bbergs Startet 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2004 Dette står det i katalogen til Maritim i Arendal i pr dags dato.!!!!!!!!!!!!!!!! Varmevifte med veltesikring. Kan også brukes som ventilasjonsvifte. Meget støysvak. Trinnløs regulering, økonomistilling og termostatstyring. Kan f.eks benyttes som svak varmekilde under vinterlagring for å unngå fuktskader. Spenning: 220V, Effekt: 200 - 1500W Men når jeg kjøpte denne kupeviften i høst sto det også at denne var godkjent for bruk i båt av Gjensidige Nor forsikring . Det sto også at det måtte være oppsyn med viften ukentlig. Nå er jeg så heldig at jeg har båten i hagen og er der nesten daglig og sjekker at alt er som det skal. Torsdag denne uken påpekte rederinnen at det var litt mye støy inn i båten sist hun gikk forbi. Når jeg kom ombord så viste det seg at vifta nesten hadde stoppet det var like før den brant seg helt fast "akslingen eller vikklingen var helt brent" Denne gangen gikk det heldigvis bra masser av sot og vond lukt. Jeg tenker med gru hva som kunne ha skjedd hvis det hadde tatt fyr i båten, 400liter med bensin i tanken 8 meter fra husveggen og på den veggen som vender mot båten er mitt soverom. Til dere alle som har tillsvarende kupevifte i båten ta en tur og sjekk ut at alt er som det skal. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Jeg opplevde noe lignenede med min Defa kupevarmer, det var ikke lengre noen varme i bilen om morgenen men det luktet litt brent. Viftemotoren var gåen men selve elementet virket like godt. Elementet ble veldig varmt da det ikke var noen luftstrøm gjennom det. Men det så ikke ut til at det medførte noen risiko for brann, men man blir jo alikevell litt skremt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Skal ikke slike ovner være utstyrt med en varmesikring? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Arghhh! Har samme vifte i seilbåten min. Er det denne vi snakker om: Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Oii,med så mye bensin og annet brennbart må vel en si at den vifta fort kunne vært en tennsats,som igjen hadde sendt hele eindommen til himmels..Til ettertanke for meg,bruker av og til ei vanlig vifte,har hendt den står natta over ,jeg har stilt termostaten dønn ned ,så tanken var da at vifta kobler ut hvis den blir overoppheta.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Skal ikke slike ovner være utstyrt med en varmesikring?Joda, men på denne typen utstyr er det den komponenten som svikter først! Hadde selv en opplevelse med en vifteovn i båten der viften stoppet. Nix reaksjon fra overtemperatursikringen. Jeg var tilstede selv og fikk nappet ut kontakten. Dette var riktignok en gammel ovn som jeg aldri ville gått fra uten tilsyn, men likevel! En annen gang slo det plutselig opp flammer og det veltet frem svart røyk mellom vindu og instrumentpanel i båten. Da var det en 120W defroster for 12volt hvor viften hadde stoppet og termostaten nektet å gjøre gjobben sin. Slo den av og kvelte flammene med en våt klut. Da var plasten i defrosteren allerede helt smeltet. Så ovner med vifte, eller ovner som kan velte skal en være svært skeptisk til. Defa kupevarmeren i bilen skal tåle at viften stopper og temperatursikringen ikke løser ut. Der er glødetråden kapslet i et keramisk element. Da skulle det gå bra, dersom en ikke har ovnen under et eller annet da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Hadde tenkt å kjøpe en en slik til neste år da båten skal ligge i boblehavn igjen. Etter dette vet jeg ikke helt ... Trodde denne var sikker, men så feil kan man altså ta. Dette er vel noe du bør ta opp med leverandøren, Bernt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Ovner med vifter er :nono: :nono: :nono: uansett - synes nå jeg da. Er du borte - se øverste innlegg Er du ombord - støyer de. Synes en panelovn i baderomsklassen IP X4 (EP-serien fra BeHa) eller helst IP X7 (har jeg ennå ikke funnet) er det riktige. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 merkelig egentlig, dette med IP klasser på elektriske ovner. Alle elektriske motorer jeg leverer til skip, boreplattformer og annen utendørs bruk er IP 56. Men varmeovnen på baderommet var IP 21, og som Andreas er inne på finnes det faktisk ikke ovner med IP grad over IP 44. Ikke nødvendig med bedre tetting da, tilfredsstiller jo normen så... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JanS/EIR Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Hei! Kan dere forklare litt mer om dette med IP og IP-tall? Bestyrerinnen kom hjem med en ADAX oljefylt radiator-ovn, type OR206 på 300/600 W til fartøyet i går. Jeg antydet at det var litt hutrete ombord. Er dette en risikabel greie å bruke? mvh JanS/ m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bliss X Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Har brukt ADAX oljeovn på 1000W i flere sesonger. Gått greit så langt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Har kjøpt en frostvakt på Jernia i dag. Den er berre på 200W, men planen er å bruke denne i motorrommet dermsom eg skal bruke båten om vintren. Ser ikke noe vits å ha varme ombord om vinteren når båten ikke er i bruk. Konservere du motoren klarer båten seg fint alene gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Hei! Kan dere forklare litt mer om dette med IP og IP-tall? Bestyrerinnen kom hjem med en ADAX oljefylt radiator-ovn, type OR206 på 300/600 W til fartøyet i går. Jeg antydet at det var litt hutrete ombord. Er dette en risikabel greie å bruke? mvh JanS/ m/y Gygra Sånn litt upresist: Første siffer sier noe om hvor stor hullene det er på utstyret slik at fremmedlegemer ikke kan komme til det elektriske. Jo større siffer, jo mindre hull. Andre siffer sier noe tilsvarende om fuktigket: Jo større siffer jo bedre tåler utstyre fuktighet. Jeg har tilfeldigvis idag tittet i en brosjyre til BEHA om saken og der er det forklart - slik jeg tolker det - at du kan installerer IPX7-utstyr liksom i badekaret, IP X4 ganske nær til den - og salongen i båten min anser jeg til å være noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Hej på er! Jag var oxo på gång o kjöpe denne vifta! skulle ju vara så bra när til og med forsikringbolag godkjennt/rekommenderat den! egentligen burde det räcka med en eller ett par glödlampor för att hålla borta fukten o det råa, tror jeg! 90% är ju varme! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JanS/EIR Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Takker Andreas for beroligende svar. Nå skal jeg ha det lunt og behagelig i salongen . Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Arne Lian Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Jeg har en viss magefølelse at IPX standard blir brukt litt i hytt og pine, eller at der er 2 eller flere standarder. Gps har jo gjerne en IPX7 som tilsier den kan være 30 minutter på en halvmeters dybde. Spurte noen elektroinstrumentguruer på jobb om denne IPX7, men den hadde de aldri hørt om og det nærmeste i IPX de kom til var med 2 eller 3sifrede tall... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Jeg har en viss magefølelse at IPX standard blir brukt litt i hytt og pine, eller at der er 2 eller flere standarder. Gps har jo gjerne en IPX7 som tilsier den kan være 30 minutter på en halvmeters dybde. Spurte noen elektroinstrumentguruer på jobb om denne IPX7, men den hadde de aldri hørt om og det nærmeste i IPX de kom til var med 2 eller 3sifrede tall... Dette er litt feil egentlig. IP klassifisering ihht. en gitt standard. Jukser produsenten av, la oss si en varmeovn, med dette tror jeg han vil ligge tynt an ved en evt. ulykke som skyldes feilmerking. Tror forsikringsselskapene vil gi sine advokater "angrepsordre" da. IP graden er bygd opp av 2 tall, som Andreas er inne på. Første tall angir sikkerhet for såkalt "solid objects" som sand, støv, stein, skrujern og evt barnefingre og annet. Andre siffer angir sikring for vann, fra ingen sikring, til sikring mot "hevy seas", eller "vater jets" / "submersible". En baderomsovn har ofte sikring f.eks IP X4. Da er den ikke sikret spesielt mot inntrengning av faste objekter, men ganske bra mot vann. En panelovn på et barnerom for små barn, bør ha sikring f.eks IP 4X. Sikring mot små fingre på avveie, men ingen sikring mot vann... Skal scanne inn tabellen på mandag og legge den til tråden her.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Arne Lian Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Sånn er det når amatører uttaler seg, tror jeg klapper igjen om dette temaet Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2004 Her er link til en engelskspråkelig side om IP Beskyttelsesgrader. Linken fant jeg hos http://www.rittal.no/ som leverer skap og kapslinger til elektro. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bbergs Svart 26.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Jepp Samme vifte som jeg har Man må jo tro eller stole på at dette skal være trygt. Oii,med så mye bensin og annet brennbart må vel en si at den vifta fort kunne vært en tennsats,som igjen hadde sendt hele eindommen til himmels..Til ettertanke for meg,bruker av og til ei vanlig vifte,har hendt den står natta over ,jeg har stilt termostaten dønn ned ,så tanken var da at vifta kobler ut hvis den blir overoppheta.. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Man blir jammen lurt. Regnet med at denne ovnstypen var spesielt tilegnet båter og da gjerne som opplagsvarmekilde. (Det fremgår av brosjyren) Det er så sørgelig mange produkter hvor order "marine" eller "båt" kun betyr at prisen er høy. (Same shit, only new wrapping) Syntes vi i dette forumet burde satse på en form for produkt-rapportering sortert på produkt-type som gjør at vi båtfolk kan gi karakterer basert på erfaring på de produktene vi kjøper. Skal vi bare fortsette å betale høye priser uten å stille krav til produsentene ? Når vi kjøper et båt produkt bør vi forvente å få mer enn et fint navn og blå innpakning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Nei, jeg synes også at dett bør følges opp ovenfor leverandør. Denne ovnen er relativt dyr, og det reklameres med at det er et produkt som trygt kan benyttes i en båt. Trodde dette var noe av det beste på markedet for bruk i forb. med vinteropplag (+ tilsyn) Den skal derfor ikke kunne brenne opp! Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Jeg har Clas Ohlson varianten av samme ovn (ca. kr 550). Keramisk element, veltesikring, etc. Denne har stått på frostsikring/muggsikring i båten. Båten ligger langt unna og det kan gå 3 uker mellom hver gang jeg er nedenom. Fikk litt angst angående vifteovner så nå har jeg kjøpt Adax 600W baderomsovn for veggmontering. Sover litt bedre med denne heretter. Jeg får bruke Ohlson vifteovnen som ekstra varme når jeg mekker i båten på vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2004 Jeg slutter meg til dem som har respekt for vifteovner. En morgen i fjor vinter var bilkupeen fylt med røyk når jeg skulle til jobben. Da hadde viftemotoren i Defa-kupevarmeren brent opp. Heldigvis gikk det bra og ingen annen skade skjedde. Vil ikke tro at ovnen skulle være utslitt heller. Jeg trodde faktisk at denne type ovner skulle være noe av det mest robuste man fikk tak i. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bbergs Svart 2.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Hei alle! Har desverre ikke hat tid til og svare eller legge inn noe vedlegg på alt som har blitt kommentert . I dag går vifta til maritim i Arendal og jeg forventer fra den kanten at det foreligger en bra forklaring. denne vil bli lagt ut her på forumet. Har også testet en vifte i båten som jeg hadde i bilen for noen år tilbake denne virker som er bygd opp på en helt annen måte en vifta fra maritim. varmeelementene er kapslett inn . og derfor er det bare selve viftemotor som er ubeskyttet . Har noen her på forumet testet ut viften ved å la den stå i kulde når den blir skrudd på. De fleste viftene som står i båt i dag er jo plassert i en temperatur som er lavere en inne i huset. Det jeg vil fram til er at jeg testet en vanlig vifte og defaviten mens de sto ute i kulden. Jeg må si at jeg ble ganske så overasket av utfallet på denne testen. Begge vitene begynte og skurre og bråke i lagrene i viftemotor. da de ble startet opp . Begge viftene mistet hastighet ved og stå ute i 10minutter . Defa viften virket på meg som om den hadde fått en ubalanse i akslingen og begynte faktisk og bli varm i lagrene ( kan det oppstå brann ved at smøreefekten bortfaller ved kulde)? Den ordinere viften mistet også turtall på selve viften og glødetråden eller festene til glødetråden ble også overopphetet. Konklusjonen er at jeg kommer aldri til og tørre og bruke noen vifte til bruk i båt mer. mvh Bernt Windy reder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.