Jump to content

Utbedring dobbeltbunn med vann - Selco 13


Batdilla

Recommended Posts

Sannsynligvis er dobbeltbunnen i Selco 13 foteren til Batdillerinnen mer eller mindre full av vann. Selger fortalte at det muligens var behov for å sjekke om det var vann i dobbeltbunnen og eventuelt tappe av dette. Hvis det i tillegg var skum i dobbeltbunnen, måtte også dette byttes. Prisen på båten gjenspeilet selvsagt denne "lille mangelen". Jeg har nå drevet litt research på området. Lest en rekke innlegg på BM og i tillegg Ingars artikkel. Spørsmålet nå er hvordan jeg angriper dette.

 

1) For det første - kan noen bekrefte, eller enda bedre: avkrefte at bunnen i Selco 13 fot er fyllt med skum?

 

2) Helst burde jeg tatt opp og fått tømt bunnen for vann og evt. skum nå med en gang slik at båten får tørke lenge før jeg gjør noe mer. Dessverre har jeg ingen steder å ta den inn og utetemperaturen innbyr ikke akkurat til å drive utendørs. Sikkert frosset allerede. Tenkte å fjerne alt i dobbelbunnen til våren og la den tørke en måned mens jeg pusser den ned utvendig og lakkerer. Burde tørke det verste i løpet av denne tiden. Enig?

 

3) For å gjøre inspeksjon og tømming enklere i framtiden tenkte jeg å sette i et par lokk i dørken - alá drivstoffpåfyllingslokk.

 

4) Når så alt er tatt ut og båten er tørket, er det store spørsmålet hva jeg gjør med den tomme dobbeltbunnen. Aller helst kunne jeg tenkt meg å erstattet skummet med avstivinger under dørken. Men dette frykter jeg er mer arbeid enn jeg ønsker å legge ned i båten. Snømannen og Batdillerinnen skal også ha sitt og de har mye høyere prioritet. Selv om all fornuft tilsier at det beste hadde vært å ikke fylle opp igjen med skum, heller jeg til at dette er minst arbeid. Skal jeg komme til og få lagt på avstivinger under dørken må veldig mye av dørken av og arbeidet med å få det på plass igjen blir tilsvarende stort. Jeg håper jeg kan klare meg med å skjære ut et par passelige store åpninger i dørken og at jeg får ut evt. skum via disse. Deretter når det har tørket skikkelig, blir det vel til å fylle i noe skum igjen og deretter støpe på igjen åpningene jeg har skåret ut.

 

Noen som kan komme med noen trøstens ord slik at jeg ikke får så dårlig samvittighet ifbm med planen om å fylle det opp igjen med skum?

 

Eller kan et annet alternativ være å legge en slags type plater eller treverk oppe på dørken og på den måten fordele vekten og samtidig unngå behov for ytterligere avstiving i form av skum i dobbeltbunnen? Ser for meg at det er mye enklere å stive det av på denne måten. Og så legge noe passende belegg oppe på dette.

 

5) Hva slags skum bør man i tilfelle bruke?

Link to post
Share on other sites

Høyst sannsynlig er det skum i dørken, det var svært vanlig på den tiden. Hvis ikke vil du høre vannet skvalpe inni der.

Så sorry Dilla, skummet må ut.

Du kan ikke ta ut skummet uten å fylle i nytt, dørken er ikke stiv nok.

 

Og selv om du velger å skumme på nytt tror jeg ikke det vil lønne seg arbeidsmessig å bare åpne deler av dørken.

Selve dørkplata er sikkert også fullstendig gjennomfuktet og myk.

 

Skjær rundt det hele dørk-plata med vinkel-sliper (de har rimelige diamantblad på Biltema).

Selve glassfiber-skroget tørker raskt, men du kan ikke fortsette jobben utendørs i kulda.

 

Som jeg skrev på siden min er det beste å avstive bunnen med langsgående ribber og så støpe fast en ny finer-plate oppå dette.

 

Kanskje er det også mulig å heve dørken så mye at båten blir selv-lensende? Det vil øke båtens bruksverdi vesentlig.

 

Å fylle nytt skum ville jeg ikke tenkt på. Tror ikke det er mulig å gjøre dette selv på en ordentlig måte heller.

Link to post
Share on other sites

Først må du finne ut om det er skum i skroget. Er det ikke det er du jo heldig....jeg har vært borte i en del båter med dobbeltbunn uten skum der dobbeltbunnen uten unntak har vært fyllt med vann. Er det ingen lenseplugg  kan du jo borre et hull og sette inn en slik tappeplugg i messing.

 

Er det skum synes jeg ideen til ingar om å plaste en skikkelig dørk høres  mest fornuftig ut. Dette er jo et supert vinterprosjekt for å døyve båt absitensene vinterstid. Du kan ikke låne en garsje eller en låve eller noe slikt? Regner med at du har tenkt den tanken allerede.....

 

Lykke til med plastarbeidet hvis det kommer til det. Husk at plasting +  :smash: gir  :wink:   :seeya:

Link to post
Share on other sites


Ingar: Høyst sannsynlig er det skum i dørken. Så sorry Dilla, skummet må ut.

 

Det var det jeg var redd for - leste hos BM om en med Selco som hadde tatt ut skum og da fikk jeg bange anelser...

 


Ingar: Som jeg skrev på siden min er det beste å avstive bunnen med langsgående ribber og så støpe fast en ny finer-plate oppå dette.

 

Jeg leste hos BM at noen har brukt ekspanderende polyesterskum, men det ser ut som dette er en usikker operasjon hvor man langtfra er garantert bra resultat avstivningsmessig.

 

Det ønskelige er jo en løsning som du beskriver helt uten skum. Dette kombinert med lokk ned til dobbeltbunnen vil gjøre det mye enklere for ettertiden. Men jeg er usikker på mye rundt dette. Hva bruker man som langsgående ribber, hvordan festes disse i hver ende, hvordan dimensjoneres disse, hvor tykt lag legger man med polyester oppe på finerplate, osv... Må jo holde, men samtidig er det ikke noen vits hvis hele konstruksjonen blir like tung som vann/skummet som skal ut.

 

Kan jeg gå ut fra at den eneste hensikten med skummet er å slippe å avstive dørken (Rimeligere for produsenten), samt økt flyteevne? Og videre at det ikke har noen betydning for båtkonstruksjonen forøvrig om det er skum eller ikke i dobbeltbunnen? Slik at det eneste kravet til avstiving er å holde vekten til det som er oppe på dørken?

 

Hva med å åpne opp så mye at jeg får ut skummet, deretter legge avstivere på det som er igjen av dørken, finerplate på dette og så støpe oppe på dette? Det ville ihvertfall spart meg for litt bekymringer i forhold til å konstruere hele dørken fra scratch, uten noen holdepunkter eller referanser.

 

Finnes det noe informasjon på nettet noe sted, eller har noen blader hatt artikler som beskriver en slik operasjon? Sikkert ikke den eneste som har kjøpt skummet i sekken?

 


Ingar: Kanskje er det også mulig å heve dørken så mye at båten blir selv-lensende? Det vil øke båtens bruksverdi vesentlig.

 

Det var med kalesje som jeg har planer om å få fikset opp, og da håper jeg på ikke altfor mye vann i båten normalt. Dagens newbie: Helt inntil forleden dag trodde jeg selv-lensende betydde båt m/automatisk lensepumpe. Jeg har fått en mistanke om at dette ikke medfører riktighet, og aner nå konturene av hva dette kan være, men...

 

En ide: Hvis jeg lager en ordentlig dørk, - kanskje det blir litt rom under som kan brukes som stueplass? Eller er det bedre å prioritere den ekstra sikkerheten man får med dobbel bunn? Forutsetningen er at man kjører som folk og ikke grunnstøter mer enn nødvendig.

 


Baat-Guru: Lykke til med plastarbeidet hvis det kommer til det. Husk at plasting +  :cheers: gir  :puke:   :rolleyes:

 

Ja, takk. Jeg drev 3-4 år innendørs vinterstid i et lite kaldt uthus med støping av motorsykkelkåper. Først var det å fyre som .... for å komme over null, deretter var det å støpe så man så mannen med ljåen. Lufting var helt utenkelig når man endelig hadde oppnådd arbeidstemperatur. Verneutstyr hadde man ikke råd til - var jo student må vite. På det verste sov jeg ikke på 2- 3 dager. Jeg var trøtt og sliten etter alt arbeidet, men "noe" gjorde at jeg fikk ikke sove. Det var tider det. Først senere fant jeg ut hvor farlig polyester er. Og etter mer eller mindre vellykkede støp, var det grunning og pussing inntil den samme med ljåen dukket opp igjen, før lakkering og påføring av klarlakk kunne gjennomføres - fremdeles bivånet av den samme med ljåen.

Link to post
Share on other sites

Dere kan ta dette ganske rolig Dilla.

Trøst deg evnt. med at så godt som alle som har eldre båter med skum er i samme situasjon... :rolleyes:

 

Har du erfaring med glassfiber er det ikke noe problem, bare litt jobb. :cheers:

 

Å ta ut skummet via åpninger har jeg ingen tro på vil lønne seg.

Skummet er svært  tungt å "grave i", samt at det kan sitte riktig så  fast i skroget.

Og jobben med å stive dette av etterpå vil bli mildt sagt kronglete.

Det vil det være enklere å skjære ut dørken i ett stykke. Så kan du bruke denne som mal til en ny.

Den gamle plata er antagelig så morken at det er uaktuellt å  bruke den på nytt.

 

Som du var inne på er det ingen enkel oppgave å skumme ut en slik bunn, det er også store ekspanderende krefter i sving så du vil måtte lage noe som hindrer bunnen å bule opp under herdingen.

 

De langsgående avstivningene lager du av f.eks 12mm vannfast finer som figursages etter bunnen.

På en 13 foter bør en på hver side av kjølen være nok.

Og de festes ikke i endene, du plastrer dem fast til bunnen i hele lengden.

 

En selvlensende båt har dørken over vannlinjen. Ville sjekket om dette er praktisk mulig.

Selv om du har kalesje er det en stor fordel med selv-lensing.

 

Sannsyligvis vil rummet under dørken være så grunt at det ikke er brye verd å utnytte dette til stue-rom.

Link to post
Share on other sites

Etter det siste innlegget ditt begynner endelig polyester-cellene i hodet mitt å dreie i samme retning som tankene dine. Tror jeg. Begynner å danne meg et bilde av hvordan dette kan gjøres nå.

 


Ingar: De langsgående avstivningene lager du av f.eks 12mm vannfast finer som figursages etter bunnen./I]

 

Figursages? Spør som jeg har vett til jeg: Noen tips om hvordan man enklest mulig finner figuren man trenger? Maler i papp?

 

Takk for bra innspill, Ingar! Dette er nok det beste. Skal oppover til båten i morgen og da skal jeg ta en kjapp vurdering. Ta opp hull og sjekke om det er skum.

 

Hører gjerne fra andre som har gjort lignende operasjon.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har brukt papp.

Det er ikke så kritisk at passformen mot skroget er perfekt hele veien siden det hele holdes fast av glassfiberen du legger på.

For å finne ut hvor profilen skal skjæres på toppen er det nok å etablere et punkt foran og bakerst, for deretter å trekke en rett linje mellom dem.

For å finne disse punktene kan du skjære en vertikal slisse i papp-malen omtrent der du tror det bør ligge.

Deretter trekker du en snor gjennom denne til hver side av dørken.

(Hvis du ikke skal heve dørken ser du jo hvor den gamle dørken var festet på hver side.)

 

Når du borer hull for å sjekke så gjør det der du vil sette inn gjennomføringen, i tilfelle det skulle vise seg at det ikke er skum.

Finn det laveste punktet i skroget, normalt rett over kjølen bakerst.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for utmerket veiledning. Ikke alltid like lett for oss med flere bits and bytes i hodet enn praktisk innsikt og evner.

 

Ringte forresten båtregisteret for å sjekke hvilke motor båten er registert med der. Mine antagelser er at den ikke er godkjent for 50Hk. Noen mener 30Hk, andre mener 40Hk. Jeg har sett en plate bak på båten og skal se hva som står der. Uansett regnet jeg med at motoren som stod oppført hos båtregisteret var en annen som er innefor det båten er godkjent for. Gjett om jeg ble overrasket når jeg hørte at det er 50Hk Mercuryen som står oppført hos dem. Men så er vel ikke båtregisteret noe kontrollorgan. De er vel bare et register som holder styr på fakta?

 

Var forresten i kontakt med en som hadde Selco 13 med 40Hk motor. Han hadde prestert å gå rundt 180 grader for deretter å lande med akterenden først med sin båt. Hadde kølet på litt for mye mens båten svingte og da slapp det. Greit å vite.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har hatt en SELCO 13 fot som jeg bittert angrer  :puke: på at jeg solgte (omtrent ga bort) til en i Tønsberg området. Jeg hadde først en eldre 40 hester Evinrude på, deretter en 20 hester Mercury etter at 40hestern sa takk for seg. Båten gikk nydelig i sjøen.

 

Videre, jeg er 99.9 prosent  :rolleyes: sikker på at det var skum i dobbeltbunnen på min båt. Ellers støtter jeg de råd om at det beste er nok å skjære ut hele dørken, ta ut skum og bygge opp igjen fra grunnen av.

Lykke til med arbeidet  :cheers:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg begynt å kartlegge omfanget av skum/vann problemet i dobbeltbunnen. Jeg kom dessverre ikke helt til bunns (I dobbel forstand, he, he...) i problemet. Måtte gjøre en del andre ting også. Det snødde så fælt at første prioritet var å bygge A-stativ og få båten under tak.

 

Men, jeg kom så langt at jeg fikk revet ut setene og filten som lå på gulvet. Deretter fikk jeg hakket meg igjennom nok is til at jeg fikk løs den bakerste finerplaten. Til min store overraskelse viste det seg å være en solid finerkonstruksjon under filten. Jeg hadde forventet å finne vannfaste finerplater under glassfiberen i dørken, ikke oppe på den. Og det var ordentlig gjort, ikke noe som var slengt på på deler av dørken. Hele dørken var dekket av vannfast finer fra akter helt til foran i baugen. Med bærebjelker og avstivere på tvers. Skrudd ned i fiberen. Passform på platene, innfesting rundt seter og annet var skikkelig fint gjort. Dessverre kom jeg ikke så langt at jeg fikk tatt hull på glassfiberen. Men i og med at det er så velgjort det som er oppe på dørken, øyner jeg et lite håp om at noen har åpnet opp dørken før og tatt ut skummet og deretter forsterket dørken ved hjelp av en konstruksjon som ligger oppe på dørken.

 

Noen som tør å spå noe om dette før jeg jobber meg videre nedover neste helg? Blir det ikke overkill med finerplater både under støpen og oppe på den? Kan jeg således håpe på at noen har vært nede i dørken før? Den kommende uken blir usigelig lang før jeg får vite dette med sikkerhet.

 

Og så tenkte jeg på en ting til: Det ligger en stasjonær 25l bensintank under dekk. Bak baksetet er det et stort tomrom som også kunne rommet bensintanken. - Hvor er den mest optimale plasseringen av bensintanken med tanke på vektfordeling? Foran eller bak? Eller spiller det liten rolle?

 

Hvis det blir nødvendig å åpne opp dørken, tenkte jeg litt på å evt. få laget en bensintank som passer ned i kjølen. Denne plassen brukes jo ikke til noe likevel, spesielt ikke hvis skummet er/blir fjernet, og det kan virke som det er rimelig bra med avstivinger oppe på dørken i form av vannfaste finerplater. Når dørken støpes på igjen må dette selvsagt lages slik at man kan komme til tanken og evt. kan få den ut. Kan det være noe å tenke på å plassere bensintanken i kjølen, forutsatt at det er nok plass da? Eller er dette dumt vektmessig, eller av andre årsaker?

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Du har ikke et bilde av Selcoen du kan legge ut? Har ikke helt klart for meg hvordan en slik en ser ut.....

 

En fordel med løs tank er jo at du kan prøve deg frem til optimal vektfordeling. Denne vil jo gjerne variere noe etter hvorvidt dere er en eller to i båten. Kan nevne at en kompis av meg kjøpte brukt Askeladden 16 foter.....der hadde de stuet 130 kg bly i stuerommet foran for å få ned snuten på båten. Gjetter på at forrige eier var en diger bamse som satt bak.  Er dog ganske tung motor på denne båten....50 hk mariner 4 syl.

 

Skal du montere fast tank bør du tenke på at det er kjekt å kunne ta med seg tanken for å fylle den. Er vel kanskje ikke så mange marinaer med pumpe på brygga i Mjøsa? Personlig vil jeg tro det blir litt overkill med fast tank men hvis du liker å fikse er det jo et prosjekt. Selv ville jeg heller kjøpt en ekstra løs tank så jeg kunne bytte om og ta med meg den ene for å fylle når den er tom.

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Du har ikke et bilde av Selcoen du kan legge ut? Har ikke helt klart for meg hvordan en slik en ser ut.....

 

I tråden Båten min... https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...478878;start=30 har vi nettopp lagt ut et bilde av båten. Samtidig har vi utlyst navnekonkurranse - Selco'en har ikke noe navn! Forslag kan sendes på IM til brukernavn Batdillerinnen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det kommer en tid for alt heter det seg. Nå har tiden kommet for dobbeltbunnen i konebåten. Det viste seg at Selco'n riktig nok hadde dobbeltbunn med skum. En smule hakeslipp når dette ble konstantert, men skam på den som gir seg. Så jeg la inn 3 feriedager jeg hadde tilgode fra i fjor slik at jeg har fri hele denne uken. Status pr. i kveld er at alt skummet er revet ut. Hev ut ca. 25 liter med vann. Ellers var skummet overraskende tørt. Nå gjenstår å rive ut resten av glassfiberen som utgjorde dobbeltbunnen før gjenoppbygging kan påbegynnes. Overraskende hvor mange kutt og sår man får på fingerene forresten, når man driver med slik sanering... :cheers: Var hos den lokale pusheren og investerte i polyester, duk, m.m. i dag. Kjøpte også finerplater for avstiving. Husker ikke i farten hva de heter, men det skulle være av bra kvalitet, afrikansk klingende navn.

 

Det jeg lurer meg litt på, er hvordan jeg skal bygge opp igjen den nye bunnen. Spesielt retningen på avstivingene er jeg usikker på. Her strides tydeligvis de lærde. Noen mener at avstivinger på tvers er best, mens andre mener avstivinger på langs er best. Selv så heller jeg til at en kombinasjon av begge deler er best, men misliker det ekstra arbeidet det medfører å avstive både på tvers og langs, i tillegg til finerplate på toppen som plastes inn. En kombinert løsning vil også medføre en del ekstra vekt. Noen som kan komme med begrunnede synspunkter på hva som er best? I grunnen handler det vel om hva som er minimum, og alt ut over dette er ekstra forsterkninger.

 

Jeg har tenkt 15mm finer som avstivinger som plastes til bunnen, og 9mm finer plate på toppen av dette som skrus til avstivingene og plastes inn på topp. For å sikre bra feste i fineren tenkte jeg å skru i en masse skruer som stikker ut slik at polyesteren får ekstra feste i platene.

 

I tilfelle tverrgående avstivinger: Hvor mange bør man ha på en båt som er 4m?

 

Jeg er også litt i tvil om utformingen av den nye dørken. Den originale skrår nedover mot midten av båten og samtidig skrår den framover mot baugen. Min antagelse er at dette er for å samle opp evt. vann som kommer inn i båten. Men skal jeg kopiere denne formen blir det en del ekstra arbeide når jeg bygger opp den nye dørken. Jeg er mest fristet til å lage en flat dørk. Jeg har bestillt en ny kalesje så normalt skal det ikke være fare for større mengder vann innenbords. Noen synspunkter på dette?

 

Takker ellers for gode råd og innspill ifbm en slik operasjon! Skal hilse fra Batdillerinnen og ønske god påske til alle kjente og ukjente!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

På en båt i denne størelsen, er det nok med langsgående forsterkninger, men dersom du plusser på to tvergående, så får du en stivere og mer solid båt. Jeg ville brukt 12 mm både i dekk og til forsterkninger.

Når du støyper fast forsterkningene må du passe på å få overlapp i bunnen til begge sider (min. 10 cm) slik at du fordeler trykket og øker styrken. Dersom du vil ha tversgående skott er det lurt å lage en mal i papp, slik at fineren passer ganske bra med bunnen.

 

Du skrev noe om en masse skruer for å få feste for polyesteren, jeg synes dette høres ut som en dårlig ide :cheers: Det vil sansynlig vis bare føre til en masse luft.

Når du har fått på plass forsterkningene, så tilpasser du dørken, snur platene opp ned og legger på dem to lag med 600g matte og polyester. Når dette har tørket sliper du toppen av forsterkningene jevn, smører på med sikafleks og legger ned dørken med den laminerte siden ned. Sett et merke for hvor forsterkningene er, og skru fast platene. Så støyper du over det hele med to lag 600g, og gjerne et lag ekstra i kanten mot skutesiden (få litt overlapp her også).

Link to post
Share on other sites

Dilla, hvis du har mulighet til å ta et bilde av dørken blir det lettere å komme med forslag.

Evnt. om du kan oppgi størrelsen på dørkplata.

Den fineren du snakker om antar jeg er "meranti"?? Isåfall ville jeg ikke anbefalt å bruke denne typen, det er billigste sort.

Best er den mørkerøde varianten som benyttes i forskalinger, tilhengere etc.

Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på 2 langsgående og 2 tverrgående avstivinger. Alle i 15mm. Kanskje jeg bør droppe skruer for å få bedre feste da, hvis dette medfører fare for luft?

 

Men er det nødvendig å plaste 2 lag på undersiden av dørkeplata da? Synes det allerede ser ut som det vil gå med ganske store mengder polyester og duk. Blir kostende ganske mye. 2 lag med polyester under dørkeplata vil medføre en god del mer polyester og duk.

 

Jeg har dessverre ikke noen enkel mulighet til å legge ut noe bilde akkurat nå. Størrelsen på dørken er heller ikke så lett å angi - den buer og heller i "alle" retninger. Jeg får heller stikke ned i båten igjen og ta meg en :cheers: og fundere litt. Men jeg er litt fristet til å lage en flat dørk. Mindre arbeid når dørken skal bygges opp igjen, og den totale vekten blir mindre. Skal dørken lages tilnærmet slik den var før, må det da ligger plater i tillegg oppe på denne for å få en flat bunn som det går ann å bevege seg på. Disse platene blir da ekstra vekt som jeg slipper hvis dørken lages flat. Eneste ulempe jeg ser med flat bunn er hvis det skulle komme større mengder vann i båten, men det får jeg heller leve med. Enten er kalesjen oppe, eller så bør det være oppholdsvær.

 

Tror ikke det er snakk om billigste sort finer - heller det motsatte. 15mm platen gikk for 478,- pr. plate. Billigste sort ligger vel på rundt det halve?

 

Og så fikk jeg meg en liten overraskelse når jeg drev og gjorde rent i bunnen, rett over "kjølen" innvendig. Der er det en liten nedsenking i støpen. Jammen gikk ikke skrutrekkeren rett igjennom! Uten bruk av makt. Tipper dette kan komme av slittasje under båten som skyldes at den er dratt over hardt underlag gjentatte ganger. Her kommer jeg til å legge på litt polyester og duk. Men ellers så synes jeg det er temmelig tynn støp i bunnen. Det er nesten så jeg kvier meg for å gå på den. Den knaker faretruende enkelte ganger. Men er det tett, skal det vel ikke være noen fare når det blir forsterket med finer. Eventuelt kunne det tenkes at hele bunnen ble forsterket, men igjen vil dette medføre betraktelig mye mer polyester og duk, samt at vekten går opp. Noen synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på 2 langsgående og 2 tverrgående avstivinger. Alle i 15mm. Kanskje jeg bør droppe skruer for å få bedre feste da, hvis dette medfører fare for luft?


Tror ikke det er nødvendig med tverrgående avstivning, uansett er det viktig at de langsgående er hele, så må du heller bygge de tverrgående av "biter". Husk å lage passasjer for vann slik at alt vann som evnt kommer inn samles på ett sted (der du monterer gjennomføringen. Jeg har ikke brukt skruer.
Men er det nødvendig å plaste 2 lag på undersiden av dørkeplata da? Synes det allerede ser ut som det vil gå med ganske store mengder polyester og duk. Blir kostende ganske mye. 2 lag med polyester under dørkeplata vil medføre en god del mer polyester og duk.
Ville ikke lagt mer enn et lag. Selv har jeg ikke brukt noe.
Jeg har dessverre ikke noen enkel mulighet til å legge ut noe bilde akkurat nå. Størrelsen på dørken er heller ikke så lett å angi - den buer og heller i "alle" retninger. Jeg får heller stikke ned i båten igjen og ta meg en :cheers: og fundere litt. Men jeg er litt fristet til å lage en flat dørk.
Vil definitivt anbefale en flate.
Tror ikke det er snakk om billigste sort finer - heller det motsatte. 15mm platen gikk for 478,- pr. plate. Billigste sort ligger vel på rundt det halve?
Vanskelig å si, trodde du mente meranti siden du antydet eksotisk navn. Det beste er som nevnt de mørkerøde platene, men de er nok betydlig dyrere.
Eventuelt kunne det tenkes at hele bunnen ble forsterket, men igjen vil dette medføre betraktelig mye mer polyester og duk, samt at vekten går opp. Noen synspunkter på dette?
Det er helt normalt at bunnen føles tynn når det ikke er noen langsgående stringers.

Skal du forsterke noe bør det isåfall være på nede i selve kjølen. Som du har opplevd er det der det evnt kan slites hull.

Link to post
Share on other sites

Da er fiberen som utgjorde dørken over skummet ute. Gikk løs på den med stikksag og en masse ekstra sagblad og da gikk det greit. Skroget har nå tørket en 2-3 døgn og i morgen begynner jobben med å bygge opp den nye dørken. Satser på flat bunn, 2 langsgående avstivere, en tverrgående avstiver framme i baugen, en under de framre setene og en litt i forkant av sof**n bak. Skifter samtidig ut avstivere for akterveggen og kompletterer med 2 ekstra (Heter sikkert ikke aktervegg, men pga :cheers: står det litt stille akkurat nå..).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I tilfelle flere tar mot til seg og gjennomfører en slik operasjon, har jeg her samlet en del tips og råd jeg fikk fra Ingar ifbm utskifting av dobbeltbunn:

 

Batdilla: Er det tilstrekkelig å feste stringersene på hver side av platen med plast mot underlaget, eller er det påkrevet å dekke de helt med plast?

 

Ingar: Er usikker på hva du mener, hvis du plastrer dem på hver side vil jo dette i praksis si at de er helt dekket? Kan du forklare litt nærmere?

 

Imens kan jeg forsøke å komme med noen flere tips.

 

Som nevnt er det viktigste å være sikker på at støpen får godt feste i både skrog og stringers ved å "rufse" dem opp, f.eks. med raspekule samt å vaske med acetone til slutt.

 

Så ville jeg festet stringersene med langtrådig glassfibersparkel først slik at de holder seg i ro når du støper. Det holder å feste i noen få punkter langsetter. Håper du har Biltema i nærheten, for ellers er glassfiberplast vannvittig dyrt.

 

Deretter klipper du til glassfiber-remsene. Du kan godt starte med brede og gjøre de smalere etterhvert slik at den største tykkelsen kommer i hjørnet mellom bunn og stringers.

 

Ruller dem så ut på en plate dekket med plast, man kan godt ta 3-4 lag av gangen, men du bør smøre på polyester på mattene for hvert 2. lag. (Og du må bruke stålrulle). Når det er skikkelig mettet (gjennomsiktig) løfter du hele remsa på plass og fortar den siste utrullingen. Det kan lønne seg å smøre et lag med polyester på fineren umiddelbart før du legger remsa på plass da fineren suger mye polyester.

 

Batdilla: Det jeg mener, er at jeg så for meg to måter å feste stringersene på. Den ene måten er å legge plast bare et stykke opp på hver side av stringersen. Jeg så for meg å gjøre alt i båten - metoden med å lage ferdig remsene et annet sted er ny for meg, men garantert mye bedre.

 

Ingar: Ja, ubetinget. Fordi det er mye lettere å rulle ut mot en plan flate. Hvis du gjør dette direkte i båten vil du måtte jobbe mange ganger så mye med å få mettet glassfiberen, spes. inne i hjørnet der det er vanskelig å komme til med rullen. Med plate med plast mener jeg bare en plan flate som du dekker med plastfolie. Når du er ferdig med rullingen pirker du bare i enden av strimmelen slik at du får tak og kan løfte hele greia løs fra folien og over på båten. Som du skjønner er dette en grisejobb, gummihansker er et must! Og ikke få panikk selv om det ser håpløst ut. Det tar tid før det herder og man har god tid til å justere underveis.

 

Batdilla: Jeg tenkte altså å holde stringersene på plass ved hjelp av noen provisoriske plankebetar her og der. Og så tenkte jeg å kline på polyester og matte på ene langsiden av stringersen - fra skroget og et stykke opp på stringersen. Og når hele den ene siden er tatt - samme prosedyre på andre siden av stringers. Men slik jeg forstår deg, lager du ferdig remser som er så lange at de går fra et stykke ut på skroget - over stringers - og ned igjen på andre siden av stringers og et stykke ut på skroget. Right?

 

Ingar: Nei, du må ikke legge matten over stringeren, da vil det bare løsne. Dette gir heller ikke noe ekstra styrke. Bruk separate lag på hver side.

 

Batdilla: Hmm - er ikke helt med på hva du mener med å starte med brede og så gå over til smalere remser. Hvis jeg skulle lagt glassfiberen slik jeg så for meg, altså bare et stykke fra skroget og et stykke opp på stringersen, uten at samme stykket går over stringersen og ned på andre siden, da er jeg med på bredere til smalere striper. Men skal stripa gå fra ene siden av stringers - over stringers - og ned igjen på andre siden, da er jeg ikke med på bredere til smalere striper???

 

Ingar: Se på tegningen, da er det lettere å forstå. Som du ser blir remsene smalere etterhvert slik at du får flest lag der belastningen er størst, inne i hjørnet. Hvis det er noen skarpe kanter som ligger an mot skroget er det en fordel å runde av disse.

Bilde

Batdilla: Når man lager selve stripa - sier du rulle dem ut på en plate dekket med plast. Plast? Mener du polyester, eller noe annet helt underst? Plast - er det for å enklere få det til å slippe? Nei, det er for å enklere kunne løfte det over og legge det på plass. Right?

 

Ingar: nei, du løfter altså remsene av plastfolien. Dette går helt fint, de detter ikke ifra hverandere.

 

Batdilla: 3-4 lag? Bruker du så mange lag med matte på hver stripe?

 

Ingar: Åja, hvis du bruker 450g matte vil jeg si at 8 lag langs hver side av stringerne er minimum. Du vil ikke tro hvor tynt dette blir etter at det er rullet ut. Skoget i en båt består av en uttall lag. Husk at det ikke er noe poeng å bruke mye polyester, det er kun glassfiberen som gi styrke. Jeg ville nok la den første remsa dekker hele siden på stringeren, ikke bare delvis slik som på tegningen.

Link to post
Share on other sites

Her kommer del 2 av innlegget over - det ble så mye tekst at forumet ikke aksepterte alt i samme innlegg.

 

Batdilla: OK - da begynner jeg å se for meg konturene av prosedyren. Det eneste jeg lurer meg på da, er hva du bruker til å rulle ut.

 

Ingar: Du MÅ bruke metallrulle, dette er eneste måte å få mettet glassfibermattene samt få ut luften. De er spes. laget for denne jobben og bør kunne kjøpes i en velassortert fargehandel eller jernvare. Finnes i flere bredder, men jeg pleier å bruke en som er ca 6-7cm bred, det tror jeg også passer best for jobben din. Som nevnt skal laminatet være gjennomsiktig når det er skikkelig utrullet. Etterpå lar du bare rullen herde og brenner så av polyesteren med en propanbrenner og renser den med stålbørste. Dette er eneste måte å rengjøre rullen på. En ting jeg glemte på tegningen. Hvis du orker kan det lønne seg å legge en remse på bunnen først i hele stringerens lengde slik at denne dekker hele "arbeidsområdet".

Bilde

Batdilla: Leste om en som hadde hevet ut skummet i en Selmaran. Han mente at man burde legge noen skumgummibiter under stringers slik at disse ikke ligger direkte mot skroget. Hva mener du om det?

 

Ingar: Jeg tror ikke det er nødvendig, når stringeren er støpt fast vil den jo ikke kunne bevege seg ift skroget og derfor heller ikke kunne utgjøre noen punktbelastning. Men som jeg nevnte ville jeg ikke hatt noen skarpe hjørner som ligger direkte mot skroget. Selv om jeg tror dette egentlig heller ikke utgjør noen som helst fare.

 

Batdilla: Hadde tenkt meg det slik: Først plaste den siden av stringers som vender mot "kjølen" på båten. Skroget heller jo denne veien. Deretter tenkte jeg å fylle igjen sprekken under stringers fra andre siden med polyester slik at alt blir "hel ved". Plastingen på andre siden vil da stoppe det slik at det ikke renner ut igjen. Deretter plaste på andre siden av stringers.

 

Ingar: Ja, det vil gjøre konstruksjonen stivere, men da burde du heller sparkle igjen hulrommet med glassfiberblast. Uarmert polyester har nærmest ingen styrke og vil lett sprekke. Den siger også noe veldig og jeg tror du vil få problemer med å fylle sprekken.

 

Batdilla: Hva mener du er minste temperatur man kan støpe i, forholdene tatt i betrakning. Skal man vente på de foreskrevne 17-20 gradene på disse kanter, kan man jo like godt legge ned hele prosjektet. Tenkte at jeg som en nødløsning heller kunne legge presenning over etter avsluttet jobb og sette inn en varmeovn over natta. Men spørsmålet er hvor lav temperatur det kan være mens man driver med det??

 

Ingar: Selv om jeg mang en gang har jobbet i betydlig kaldere vær enn dette, vil jeg anbefale deg å vente. Dette ekstreme været kan da umulig vare lenge. Risikoen for brann er med bruk av ovn er betydelig... Så fort sola er tilbake bør det gå bra selv om lufta ikke er 17-20 grader.

 

Batdilla: Det jeg lurer på, er hvordan jeg best lager fester til seter. Må ha et eller annet som er fundamentert i dørken. Tenkte på å ha noen lange bolter som jeg borrer igjennom finerplata som utgjør toppen før støp i dobbeltbunnen. Disse tenkte jeg å feste med skiver, stoppskiver og muttre på over- og undersiden av plata. Og så støpe rundt. Er det andre og bedre måter å løse dette på? Noe spesielt man bør tenke over? Spesielle typer skruer som er å foretrekke?

 

Ingar: Vil fraråde enhver form for hull i finerplata, det vil sannsynligvis oppstå lekkasje etter en stund. Gjør alt ferdig og så kan du støpe fast feste-braketter oppå plata.

 

Batdilla: Og til slutt regner jeg med at oversiden av den nye dobbeltbunnen bør behandles med et eller annet for å bli sånn noenlunde tett. Spurte hos den lokale polyester pusheren og han mente jeg først måtte legge et lag med antipest og deretter skikkelig med topcoat. Men er virkelig begge delene nødvendig?

 

Ingar: Du verden så mye rart folk foreslår. Her er det bare en ting du kan gjøre, dekke det hele med minst to lag matte/polyester. Langs kanten bør du ha minst 8 lag i overlappingen melleom plata og skroget. Så lager du de brakettene og evnt andre ting som skal støpes fast i dørken. Til slutt smører du topcoat over det hele. Antagelig må du ha to strøk for at det skal bli pent. På det siste strøket drysser du et tynt lag salt eller sukker, en mel-sikt er praktisk å bruke. Da får du en skli-sikker overflate.

 

Batdilla: Og så kunne jeg tenke meg et slags mannelokk i den nye dørken slik at jeg kan komme til og inspisere/tømme vann. Vil helst unngå tappeplugg med tanke på at dette kommer litt nærmere vannlinjen enn jeg liker/under vannlinjen. Mister man pluggen da så... Mener det er like godt at man kan ta det ut via dørken. Opprinnelig hadde jeg tenkt å bare hengsle en lem i dørken. Men så kom jeg til å tenke på at det er en form for sikkerhet hvis også det øverste laget av dobbeltbunnen er helt tett. Hvis man skulle slå hull på den ytre delen av skroget under vannlinjen, har man fremdeles den øverste delen av dobbeltbunnen som er tett. Har litt tro på denne tanken, så da mener jeg at jeg trenger noe som er litt større enn et påfyllingslokk som kan fungere som inspeksjonsluke. Har du noe tips om noe som både er forholdsvis stort, tett og ikke altfor dyrt?

 

Ingar: Du MÅ ha "mannlokk" og en vann/diesel gjennomføring er definitivt det beste, kutt av stussen slik at der bare er selve gjenge-delen igjen. Dette er mer enn nok til inspeksjon samt fjerning av evnt vann ved hjelp av en slik messingpumpe alle utstyrsforretninger har. I utgangspunktet skal det jo ikke komme inn noe vann i det hele tatt. Pass bare på at gjennomføringen kommer over det dypeste punktet i kjølen (når båten ligger på vannet) samt at du lager passasje i stringerene slik at vann ikke kan samle seg andre steder.

Link to post
Share on other sites

Lurer på et par ting til: Stringere er i finer, oppe på disse legges plate av finer som støpes inn. Platen på toppen skal jeg skru til stringerne (Merket at det har en tendens til å sprekke når jeg skrur i siden på platene. Forborrer derfor med et lite bor og så heller jeg nedi lim før jeg skrur). På tross av at det skrus, ser jeg for meg mulighet til noen knirkepunkter. Hadde det vært en ide å dra på en stripe med Sikaflex oppe på stringere før man legger på plata på toppen, for å unngå knirkepunkter når man senere trår på dørken?

 

I helgen var jeg og hentet den nye kalesjen til Selco'n. Kalesjemakeren har selv en 14 fot Selco hvor skummet er fjernet. Han mente det var et must med kjølstang og var helt overbevist om at det skulle vært kjølstang i båten vår også. Men når jeg rev ut skummet var det ikke et eneste spor av noen kjølstang. Hvis den hadde vært der og hadde vært rotten, mener jeg at jeg likevel ville sett spor av råtne trefliser. Det var det ikke. Og ikke kan jeg se at den ligger så dypt i kjølsvinet at den kan være støpt inn der heller. Støpen er såpass tynn i kjølsvinet fram til omtrent forsetene at det kan umulig være plass til noen stang nede i støpen. Kan dette bety at det ikke har vært noen kjølstang originalt?

 

Uansett stod han hardnakket på at jeg hadde igjen for å gjøre noe med dette når jeg først har bunnen oppe. Det kan jeg være enig i. Løsningen han mente var den beste, er følgende: Først fylle igjen kjølsvinet med en blanding av polyester og glassfibermatte som er klippet i småbiter. (Kjølsvinet er såpass uregelmessig at jeg er i tvil om en kjølstang uten videre lar seg støpe nedi kjølsvinet). Deretter ville han ha brukt en 4mm aluminiumsstang som kjølstang og lagt denne oppå det gjenstøpte kjølsvinet og skrudd stangen nedi støpen i kjølsvinet med sadler som går rundt bolten. Dette er jeg litt usikker på - vi ble også enige om å legge på et lag til med støp over hele bunnen i båten før den øverste bunnen bygges opp igjen - oppfattet ham slik at dette ekstra laget i bunnen legges til slutt slik at løsningen med kjølstangen støpes inn sammen med det ekstra laget i bunnen. Høres dette ut som en fornuftig løsning?

 

Vedkommende påsto også at polyester av typen "Plastic Padding" ikke var brukbart i det hele tatt. Tok altfor lang tid før det tørket. Det eneste brukbare mente han var "Universal" polyester. Dette forundret meg litt. Har selv brukt Plastic Padding mye da dette er det mest vanlige i butikkene når man skal få tak i polyester, og kan aldri si at jeg har hatt problemer med Plastic Padding. Er virkelig Universal så mye bedre?

 

Noen som har noen kommentarer om noe av dette?

Link to post
Share on other sites

Sikaflex er absolutt å foretrekke! Dette hindrer knirking, og du får god heft mellom dørken og stringeren langs hele lengden. Men i tilleg må du ha noen skruer for å teite det godt sammen.

 

Vedrørende kjølen, så ville jeg sett om det var mulig å legge korte lister av krysfiner ned i kjølen, og støpe over med glasfiber og polyerster. Om det er plass ville jeg først lagt en remse av glasfiber i bunnen av kjølen (må bløtes godt), så ville jeg dyppet listene i polyester, lagt dem på plass og støpe over. Dette ville jeg hatt helt fra akterspeilet, og et stykke opp i baugen. Om det er liten plass å komme til med glasfiber, så ville jeg festet de i sparkel og la det tørke før en støper over.

 

Dette gir et godt feste dersom du skal skru på baugjern, og kjølen tåler bedre slag o.l.

 

Vedrørende støping med glasfiber, så har du fått anbefalt ganske mange lag. Men husk på at når du ruller ut lufta, så skal du ikke trykke så hart at du drar bort glasfiberen. Denne skal ha samme tykelse både før og etter at du ruller på den. Men dette kommer etter hvert som du har jobbet litt med det.

Link to post
Share on other sites

...Vedrørende kjølen, så ville jeg sett om det var mulig å legge korte lister av krysfiner ned i kjølen, og støpe over med glasfiber og polyerster. Om det er plass ville jeg først lagt en remse av glasfiber i bunnen av kjølen (må bløtes godt), så ville jeg dyppet listene i polyester, lagt dem på plass og støpe over. Dette ville jeg hatt helt fra akterspeilet, og et stykke opp i baugen. Om det er liten plass å komme til med glasfiber, så ville jeg festet de i sparkel og la det tørke før en støper over. Dette gir et godt feste dersom du skal skru på baugjern, og kjølen tåler bedre slag o.l.

Smart! At jeg ikke tenkte på det. Ikke bare blir det sannsynligvis mer solid med finer i kjølsvinet, jeg sparer $$ også - mindre polyester. Jeg bekymrer meg litt for antall liter som vil gå med av polyester. Det er her kostnaden ligger ifbm en slik jobb, i tillegg til de "få" ( :smiley:) arbeidstimene som går med. Takker for bra innspill!
Link to post
Share on other sites

Lurer på et par ting til: Stringere er i finer, oppe på disse legges plate av finer som støpes inn. Platen på toppen skal jeg skru til stringerne (Merket at det har en tendens til å sprekke når jeg skrur i siden på platene. Forborrer derfor med et lite bor og så heller jeg nedi lim før jeg skrur). På tross av at det skrus, ser jeg for meg mulighet til noen knirkepunkter. Hadde det vært en ide å dra på en stripe med Sikaflex oppe på stringere før man legger på plata på toppen, for å unngå knirkepunkter når man senere trår på dørken?


Jeg ville ikke skrudd fast dørkplaten. Av flere grunner. For det første, hvordan har du tenkt deg at du skal klare å treffe på midten av de smale stringerne når du borer? Hull i dørkplaten betyr og så økt risiko for at det kan oppstå lekkasjer. Skruene kan (sannsynligvis vil) løsne og deretter abrbeide seg gjennom glassfibereren oppå dørkplata. Men du kan gjerne legge en stripe med Sika på toppen av stringerne. Har revurdert det jeg sa om å plastre rundt oversiden av stringerne. Tror allikevel at du bør gjøre dette. Men bare etpar lag til slutt etter at du er ferdig med å feste stringerne til bunnen. Slik at fineren blir helt innkapslet. Da må du først runde av hjørnene på stringerne, det går ikke å plastre rundt skarpe hjørner. Sørg i det hele tatt for at intet av fineren i stringerne kan bli utsatt for vann. Siden du har montert tverrskott regner jeg med at du har laget åpninger i stringerne nede ved bunnen slik at vann kan renne ned i kjølen? Isåfall bør du slipe åpningene spisse slik at mattene på hver side av stringerne "møter hverandre " og det blir tett.


Kan dette bety at det ikke har vært noen kjølstang originalt?

Helt klart, har ennå tilgode å se en plastbåt med kjølstang. Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre noe med kjølen i det hele tatt. Det eneste måtte være å forsterke med ferdig utrullede remser der du mener det er behov. Bruk for all del ikke noe treverk her, det vil garantert over tid trekke vann og råtne.


vi ble også enige om å legge på et lag til med støp over hele bunnen i båten før den øverste bunnen bygges opp igjen. Høres dette ut som en fornuftig løsning?

Definitivt ikke. :smiley: Den vanligste feilen ved slike jobber er at man gjør det alt for solid. Og samtidig tungt!


Vedkommende påsto også at polyester av typen "Plastic Padding" ikke var brukbart i det hele tatt. Tok altfor lang tid før det tørket. Det eneste brukbare mente han var "Universal" polyester. Dette forundret meg litt. Har selv brukt Plastic Padding mye da dette er det mest vanlige i butikkene når man skal få tak i polyester, og kan aldri si at jeg har hatt problemer med Plastic Padding. Er virkelig Universal så mye bedre?

Vet ikke, har bare brukt Norpool og Biltema polyester. Er du i tvil om herder så ta heller for mye enn for lite. Tar man for lite er det en risiko for at det ikke herder. Å rive opp ufullstendig herdet støp som man har stått i timesvis og rullet ut er ingen morsom jobb...


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke støpe over toppen av stringerene, dette fordi det er stor fare for at du bare får en masse med luft, og da er det ikke noe serlig styrke i laminatet.

 

Om du vil skru fast dørken før du støper over den, så må du måle opp og merke av hvor stringerene er, dersom dørken består av flere plater, så legger du ned en og en og fester etter hvert, så skal det ikke vere så vanskelig å treffe riktig, men ikke skru gjennom dørken etter at du støpt over den med glasfiber og polyester.

 

Fordelen med å skru den fast (med noen få skruer) er at da ligger den stødig når du skal støpe, og det er ikke fare for at noe vipper. Alternativt kan du lime den med sikaflex, ha vekt på, og la det tørke før du støper.

 

Fordelen med finerlister i kjølen er at da har du noe å skru fast baugjernet i, dorstod det slik at båten var ganske tynn i bunnen.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...