Jump to content

Prosjekt Selco Selsport ferdig! Totalrenovert! :-)


Viking.

Recommended Posts

Prosjekt SELCO Selsport ferdig!! SKÅL!! :drink: Jepp, nå er vraket som jeg kjøpte i høst for 2000 ferdig renovert og sjøsatt. Ta en titt og kom gjerne med kommentarer. Veldig fornøyd!! Tor Kristiansen

 

 

02062006277.jpg

 

02062006280.jpg

 

13052006251.jpg

 

13052006253.jpg

 

13052006254.jpg

 

13052006255.jpg

 

p4150022.jpg

 

p4150049.jpg

 

p6110279.jpg

 

p6130310.jpg

 

p6150322.jpg

 

p6180355.jpg

 

p6290425.jpg

 

p7040441.jpg

 

p7080004.jpg

 

p7100025.jpg

 

p7120048.jpg

 

p7230101.jpg

 

p72301152.jpg

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Nydelig. Må bare innrømme at jeg synes de båtene der er fantastisk flotte, selv om jeg er seil- og snekkemann selv. Synes du har vært særlig heldig med vindskjermen, selv om den ikke er like sjarmerende som originalen. Det er ikke enkelt å få en vinkel som kler båten perfekt, men det ser ut til at du har klart det bra. Kos deg med båten.

Link to post
Share on other sites

Vel, timer har jeg ikke regnet ut ennå, har ført en "logg" på antall timer, men som sagt ikke regnet de sammen ennå, det kommer. Røret foran på bauen, en en voldsom pulpit. Ikke vakker nei, fjernet den :smiley: . Vindskjermen laget jeg først i en tremal, for å se på vinkelen og korrigere den etter hva jeg syntes var pent. Ble fornøyd med vinkler og utseende. Båten er pusset helt ned, og støpt med glassfiber både i baugen under på begge sidene, noe under og i høyre hjørne bak, styrbord side. Og pusset igjen og sparklet til den store gullmedaljen. Deretter har den fått 2 lag med antipest over og under vannlinje. 4 lag med coat, ny fenderlist, ruter, puter, stoler, benker, ratt, elektrisk, pullere og lanterner. Tok litt i vinter, og holdt på fra snøen gikk til den ble ferdig for en ukes tid siden. Men, dette har stort sett vært kvelder og helger. Er jo i jobb selvsagt. ;.)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

INGAR, takk for fiksing av bilde fremvisingen, er litt fersk her på båtplassen, hva gjorde du? Tor K.

 

Dette gjør du med "Bildeopplasting", du finner link på postesiden for innlegg. Etter å ha lastet opp bildet får du en link du kan lime inn i innlegg på forumet. For at bildet skal vises direkte i innlegget må du benytte Bilde-knappen, hvis ikke vil det bare vises en link til bildet.) Det finnes mange innlegg på forumet om bruk av bilder, se Emneoversikten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Flott prosjekt! Gratulerer! :cheers:

 

Eg har akkuratt samme båt sjølv, men den er ikkje gjort noko med sidan den var ny....seint på 60 tallet viss eg ikkje tar heilt feil..

 

Lurer på kva fart du får med motoren din...?

eg har sjølv ein 75HK på hekken men er ikkje fornøgd med farten..den gir seg på 33knop, spørsmålet er om det er motoren eller båten... :smiley:

 

 

 

Mvh

"Powerline"

Link to post
Share on other sites

Lurer på kva fart du får med motoren din...?

eg har sjølv ein 75HK på hekken men er ikkje fornøgd med farten..den gir seg på 33knop, spørsmålet er om det er motoren eller båten... :smiley:

Mvh

"Powerline"

 

Har en Selco Selfleet ( ca samme skrog under ), den gjorde 40miles med 90 hk, blir ca 34 knop, så det mulig det er skroget som begynner å bremse.

Prøver igjen dette året med ca 140 hk :cool: , ( litt forsterket hekk, ja ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

eg har sjølv ein 75HK på hekken men er ikkje fornøgd med farten..den gir seg på 33knop, spørsmålet er om det er motoren eller båten... :smiley:

Mvh

"Powerline"

 

Virker som at det er vanskelig å få noe særlig mer fart på disse.... Har mistanke om at den flate bunnen bak m/ runde sider gjør at man får stor våt flate, vannet vil ikke slippe skikkelig..

Hjelper vel heller ikke om båten er full av

gjennomvått skum... men hvis det er tilfelle så burde du merke at båten føles "blytung" i vannet, samt under sjøsetting/oppsetting.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jepp, forsterket akterspeil og skummet i dobbelbunn var fra tidligere fjernet, har forsterket noe :-)

Må få gratulere, siden jeg er inne i tråden din å forstyrrer...... burde ha båt/motor lenge der.

 

 

Er det Tower of Power du skal ha bakpå ? :cool: :cool:

Fikk tak et rimelig eksemplar av sorten :smiley: ,litt kirurgi og den var frisk igjen.

 

Virker som at det er vanskelig å få noe særlig mer fart på disse.... Har mistanke om at den flate bunnen bak m/ runde sider gjør at man får stor våt flate, vannet vil ikke slippe skikkelig..

Hjelper vel heller ikke om båten er full av

gjennomvått skum... men hvis det er tilfelle så burde du merke at båten føles "blytung" i vannet, samt under sjøsetting/oppsetting.

Tror nok du er inne på noe......min ble laget i 62, største påhenger da var vel 75hk, de tenkte vel ikke så mye på farten dengang.

Skummet er vel bytte på de fleste nå ?? :lol: , hvis ikke er det jo bare å begynne.

 

Farten er jo ikke alt, får heller jobbe litt med tiden det tar å oppnå den...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Flott båt. Hadde et slitent eksemplar for ca 15 år siden sammen med noen kompiser. Vi fikk 25-30 knop med en 40 hk suzuki. Virker som den ikke går forterer samme hvor stor motor du har på. Vi fikk problemer med at vann lekket inn i dobbelt bunnen, og byttet den etter en sesong, men har mange gode minner om den sommeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har rett i underkant av 30 knop, med 40 merc. Det er utrolig viktig å "sprette opp" den doble bunnen og fjerne alt skum. Det blir posøst med årene og suger utrolig mye vann. Ut med det! Kan fort bli drøye 150 kg feilfordelt vekt der :sad: . Skal du erstatte det så må du bruke skum med lukkede celler. Polyuretanskum. Ikke byggskum!! MEn, det fungerer veldig greit uten. Jeg armerte mitt akterspeil med glassfiber, og deretter montert en solid plate bak for å gi speilet jevnt press på stor flate. Brukte 35mm vannfast kryssfiner. (den brukes forøvrig ellers til lastebilplan) Solid og god!

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...