Jump to content

Fjord motorseiler, noen som kjenner denne typen ?


At-le

Recommended Posts

Det ligger 4-5 stykker av disse i vår havn i Kristiansand og enda flere rundt omkring i distriktet, både med vindskjerm og sentercockpit (som HR omtrent) og med dog-house, og både med 1 og 2 master. En slektning av meg bygget en slik på 80-tallet og har den ennå, og denne har jeg seilet en del med da jeg var yngre.

Jeg tror de fleste (alle?) er selvbygget og standarden varierer veldig, men med blå stripe, teakdekk og vindskjerm er de ikke ulike på HR og Najad fra samme tid - bortsett fra det litt spesielle, høye akterskipet. Det gir to gode ting: en enormt stor og lys og fin (9 ventiler i skutesiden der!) og et stort og godt akterdekk (plass til dekksstoler/fluktstoler etc. i havn). Men som det blir påpekt, det er ikke så lett å klatre opp (og utover samtidig) fra vannet. - En annen side er spørsmålet om hvor komfortabelt det er å gjøre større overfarter i en båt som er så høy. Også cockpiten ligger veldig høyt, og båten hiver seg liksom i sjøene mer enn en lavere og smidigere seilbåt. Likevel vil man vel si at båten er en ganske god sjøbåt. For størrelsen er den også en meget romslig bo-båt. Jeg vet at flere av båtene har tre kabiner (akterkabin, forpigg og en kabin med to køyer over hverandre (den ligger under/ved siden av cockpiten)) og WC på den andre siden av cockpiten - denne tjener også som gjennomgang til akterkabinen. Men jeg har hørt om en som brukte den tredje kabinen som et verksted/sturom, omtrent som Ragnar Kvam hadde det på Boström 37. Og med det kommer jeg på at det er Bruno Boström som har tegnete Wiking 34 Classicen også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...