Jump to content

På tide å begrave "stridsøksen" på forumet


Sydvesten

Recommended Posts

Vi er mange som til tider vrir og vender på mye som blir skrevet her på baatplassen og tonen på forumet blir ikke så hyggelig av det. Vi lirer av oss det meste av usakeligheter og useriøse innlegg. Jeg er ikke på noen måte bedre enn andre og har mine svin på skogen... Jeg foreslår at vi legger fortiden bak oss nå og ser fremover.

 

For ordens skyld så vil jeg ikke navngi andre enn meg selv her.. men jeg tror de fleste av oss er såpass oppegående at vi innser at vi ikke alltid bidrar positivt til miljøet her på dette eminente forumet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uenighet er grunnlaget for mange gode diskusjoner, men det er ingen grunn til å bruke øks. Vi er såpass ulike at noen ord vil nok uansett oppfattes som undødig skarpe av enkelte og ganske så ufarlige av andre. Det må vi leve med. Det som vi bør klare å holde oss for gode til er personangrep.

 

En annen god leveregel på forum som dette er å spørre seg selv om det er en rimelig god balanse mellom saklige kommentarer og de lutt mer spøkefulle useriøse, for ikke å snakke om at vi utnytter muligheten til å holde spøk og moro i tråder som er startet for spøk og moro, og den mer seriøse diskusjonen i andre tråder.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi legger fortiden bak oss nå og ser fremover.

 

Det hadde vært fantastisk! Mildt sagt frustrende at hobby-kverulanter skal dominere alle tråder som kunne gitt noe tilbake.

Jeg har også mine svin på skogen, men skjerper meg garantert hvis det blir en felles dugnad for å heve seriøsiteten, og få båtlivet i sentrum. :cheers:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

den balansen sjøtummel refererer til , synes også jeg bør være et krav fra moderatorene , såfremt det er et seriøst emne og trådstarter er med på leken.. synes egentlig trådstarter skulle kunne bestemme litt i sin egen tråd. innrømmer at opphetede diskusjoner ( der går ei grense) er grei underholdning av og til . :blush: personangrep direkte på personen som feks å dra inn barndommen til folk. eller mødre . burde gi gult kort . mens når folk angriper det en annen har skrevet bør takhøyden være veldig høy. feks sitatet sebaldus la fram , kan da vel ingen ta seg nær,av eller bli såret av.?? selvsagt blir men het i toppen,men det er jo sundt for hjertet :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Smarte sjøulker,

 

jeg er aktiv medlem av to andre forum, det ene er for Land Rovere her i Norge, kjemisk fritt for personangrep og kverulanter. Vel, vi har en; men han har vi vent oss til. Ca like mange brukere som her.

 

Så er jeg medlem av et engelsk Land Rover forum, der er det en indre krets på rundt 20 mann, med opptil 10.000 poster bak seg. De herjer med alle, og gjør det helt umulig å ferdes der. Nedlatende og retter engelsken til hverandre (ikke min).

 

Må si at dere har ligget sånn midt mellom, så sett fra en nybegynner hadde det vært fint om dere hadde sluttet å krangle så mye. Og - Bavaria er en kanonfin båt. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vi er mange som til tider vrir og vender på mye som blir skrevet her på baatplassen og tonen på forumet blir ikke så hyggelig av det. Vi lirer av oss det meste av usakeligheter og useriøse innlegg.

Kanskje det gjør at det blir et A-lag og et B-lag av medlemmer? Det store flertallet er som meg: ganske passive.

Jeg tror at om enkelte hadde vært mere romslige for meninger og informasjoner de ikke er 100% enige i, og lar være å kjøre ut litt satirisk og aggresivt, hadde flere våget seg frampå.

Det hadde vært en berikelse for forumet, som for all del er en flott kunnskaps- og underholdningsbase.

Men det er tross alt bare en brøkdel av medlemmene som er særlig aktive, og det ligger nok mye kompetanse hos mange av de (oss) som stort sett bare leser.

K

Link to post
Share on other sites

Men det er tross alt bare en brøkdel av medlemmene som er særlig aktive, og det ligger nok mye kompetanse hos mange av de (oss) som stort sett bare leser.

Dette må være mer enn riktig. Når man ser på forholdstallene mellom skrevne innlegg og viste innlegg spriker disse ganske mye. Eksempelvis har den siste Bavariatråden (MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria? ) i skrivende stund 283 innlegg og 15.232 visninger (en aktiv skriveprosent på 3 % i forhold til antal ganger viste innlegg - jeg vet ikke hvordan dette prosentvise forholdet er sammenlignet med andre fora [redigert kl. 22.24]). For meg virker det åpenbart slik at svært mange med svært god kunnskap unnlater å skrive på BP. Forklaringen er sikkert mangfoldig. Noe kan være en tidvis aggressiv tone på forumet: når man skriver de flørste gangene kan man hurtig få bitende kommentarer. En annen forklaring er at man ikke "kaster seg utpå". Grovt sett er det omlag 250 medlemmer som har mer enn 300 innlegg på BP. Det må være en oppgave for forumet å stimulere til at flere kunnskapsrike medlemmer skriver om sin kunnskap. Det er mitt syn.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før denne tråden ble postet har jeg ikke lest noen av trådene disse "problemene" kommer fra.

 

Jeg tror bare diskusjonene fortsetter i denne tråden., men jeg oppfordrer ikke til det! :nono:

 

Jeg er med på å tenke fremover :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Heisan kjenner ikke Sydvesten privat men har vært inne på tanken sånne folk vil Norge/Båtplassen ha.Har alltid lest topicene til ham osv.Syntes han er en kjernekar.Ellers må vi alle må stå samlet sammen er vi sterke.Ellers mange hygglige folk inne på her med litt humor :yesnod: osv.Ps hadde kansje vært greit med en chate side også noe alla mirc eller lignende.Da hadde en muligen blir mere plass til topic osv her fortstå meg rett.MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Godt initiativ, Sydvsten :cheers:

Kanskje det gjør at det blir et A-lag og et B-lag av medlemmer?
I den grad det blir et A og B-lag så velger jo den enkelte hvilket lag de vil være på. Der er flere aktive her som har "fått seg en på nebbet" og blitt svært så fornuftige i etterkant og det er jo glimrende. Personangrep synes jeg bør slås hardt ned på. Det kan også være fristende å sitere fra Etikette:
Når det "tar av".

En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle.

De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut.

Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere.

Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten.

Selv om du kan skrive innlegg, så du ikke.

Det hadde vært en berikelse for forumet, som for all del er en flott kunnskaps- og underholdningsbase.
For min del er det viktig at den kompetansen som lagres her er noenlunde tilgjengelig for ettertiden. Slik som den nylige Mythbuster:Bavariatråden kunne ha blitt et glimrende oppslagsverk men fordi mange ikke klarte å lese og forstå første innlegg ble det hele en katastrofe med tanke på at andre senere skal kunne lese erfaringene.

 

Der finnes mange lekegrinder på nett og jeg håper i det lengste at enkelte bør kjenne sin besøkelsestid her og ikke framtvinge sensur og utestengelser.

 

Dette er og har alltid vært et glimrende forum og vi må alle bidra med med det som er nødvendig for å fortsatt la det være det beste båtforum :flag_da::flag_sw::flag:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

... og det bør være et tankekors for oss alle - inklusive de som er satt til å moderere.

Den korte tiden jeg har vært medlem på BP har det tidsvis vært noen ytterst få innlegg (sikkert mindre enn 0.1 promille) som har blitt moderert. Jeg antar det er ytterst vanskelig for "moderatorene" å vurdere når det er nødvendig å justere ett innlegg. For min egen del er jeg opptatt av tre ting:

1) Det er viktig at vi har et forum som er dynamisk hvor mye kunnskap kan komme til uttrykk og hvor sentrale spørsmål stadig drøftes ut fra nye medlemmers erfaring og synspunkter.

2) Det er viktig at takhøyden er stor på forumet - vi må tillate mange synspunkter knyttet til saksforholdene.

3) Vi må tilstrebe at "gode" diskusjoner ikke skades av for mange kommentarer som er noe utenfor selve trådtemaet.

 

Jeg har sikkert selv "skadet" mange tråder i og med at jeg har noen innlegg her på BP. Jeg kan imildertid forsikre BP om at jeg aldri har hatt noen hensikt om å ødelegge eller å skade BP. Jeg er tidvis opptatt av at vi ikke utvikler diskusjoner som støter nye medlemmer vekk fra BP. Jeg tror det er viktig at enhver bidragsyter her på BP med gjevne perioder stiller seg selv spørsmålet om hva man selv har bidratt med her på BP. Selvfølgelig er det et svært viktig bidrag å stille kritiske spørsmål, eksempelvis om "myter" i fritidsbåtlivet - noe Ingar gjør i flere innlegg. Jeg oppfatter hans innlegg som velmenende for andre medlemmerher på BP.

Jeg skal ikke dømme om hvorvidt andre medlemmer har som bevisst eller ubevisst hensikt å ødelegge BP -men det hender at jeg gjør meg den tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...