Jump to content

Prosjekt Selco Selsport ferdig! Totalrenovert! :-)


Viking.

Recommended Posts

Må få gratulere, siden jeg er inne i tråden din å forstyrrer...... burde ha båt/motor lenge der.

 

Arne Kjetil

 

Joda det tror jeg også. Eneste grunn til et evt bytte senere er vel størrelsen på båten. Kan nok hende sovemuligheter blir en greie med årene.... Vi får se :-)

 

Tor

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

34knop med 90 hk Droll?

 

Kun 6-7 knop mer enn meg med min noe beskjedne 40hk Merc -93... Drar mye suppe da i forhold for relativt lite fartsøkning. Jeg tror også at Selco`s forming av skrog (under) gjør at det virker som en fartssperre... Selv om det ikke var det som var tenkt en gang i tiden (les 70-tallet).. Litt spent på resultatet med 140 hesteren som du nevner. Har du testet den?

 

Tor

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

For å ta 90 hkn først, motoren er ifra 1964, så den er målt til 90 hk på veiva, oversatt til propell hk blir det rundt 75-80 hk .

 

Og, har testa med 140 hk ( også målt på veiv = blir ca 120-125 på propell ) oppnådde da 40 knop :cool: ( GPS målt ), må teste litt mere på propell siden da propellen river seg løs ( kaviterer )under pådrag, drar opp i plan på ca 2600, på 3000 sier det pang..... kaviteringa kan løses med å tilte ned motoren 1 hakk, men går utover hastigheten :nono:.

Propellen jeg har bruk nå er en 13 X 19" aluminiums propell, har også et par i stål, men de har større stigning .....

 

Ved max hastighet går båten meget pent, ingen problemer med over/under planing.

 

Motoren har vært tema i denne diskusjonen, løsningen var å selge motoren...

Noen time på operasjons bordet + omfattende transplantasjon ( veiv/råder ) og den synger igjen......

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jepp, 40 knop, ikke værst det da!! :cheers: Føler at med min 40 hk, så er jeg rimelig fornøyd med 27-28 knop. Er jo også en liten økonomisk greie med suppe forbruket også. Jeg er på vannet så ofte jeg kan og kjekt å ikke måtte fylle opp hver eneste gang :nonod: . Går og venter på Tiny-Tach turtelleren, j*vlig spent på om den har det turtallet som er optimalt for motoren, med og uten passasjerer. Drittvær her i oslofjorden om dagen, mye regn og en del vind, slapper av litt til det blir noe bedre vær. :cool:

Redigert av TorKri (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Idag kom Tiny-Tach turtelleren, hiver meg i bilen og monterer den med det samme!! Tror turtallet er noe lavt, men ikke all verden, spennende å se.. Kanskje jeg får dratt noen fler hk ut av mercuryen...?? Har ørlite tvil om maxturtallet men tror jeg legger meg på 5600, muligens det er 100 over anbefalt, men siden jeg tester den alene og ofte kjører med en passasjer eller fler i båten så burde det være greit vel? Noen kommentarer? :rolleyes:

Redigert av TorKri (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også tro 5600 er rimelig "safe". Særlig når det vel kun er når fører er alene ombord dette er oppnåelig?

 

Nå har ikke jeg samme motor som deg Tor, men for det det er verdt så er maksimalt anbefalt turtall for lengre tids kjøring med min litt eldre Yamaha 40 DE på 5500 rpm (dette ihht Yamaha motor Norge). I tillegg står det i et skriv med tekniske spesifikasjoner som jeg har fått tak i på motoren (tilskruingsmoment, tomgangsturtall etc etc) at maksimalt turtall for kortvarig overskridelse av 5500 rpm er 5900 rpm.

Link to post
Share on other sites

:seeya: Takk for svar. Har nå vært ute og testet.. Den kommer raskt opp i plan, og gjør ca 27 knop. Fornøyd med det. Så til turtallet da.... Ved fullt gasspådrag får jeg max 5200, med min 13p propell. Det ideelle da er å gå ned til 11.... Skal da få 5600... MEN, noen som vet hva jeg da mister i fart?? :confused: Eller øker hastigheten siden jeg får 400rpm ekstra. Eller er det slik som jeg tror, at aksellerasjonen øker dramatisk og toppfarten kan dette litt...?? :confused::confused:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

5600 var det jeg også ville lagt meg på, greit med litt å gå på..

Ja en båt blir ikke lettere med tiden, nye duppeditter ombord, motoren slites, groe, noen ekstra kilo her og der...

 

Eller er det slik som jeg tror, at aksellerasjonen øker dramatisk og toppfarten kan dette litt...?? :confused::confused:

 

Du vil få raskere akselerasjon, toppfarten vil antagelig bli omtrent den samme, kan også øke...

 

Sett opp motoren slik at får en WOT på 5600 LETT lastet ( en ombord, 1/3 tank, ellers tom båt ).

Tror ikke motoren vil falle ifrahverandre med turtall opp imot 5800, men over 6000 begynner å bli risikabelt :wink:

Normalt bruks turtall bør nok begrenses ned imot 4500 - 5000 ( mere behagelig/økonomisk ).

 

Hvis du bruker båten til vannski, burde kanskje du gå ned litt til på stigningen, men da må DU holde turtallet nede :yesnod: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

:-) Selvsagt ikke, får se om det er mulig å skaffe en 11p merc propell brukt noen steder. Noen som leser tråden som har en liggende til en grei pris?

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har forøvrig en annonse inne med salg av en tilsvarende båt her på markedet LINK

 

Det er en lik båt som trenger en kjerlig hånd. Noen som har lyst å gjøre et kupp?

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noe er det, men ikke voldsomt. Kommer helt an på øynene som ser, og hvordan man ønsker resultatet skal bli :smiley: Send meg en epost eller IM. Den er i betraktelig bedre stand enn den som jeg har restaurert. Helt klart :-)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Da er den eldre selco`n solgt. Han jeg kjøpte den av skulle ha 12000 for den. Med 50 evinrude 90 mod vro og kalesje. Prutet den til 9 på tlf. Tok en titt. Grei motor og kalesje. Prutet igjen til 7 :smiley:. Kjørte derfra og sa at jeg skulle "tenke litt på det" (hadde da egentlig bestemt meg for å ta den). Ringte han opp igjen en time etterpå, fikk da prutet den til 6000!!!! RØVERKJØP!

 

Solgte da den havarerte Mercury 40 motoren for 2500,- Solgte båten uten kalesje og motor nå nylig for 2500,-. Solgte også en turteller som lå med for 300,-

 

Så da ble utgiften for en 50 hk evinrude vro 90mod, med kalesje, KUN kr 700,-

 

Det må vel sies at jeg har gjort en grei handel da vel? :cheers: :cheers:

 

Går mot en ny båtsesong med større motor og kalesje med et smil :yesnod: :yesnod:

 

 

dsc00415.jpg

 

dsc00438.jpg

 

holmestrand01.jpg

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...

Vel, timer har jeg ikke regnet ut ennå, har ført en "logg" på antall timer, men som sagt ikke regnet de sammen ennå, det kommer. Røret foran på bauen, en en voldsom pulpit. Ikke vakker nei, fjernet den :smiley: . Vindskjermen laget jeg først i en tremal, for å se på vinkelen og korrigere den etter hva jeg syntes var pent. Ble fornøyd med vinkler og utseende. Båten er pusset helt ned, og støpt med glassfiber både i baugen under på begge sidene, noe under og i høyre hjørne bak, styrbord side. Og pusset igjen og sparklet til den store gullmedaljen. Deretter har den fått 2 lag med antipest over og under vannlinje. 4 lag med coat, ny fenderlist, ruter, puter, stoler, benker, ratt, elektrisk, pullere og lanterner. Tok litt i vinter, og holdt på fra snøen gikk til den ble ferdig for en ukes tid siden. Men, dette har stort sett vært kvelder og helger. Er jo i jobb selvsagt. ;.)

 

Hei, jeg skal lage meg en vindskjerm tilsvarende din, men lurer på hvor du fikk tak i aluminiumsprofilene? Ble disse produsert av et firma basert på mål, eller fikset du det selv? Evt. hvordan?

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Profilene hadde et mekanisk verksted liggende og slenge. De siste de hadde dessverre. Men en vinkel profil med en mindre vinkel profil inni bør gjøre samme nytten. Lykke til..

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...