Jump to content

Hva slags motor er dette?


Sebaldus

Recommended Posts

Hei*

 

Den ser nå ikke så værst ut, ved første øyekast.

 

Og er helt enig med Deg i det som Du skrev tidligere her, at jeg og er uhyre skeptisk til gamle saltvannskjølte dieselmotorer. I hvert fall de grønne. (Har hatt en selv).

 

Jeg og har sett denne båten en eller annen plass, var det den som stod på QXL for en tid siden montro?

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Tenkte å kommentere det hvite 220 volt uttaket i fronten, men lar det være :rolleyes:

 

Jeg kan heller ikke hjelpe deg med motortypen, desverre. Rush ble gjerne levert med Yanmar diesel, 7,5 hk, hvis jeg ikke husker feil.

 

Men hvis du nå ser etter båt i denne størrelsen, tør jeg da foreslå Albin Express? Du vil få stoor seilglede.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Baat Guru.

 

Nå har jeg vært og sett på båten, på QXL. Jeg ville ikke gått for den, hadde jeg vært Deg.

 

Der er en akkurat lik en, på Baatnett.no, den har en 36 HK Yanmar dieselmotor ombord, pluss at den har rullefokk. I motsetning til den på QXL. Den på Baatnett.no har forresten stått der i evigheter, sikkert et år snart. Så den må vel snart være moden for kraftig nedpruting av prisen også.

 

Men 150 lakser er for mye for en slik båt, synest jeg. Det er MYE å velge i mellom i den prisklassen. Og mer kommer det til å bli, når det våres på...

 

Hadde jeg skullet kjøpe båt nå rundt den størrelsen, og dermed hadde måttet velge av det som er til salgs for øyeblikket, hadde jeg gått for denne, en Albin 79:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=355...890&pos=9&rub=7

 

Var den ikke fin vel?

 

Med den og følger det meste, eksempelvis krybbe, rullefokk, VHF, bra seilgarderobe osv.....Også DEN kjekke innredningen da. Se det store toalettrommet f.eks. (De små toalettene som vanligvis finnes i båter på denne størrelsen, er det som irriterer meg mest). På Sailguide.com kan Du forresten se at de som eier "denne" båten er storfornøyd med den.

 

Og med et prisforlangende på 100 000 kr,- vil det vel kunne gå ann å få den prutet ned i 80 - 90, skulle jeg tro. Det er tross alt midt på svarteste vinteren nå. Hadde jeg ikke hatt den jeg har, hadde jeg gått for den selv. :cheers:.

 

Her er link til en annen, av samme sort, den er litt annerledes ved byssa, og toalettet men jeg synest den som står på Finn er vel så kjekk:

 

http://www.sailguide.com/Bilder/Albin_79bild.htm

 

Ellers så er der jo en Granada 27, til salgs, på Stord:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=349...16&pos=16&rub=7

 

Men den er jo kjent for å være nokså "veik" da.

 

Stord er vel ikke så langt i fra Deg det, eller?

 

Jaja, lykke til.

 

:rolleyes:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Men hvis du nå ser etter båt i denne størrelsen, tør jeg da foreslå Albin Express? Du vil få stoor seilglede.

Hei*

 

Du har nok sikkert rett i det Per Arve, men er ikke Expressen mer eller mindre en ren regattabåt?

 

Kjenner jeg Båtguru rett så vil han vel ha litt komfår også  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Heisan og takk til alle for gode råd!

 

Jeg er som sagt på jakt etter seilbåt men regner vel ikke med at det blir noe før nærmere vår med mindre det dukker opp et godt vinterkjøp. Har ikke helt avgjort hvor mye penger jeg vil legge ned i båt......vurderer alt fra 50 til litt over 100 lakser avhengig av hva jeg får for pengene.

 

Stemmer at dette er båten fra qxl. Er helt enig i at 150 er alt for dyrt for denne båten særlig med bensinmotor og uten rollefokk. Grunnen til at jeg postet bilde var mest en interesse for hva slags motor dette var.

 

Ellers virker Rush som en ganske smart båt....leste en plass at man kunne styre båten fra kartbordet pga. de høye vinduene og dette må jo være rimelig genialt på lange fjordkryssninger i vestlandsvær?

 

Foreløbig blir det mest å kose seg med å se på båter på nettet siden jeg ikke helt vet hva jeg vil ha enda. Står som sagt mellom noe på 24 fot til opp mot 30 men jeg vil heller ha en mindre båt i god stand enn et prosjekt akkurat nå. Er også viktig at motoren er bra (event. totalt havarert slik at jeg får den billig og kan skifte motor).

 

Johnson 26 er hellet ikke noen dum båt  :rolleyes: Var å så på en slik før jeg kjøpte Aloen og den imponerte til å kun være 26 fot!

 

Granadaen på Stord så jo veldig pen ut og ligger bare en liten fergetur unna. Men den er litt i dyreste laget i og med at det er en 78 modell motor i den....er sikkert litt å prute på den prisen men likevel.....

 

 

Mailet forresten selger av motoren på bildet og han sa at det var en "7.5 hk bensinmotor med Seildrev av typen Volvo-Penta" hva mener han med det? Er motoren en Volvo-Penta eller det et VP seildrev med en eller annen merkelig motor? Vet jo at VP laget bensinmotorer men trodde ikke de så slik ut?

 

Uansett tror jeg ikke innenbords bensin er det ideele i en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Du har nok sikkert rett i det Per Arve, men er ikke Expressen mer eller mindre en ren regattabåt?

 

Kjenner jeg Båtguru rett så vil han vel ha litt komfår også  :lol:


 

 

Stemmer at jeg er ute etter komfårt, men båten kan godt seile godt for det! nå er vel ikke Express en ren regattabåt men den blir kanskje vel regatta for meg. Desuten er det dumt å betale ekstra for en "klassebåt" når jeg ikke skal benytte meg av de egenskapene ved båten.

 

Ellers må jeg si at jeg godt kunne tenkt meg en god langkjølt båt. En velholdt IF i plast hadde ikke vært så dumt selv om den er litt trang i forhold til pris og størrelse. Har også stor sans for båter som Grinde og Spækhugger.....synd de selges så få av dem i Norge. Grinde blir noe for dyr foreløpig, men en Spækhugger skulle jeg gjerne tatt en titt på.

 

Jonny: Du nevnte noe om at Granada var regnet som en "veik" båt? Hva legger du i det? Seilmessig eller kvalitetsmessig? Har litt sans for Granada siden en jeg vet om seilte solo til karibeen med en Granda 911  :smiley:

 

kikket forresten på Albin båten på Finn.....det var virkelig flott. Eneste er at jeg er litt skeptisk til en slik motor...Hadde vært artig å gitt blaffen i kommende eksamen og seilt båt hjem fra Østlandet nå i desember!

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru:Ellers må jeg si at jeg godt kunne tenkt meg en god langkjølt båt. En velholdt IF i plast hadde ikke vært så dumt selv om den er litt trang i forhold til pris og størrelse. Jonny: Du nevnte noe om at Granada var regnet som en "veik" båt? Hva legger du i det? Seilmessig eller kvalitetsmessig?

Hei igjen*

 

Det står en IF for salg til kun 50 000 på Baatnett.no nå. Når det gjelder langkjølte båter i den klassen bør jo klassikeren Albin Vega og nevnes synest jeg. Er jo en relativt romslig og koselig båt, bortsett i fra at jeg synest uteplassen er noe trang da. Og den blir ikke bedre av rorkulten som kommer rett opp av dørken :smiley::lol:

 

Ellers er det jo det det med de langkjølte da, at de er nærmest umulige å bakke med, spesiellt Vegaen skal være helt håpløs.

 

Granada 27 er kjent for å være ganske så veik seilmessig. Den bør helst ha nye seil. Men er uannsett kjent for å være lite stiv ja. Men det er jo den 27 foteren. Jeg vet ikke om de andre Granadaene er slik.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på den IFen...den er jo fra 1969 og det er jo veldig gammelt....

 

Skulle kanskje vurdert den hvis den hadde ligget nærmere.

 

Er ikke Granadaen solgt til juleferien blir det kanskje en stord tur for å slippe unna julestyret  :smiley: Alltid morro å se på båt selv om man kanskje ikke er så veldig seriøs....gjelder å ha noe å sammenlikne med!

Link to post
Share on other sites

Er du på utkikk etter tekstilcruiser i størelse 27 fot, kjenner jeg til en utmerket båt på Shetland som er til salgs. Gammel, ..73 bygget, ingen plastpest, ny motor, diesel, radar, flåte, rullefokk, nødpeilesender, (e-pirb) i det hele tatt alt utstyr man trenger (og forhåpentlig aldri trenger på det åpne hav) Båten seiler på norskekysten omtrent hvert år, som jeg selv seiler til Shetland nesten hvert år. Det var nå det jeg husker om "Scarba" i farten. Mer nøyaktige opplysninger kan skaffes. Forøvrig kan jeg være behjelpelig meg å seile båten til Norge. :smiley:

Link to post
Share on other sites


klk: Båten seiler på norskekysten omtrent hvert år, som jeg selv seiler til Shetland nesten hvert år.

Hei Klk*

 

Kan Du ikke fortelle litt mer om disse turene Dine?

 

F.eks. hvilken båt har Du? Reiser Du alene, eller? Hvor lang tid tar det? Når pleier Du å reise?

 

Hva med uvær, kan tenke meg at det sikkert kan bli ganske så tøft i Nordsjøen om sommeren og? Leste nettopp en reiseskildring på Hallberg Rassy klubbens side, om en sommertur til Shetland, der var det snakk om bølger opp i mot 8 m!!!

 

Drømmer om å ta en tur til Shetland selv, men.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites


Lasse: Hei Baat-Guru

 

Har du vurdert Hallberg Rassy 26? Har ikke selv noen erfaring med denne, men bare hørt godord fra andre som har hatt den.

 

Se http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml


 

Ja...hadde det ikke vært for prisen hadde nok en HR 26 vært en båt for meg. Har veldig sansen for båter av god kvalitet men jeg synes 150 -180 000 blir veldig mye for en 26 foter....

 

Når jeg får mer penger står Hallberg-Rassy høyt på ønskelisten. Skal ikke utelukkes at jeg om ikke så altfor mange år vil vurdere en 312 må bare komme meg ut i jobb og styre klar av dyre etableringer :cheers:

Link to post
Share on other sites


LarsB: Dette er nok en Volvo Penta MB50S

Motoren er egentlig en Honda p[hengsmotor som volvo kj;pe og monterte p[ sitt seildrev.

Men ....   den var vel kansje ikke den mest vellykkede ..

Har sett etter i gamle papirer for [ finne ca

produksjons[r, men finner desverre ikke det.    


 

 

Aha! mysteriet oppklart!  :cheers:

 

Synes nemlig det var noe kjent med denne motoren og dette forklarer saken. Jeg har nemlig en Honda 7.5hk påhengs stående i naustet og det var en hvis likhet å spore her.

 

Vel, vel....hadde nå vært en artig motorinstalasjon å ha, men jeg må nok si at jeg foretrekker en god, tung, traust diesel!

Link to post
Share on other sites

Shetland? Javel, Turen over tar ca. 30 timer (6 knop). Har  vært over en 10 - 12 ganger, siste gang i sommer. Har gått i følge med andre båter, men for det meste alene. Færøyene og Island er også besøkt. Sist sommer gikk vi ut fra Marstein fyr i 12 tiden  en lørdag i juli Værmeldingen var bra, svak sørlig vind etterhvert påfriskende til SSW frisk bris. Vi satte derfor en litt sydligere kurs for å ha litt ekstra høyde når vinden frisker. Passrer Frigg-feltet kl 0200, slår av en prat på VHF. Vinden er nå brukbar, motoren stanses. Logger 5,5 -6 knop. Jeg tørner inn og ber om å bli purret dersom været endrer seg. Tørner ut igjen kl 0800 søndag morgen, vinden stødig SSW. Logger 6 - 7 knop. Etter en bedre frokost, blir mannskapet sendt til køys, jeg tar vakten alene. (vi er 3 ombord) Klokken stilt en time tilbake. Vinden holder seg til utpå ettermiddagen, da det brått løyer. Starter dieselen for å komme til kai i rimelig tid før pub-ene stenger. Vel fortøyd kl 2000 søndag kveld. Opprydding  ombord, spyler dekket med ferskvann, så - iland. Tilgringer tre dager i Lerwick, med nødvendig proviantering og bunkring. Seiler så nordover langs øyene for å besøke kjente i Baltasound. Hvis vinden blir lagelig stikker vi over til Færøyene. Men vinden holdt seg på vest, og vi måtte skrinlegge den ekspedisjonen. Mitt mannskap begynte etterhvert å få dårlig tid og tok fergen tilbake til Bergen. Noen dager etter seilte jeg alene hjemover. Det begynner bra, laber vind og båten styrer seg selv. Slumrer litt på benken, stikker hodet opp nå og da for å se etter trafikk. Været blir etterhvert tøffere enn enn meldingene skulle tilsi. riggen blir delvis ødelagt, seil må berges, motoren startes. Vinden dreier imot og sjøen  blir grov. 50 mil av Norskekysten stopper motoren. Kravler ut på fordekket med noe verktøy mellom tennene for å reparere bomhalsen. Får til slutt opp stormfokk og et kraftig redusert storseil. Går løs på motoren. Filteret, selvfølgelig. Ikke lett i mørke og voldsom slingring. Motoren kommer i gang etter noen timer og jeg fortsetter mot kysten for motor og seil. Vindmåleren gikk overbord men jeg anslår vinden til 45 -50 knop, sjø 7 - 8 meter. Når kysten etter 45 timer, fortøyer til første og beste kai, spretter en pils og sover 24 timer. En av de hardeste turene jeg har hatt. Dette er absolutt ikke vanlig om sommeren, vanligvis er værmeldingene til å stole på men man bør nok ta høyde for litt ekstra. Båten er en 35 fots motorseiler med moderat seilføring og kraftig motor.  Tror nok de fleste båter over en viss størelse kan greie en slik tur, båten tåler vanligvis mer enn mannskapet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Angående konvoier:

 

Tror det har vært 3 stykker.

En til Shetland for lenge siden...70 eller 80 tall

En ny til Shetland for ca. 5 år siden

og deretter Vikingkonvoien til Island via Shetland for et par år siden. Etter den siste var det en masse skitkasting i båtblader mellom konvoileder og en halvkjent Bergens-Tidende journalist som var misfornøyd deltaker.

 

Den andre Shetlandskonvoien var visst en stor suksess, men de hadde en grense på 25 fot om jeg ikke husker feil Mener folk var med til Shetland i Viksund 660 i den første konvoien uten at jeg vet hvor jeg har det fra.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje Lars B har rett. Noe i bakhodet mitt sier at det har vært laget et seilbåtsdrev med motorenhet fra en 7,5hk Honda 4-takts påhengsmotor.Jeg hadde selv en påhenger av nevnte type tidlig på 70-tallet. Som påhengsmotor var det en førsteklasses motor med stille og behaglig gange.Jeg hadde ingen tekniske problemer,men mener å vite at noen få hadde problemer med tæring i manifolden slik at der kom eksos inn i innsuget. Motoren var da meget "vanskelig"før feilen ble påvist.Jeg kan tydelig gjenkjenne en del detaljer på billedet. Gråfargen stemmer også.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Har du vurdert Hallberg Rassy 26? Har ikke selv noen erfaring med denne, men bare hørt godord fra andre som har hatt den.Se http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml

Hei*

Jeg for min del er i hvert fall av den soleklare oppfatning at det er ingen som kan lage seilbåter som svenskene. Dette er noe de virkelig kan. Nevner her bare noen få som virkelig kan: HR, Wasa, Sweeden Yacht, Vindø, Maxi osv, osv, osv......Ja, det finnes hundrevis andre også.

 

(Jaja, de danske og norske er ikke helt borte de heller.)

 

Franske seilbåter når etter min mening ikke de svenske opp til anklene en gang. Hverken hva angår kvalitet, finish, eller gode løsninger. Både utvendig og innvendig.

 

Men det er vel her som med alt annet, man får som regel hva man betaler for. Og de er jo "billige" da, så....I den grad man kan bruke det uttrykket i båtsammenheng da. :cool:

 

:seeya:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...