Jump to content

GSM alarm og fjernstyring


Nils

Recommended Posts

Firmaet Holars AS (www.holars.no) marknadsfører ein alarmsendar som er basert på ein gsm-mobiltelefon.

 

Dingsen har fire inngangar, og kan varsla lekkasje, innbrot, brann etc, alt etter kva sensorar du koplar til.  Sendaren sender alarmopplysningane som tekstmelding til mobiltelefon.

 

Det er og inngang for GPS, slik at du kan få fram posisjonen dersom båten er stolen.

 

I tillegg kan du ved å senda tekstmelding til alarmsendaren fjernstyra inn og utkopling av alarmen samt 5 ekstra utgangar, for eksempel start av lensepumpe, varme, batteriladar eller andre funksjonar du ønsker å fjerstyra.  

 

Ved bruk av mobil for varsling om natta er det lurt  å endra standardsignalet for melding på mobilen til litt sterkare saker....   For meg er det heilt nødvendig :rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

Takk for intr. link Nils!

Spes siden det gir muligheter for kommunikasjon begge veier og ikke er avhengig av noe abbonnement.

Utenom GSM da, men jeg antar at kontant-kort kan brukes.

Vi hadde også litt omtale av et annet intr. produkt her tidligere, se https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1033019141

 

Dette får meg også til å tenke på noe annet.

Siden vi er en "lukket" gruppe har vi kanskje mulighet til å få til en avtale med kjøp direkte fra importører?

Er usikker på bransje-etikken her, noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i alarmbransjen og kan kanskje forhandle frem noen brukbare priser hvis det blir et vist antall som er interessert i dette.

 

Det finnes en lang rekke GSM sendere som kan være aktuelle.

 

La diskusjonen gå slik at en om mulig kan enes om et mulig produkt.

 

Har ikke behov for dette selv, men kan gjerne bistå om mulig.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant, Ingar. Jeg mailet straks Autotrap for info.

 

Men Pat, velger du ditt systemet fordi dere ikke er flere i havna? Det ser dyrere ut nemlig. Ser du andre fordeler kanskje?

 

Og Eppa: I vår havn ligger det 150 båter. Jeg vil søke å få presentert et opplegg i et møte for å logge interessen. Skulle tro den var stor selv om innbruddsraten hittil har vært lav.

Link to post
Share on other sites

Det jeg liker med "TRAKM8" systemet er at den har innebygget GPS. Med den vil du kunne foelge baatens bevegelser med din egen mobiltelefon hvis den blir stjaalet, saa sant det er dekning  paa GSM-nettet der den befinner seg. Du kan programmere alarmen til aa sende deg SMS hvis baaten beveger seg f. eks. 150m fra havna. Eneste du trenger er et ekstra kontant-kort abonnement. I tillegg kan du koble til egne alarm sensorer og fjernstyringer og faa alarm hvis det for eksempel lekker inn vann i baaten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...


BK: pat: Jeg vurderer å installere denne GPS/GSM-alarmen i båten:

http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_TRAKM8.htm

 

:smiley:


 

Jeg mener noe tilsvarende ble omtalt/annonsert i et av de siste nummere av BM eller PB (leser begge).  Her var enheten laget for båt, og dekket også parametere som vann i kjølsvinet, strømsituasjon ombord etc.  Husker imidlertid ikke hva enheten kostet, men den var antagelig dyrere enn denne.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen

 

Jeg har installert en Haukka3000 i båten.  Gir alarm ved innbrudd, vannintrengning, høy/lav temperatur og brann.  Den kan også styre både 12 og 230V releer, noe som muligjør f.eks oppvarmet båt og motor før bruk om vinteren. Om du vil kan kaffen også være klar når du går ombord.

 

Har funger greit for meg, og det lille som har vært av problemer har blitt løst med god support fra NorSat som er produsent.  Kan anbefale både denne og produsenten dersom du ikke må ha GPS posisjonering.

 

Se linken for mer info:  http://www.haukka.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...