Sebaldus Startet 21.November.2002 Del på Facebook Startet 21.November.2002 Kom over denne motoren i min pornosurfing etter tekstilcruisere..... Den skal visstnok være på 7.5hk og med bensindrift. Virker vel ikke helt kurrant i en Rush 77 seilbåt? Noen som vet noe om denne...merke, kvalitet osv? Her er bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 21.November.2002 Del på Facebook Svart 21.November.2002 Hei* Den ser nå ikke så værst ut, ved første øyekast. Og er helt enig med Deg i det som Du skrev tidligere her, at jeg og er uhyre skeptisk til gamle saltvannskjølte dieselmotorer. I hvert fall de grønne. (Har hatt en selv). Jeg og har sett denne båten en eller annen plass, var det den som stod på QXL for en tid siden montro? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 21.November.2002 Del på Facebook Svart 21.November.2002 Tenkte å kommentere det hvite 220 volt uttaket i fronten, men lar det være Jeg kan heller ikke hjelpe deg med motortypen, desverre. Rush ble gjerne levert med Yanmar diesel, 7,5 hk, hvis jeg ikke husker feil. Men hvis du nå ser etter båt i denne størrelsen, tør jeg da foreslå Albin Express? Du vil få stoor seilglede. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 21.November.2002 Del på Facebook Svart 21.November.2002 Hei igjen Baat Guru. Nå har jeg vært og sett på båten, på QXL. Jeg ville ikke gått for den, hadde jeg vært Deg. Der er en akkurat lik en, på Baatnett.no, den har en 36 HK Yanmar dieselmotor ombord, pluss at den har rullefokk. I motsetning til den på QXL. Den på Baatnett.no har forresten stått der i evigheter, sikkert et år snart. Så den må vel snart være moden for kraftig nedpruting av prisen også. Men 150 lakser er for mye for en slik båt, synest jeg. Det er MYE å velge i mellom i den prisklassen. Og mer kommer det til å bli, når det våres på... Hadde jeg skullet kjøpe båt nå rundt den størrelsen, og dermed hadde måttet velge av det som er til salgs for øyeblikket, hadde jeg gått for denne, en Albin 79: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=355...890&pos=9&rub=7 Var den ikke fin vel? Med den og følger det meste, eksempelvis krybbe, rullefokk, VHF, bra seilgarderobe osv.....Også DEN kjekke innredningen da. Se det store toalettrommet f.eks. (De små toalettene som vanligvis finnes i båter på denne størrelsen, er det som irriterer meg mest). På Sailguide.com kan Du forresten se at de som eier "denne" båten er storfornøyd med den. Og med et prisforlangende på 100 000 kr,- vil det vel kunne gå ann å få den prutet ned i 80 - 90, skulle jeg tro. Det er tross alt midt på svarteste vinteren nå. Hadde jeg ikke hatt den jeg har, hadde jeg gått for den selv. . Her er link til en annen, av samme sort, den er litt annerledes ved byssa, og toalettet men jeg synest den som står på Finn er vel så kjekk: http://www.sailguide.com/Bilder/Albin_79bild.htm Ellers så er der jo en Granada 27, til salgs, på Stord: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=349...16&pos=16&rub=7 Men den er jo kjent for å være nokså "veik" da. Stord er vel ikke så langt i fra Deg det, eller? Jaja, lykke til. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Per Arve: Men hvis du nå ser etter båt i denne størrelsen, tør jeg da foreslå Albin Express? Du vil få stoor seilglede. Hei* Du har nok sikkert rett i det Per Arve, men er ikke Expressen mer eller mindre en ren regattabåt? Kjenner jeg Båtguru rett så vil han vel ha litt komfår også Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2002 Heisan og takk til alle for gode råd! Jeg er som sagt på jakt etter seilbåt men regner vel ikke med at det blir noe før nærmere vår med mindre det dukker opp et godt vinterkjøp. Har ikke helt avgjort hvor mye penger jeg vil legge ned i båt......vurderer alt fra 50 til litt over 100 lakser avhengig av hva jeg får for pengene. Stemmer at dette er båten fra qxl. Er helt enig i at 150 er alt for dyrt for denne båten særlig med bensinmotor og uten rollefokk. Grunnen til at jeg postet bilde var mest en interesse for hva slags motor dette var. Ellers virker Rush som en ganske smart båt....leste en plass at man kunne styre båten fra kartbordet pga. de høye vinduene og dette må jo være rimelig genialt på lange fjordkryssninger i vestlandsvær? Foreløbig blir det mest å kose seg med å se på båter på nettet siden jeg ikke helt vet hva jeg vil ha enda. Står som sagt mellom noe på 24 fot til opp mot 30 men jeg vil heller ha en mindre båt i god stand enn et prosjekt akkurat nå. Er også viktig at motoren er bra (event. totalt havarert slik at jeg får den billig og kan skifte motor). Johnson 26 er hellet ikke noen dum båt Var å så på en slik før jeg kjøpte Aloen og den imponerte til å kun være 26 fot! Granadaen på Stord så jo veldig pen ut og ligger bare en liten fergetur unna. Men den er litt i dyreste laget i og med at det er en 78 modell motor i den....er sikkert litt å prute på den prisen men likevel..... Mailet forresten selger av motoren på bildet og han sa at det var en "7.5 hk bensinmotor med Seildrev av typen Volvo-Penta" hva mener han med det? Er motoren en Volvo-Penta eller det et VP seildrev med en eller annen merkelig motor? Vet jo at VP laget bensinmotorer men trodde ikke de så slik ut? Uansett tror jeg ikke innenbords bensin er det ideele i en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Tror kanskje det er en "OMC saildrive", men da er den på 15HK...(?) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2002 Du har nok sikkert rett i det Per Arve, men er ikke Expressen mer eller mindre en ren regattabåt? Kjenner jeg Båtguru rett så vil han vel ha litt komfår også Stemmer at jeg er ute etter komfårt, men båten kan godt seile godt for det! nå er vel ikke Express en ren regattabåt men den blir kanskje vel regatta for meg. Desuten er det dumt å betale ekstra for en "klassebåt" når jeg ikke skal benytte meg av de egenskapene ved båten. Ellers må jeg si at jeg godt kunne tenkt meg en god langkjølt båt. En velholdt IF i plast hadde ikke vært så dumt selv om den er litt trang i forhold til pris og størrelse. Har også stor sans for båter som Grinde og Spækhugger.....synd de selges så få av dem i Norge. Grinde blir noe for dyr foreløpig, men en Spækhugger skulle jeg gjerne tatt en titt på. Jonny: Du nevnte noe om at Granada var regnet som en "veik" båt? Hva legger du i det? Seilmessig eller kvalitetsmessig? Har litt sans for Granada siden en jeg vet om seilte solo til karibeen med en Granda 911 kikket forresten på Albin båten på Finn.....det var virkelig flott. Eneste er at jeg er litt skeptisk til en slik motor...Hadde vært artig å gitt blaffen i kommende eksamen og seilt båt hjem fra Østlandet nå i desember! Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Hva med en Albin accent 26! Jeg har en og er meget fornøyd. Bare pass på hvis den er selvbygd. Da bør kvaliteten på arbeidet sjekkes nøye! Prisene ligger etter det jeg kan se mellom 80-120'. Prutes det litt her, må det gå an å få seg et godt kjøp! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Jonny Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Baat-Guru:Ellers må jeg si at jeg godt kunne tenkt meg en god langkjølt båt. En velholdt IF i plast hadde ikke vært så dumt selv om den er litt trang i forhold til pris og størrelse. Jonny: Du nevnte noe om at Granada var regnet som en "veik" båt? Hva legger du i det? Seilmessig eller kvalitetsmessig? Hei igjen* Det står en IF for salg til kun 50 000 på Baatnett.no nå. Når det gjelder langkjølte båter i den klassen bør jo klassikeren Albin Vega og nevnes synest jeg. Er jo en relativt romslig og koselig båt, bortsett i fra at jeg synest uteplassen er noe trang da. Og den blir ikke bedre av rorkulten som kommer rett opp av dørken Ellers er det jo det det med de langkjølte da, at de er nærmest umulige å bakke med, spesiellt Vegaen skal være helt håpløs. Granada 27 er kjent for å være ganske så veik seilmessig. Den bør helst ha nye seil. Men er uannsett kjent for å være lite stiv ja. Men det er jo den 27 foteren. Jeg vet ikke om de andre Granadaene er slik. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2002 Har tenkt litt på den IFen...den er jo fra 1969 og det er jo veldig gammelt.... Skulle kanskje vurdert den hvis den hadde ligget nærmere. Er ikke Granadaen solgt til juleferien blir det kanskje en stord tur for å slippe unna julestyret Alltid morro å se på båt selv om man kanskje ikke er så veldig seriøs....gjelder å ha noe å sammenlikne med! Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Er du på utkikk etter tekstilcruiser i størelse 27 fot, kjenner jeg til en utmerket båt på Shetland som er til salgs. Gammel, ..73 bygget, ingen plastpest, ny motor, diesel, radar, flåte, rullefokk, nødpeilesender, (e-pirb) i det hele tatt alt utstyr man trenger (og forhåpentlig aldri trenger på det åpne hav) Båten seiler på norskekysten omtrent hvert år, som jeg selv seiler til Shetland nesten hvert år. Det var nå det jeg husker om "Scarba" i farten. Mer nøyaktige opplysninger kan skaffes. Forøvrig kan jeg være behjelpelig meg å seile båten til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Dette er nok en Volvo Penta MB50S Motoren er egentlig en Honda p[hengsmotor som volvo kj;pe og monterte p[ sitt seildrev. Men .... den var vel kansje ikke den mest vellykkede .. Har sett etter i gamle papirer for [ finne ca produksjons[r, men finner desverre ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.November.2002 Del på Facebook Svart 22.November.2002 Hei Baat-Guru Har du vurdert Hallberg Rassy 26? Har ikke selv noen erfaring med denne, men bare hørt godord fra andre som har hatt den. Se http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 23.November.2002 Del på Facebook Svart 23.November.2002 klk: Båten seiler på norskekysten omtrent hvert år, som jeg selv seiler til Shetland nesten hvert år. Hei Klk* Kan Du ikke fortelle litt mer om disse turene Dine? F.eks. hvilken båt har Du? Reiser Du alene, eller? Hvor lang tid tar det? Når pleier Du å reise? Hva med uvær, kan tenke meg at det sikkert kan bli ganske så tøft i Nordsjøen om sommeren og? Leste nettopp en reiseskildring på Hallberg Rassy klubbens side, om en sommertur til Shetland, der var det snakk om bølger opp i mot 8 m!!! Drømmer om å ta en tur til Shetland selv, men. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2002 Lasse: Hei Baat-Guru Har du vurdert Hallberg Rassy 26? Har ikke selv noen erfaring med denne, men bare hørt godord fra andre som har hatt den. Se http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml Ja...hadde det ikke vært for prisen hadde nok en HR 26 vært en båt for meg. Har veldig sansen for båter av god kvalitet men jeg synes 150 -180 000 blir veldig mye for en 26 foter.... Når jeg får mer penger står Hallberg-Rassy høyt på ønskelisten. Skal ikke utelukkes at jeg om ikke så altfor mange år vil vurdere en 312 må bare komme meg ut i jobb og styre klar av dyre etableringer Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2002 LarsB: Dette er nok en Volvo Penta MB50SMotoren er egentlig en Honda p[hengsmotor som volvo kj;pe og monterte p[ sitt seildrev. Men .... den var vel kansje ikke den mest vellykkede .. Har sett etter i gamle papirer for [ finne ca produksjons[r, men finner desverre ikke det. Aha! mysteriet oppklart! Synes nemlig det var noe kjent med denne motoren og dette forklarer saken. Jeg har nemlig en Honda 7.5hk påhengs stående i naustet og det var en hvis likhet å spore her. Vel, vel....hadde nå vært en artig motorinstalasjon å ha, men jeg må nok si at jeg foretrekker en god, tung, traust diesel! Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.November.2002 Del på Facebook Svart 24.November.2002 Shetland? Javel, Turen over tar ca. 30 timer (6 knop). Har vært over en 10 - 12 ganger, siste gang i sommer. Har gått i følge med andre båter, men for det meste alene. Færøyene og Island er også besøkt. Sist sommer gikk vi ut fra Marstein fyr i 12 tiden en lørdag i juli Værmeldingen var bra, svak sørlig vind etterhvert påfriskende til SSW frisk bris. Vi satte derfor en litt sydligere kurs for å ha litt ekstra høyde når vinden frisker. Passrer Frigg-feltet kl 0200, slår av en prat på VHF. Vinden er nå brukbar, motoren stanses. Logger 5,5 -6 knop. Jeg tørner inn og ber om å bli purret dersom været endrer seg. Tørner ut igjen kl 0800 søndag morgen, vinden stødig SSW. Logger 6 - 7 knop. Etter en bedre frokost, blir mannskapet sendt til køys, jeg tar vakten alene. (vi er 3 ombord) Klokken stilt en time tilbake. Vinden holder seg til utpå ettermiddagen, da det brått løyer. Starter dieselen for å komme til kai i rimelig tid før pub-ene stenger. Vel fortøyd kl 2000 søndag kveld. Opprydding ombord, spyler dekket med ferskvann, så - iland. Tilgringer tre dager i Lerwick, med nødvendig proviantering og bunkring. Seiler så nordover langs øyene for å besøke kjente i Baltasound. Hvis vinden blir lagelig stikker vi over til Færøyene. Men vinden holdt seg på vest, og vi måtte skrinlegge den ekspedisjonen. Mitt mannskap begynte etterhvert å få dårlig tid og tok fergen tilbake til Bergen. Noen dager etter seilte jeg alene hjemover. Det begynner bra, laber vind og båten styrer seg selv. Slumrer litt på benken, stikker hodet opp nå og da for å se etter trafikk. Været blir etterhvert tøffere enn enn meldingene skulle tilsi. riggen blir delvis ødelagt, seil må berges, motoren startes. Vinden dreier imot og sjøen blir grov. 50 mil av Norskekysten stopper motoren. Kravler ut på fordekket med noe verktøy mellom tennene for å reparere bomhalsen. Får til slutt opp stormfokk og et kraftig redusert storseil. Går løs på motoren. Filteret, selvfølgelig. Ikke lett i mørke og voldsom slingring. Motoren kommer i gang etter noen timer og jeg fortsetter mot kysten for motor og seil. Vindmåleren gikk overbord men jeg anslår vinden til 45 -50 knop, sjø 7 - 8 meter. Når kysten etter 45 timer, fortøyer til første og beste kai, spretter en pils og sover 24 timer. En av de hardeste turene jeg har hatt. Dette er absolutt ikke vanlig om sommeren, vanligvis er værmeldingene til å stole på men man bør nok ta høyde for litt ekstra. Båten er en 35 fots motorseiler med moderat seilføring og kraftig motor. Tror nok de fleste båter over en viss størelse kan greie en slik tur, båten tåler vanligvis mer enn mannskapet Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.November.2002 Del på Facebook Svart 24.November.2002 Takk for reise-brev klk, det der hørtes tøft ut...! Var det ikke også en konvoi for endel år tilbake, med motorbåter? Har hørt rykter om innslåtte vinduer etc. Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 24.November.2002 Del på Facebook Svart 24.November.2002 Ja, tusen takk Klk......Jeg synest det ER så spennende, interessant og lærerikt å lese om slike turer, litt utenom det vanlige...... Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.November.2002 Del på Facebook Svart 24.November.2002 Innslåtte vinduer? Joda jeg tror det var en konvoy fra Florø som var svært uheldig med været på returen. Mener det var i -77, med båter helt ned til 23 fot. Dette er nok i minste laget men alle kom i mål, selv om det var endel skader. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.November.2002 Del på Facebook Svart 24.November.2002 Ut fra min vage husk, mener jeg utgangspunktet var Bergen og at det var på 80-tallet..... Men det kan jo ha vært flere konvoier. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 24.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2002 Angående konvoier: Tror det har vært 3 stykker. En til Shetland for lenge siden...70 eller 80 tall En ny til Shetland for ca. 5 år siden og deretter Vikingkonvoien til Island via Shetland for et par år siden. Etter den siste var det en masse skitkasting i båtblader mellom konvoileder og en halvkjent Bergens-Tidende journalist som var misfornøyd deltaker. Den andre Shetlandskonvoien var visst en stor suksess, men de hadde en grense på 25 fot om jeg ikke husker feil Mener folk var med til Shetland i Viksund 660 i den første konvoien uten at jeg vet hvor jeg har det fra. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.November.2002 Del på Facebook Svart 25.November.2002 Jeg tror kanskje Lars B har rett. Noe i bakhodet mitt sier at det har vært laget et seilbåtsdrev med motorenhet fra en 7,5hk Honda 4-takts påhengsmotor.Jeg hadde selv en påhenger av nevnte type tidlig på 70-tallet. Som påhengsmotor var det en førsteklasses motor med stille og behaglig gange.Jeg hadde ingen tekniske problemer,men mener å vite at noen få hadde problemer med tæring i manifolden slik at der kom eksos inn i innsuget. Motoren var da meget "vanskelig"før feilen ble påvist.Jeg kan tydelig gjenkjenne en del detaljer på billedet. Gråfargen stemmer også. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 25.November.2002 Del på Facebook Svart 25.November.2002 Lasse: Har du vurdert Hallberg Rassy 26? Har ikke selv noen erfaring med denne, men bare hørt godord fra andre som har hatt den.Se http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml Hei* Jeg for min del er i hvert fall av den soleklare oppfatning at det er ingen som kan lage seilbåter som svenskene. Dette er noe de virkelig kan. Nevner her bare noen få som virkelig kan: HR, Wasa, Sweeden Yacht, Vindø, Maxi osv, osv, osv......Ja, det finnes hundrevis andre også. (Jaja, de danske og norske er ikke helt borte de heller.) Franske seilbåter når etter min mening ikke de svenske opp til anklene en gang. Hverken hva angår kvalitet, finish, eller gode løsninger. Både utvendig og innvendig. Men det er vel her som med alt annet, man får som regel hva man betaler for. Og de er jo "billige" da, så....I den grad man kan bruke det uttrykket i båtsammenheng da. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.