Jump to content

Hvor fort går din snekke?


volvo r-sport

Recommended Posts

Hei !

 

Snekka mi gjør ca 20 kn på max fart. Det er en Agder 840 med en 144 Yanmar. Men den er rund bak så det er snekke :smash:

 

Ved 8 knop bruker jeg 1 liter diesel/nm ,

 

Ved 11 knop bruker jeg 2 liter/nm, og lager en 1m stor tverrgående hekkbølge.

 

Når hastigheten øker - faller forbruket noe /nm og hekkbøgen avtar.

 

Kjører ofte lengre strekk "bare" i 8kn, men det er jo greitt å kunne dra på noen ganger.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

noe raskere snekketype det her da. 40 knop + http://www.friddemartin.net/fanny/wmv/pokerrun.wmv

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Målte min til 45 Gps km/t med full dieseltank, 3/4 full vanntank og tre voksne spjælinger på ca 75kg hver.

45 km/t blir 24,29 knop.

 

Yanmar med 140 hk, noe oppjustert på pumpa. (satt på så stor propell at den bare greide 2800 rpm, oppjustert så den så nå går den 3300 rpm)

Hvor mange hk det er må gudene vite... 160 kanskje?

 

Har ikke flaps, men når jeg får meg rask snekke må jeg vel ha det?

 

Forrige eier påstod at han hadde fått 27 knop alene i båten. Nå er den ganske grodd under, så jeg tror nok jeg kan få et par knop til.

 

 

 

Kompis av meg har Sollux 24 AC med 55 hk Mercedes 2,2 liter sugediesel. Den går godt, måtte opp i 1500 rpm for å følge han. (13 gps knop)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Saga 8000 vp mb21 med seilbåtdrev 110.

marsjfart på 3000 rpm. 7-7,5 kn

max 3600 rpm 8,5-9 kn.

Hadde den opp i 10,5kn/3000rpm i ca 2- 2,5m surfebølger over saltenfjorden mot Bodø i sommer, men da ble det jo bare 5,5 opp på neste bølge :blush:

virker ikke som om jeg er alene, eller har full feriebåt spiller inn på farten.

Forbruk: har vært nede i 3,8l/t men da har det vært mye fisking på den tanken. I ferien brukte vi 6,4 l/tl

Link to post
Share on other sites

Nå er den ganske grodd under, så jeg tror nok jeg kan få et par knop til.

 

Båten er tatt opp nå,(klikk på signatur) og ja, den var ganske godt grodd under, pluss at den hadde 4-5 ujevne lag med avflassende bunnstoff utenpå hverandre.

 

Har manuelt skrapet styrbord side, og nå har jeg fått tips om kaustik soda blandet med tapetlim, og så blåse det av med høyttrykksspyler. Skal prøve det på andre siden. Så blir det å pusse med fint papir, så skroget blir helt glatt under, og høyglanspolere propellen med 3M pusseduk.

Propellen er forøvrig en Radice 4 ER 19 x OR 22 x OSSOC.

 

Tror ikke det blir flaps på den, da er det nok fare for at den overplaner. I mitt tilfelle hadde nok flapsen bare hjulpet i mellomfartsområdet, fra ca 8 til 18 knop, over dette så ligger den alikevel flatt i vannet.

 

Nå har jeg kjøpt ny original Yanmar turbo. Den gamle lakk vann i kjølekappa, og når jeg snurrer på den med fingeren så lugger den, og går ujevnt rundt.

Jeg kjøpte båten uten garanti. Alikevel, etter at jeg hadde kjøpt ny turbo sa forrige eier: "Si hvor mye du skal ha, og gi meg kontonummeret ditt på SMS."

Gøy å handle med skikkelige folk! (Den begynte å lekke 20min ut i første turen etter at jeg hadde betalt båten da)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg trodde, det er snekkefolket som er HekksjøGeneraler.

 

 

Mine kommentarer er subjektive og deles ikke alltid av flere enn meg selv.

 

 

En ting har du i hvert fall rett i! :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

HB 21 med MB10A (marna 10-15HK)

Marsjer på 5,2 knuter på 1200o/min. Maks 6,5 ved 1800o/min i sommer, siden jeg mangler to hundre omdreininger på topp, kan det hende jeg når ca sju som propellberegningsprogrammet mitt påstår jeg burde klare.. ;-)

Drivstoffutgiftene gjenstår da dette er første sesongen med GPS og timeteller.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...