xGoRD Startet 26.August.2007 Link til dette innlegget Startet 26.August.2007 Hei alle! Har et prosjekt på gang med å sette inn en touchskjerm i instrumentpanelet til en Skibsplast 560 VS. Valget av touchskjerm er gjort og falt på en lillput 10.4" fra komplett data. Litt skeptisk til skjermen ved sollys men en transreflektiv skjerm er foreløpig litt for dyrt. Er i kontakt med en leverandør av det men prøver ut konseptet først med lilliputen. Tanken er å få kartplotter, mp3 spiller, dvd/mpg spiller, radio, tv og internet i en pakke. Når pcen da er i båten kan man jo utvide og implementere f.eks. et flowmeter eller lignende. Dette blir i såfall et annet prosjekt. Litt om båten. En 1997 Skibsplast 560VS med en 90HK Honda 4-T. Båten er kun gått i ferskvann og var det mest strøkne eksemplaret av båten jeg kom over. To tidligere entusiat eiere som har holdt båten meget godt vedlike. Som nevnt har plasseringen av touchskjermen blitt instrumentpanelet. Mange grunner til det. Det ligger rett foran fører. Er lite utsatt for sprut. Har et lite overheng som kan beskytte noe for sol, og jeg kan evt. bruke meg selv som skygge. Samt enkel tilgang til strøm og kobling til pc. Når det er sagt så er det ikke så enkelt at man bare kan skjære et hull til skjermen. Der sitter det instrumenter pr. idag så et nytt instrumentpanel med en annen organisering er på sin plass. Materialet som skal brukes i det nye instrumentpanelet er King Starboard, kjøpt hos Maritim. Dette skal trekkes med "treimitasjons" folie fra foliatech. Men nå er det på tide å komme seg ut på vannet - bilder og oppdateringer kommer hvis det er interesser for det. Hvis noen har et bilde av instrumentpanelet i en skibsplast 560vs orginalt så post det gjerne inn. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) Fra Skibsplasts hjemmeside. Brosjyrebilde. Forøvrig. Stilig båt! Redigert 26.August.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sebaldus Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har gjennomført et lignende prosjekt i en Yamarin 5800. Hadde liggende en vifteløs industripc med via prosessor på 677 mhz. Denne er ganske solid og skal tåle støt og slag. Denne kan brukes både med en vanlig 2.5 harddisk og med minnekort for en pc helt uten bevegelige deler. Hadde en harddisk liggende og tenkte teste om denne tåler røff bruk i båt og event gå over på minnekort når den dauer. Monterte harddisken oppi en liten plastikksøppelkurv fra Biltema som jeg foret med høyttalerdempeull fra samme sted. Dette har faktisk holdt i hele sommer og alle som har kjørt en slik Yamarin vet at denne hopper, spretter og slår når det er krusninger på sjøen. Pcen er kun i bruk til elektroniske kart med en Haicom usb-gps. Kjøpte en 10 tommer touchskjerm på ebay som er montert i taket. Dette tror jeg var litt tabbe da det er omtrent umulig å bruke denne under fart pga vibrasjoner. Umulig å treffe symbolene i kartet med pennen. Ville derfor heller valgt en løsning med en trackball tilsvarende det jeg har på pcen i seilbåten. Dette fungerer bedre etter min erfaring. I seilbåten har jeg forøvrig en VoomPc som går direkte på 12 volt. Kjøpte denne på ebay. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Valget av touchskjerm er gjort og falt på en lillput 10.4" fra komplett data. Litt skeptisk til skjermen ved sollys men en transreflektiv skjerm er foreløpig litt for dyrt. Kan lilliputen dimmes? Dvs dimming av bakgrunnslyset - vet fra f.eks frøken fryd sin "boatputer" at det er dette som er viktigst ved valg av skjerm, nr 2 er synlighet i sollys. Og må man bruke penn ved touch? Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Kan lilliputen dimmes? Dvs dimming av bakgrunnslyset - vet fra f.eks frøken fryd sin "boatputer" at det er dette som er viktigst ved valg av skjerm, nr 2 er synlighet i sollys. Og må man bruke penn ved touch? ¨ Man kan stille lysstyrken og kontrasten på skjermen. Var det f.eks. ved nattkjøring du tenkte på? Man trenger ikke bruke penn ved touch. Fungerer like fint å bruke fingeren. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 ¨Man kan stille lysstyrken og kontrasten på skjermen. Var det f.eks. ved nattkjøring du tenkte på? Ja men kan man stille lysstyrken på inverteren? Dvs får du den mørk nok til nattkjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Jeg har trøbbel med at min lilliput slår seg av etter relativ kort tids bruk. Bruker den som ekstra skjerm på en bærbar. Har du noe forslag? Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Ja men kan man stille lysstyrken på inverteren? Dvs får du den mørk nok til nattkjøring? Skjønner ikke helt hva du mener men jeg har ikke sett noe andre valg enn de man finner på alle skjermer. Dvs i menyen på skjermen. Har prøvd den på nattekjøring men setter da lysstyrken ved å sette på natt"skins". På kartplotterprogrammet kan man sette "day", "dusk" og "night". Road Runner programvaren har også mulighet for å sette på nattskins. Synes det fungerte greit, "night" skin var nesten litt for mørk, mens "dusk" var litt mer passe. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Jeg har trøbbel med at min lilliput slår seg av etter relativ kort tids bruk. Bruker den som ekstra skjerm på en bærbar. Har du noe forslag? Det gjorde min også men det var fordi power options sto slik at de skulle skru av monitor etter 15 minutter. Kan det være noe så enkelt hos deg også? Satte min til always on og never på de andre valgene. Er også et valg under Advanced om hva som skal skje når du lukker skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 (redigert) En liten oppdatering... Denne er det da som skal inn. Var litt krevende å modde for å passe inn i konsoll, hadde egentlig gitt den opp en tre-fire-fem ganger men så fungerte den igjen på siste forsøket. Loddingene til lysstoffrørene er vannvittig dårlige. Hopper rett til ferdig installasjon og erfaringer. Hvis noen er interessert i noen bilder underveis så si fra. Synes skjermen virker helt grei. Har vært i kontakt med noen som har transreflektive skjermer også men det blir en del dyrere. Vi får se senere, foreløpig synes jeg lysstyrken er helt grei men mulig vinklinga av skjermen gjør at jeg sitter veldig gunstig til. Har egentlig ikke opplevd noen episoder hvor jeg ikke har sett det jeg vil se, men ved direkte sollys rett på så blir bildet såklart blassere. For treimitasjon har jeg trekt folie fra foliatech. Dyr men ser relativt bra ut og lett å jobbe med. King Starboard materiale er etter min mening helt ypperlig til et slikt prosjekt. Kartplotter programvaren fungerer bra, har koblet til forsterker til pcen og bruker roadrunner til video og musikk. Fungerer veldig greit bortsett fra en bug i roadrunner softwaren når jeg skal stille musikkvolumet. Neste år blir det integrert radio og muligens tv. Mulig jeg skal bygge inn en flowmåler hvis jeg finner rette sensoren. Tips mottas med takk Edit: Skruene skal også skjules neste år :p Redigert 21.Oktober.2007 av xGoRD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Jeg synes det så flott ut Hvordan er det med innsynsvinkel på den skjermen, hvis den hadde lagt flatere? Jeg kunne godt tenkt meg en slik løsning nedfelt i "kartbordet" men hos meg blir skjermen liggende ganske mye mer. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
xGoRD Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Hei og takk :) Jeg tror innsynsvinkelen fortsatt blir grei selv om du legger den litt flatere uten at jeg har testa det. Det er andre veien det blir problemer; dvs. se ovenifra og ned på skjermen fordi lysstoffrørene ligger kun i bunnen. *Ole Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 hvorfor måtte du inn og sjekke loddingene på lystoffrørene da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
xGoRD Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 hvorfor måtte du inn og sjekke loddingene på lystoffrørene da ? Fordi lyset i skjermen forsvant Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 I seilbåten har jeg forøvrig en VoomPc som går direkte på 12 volt. Kjøpte denne på ebay. Lykke til med prosjektet! Hvordan er denne VoomPC'en når man starter båten? Vil den ikke da reboote og starte på nytt, noe man slipper med en bærbar pc? Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Noen bilder underveis etter ønske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.