Jump to content

Fjord motorseiler, noen som kjenner denne typen ?


At-le

Recommended Posts

 

Men var ikke dette en stiv pris for en 33 fots båt som har 30 års dag i disse tider! :eek: For rundt 600 000 kan en vel skaffe seg 6-7 år gamle båter av samme størrelse. Betaler virkelig markedet så mye for et gammelt kjent navn ? Riktignok ganske så velholdt og oppgradert. Personlig vil jeg jo tro at noe slikt http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=7&tot=83 er mye mere kurant å bruke tilsvarende pengesum på.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Men var ikke dette en stiv pris for en 33 fots båt som har 30 års dag i disse tider! :eek: For rundt 600 000 kan en vel skaffe seg 6-7 år gamle båter av samme størrelse. Betaler virkelig markedet så mye for et gammelt kjent navn ? Riktignok ganske så velholdt og oppgradert. Personlig vil jeg jo tro at noe slikt http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=7&tot=83 er mye mere kurant å bruke tilsvarende pengesum på.

:sailing:

 

Hei

Ja så klar det mye penger 30 år gammel, men det er motorseil. ikke vanlig seil....

 

PS jeg er ikke ekspert seil. Bare vanlig motorbåten....

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Men var ikke dette en stiv pris for en 33 fots båt som har 30 års dag i disse tider! :eek: For rundt 600 000 kan en vel skaffe seg 6-7 år gamle båter av samme størrelse.

Tja... Det er jo to helt forskjellige båter du sammenligner her. Det er som å sammenligne kråke og and. Begge er fugler, men helt forskjellige.

Jeg personlig vill heller betale for en gammel og god båt som har vist at den tåler det den er laget for gjennom 30 år, fremfor en "ung båt med lite erfaring" Jeg er også overbesvit om at 70 tallet var den tiden de beste båtene kom på, og noe annet vill være uaktuelt for meg helt tid den dagen det motsatte er bevist.

 

Jeg liker heller ikke raske regatta seilbåter eller disse kombinerte regattabåtene og turbåtene. Jeg er forelsket i langkjølte seilbåter og gjerne med litt motorseiler stil. Den Finske Marina synes jeg er flott!

 

Nå skal det sies at få (ingen?) er som meg, men ja, det er marked for gamle og "treige" båter :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Den Fjord 33 i Arendal har jeg vært ombord i og det er en flott båt. Er jo nyere motor, ny rigg og et kostbart rulleseilsystem. Forøvrig lå det en trebåt i Mandal i sommer som var helt identisk til disse båtene. Muligens pluggen de laget formene av. Er en av mine drømmebåter dette her og noe av det fineste som finnes rent estetisk. Mulig jeg er sær.

Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at få (ingen?) er som meg, men ja, det er marked for gamle og "treige" båter
eg e iallefall heilt enige med deg, blei foreslått den finske her på bp. då eg va på båtjakt, nydlige båtar, Visste ikkje om 28 fotaren te Fjord, bler mær og mær imponerte av ka så blei gjort der.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Tja... Det er jo to helt forskjellige båter du sammenligner her. Det er som å sammenligne kråke og and. Begge er fugler, men helt forskjellige.

Joda, skal ikke legge skjul på at seilbåter ikke er et område hvor jeg har mye peiling.... Interessen for segling er derimot litt oppadgående og derfor ser jeg litt på annonser for motorseilere og seilbåter og f.eks denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=165&page=5 har jo en adskillig lavere pris for omtrent lik "mengde båt" Ikke like klassisk i linjene riktignok.

 

Men jeg ser jo at klassikere som Najad, Nauticat o.l også holder seg godt i pris for "gamle båter". Og det er jo tross alt markedet som bestemmer rett pris!! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig lå det en trebåt i Mandal i sommer som var helt identisk til disse båtene. Muligens pluggen de laget formene av.

 

Konstruktøren, Eivind Amble, bygget to båter i tre i samme sjanger og i 1970 fikk han datidens store plastprodusent, Fjord, med på å bygge en motorseiler, Fjord MS 33. Det er bygget mellom 40 og 50 båter av denne modellen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At det også er få tilsalgs, har bidratt til at prisene stort sett har vært høye.

De ligger nå en stund disse båtene også, denne har jo en måneds annsinitet på finn.no... så det kan vel tenkes at prisene sort sett er for høye etter mitt syn.. Mener også å sett sett en litt romsligere cockpåit ombord i andre 33 fotere enn denne

45_-335814304.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her et par bilder jeg tok av en Fjord MS33 i Mevagissey i Cornwall i sommer.

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7739/sommerferi...and_07_421a.jpg

Noen timer etterpå stod den bokstavlig talt på egen ben.

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7739/sommerferi...and_07_601a.jpg

 

mvh tuffff

 

Det der med billedopplasting går feil hver gang. Noen som legge disse direkte inn for meg?

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig der Mulligan, for oss som har familie er det greit å kunne ha den rundt seg og ikke jage dem nedenunder under seilas... Ungene mine lærer mere av å være i cockpiten under seilas, men respekterer at ikke alle verdsetter dette like høyt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel bare at det har sporet litt av.

Men båten du startet tråden med er altså en Wikingboats, senere Fjord, MS34.

Den ble også levert med åpen cockpit, lå en sånn på bygga "vår" tidligere. Flotte båter.

Men den negative hekken er veldig høy, så dette er ikke noe for de som liker å bade fra båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...