Jump to content

Litt vansker med å forstå polardiagram


Enzo

Recommended Posts

Jeg sitter og ser på polardiagrammer her , 3 båter.

Elan 37 som har lys 1,29 ?

Swedestar som har lys 1,31

Pronavia 38 som har lys 1,31

 

Det jeg ikke forstår er at polardiagrammet på pronavia viser at båten er BETYDELIG raskere enn de 2 første men alikevel er lystallet det samme som en av de og ubetydelig høyere enn Elanen.

 

Elanen

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/3d9caf18db.jpg

Swedestar 370

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/swedestarpolar.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/polartabellsved.jpg

Tabell PRONAVIA

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/pronavpolar.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lys systemet baserer seg i all hovedsak på statistikk og ikke på teoretiske beregninger og formler. Ved fastsettelse av LYS tall på nye båter ser man på mange andre systemer samt data om båten og LYS tallet settes gjerne litt høyt på nye båter. Etterhvert som statistikk data innhentes vil LYS tallet evt. justeres. Teoretisk vil derfor en rask båt kunne ha ett lavt LYS tall dersom det er mindre gode seilere som seiler regattta. LYS systemet fungerer relativt godt for vanlige turseilaser og for oss amatører.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fullt klar over dette med LYS men pronaviaen og swedestaren er jo begge seilt mye i regattaer og har samme LYS tall (og jeg regner med atlys tallene begynner å bli korrekte etterhvert) , greit nok at det kan være små variasjoner men ifølge tabellene så kan man jo seile fra swedestaren med pronaviaen med drivanker ute omtrent.

Link to post
Share on other sites

Pronaviaen og Swedestaren har omtrent samme måltall i ORC Club. Elanen har noe lavere. ORC Club benytter VPP på samme måte som IMS. Kan det tenkes at det ene polardiagrammet er basert på empiri, mens det andre er regnet ved hjelp av et VPP-program?

 

I startlisten for Gotland Rundt er det listet måltall for en del ulike båter i bla LYS, IMS og ORC

 

Gotland rundt - pdf

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert på ORC-rating jeg heller, men det bare slo meg at hvis noen hadde koblet opp en PC mot f.eks Maxsea eller Deckman og generert sitt eget polardiagram basert på emipiri, ville det kanskje se noe annerledes ut enn det teoretiske som genereres av et VPP.

 

Om LYS-tallet endres for disse båtene gjenstår å se, og blir det kanskje som du har observert at Pronaviaen får høyest tall. Ulempen er jo at det tar litt tid før "rettferdigheten" slår inn.

 

Personlig synes jeg Pronaviaen er mer Racer/Cruiser, mens Swedestaren er Cruiser/Racer. Men fine er de begge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...