Jump to content

St. Margaretha, vår nye båt i fremtiden


Verrie

Recommended Posts

Jeg er av typen som aller best blir sjarmert av sjekter, snekker og klenodier av trebåter. Godt vedlikeholdte trebåter er det som er kystkultur for meg.

 

Vi har hatt båten "Perlen" i 4 år. Den sees her :

 

124-2498_IMG.JPG

 

 

Denne båten har vi hatt veldig stor glede av. Vi er imidlertid modne for bytte, av flere årsaker. Plassønske samt andre ønsker var avgjørende. Vi ønsket deriblant å ikke ha kalesje i fremtiden. Kona ville ha seng "å gå rundt istedet for å krabbe", vi ønsker dusj innvendig, båt som kan ligge utildekket ute om vinteren samt en rekke andre behov/ønsker.

 

Som en del kjenner til, så tok jeg D5L sertifikat hos Poseidon båtskole i Stavanger . Omsider for et par uker siden fikk jeg sendt papirene til sjøfartsdirektoratet (har hatt for mye å gjøre til å få gjort det før nå) og pussig nok fikk jeg sertifikatet i posten i dag.

 

Sertifikatet får jeg nemlig bruk for :wink:

 

Jeg har nemlig i laaaang tid vært på jakt etter passende båt. Jeg ønsket nemlig ikke ha nytt prosjekt som tidligere tider. Jeg var også opptatt av å ha en båt som hele familien kan trives med, og at vi skal slippe å handle på nytt de nærmeste årene.

 

De som kjenner meg, vet også at jeg "har gått gradene fort", dvs at vi begynte med båt for 5 år siden. Vi begynte da med en flott 21 fot plastsjekte, og ble bitt av basillen. Vi anskaffet oss derfor en 32 foter 2-3 måneder etterpå, for deretter å ha 40 foter 1 år etterpå.

 

For at vi skal slippe å handle de neste årene har vi derfor nå inngått avtale om kjøp av en stålbåt som i vinter kommer til å få sin renovering. Stålbåten er noe større enn den 40 foteren vi har i dag :smiley: Den er lakket med feil farge utvendig. I hallen når de lakket båten i fjor, ble den utrolig fin, men når den kom ut i lyset ble ikke fargene slik som selgeren ønsket. Dette kommer vi derfor til å gjøre noe med så snart som mulig.

 

Innvendig i skuta skal vi restaurere/modernisere/pusse opp i vinter. Vi må nok koste på oss en del, samt at rederinnen ønsker litt nytt pluss at 1 bad må renoveres i sin helhet. Der er også en del av skuten som ikke er innredet enda. Vi må se an hva vi skal gjøre her. Det som er bestemt, er at båten aller helst skal være ferdig i April.

 

Det blir nok litt travel vinter, all den tid jeg har valgt å si nei til bud på "Perlen" nært opp mot prisforlangende, og heller ha denne på land i vinter for oppgradering/skroget som skal bli tatt til bunns, sammen med å gjøre nye båten ferdig.....

 

Nok om det.

 

Båten vi prater om er : (NB: DETTE ER SAMME BÅTEN, MEN HAR "FEIL" FARGE NÅ!!!!)

 

bilde_til_baatplassen.jpg

 

Båten er på herlige 66 fot. Båten er per i dag malt i brasilianske farger, men man har beklagligvis bommet litt på fargene. Vi akter derfor så snart det lar seg gjøre å lakke denne lysere igjen.

 

Yachten har igrunnen det aller meste. Jeg kommer til å gjøre ferdig fly, slik at denne blir på ca 13 meter. Jeg skal også anskaffe jollekran for å ha jolla på taket (der foreligger tegninger for hvordan båten skal bli seende ut).

 

Med båten følger der stabilisatorsystem som må fikses noe. Utover dette finnes sentralstøvsuger, oppvaskmaskin, vaskemaskin, strømagregat, 2 dusjer, 1 badekar, microbølgeovn, fryse, komfyr, med mye mer.

 

Der er egen baugtruster, drevet av egen 40 HK motor.

 

Strømagregatet er per i dag frakoblet, jeg skal få ordnet dette i løpet av vinteren.

 

Yachten ble tatt på verft i 2006 for sandblåsing, priming, lakking "all ower", så dette blir ikke nødvendig de første årene.

 

Yachten er generelt i meget god stand.

 

Jeg skal etterhvert som tiden går bildedokumentere hva jeg steller med i båten, og dere vil da også få se hvordan båten ser ut forøvrig. Jeg har bare lyst til å vise litt fra "stuen" og motorrommet :

 

97_1186561658667.jpg

 

97_1186561665543.jpg

 

97_1186561657973.jpg

 

97_1186561664500.jpg

 

Motoren er GM Detroit, noe som er kvalitet etter de som er "kjennere".

 

Dere ser også at der er hyggelig arbeidsmiljø i motorrommet.

 

Yachten er såpass at det er svært fristende å tenke "flytte ut i båten", men med småbarn synes jeg ikke det er så god idè. Men at vi her får lange ferier, er der ingen tvil om.....

 

For meg blir det nå utrolig mye å sette meg inn i. Her er så mye rart som jeg ikke har vært borti før, som eksempelvis joystickstyring hvis man ikke vil bruke "rattet", høyttalere og mikrofoner for å gi beskjeder til mannskap under tillegging, kameraer akter som hjelpemiddel ved tillegging vist på skjerm ved styrposisjon etc etc. Båten har også 12 volt, 24 volt, landstrøm og strømagregat.

 

Med tanke på praktisk seilas, gleder jeg meg over at båten faktisk ikke er så dyptgående, dvs kun litt over meteren. Veldig bra. Denne veier 47 tonn, så avdriften er så som så med.

 

I det store og det hele gleder vi oss enormnt til overtakelse av denne. Når dette skal skje er litt usikkert foreløpig, men satser på innen 1 måned.

 

Vi bruker megler i denne handelen, som jeg har meget godt forhold til, men må si at selgeren er så til de grader ærlig, ryddig og "rett frem" type som gjør handelen til en fin opplevelse.

 

Jeg trenger også en del ting&tang. Så om noen har tips eller forslag hvor jeg skal henvende meg, setter jeg stooor pris på dette. Jollekran ønskes. Der følger davider, men båten er finere "utstyrt på toppen". Vi ønsker en rib/gummibåt med rundt 25 HK motor, samt landgang i teak, alternativt hydraulisk landgang for montering akter på båten. Andre ting kommer nok etterhvert.

 

Er der også noen som kan fortelle meg hvor de har dokk langsmed kysten fra Oslo til Grimstad ? Vi har en i Grimstad, men det kan være klokt å undersøke priser rundtom. Hvis mulig, vil vi nemlig gjerne lakke båten snarest etter overtakelse. (jeg har hørt at slik lakk tåler å bli påført under litt kaldere temperaturer/stemmer dette ?)

 

Til slutt vil jeg bare si : Dette ER galskap. Men du verden for en hærlig galskap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

(jeg kommer nok forøvrig å bytte nick snart, vet bare ikke hvilket enda. St. Margaretha blir båtens navn, men mulig jeg velger noe annet ???)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette må være båten som en kompis av meg kjøpte i Stockholmsområdet for noen år siden, og som har vært benyttet som bobåt i Asker. Ligger rett bortenfor meg i Leangbukta. Med en "fæl" grønnaktig farge...

Har vært på tur i denne noen ganger da den var i min kompis`eie. Marsjfart på ca 7-8 knop. Lugar i baugen og et svæært soverom akter med badekar etc... Den båten het i hvertfall St. Margareta. Lykke til med YACHT !!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette må være båten som en kompis av meg kjøpte i Stockholmsområdet for noen år siden,

 

Hei, det er helt korrekt at det er samme. marsjfarten er riktignok litt høyrere...

 

Du var vel uten en tur med båten din Fredag ettermiddag tenker jeg? Så du forlot båtplassen/fin båt.

Link to post
Share on other sites

Men nå bør det vel holde i minst et par år? Inngikk selv i går kontrakt på vår fjerde båt siden juli 2006, men har litt igjen på størrelsen.

 

Jeg håper og tror inderlig på at fotsjuka har gitt seg nå. Det som er viktig for meg, er ikke str, men mulighetene. Med unntak av den første båten så er der prosjektbåter. Nå er riktignok ikke denne så arbeidskrevende som de andre, men allikevel.

 

Det er nemlig slik at båt ikke "bare skal kjøpes for penger". Man må arbeide for dem. Å kjøpe ferdig båt uten utviklingsmuligheter er utenkelig. Der må være rom for forbedringer, som gjør at man kan heve verdiene opp. Her er en slik mulighet......

 

Men når du skriver at du i går inngikk kontrakt (gratulerer) gang nr 4 siden Juli blir jeg svimmel på tanken. Mitt hode arbeider nok ikke så raskt at jeg er i stand til å foreta så uendelig mange vurderinger så fort. Det å handle båt er nemlig en stor prosess synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Steike....fikk D5L-lappen min i går jeg og

 

Det gikk radig gjorde ikke ? Det er kun et par uker siden jeg sendte, slik at det gikk vel kortere tid nå, enn hva tilfelle var for de av medstudenter som var raskere ute med papirene??

 

og men spørs vel om jeg er like gal

 

Pingle.

Link to post
Share on other sites

Noen her på forumet er flinke med syrefast etc.

 

Vi skal ha rekke rundt hele flybrigden, med unntak av der hvor stålopphøyninger er. I tillegg skal det lages trapp opp til fly. Her må det lages rekker opp, samt rundt "hullet" hvor trapp kommer opp.

 

Jeg vil tro vi snakker rundt 60-70 løpemeter med syrefaste rør. Jeg antar dette koster noe.

 

Er det vanskelig å bøye til rør selv ? Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt rørbøyer ?

 

Sveise kan jeg ikke, men antar at dersom jeg gjør forarbeidet, så vil det være en grei sak å sveise dem på plass?

Link to post
Share on other sites

Hei, det er helt korrekt at det er samme. marsjfarten er riktignok litt høyrere...

 

Du var vel uten en tur med båten din Fredag ettermiddag tenker jeg? Så du forlot båtplassen/fin båt.

 

Hei igjen

Ja, var ute en tur for å prøve ut sjøinnstillinger for autopiloten. Måtte justere endel på rorutslag og motror for å få den til å holde kursen. Og ta en sirkel for kalibrering av kompasset etc. Flott vær for slik utprøving i går.

Når det gjelder fart på din nye Yacht , så ville ikke min kompis gå i mer enn ca 5 knop, da motoren ble litt for varm ved høyere fart. Vi gikk da fra Tønsbergfjorden via Son til Asker ( Nesøya) Dette var før nåværende eier overtok båten. Siden har den vel bare ligget på plassen før den plutselig skiftet farge.

Godt at du har pågangsmot og ikke mer enn to tommeltotter. Min kompis vurderte også å bygge ut på FLY og montere ratt ++++ men kom aldri så langt. Han byttet den mot en seilbåt på over 70 fot .....

Link to post
Share on other sites

Apollo32, da vet jeg hvem du mener.

 

Nåværende eier har vært noen turer til Danmark (hjemland), hvor den også var sist år da den ble sandblåst etc. Etter hva jeg forstår er også motoren i ship shape stand.

 

Når det gjelder fly, er der montert noe utstyr, men på langt nær nok enda. Men der er gode muligheter for ferdigstillelse.....

 

Tegninger som foreligger kommer jeg til å følge slavisk, idet de er meget "harmoniske" og har fin linjeføring.

 

Ellers så er jeg nok glad i å bruke hendene. Riktignok er stål for meg ukjent så dette skal bli spennende.

 

Men en ting er sikkert. Når jeg har holdt på en tid med denne kommer dette til å bli ei utrolig fin svane. Linjene er nydelige på ho, og med riktige valg fremover vil det bli enda bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper og tror inderlig på at fotsjuka har gitt seg nå. Det som er viktig for meg, er ikke str, men mulighetene. Med unntak av den første båten

Men når du skriver at du i går inngikk kontrakt (gratulerer) gang nr 4 siden Juli blir jeg svimmel på tanken. Mitt hode arbeider nok ikke så raskt at jeg er i stand til å foreta så uendelig mange vurderinger så fort. Det å handle båt er nemlig en stor prosess synes jeg.

 

Jo da, men det har mer vært snakk om at behovet og ønskene har endret seg fra dagsturer, til helgeturer til 3-4 dagers til 14-dagers turer. Har gjort mye forarbeid ifb. med prissammenlikning etc., men mitt problem er at jeg ikke kan så mye vedrørende teknikk og mekanikk, og ikke har jeg masse spesialverktøy heller. Man lærer en del underveis, og mine tre solgte båter var i bedre stand når de ble solgt enn når de ble kjøpt, men jeg har hverken kompetanse eller tid til virkelige båtprosjekter. Hadde jeg hatt det hadde jeg gått for en Trawler denne gangen, men det får vente til jeg får råd til å kjøpe en som hovedsaklig trenger standart vedlikehold.

 

Ser jo på Perlen at du virkelig liker prosjektene dine, hvis ikke kunne ikke resulatet ha blitt så fantastisk. Ser frem til å følge prosjektet ditt her på BP.

Link to post
Share on other sites

Grattis Perlen. :flag:

Dette må vere det ideelle kompromisset mellom hytte og båt med takterasse der man ikke er avhengig av vind. :sailing:

Detroiten er en steinknuser og tåler det meste er det 71 serien? bare du tåler den kraftige 2T musikken.

.......ser du sier stue ,sier du også kjøkken , soverom under gulvet og sånn. :wink:

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en utrolig flott båt! :flag:

 

Sikkert en del å gjøre, men du fikser det nok på en glimrende måte.

 

Skjønner godt at du får lyst til å flytte inn permanent i den. Er kanksje best å vente med det til alt er klart?

Uansett, det er jo en skikkelig bobåt du har kjøpt. Har du stor familie? :wink:

Link to post
Share on other sites

Xerb, gratulerer til deg også, så i annen tråd at det ordner seg for deg også ?

 

Ja, nå er jeg igrunnen i ferd med å si stue og kjøkken etc., selv om det er et stykke frem. Det er nemlig ikke helt "normalt" å ha salong på 40 kvm i båt ? :wink:

 

Uansett, det er jo en skikkelig bobåt du har kjøpt. Har du stor familie? :wink:

 

Vi er 7 tilsammen + 2 hunder.....

 

Jammen nok det skal jeg si deg.....

Link to post
Share on other sites

Er der også noen som kan fortelle meg hvor de har dokk langsmed kysten fra Oslo til Grimstad ? Vi har en i Grimstad, men det kan være klokt å undersøke priser rundtom. Hvis mulig, vil vi nemlig gjerne lakke båten snarest etter overtakelse. (jeg har hørt at slik lakk tåler å bli påført under litt kaldere temperaturer/stemmer dette ?)

 

Bredalsholmen Dokk og fratøyvernsenter har dokk i Kr,sand. Muligheter der ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...