Jump to content

Volvo Penta MD 5B går varm

La Digue

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har noen gode tips vedrørende en sjøvannskjølt VP 5B som går varm?

Her er symptomene:

1. Det kommer vann ut med eksosen, men jeg synes det er lite

2. Når jeg gir på turtall, kommer det ikke nevneverdig mer vann

3. Jeg kan kjøre i 3 knop uten at den går varm

Jeg har sjekket følgende:

1. Vanninntaket. Når jeg kobler fra slangen inne i båten, strømmer vannet livlig inn når jeg åpner kranen.

2. Impeller er skiftet.

3. Termostaten er kontrollert. Den begynner å åpne ved ca. 65 grader hvilket er litt høyt, men ikke mye.

4. De små rørene (messing?) er åpne og fine

5. Termostathuset inneholdt endel rustavleiringer.

6. Når jeg ser inn i motoren der hvor termostaten sitter, ser det ganske ok ut.

Andre opplysninger:

1. Eksos-slangen er av moderne, skikkelig type.

2. Eksosbendet hvor vannet går inn i eksosen er nytt i fjor.

3. Jeg har montert en billig eksospotte i plast av typen som ser ut omtrent som vannlåsen til et toalett.

4. Ved utløpet går eksosslangen i en bøy opp mot dekk før den går inn på eksosutslippet på akterspeilet.

Mulige årsaker som jeg lurer på:

1. Vannpumpen. Kan det være at lokket trenger plansliping eller bytte slik at det slutter tettere til impelleren? Eller at den lille kammen som klemmer sammen impellerbladene er slitt?

2. Det sitter fast noe, f.eks. en avbrukket vinge fra en tidligere impeller.

3. Det er for stor motstand i eksos-systemet slik at det blir mottrykk mot vannet.

4. At vannmengden er normal, men at kjølekanalene i motoren er nokså tette.

5. At hele kjølesystemet er normalt, men at motoren går varm av en annen grunn.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Kjenner ikke MD5 men det kan være termostathuset som er rustet i stykker slik at vannet ikke tvinges gjennom motoren men deler seg og går litt i motoren og litt rett i eksosen, se innlegg #28 i denne tråden.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ser ikke ut som termostaten tetter bypass-røret på denne motoren - skal det være det? Termostaten sitter innover i motortoppen og kan ikke gjøre noe annet enn å åpne opp.

Ok, om du mistenker for lite vann kan du jo koble fra sjøvannet like etter pumpen og kjøre motoren i noen få sekund og se hvor mye vann som kommer ut direkte fra pumpen, deretter koble til pumpen igjen og ta av slangen til eksosbendet og se om der kommer ut like mye. Er det betydelig mindre må du lete steg for steg gjennom alle plasser sjøvannet passerer for å finne ut hvor strupingen er. Husk også på at gamle gummislanger kan svelle opp/revne innvendig så selv om de kan se fine ut utenpå kan der være strupinger innvendig og om du er riktig uheldig er der en løs flik som sperrer slangen når der er vanngjennomstrømming og ikke ellers...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Har vært borti en volvo penta på ca 10 hest (ensylindret), hadde de samme problemene, og der var det "halvmånen" inni pumpa som var slitt. Kunne ikke se noe slitasje, men prøvde nesten alt annet. Alarmen for varmgang holdt ikke kjeft før jeg skiftet halvmånen.

Lykke til

Hei og hå

Regent

hmm...jeg har hatt en sånn motor inntil jeg var nødt til å bytte for et par år siden, og jeg er redd jeg må si det er grunn til pessimisme. Men det går an å prøve seg med tilbakespyling, alternativt systemrens. Mye tyder vel på at det er forholdsvis tett innover i kanalene.

• 3 uker senere...

Jeg har etter hvert gått gjennom hele kjølesystemet.

1. Inntakskranen er gammel og av sliten skru-type. Den bør byttes når båten er på land. Men vannet strømmer inn, så dette er ikke årsaken til varmgangen.

2. Pumpa. Impelleren var det første jeg byttet. Men det var mye slitasje på innsiden av pumpelokket. Det har jeg nå slipt ned, og den lille kammen inne i pumpa skal byttes. Helst burde jeg byttet pumpe - noe som koster ca 2000 kr fra Drevia - og ca 4000 i Norge.

3. Termostathuset var rustent og nokså mye grodd igjen. Det har jeg reparert, men det bør nok byttes. 2500 kr.

4. Termostaten testet jeg i en gryte med vann. Den begynte å åpne seg ved 62-65 grader og var helt åpen rundt 90. Dette er innenfor feilmarginene. Har likevel kjøpt ny, så har jeg den gamle i reserve.

5. Det var endel avleiringer og rust i kjølekanalene rundt sylinderen. Dette har jeg pirket vekk og renset med Systemrens. Jeg brukte blant annet drill påsatt 30 cm tynn wire til å rense opp. Nå er det åpent, og dreneringspluggen nede på sylinderen virker.

6. Eksosbendet var nytt i fjor, så det er ok. Når eksosbendet ruster i stykker, blokkerer det heller ikke vannet.

7. Eksospotta type vannlås kan gi mye motstand. Det er neppe årsaken til varmgangen, men det føre til tapt motoreffekt. Jeg bytter den med en liten Elastomuffle - som er kjent for å gi svært lite motstand.

Jeg har med andre ord funnet flere feil. Den direkte årsaken til varmgangen mener jeg er nr 2, pumpa.

Jeg har også levert topplokket og dysa inn til service. Dette hadde ingen ting med varmgangen å gjøre. Jeg tenkte bare at det var greit når jeg først hadde demontert det. Det har sikkert ikke blitt gjort siden motoren var ny i 1980. Nå regner jeg med at motoren varer i mange år fremover.

Tidligere hadde jeg angst for å gå løs på båtmotoren selv. Jeg så på den som et stort mysterium. Prisen på service gjorde at jeg ble motivert til å gå løs på den, og nå synes jeg at jeg kjenner den godt. Motorangsten er borte!

Motorangsten er borte!
Knallbra det vett du :smiley: :smiley: :smiley:

Jeg hadde tilsvarende problemer i sommer og fikk det rådet å løsne slangen på saltvannsintaket, helle i sitronsyre og la det stå over natten. 5 krydderkonvolutter til 35 NOK med sitrinsyre fra ICA i Strømstad gjorde biffen. Neste morgen var ikke eksosen til å kjenne igjen. Ingen røyk og mye vann. Sitronsyren løste tydligvis opp groe som holdt på å tette helt vanntilgangen. :smiley:

Jeg hadde tilsvarende problemer i sommer og fikk det rådet å løsne slangen på saltvannsintaket, helle i sitronsyre og la det stå over natten. 5 krydderkonvolutter til 35 NOK med sitrinsyre fra ICA i Strømstad gjorde biffen. Neste morgen var ikke eksosen til å kjenne igjen. Ingen røyk og mye vann. Sitronsyren løste tydligvis opp groe som holdt på å tette helt vanntilgangen. :smiley:

Dette med sitronsyre har vært oppe her på Båtplassen før. Det blir omtrent det samme som systemrens.

Men jeg skjønte ikke helt hvor du helte inn sitronsyren.

Den suger ikke luft noe sted? Sprukket lokk / dårlig pakning på sjøvannsfilteret f.eks?

Hele kjølevanns-systemet står under trykk (først fra vannet utenfra, og deretter trykket fra pumpa, så jeg tror ikke det kan suge luft. Men vannpumpa danner ikke skikkelig vakuum hvis den har dype spor av slitasje.

Hvis man har sjøvannsfilter montert over vannlinje kan det suge luft der. Men jeg har ikke noe sjøvannsfilter. Slangen går fra inntaket til girkassen og derfra til pumpa, så til vakuumventilen (som står under trykk når motoren går) og deretter til termostathuset før det ender i eksosen.

Topplokk er overhalt, dieseldysa er sjekket, vannpumpa har jeg slipt lokket på og byttet den lille kammen, termostathuset er reparert, slagg og rust er fjernet i rør og kjølekanaler.

I dag har jeg skrudd det hele sammen. Motoren startet lett, og det kom mye mer vann enn før mekkingen begynte. En tur i rask fart (hvis man kan kalle 5,6 knop rask fart!!) på 1,5 timer viste at motoren ikkke lenger går varm.

Takk for alle innspill! Nå kan jeg ganske mye om Volvo Penta MD5.

Jeg har beskrevet hele overhalingen her: http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Loggen/Loggen.html

• 1 år senere...

Vil bare følge opp denne tråden med erfaringer fra min MD5 som også har hatt litt hetetokter. Hos meg var det en ganske enkel løsning - termostathuset hadde rustet i stykker etter lang og tro tjeneste. Hullet i huset blir for stort - antar at vannet velger minste motstands vei, bypass, og ikke gjennom termostat og motor. Da koker gamla.

Etter å ha byttet termostathus fungerer motoren ypperlig, selv etter lang gange på høyt turtall - noe som var helt urealistisk tidligere. Legger ved et mobilbilde av de to husene, dessverre litt dårlig kvalitet.

Ellers anbefaler jeg denne for alle med en MD5: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies

dsc00118.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...