Jump to content

Nesten brann i båten  Phuuuu!!!!


bbergs

Recommended Posts

Dette står det i katalogen til Maritim i Arendal i pr dags dato.!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Varmevifte med veltesikring. Kan også brukes som ventilasjonsvifte. Meget støysvak. Trinnløs regulering, økonomistilling og termostatstyring. Kan f.eks benyttes som svak varmekilde under vinterlagring for å unngå fuktskader.

Spenning: 220V, Effekt: 200 - 1500W

 

Men når jeg kjøpte denne kupeviften i høst sto det også at denne var godkjent for bruk i båt av Gjensidige Nor forsikring .

Det sto også at det måtte være oppsyn med viften ukentlig.

Nå er jeg så heldig at jeg har båten i hagen og er der nesten daglig og sjekker at alt er som det skal. Torsdag denne uken påpekte rederinnen at det var litt mye støy inn i båten sist hun gikk forbi. Når jeg kom ombord så viste det seg at vifta nesten hadde stoppet  det var like før den brant seg helt fast "akslingen eller vikklingen var helt brent"

Denne gangen gikk det heldigvis bra masser av sot og vond lukt.

 

Jeg tenker med gru hva som kunne ha skjedd hvis det hadde tatt fyr i båten, 400liter med bensin i tanken 8 meter fra husveggen og på den veggen som vender mot båten er mitt soverom.

 

Til dere alle som har tillsvarende kupevifte i båten ta en tur og sjekk ut at alt er som det skal.

 

Bernt

Link to post

Jeg opplevde noe lignenede med min Defa kupevarmer, det var ikke lengre noen varme i bilen om morgenen men det luktet litt brent. Viftemotoren var gåen men selve elementet virket like godt. Elementet ble veldig varmt da det ikke var noen luftstrøm gjennom det. Men det så ikke ut til at det medførte noen risiko for brann, men man blir jo alikevell litt skremt.

Link to post

Skal ikke slike ovner være utstyrt med en varmesikring?

Joda, men på denne typen utstyr er det den komponenten som svikter først!  :wink: Hadde selv en opplevelse med en vifteovn i båten der viften stoppet. Nix reaksjon fra overtemperatursikringen. Jeg var tilstede selv og fikk nappet ut kontakten. Dette var riktignok en gammel ovn som jeg aldri ville gått fra uten tilsyn, men likevel! En annen gang slo det plutselig opp flammer og det veltet frem svart røyk mellom vindu og instrumentpanel i båten. Da var det en 120W defroster for 12volt hvor viften hadde stoppet og termostaten nektet å gjøre gjobben sin. Slo den av og kvelte flammene med en våt klut. Da var plasten i defrosteren allerede helt smeltet.

 

Så ovner med vifte, eller ovner som kan velte skal en være svært skeptisk til. Defa kupevarmeren i bilen skal tåle at viften stopper og temperatursikringen ikke løser ut. Der er glødetråden kapslet i et keramisk element. Da skulle det gå bra, dersom en ikke har ovnen under et eller annet da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

merkelig egentlig,

dette med IP klasser på elektriske ovner. Alle elektriske motorer jeg leverer til skip, boreplattformer og annen utendørs bruk er IP 56. Men varmeovnen på baderommet var IP 21, og som Andreas er inne på finnes det faktisk ikke ovner med IP grad over  IP 44.

Ikke nødvendig med bedre tetting da, tilfredsstiller jo normen så...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

:wink:

 

Hei!

Kan dere forklare litt mer om dette med IP og IP-tall? Bestyrerinnen kom hjem med en ADAX oljefylt radiator-ovn, type OR206 på 300/600 W til fartøyet i går. Jeg antydet at det var litt hutrete ombord. Er dette en risikabel greie å bruke?

mvh

JanS/ m/y Gygra

Sånn litt upresist:

 

Første siffer sier noe om hvor stor hullene det er på utstyret slik at fremmedlegemer ikke kan komme til det elektriske. Jo større siffer, jo mindre hull.

 

Andre siffer sier noe tilsvarende om fuktigket: Jo større siffer jo bedre tåler utstyre fuktighet.

 

Jeg har tilfeldigvis idag tittet i en brosjyre til BEHA om saken og der er det forklart - slik jeg tolker det - at du kan installerer IPX7-utstyr liksom i badekaret, IP X4 ganske nær til den - og salongen i båten min anser jeg til å være noe tilsvarende.

Link to post

Jeg har en viss magefølelse at IPX standard blir brukt litt i hytt og pine, eller at der er 2 eller flere standarder. Gps har jo gjerne en IPX7 som tilsier den kan være 30 minutter på en halvmeters dybde. Spurte noen elektroinstrumentguruer på jobb om denne IPX7, men den hadde de aldri hørt om og det nærmeste i IPX de kom til var med 2 eller 3sifrede tall...

Link to post

Jeg har en viss magefølelse at IPX standard blir brukt litt i hytt og pine, eller at der er 2 eller flere standarder. Gps har jo gjerne en IPX7 som tilsier den kan være 30 minutter på en halvmeters dybde. Spurte noen elektroinstrumentguruer på jobb om denne IPX7, men den hadde de aldri hørt om og det nærmeste i IPX de kom til var med 2 eller 3sifrede tall...

Dette er litt feil egentlig. IP klassifisering ihht. en gitt standard. Jukser produsenten av, la oss si en varmeovn, med dette tror jeg han vil ligge tynt an ved en evt. ulykke som skyldes feilmerking. Tror forsikringsselskapene vil gi sine advokater "angrepsordre" da.

 

IP graden er bygd opp av 2 tall, som Andreas er inne på.

Første tall angir sikkerhet for såkalt "solid objects" som sand, støv, stein, skrujern og evt barnefingre og annet.

 

Andre siffer angir sikring for vann, fra ingen sikring, til sikring mot "hevy seas", eller "vater jets" / "submersible".

 

En baderomsovn har ofte sikring f.eks IP X4. Da er den ikke sikret spesielt mot inntrengning av faste objekter, men ganske bra mot vann.

 

En panelovn på et barnerom for små barn, bør ha sikring f.eks IP 4X. Sikring mot små fingre på avveie, men ingen sikring mot vann...

 

Skal scanne inn tabellen på mandag og legge den til tråden her..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jepp Samme vifte som jeg har

Man må jo tro eller stole på at dette skal være trygt.

 

Oii,med så mye bensin og annet brennbart må vel en si at den vifta fort kunne vært en tennsats,som igjen hadde sendt hele eindommen til himmels..Til ettertanke for meg,bruker av og til ei vanlig vifte,har hendt den står natta over ,jeg har stilt termostaten dønn ned ,så tanken var da at vifta kobler ut hvis den blir overoppheta..

Link to post

Man blir jammen lurt. Regnet med at denne ovnstypen var spesielt tilegnet båter og da gjerne som opplagsvarmekilde. (Det fremgår av brosjyren) Det er så sørgelig mange produkter hvor order "marine" eller "båt" kun betyr at prisen er høy. (Same shit, only new wrapping)

Syntes vi i dette  forumet burde satse på en form for produkt-rapportering sortert på produkt-type som gjør at vi  båtfolk kan gi karakterer basert på erfaring på de produktene vi kjøper. Skal vi bare fortsette å betale høye priser uten å stille krav til produsentene ? Når vi kjøper et båt produkt bør vi forvente å få  mer enn et fint navn og blå innpakning.

Link to post

Jeg har Clas Ohlson varianten av samme ovn (ca. kr 550). Keramisk element, veltesikring, etc.

Denne har stått på frostsikring/muggsikring i båten. Båten ligger langt unna og det kan gå 3 uker mellom hver gang jeg er nedenom. Fikk litt angst angående vifteovner så nå har jeg kjøpt Adax 600W baderomsovn for veggmontering.  Sover litt bedre med denne heretter. Jeg får bruke Ohlson vifteovnen som ekstra varme når jeg mekker i båten på vinterstid.

Link to post

Jeg slutter meg til dem som har respekt for vifteovner.  En morgen i fjor vinter var bilkupeen fylt med røyk når jeg skulle til jobben. Da hadde viftemotoren i Defa-kupevarmeren brent opp.  Heldigvis gikk det bra og ingen annen skade skjedde.  Vil ikke tro at ovnen skulle være utslitt heller.  Jeg trodde faktisk at denne type ovner skulle være noe av det mest robuste man fikk tak i.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

 

Hei alle!

Har desverre ikke hat tid til og svare eller legge inn noe vedlegg på alt som har blitt kommentert .

 

I dag går vifta til maritim i Arendal og jeg forventer fra den kanten at det foreligger en bra forklaring. denne vil bli lagt ut her på forumet.

 

Har også testet en vifte  i båten som jeg hadde i bilen for noen år tilbake denne virker som er bygd opp på en helt annen måte en vifta fra maritim. varmeelementene er kapslett inn  . og derfor er det bare selve viftemotor som er ubeskyttet .

Har noen her på forumet testet ut viften ved å la den stå i kulde når den blir skrudd på. De fleste viftene som står i båt i dag er jo plassert i en temperatur som er lavere en inne i huset.

Det jeg vil fram til er at jeg testet en vanlig vifte og defaviten mens de sto ute i kulden.

Jeg må si at jeg ble ganske så overasket av utfallet på denne testen.

Begge vitene begynte og skurre og bråke i lagrene i viftemotor. da de ble startet opp .

Begge viftene mistet hastighet ved og stå ute i 10minutter .

Defa viften virket på meg som om den hadde fått en ubalanse i akslingen og begynte faktisk og bli varm i lagrene ( kan det oppstå brann ved at smøreefekten bortfaller ved kulde)?

Den ordinere viften mistet også turtall på selve viften og glødetråden eller festene til glødetråden ble også overopphetet.

 

Konklusjonen er at jeg kommer aldri til og tørre og bruke noen  vifte til bruk i båt mer.

 

mvh

Bernt

Windy reder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...