Jump to content

Hvor fort går din snekke?


volvo r-sport

Recommended Posts

Kjøpte i år Sollux 24 med Yanmar 33hk. Ligger for det meste rundt om +/- 5 knop (på GPS), og ligger da på ca 1700-1800 omdreininger. Kan gi på mere gass, men over 2500 blir det mest møøe diesel-os... Ligger da på ca 8,5 knop.

Lurer da på når man skriver slik som dette: "Båten marsjer fint i 8-9 knop men har en topp fart på ca 12 knop" :rolleyes: (Med samme motor som meg.)

 

Har dere noen erfaringer med dette i praksis, ikkje bare "annonse-knop"...

Båten er ikkje grodd under bare litt grønt "slim".

Glemte å si at det ikkje er noe flaps på båten. Har sett noen med en glassfiber flaps som så litt "kjøpt"/ordentlig ut... Er dette noe som hjelper? :confused:

 

Mvh

Ragnar

Redigert av volvo r-sport (see edit history)

Bas i Greipstad Skru & Sladd.

Medlem av: Dregg er ballast !

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme båt/motor som deg (har solgt den nå). Den farten du beskriver stemmer bra med det jeg opplevde. Når båten var feriepakket, var det "passe" å kjøre i 6-7 knop. Jeg klarte 10 knop, men det var tidlig på våren og med nesten tom båt. 12 knop høres mye ut....

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24.

 

36 Hk Volvo Md 17.

 

1800 Omdr gir Ca 5-6 Knopp (Med gumibåt på slep)

 

Kjører sjelden mer enn 2000 Omd, og tjener sjelden mer enn Max en knop på det heller.

 

Uten Gumibåt går det 0,5 - 1 Knopp raskere (etter vær og vinn og hor mye 'tilhengeren' er lasta).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

hadde selv Sollux 24 uten akterkabin med 34hk yanmar. Med 2 personer ombord og vanlig utrustning, lå marsjfarten på 8 GPS knop (2900rpm). På topp hadde vi somregel 10-11 knop (3400rpm). Husker vi var opp i 12,7 knop engang. Da med go strøm inn fjorden.

 

Feripakket med 4 vaksne, marsjet vi på 7-7,5 knop.

Bygget opp igjen fra tomt skall. Hele innredningen var ny. Så vekten var muligens litt lavere enn tilsvarende.

Tror dette er den båten eg sakner mest. Utrolig behaglig å kjøre, dessuten veldig bra planløsning som gjorde båten romslig. Denne båten fortjener litt større motor. Synes båten gikk penest i vannet i ca 11 knop. Da slap den vannet i hekken.

sollux-utebaatpl.jpg

Link to post
Share on other sites

Viksund 27, mellom 8 og 9 knop på GPS fart (3400 rpm), med Yanmar 4JHTE om jeg ikke husker feil modelnummer. Gir jeg på kommer jeg opp i 12 knop, men da kjenner du at båten langt fra er designet for dette. Har også en relativt stor flaps bak, som nok hjelper en del.

Link to post
Share on other sites

Viksund 27, mellom 8 og 9 knop på GPS fart (3400 rpm), med Yanmar 4JHTE om jeg ikke husker feil modelnummer. Gir jeg på kommer jeg opp i 12 knop, men da kjenner du at båten langt fra er designet for dette. Har også en relativt stor flaps bak, som nok hjelper en del.

Hadde en 1979 Viksund 27 Culumbi med Yanmar 3QM30 (33hk). Denne båten marsjet på 7 knop ved 2800rpm og hadde en toppfart på 8,5 knop ved 3200rpm. Båten var klargjort for rigg med 700 kg betong i kjølen, men på et slikt skrog ved disse hastigheter utgjør ikke vekten noe merkbart.

 

Jeg kan husker Viksund Båt AS eller hva de nå het på den tiden (har vært en del konkurser der i gården) rigget en lignende båt med Ford 180 hk og en KJEMPEFLAPS. Dette for å delta i snekke-race på sørlandet sammen med primus motor i datidens snekke-race, Helge Duus (Ibiza). Den båten gjorde vistnok 18 knop (stikker 1,10 meter under vann), snakker vi da om en båt som virkelig "Planet på kjølen" ? Glad jeg ikke var passasjer og var med på sving-kjøring i den ekvipasjen :crazy::crazy::crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min Viksund 27 Columbi går 11 knop på max (eller gjorde det i alle fall før, da motoren var i god form). Marsjer på 7,5 til 8, ca 2600 rpm. Motoren er en 54 hk Ford Sabb, med max turtall på 3600. Og båten har en relativt stor flaps, hadde nok ikke klart såpass fart uten denne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...