Jump to content

Utbedring dobbeltbunn med vann - Selco 13


Batdilla

Recommended Posts

For å holde vekten nede, tror jeg at jeg hopper over baugjern, i og med at dette tydeligvis ikke er et must. Men jeg tror jeg legger et tynt lag med ekstra plast over hele bunnen. Jeg er litt enig med kalesjemakeren - med den tykkelsen som er originalt, skal det ikke rare stenen til før det er hull igjennom. Ang. treffe med skruer så hadde jeg tenkt å merke av senter av stringerne i båten slik at jeg ser hvor senter på hver stringer er etter at jeg har lagt på topp-plata (Merker i skroget på babord og styrbord side - da er det bare å legge på et langt rettholt mellom merkene etter at topp-plata er lagt på og merke opp senterlinje til borring). Det springende punktet er om jeg skal støpe oppå stringerne eller ikke. Jeg har og vært inne på å tette springerne helt for å sikre dem mest mulig mot fuktskader. Det er jo ikke så lett å få rullet ut glassfiberen oppå stringerne, så styrken blir sikkert en del nedsatt, men likvel er det vel sterkt nok til å tåle topp-plata som ligger oppå?

 

Takk for svar begge to!

Link to post
Share on other sites

Dersom du velger å støpe over toppen av stringerene, så må du i alle fall passe på å slipe kantene godt runnde med vinkelsliper. (eventuellt med høvel) I tilleg kan du prøve å bruke en vanlig malerkost, ved siden av aluminumsrulle, for å få ut luften på toppen.

:cool:

Link to post
Share on other sites

Dersom du velger å støpe over toppen av stringerene, så må du i alle fall passe på å slipe kantene godt runne med vinkelsliper. (eventuellt med høvel) I tilleg kan du prøve å bruke en vanlig malerkost, ved siden av aluminumsrulle, for å få ut luften på toppen.

:cool:

Det er notert! Takk skal du ha!
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

hei,har en selco 13 som vi pusset opp i fjor,den var synket på havets bonn,men med "litt" pussing og sparkling og en rulle og maling ble den som ny.

sendte alle beslag o.l til centrum fornikling oslo,meget bra arbeid,disse gamle beslag og pullerter får du ikke tak i lenger,så har du dem ,puss dem opp,sett ikke på nye.

motor er 15 hk. litt lite men gjør 23 knop.anbefalt motor er 30 hk.ca.32 knop.

større motor er ikke og anbefale på disse båtene da de er flatbunnete og begynner og voble (kaste på seg sideveis)med resultat at du får tverrsladd,og da er du ikke i båten lengre

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Kjøpte en Selco 18ft i høst, denne skal bygges om i løpet av vinter/vår og få sin velfortjente glød tilbake.

Men sitter nå å lurer på om jeg "må" sjekke skummet før jeg legger for mye jobb på alt annet.

Jeg har en dyp brønn helt bakest der jeg har lensepumpe og inn i mellomlaget har jeg et drenshull, tanken min er at vann som måtte ha kommet inn i skummet renner ut her?? Er skummet kanskje så tett at det ikke slipper vann ut?

Link to post
Share on other sites

kappilærvirkningen i skummet gjør at det over tid suger til seg vann som en svamp - og også at det i svært liten grad renner ut av seg selv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...