsettelse følger ! Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Slik blir da den modifiserte versjonen av styrekretsen. Ved å sende en sms "R1=ON" til alarm-modulen vil motorvarmerne ved hjelp av MV slå seg på, forutsatt at 220V AC er tilstede. For å slå varmerne AV sender jeg "R1=OFF" For å slå på varmerne lokalt ombord monterer jeg en AV/PÅ bryter (vippebryter e.l.) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hvor mye kostet Defa Releet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hei! Nå har jeg selvfølgelig rota vekk kvitteringen, men jeg mener å huske at Defa releet kostet en plass mellom 200-300 kroner. mvh mateco Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Da er systemet oppkoblet og testet! Fungerer perfekt! Den andre utgangen (R2) kan jeg bruke til noe annet, f.eks. kupe varmer/varmeovn eller kanskje oppstart av ebersprecheren? Noen forslag? Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Kupevarmer! Det er også noen som dektektrer om landstrømmen forsvinner på en inngang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 220 VAC releet er ment for å sikre mot at releene trekker unødig strøm hvis landsstrøm eller aggregat ikke er tilstede, men man kan sikkert anvende releet til andre oppgaver også. F.eks. koble den til alarm modulens alarminngang slik at jeg blir varslet hvis landstrømmen forsvinner ?? Det jeg mener er at jeg har benyttet den ene relee utgangen på alarmmodulen til å fjernstyre motorvarmerne, men jeg har forsatt en utgang ledig som jeg nå kan benytte til å fjernstyre (AV/PÅ) noe annet ombord. En vippesikker termostatstyrt vifteovn som kupevarmer kanskje? Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.