Jump to content

Masten datt i bakken under nedrigging!


Seilaren

Recommended Posts

:cryin:

 

Jeg og en kammerat skulle rigge ned Junkeren i går kveld. Vi fant ut at det bare var tull å bruke mastekranen, fordi riggen er så liten og lett. (ca 7,5m høy)

vi har gjort dette mange ganger før, og viste hva vi gjorde. Vi hadde løsnet begge stagene og skulle til å nøsne på undervantene før en skulle stå og holde masten på plass.

 

Jeg tok ut splinten på bolten i strekkfisken for å være klar til å ta den ut. Det er det dummenste jeg har gjort på lenge. For pluselig finner bolten ut at den vill hoppe ut når ingen holder på riggen. Sakte, men sikkert ser vi at riggen begynner og falle fremover litt vent mot styrbord. 3 av vantene var fremdeles festet i båten.

 

Riggen faller ned og treffer bryggen helt fratt med et vannvittig brak. Utrolig nok fant jeg ikke noen skader på riggen, bortsett fra at lanternen knuste og en strekkfisk bøyde seg noe kraftig.

 

Kan dette ha skadet masten på måter jeg ikke kan se? Salingene traff heldigvis ikke bryggen...

 

Riggen er en Selden mast fra 78. Folk som så det sa at en Exspress mast ville ha knukket i 2 hadde dette skjed.... :diving:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Teoretisk kan slike slag/bend/sjokk gi kornvekst i aluminium. Kornvekst betyr svekkelse av materialet. Samme skjer forøvrig med en rekke andre materialer også. Hvis du sikter langs masta, går over og føler med hånden, ingen brå knekker eller bulker, så vil jeg si at flaksen er på din side. Og du kan fortsette dvalen og drømme kun søte drømmer om våren som er rett rundt hjørnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bære ut masten i sollys en dag og undersøke den nøye.

 

Riggen var 10cm fra å treffe en svær jernsak til å fortøye i. Hadde riggen truffet den hadde jeg nokk hatt 2 master i dag... :sailing:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det samme... Ikke noe god følelse akkurat... :nonod:

 

Men om sant skal sies så var dette etter normal leggetid for barn og riggen er ganske liten. Ingen hadde blitt alvorlig skadet av å bli truffet.

 

Det er også helt normalt å rigge opp og ned så små båter uten kran, men fra nå holder jeg meg til kranen selv om det tar lengre tid og er litt slitsomt :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...