Jump to content

Ladestrøm fra påhenger


Sebaldus

Recommended Posts

Noen som vet hva jeg må ut med eller gjøre for å få en 9.9 Yamaha til å lade et batteri? Har uttak på motoren for vekselstrøm, men hva må jeg gjøre for å få dette til å lade et batteri? Skjønner jo forsåvidt at jeg må ha noe slags likeretter, men hva med regulator osv?

 

Er veien å gå å kjøpe noe orginalgreier eller kan man kjøpe noe uoringalt på clas ohlson som gjør samme nytten?

 

Hadde vært kjekkt med et lite ekkolodd i Vernøyen og jeg orker ikke noe portable greier.!

 

 :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er veien å gå å kjøpe noe orginalgreier eller kan man kjøpe noe uoringalt på clas ohlson som gjør samme nytten?   :nonod:

Har en 10 hk Mariner som jeg monterte laderegulator på. Forhandleren sa at det var det eneste som kunne monteres på den motoren.

Kostet vel ca. 800,- såvidt jeg husker så sent på (REVIDERT ) lørdags fredagskvelden.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Ladekretsen på min 60Hk Mariner fra '91, er rett og slett en likeretterbro ("sort" boks med 4 dioder) tilkoplet strømspolen. Ingen regulator. Dette gir 14,5-15V ladespenning med tilkoplet batteri. Jeg vil tro at du burde kunne få til noe tilsvarende. Men du bør nok ha et 12V batteri tilkoplet, både for å få filtrert/glattet ut spenningen fra motoren, og for å ha driftsspenning til ustyret ditt, uavhengig av om motoren går.

 

Sjekk hvor høy vekselspenning du får ut nå. Hvis den ligger i dette området, ville jeg forsøkt å få tak i en likeretterbro som klarer å levere 5-6 A, kople til batteriet og så kontrollmåle at ladespenningen ut fra likeretteren i hvert fall ikke ligger høyere enn 15 V.

 

Jeg måtte bytte likeretter for et par år siden, og fikk da tak i en brukt, original, fra Ravns Garage i Båstad i Østfold. Sjekk med dem, de har mye slikt liggende. Jeg synes å huske at jeg betalte ca 400kr. for likeretteren. Jeg tror imidlertid du kan benytte nesten en hvilken som helst likeretterbro, bare den klarer å levere en maks ladestrøm tilsvarende det strømspolen din kan levere.

 

Lykke til!

 

Arvid_A  

Link to post
Share on other sites

Ladekretsen på min 60Hk Mariner fra '91, er rett og slett en likeretterbro ("sort" boks med 4 dioder) tilkoplet strømspolen. Ingen regulator. Dette gir 14,5-15V ladespenning med tilkoplet batteri. Jeg vil tro at du burde kunne få til noe tilsvarende.

Ja, det er helt villt at det ikke er standard med regulator.

I det hele tatt, når jeg undersøkte dette for noen år siden kunne ikke leverandøren (Yamaha) tilby noe regulator overhodet, kun en likeretter til en fantasi-pris.

En likeretter fra Clas Ohlson til 19kr gjør samme jobben:

 

Bilde

Mulig at det i dag finnes regulatorer å få kjøpt, men jeg fant ikke noe den gangen.

Siden ladespolen i en påhengsmotor ikke kan reguleres på samme måte som en dynamo må man benytte en såkallt shunt-regulator. Det den gjør er å brenne av overskuddet slik at spenningen kommer ned på korrekt nivå.

Alternativet er å ha et batteri som er stort nok til å sluke all effekten, men det vil langt fra bli et optimalt system.

Og skulle forbindelsen til batteriet brytes kan man si farvel til alt elektronisk utstyr som er tilkoblet....

Link to post
Share on other sites

Ok...nå var jeg ikke helt med her....

 

Saken er at jeg vil koble en 9.9 Yamaha 2000 modell til et 70 ah bilbatteri. Til dette batteriet vil jeg koble lanterne og kanskje et ekkolodd.

 

Er det slik at selv om jeg kjøper en dyr orginaldings får jeg likvel ikke en bedre løsning enn det jeg kan få for kr. 19 hos Clas Ohlson? Skal ta kontakt med forhandler å sjekke dette, så skal jeg avgi rapport når jeg vet resultatet.

 

Men hvis jeg går for clas ohlson løsningen, hvilket delenummer må jeg da ha og hvordan kobler jeg dette? Hva annet må jeg passe på? Kjører ikke så lange strekkene med denne båten og kan godt ha en liten bryter jeg kan koble ut ladingen med så ikke batteriet blir kokt.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at selv om jeg kjøper en dyr orginaldings får jeg likvel ikke en bedre løsning enn det jeg kan få for kr. 19 hos Clas Ohlson?

Ja, med forbehold om at det nå finnes nye løsninger med integrert shunt-regulator er det otrolig nok slik.

 

Det er basert på at man har et batteri som er stort nok til å sluke det ladespolen gir, dette øker proposjonalt med turtallet på motoren, dvs null lading på tomgang, full lading på full fart.

 

Er batteriet fullt og man kjører en lengre tur på full fart vil det selvsagt fører til en ganske så kraftig overladning. Hvor lenge batteriet holder ut avhenger av bruksmønsteret.

 

Men hvis jeg går for clas ohlson løsningen, hvilket delenummer må jeg da ha og hvordan kobler jeg dette? Hva annet må jeg passe på? Kjører ikke så lange strekkene med denne båten og kan godt ha en liten bryter jeg kan koble ut ladingen med så ikke batteriet blir kokt.

Typen likeretter er ikke så kritisk, det er ikke så mange ampere en ladespole gir. 10amp bør holde fint

Enklest er det vel å velge den som har kabelsko-kontakter, da slipper man å lodde.

Det fremgår ikke av Ohlson katalogen hvilket partno. denne har.

 

Det går jo an å montere et voltmeter i kombinasjon med en bryter slik at man kan slå av ladingen hvis spenningen blir for høy.

Og pass på å koble ekkolodd etc. direkte til batteri-polene, hvis ikke vil utstyret få et kort liv dersom en kabelforbindelse skulle løsne...

Link to post
Share on other sites

Likeretteren (kalt laderegulatoren av forhandler!) på gammel 50Hk Mercury til naboen, kuttet ut. Jeg hadde en billig diodebro på 20 amp. og koblet denne mellom strømspolen på motoren og batteriet: Motoren ladet med 4-5 ampére til batteriet, på full fart. På tomgang var strømmen nede i 1/4 ampére. Dette fungerte ganske fint mot et 60 AH bilbatteri (Forhandleren skulle ha nesten 1000 kroner for "ny regulator"!!! Dessuten tror jeg det hadde fungert med en enkel diode også, men det er mulig at radiostøy osv. ville ha vært værre da).

Jeg ba naboen om å holde øye med veskenivået på batteriet, samt ALDRI å koble fra batteriet mens motoren var i gang.

Dette siste "glemte" han en gang, med det resultat at ekkoloddet, plotteren OG laderen på mobiltelefonen hans røyk!! Da jeg målte spenningen fra motoren med frakoblet batteri, viste denne over 25 volt!

For å hindre slike fadeser, snekret jeg sammen en enkel spenningsbegrenser på 12,5 volt, som jeg satte mellom batteriskoene og utstyret (god nabo), og etter dette har det ikke vært problemer!

(Veskenivået holdt seg bra og batteriet ble ikke varmt, selv etter lengre turer.)

 

For innvidde: Utgangsimpedansen på "generatoren" (strømspolen) på denne motoren var ganske høy, så det er ikke sikkert at det hadde gått SÅ bra med et mye større batteri.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Overrasker meg ikke, hvis motoren er av nyere dato!

Nei, det kan du si.

 

Det som overrasker meg er den tilsynelatende uvitenheten omkring dette blandt de som burde ha peiling.

Blir spennende å høre hva slags svar Baat-Guru får....

 

Jeg kjøpte "laderegulatoren", ja den ble solgt som det,  i en velrennomert butikk (ikke Navigare denne gangen..) og ut fra prisen (mener det var nærmere en tusen lapp for maange år siden) tok jeg det som en selvfølge at det ikke bare var en diode-bru inni der...

 

Da jeg etter fadesen med telefonen dro tilbake til butikken og fortalte dem at dette alldeles ikke var noe regulator, men derimot en vanvittig dyr diodebru, skjønte de ingenting.

 

Til tross for at de har vært Yamaha-forhandler her i byen i alle år var dette tydligvis første gang dette kom opp.

 

Enden på visa ble iallfall at jeg fikk tilbake pengene og monterte en vanlig diodebru jeg hadde liggende i skuffen istedet....

Det hele kostet meg nesten 5k for å få fikset telefonen.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal høre med dem hos Yamahaforhandleren i Bergen og spørre konkret om det er en regulator eller kun en likeretter.

Begynner å demre litt her...

Det jeg fant ut den gangen var at det fantes en original Yamaha 12V regulator, men denne ga vekselspenning!

Beregnet på å drive f.eks. en lanterne-pære direkte uten noe batteri.

 

Du kan jo ha dette i tankene når du spør, det du trenger er altså en likeretter/regulator som gir likespenning. ca 14.4V.

Skulle det finnes noe slikt kunne det vært intr. å høre prisen....  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En 10A likeretterbro fra Clas Ohlson (bildet til Ingar) har delenummer 22-3349 og koster kr 19,- (side 72 i katalogen). Den har kabelsko-tilkopling, og burde gjøre jobben akkurat like godt som en ”original sort boks” uten regulator og til flere hundre kroner.

 

Bortsett fra at jeg måtte bytte likeretteren for et par år siden (varmgang med påfølgende smeltet plast og ødelagt diode, pga. dårlig tilskrudd tilkoblingsklemme på likeretterbroen, har jeg nå kjørt med Mariner’n min med ladekrets uten regulator i 10 sesonger uten problemer. Jeg er helt enig i Ingars utsagn om problemer dersom batteriet faller ut av kretsen. Men hvis man unngår lange turer med flere timer på full fart, og holder et øye med batteritilkoplingen og syrenivået i batteriet, er denne løsningen absolutt til å leve med.

 

Når det gjelder ditt behov, Baat-Guru, så tror jeg sannelig jeg hadde vurdert å kople lanterna til vekselstrømsuttaket fra motoren, og så kjøpe et lite 12V motorsykkelbatteri til ekkoloddet. Hos Biltema får du slike med kapasitet fra 4 til 28 Ah,. Prisen ligger fra 149,- til 379,- kroner. Hvis du lader opp dette før du drar på sjøen, vil jeg tro at det holder i massevis til en dags ekkoloddbruk. Det er mulig du må bruke ei 24V pære i lanterna for at den skal overleve, men det bør også være kurant å få tak i.

 

Lykke til med videre ”forskning”!  

 

Hilsen

Arvid_A

Link to post
Share on other sites

Lanternen er allerede koblet direkte til strømuttaket på motoren så jeg antar at dette er regulert på noe vis. Pæren (12 volt) går ikke selv på full gass. Hadde samme patent på en 9,9 tohatsu og da måtte jeg ha 24 volt pære.

 

Går i og for seg greit å lade batteriet hjemme, men kan jeg mekke dette for en billig penge er det jo kjekt med lading.

Link to post
Share on other sites

Hvis slike kortvarige overspennings-pulser skulle opptre, tror jeg batteriet "sluker" disse ganske effektivt. Jeg har i hvert fall i flere år hatt både radio, ekkolodd, GPS og mobiltelefon tilkoplet mitt uregulerte strømanlegg i båten (se innlegg ovenfor), uten problemer av noe slag.

 

Hilsen

Arvid_A

Link to post
Share on other sites

Lanternen er allerede koblet direkte til strømuttaket på motoren så jeg antar at dette er regulert på noe vis. Pæren (12 volt) går ikke selv på full gass. Hadde samme patent på en 9,9 tohatsu og da måtte jeg ha 24 volt pære.

 

Går i og for seg greit å lade batteriet hjemme, men kan jeg mekke dette for en billig penge er det jo kjekt med lading.

Da kan jo en regulator av typen LM317-- være tingen. Se ELFA katalogen nr. 52 på side 1062, 1063. De tåler ikke så mye strøm alene, så du må nok henge på en kraftig transistor.  :cool:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Dette er litt flau.....

 

Har sjekket med forhandleren nå og det viste seg at strømuttaket på motoren er likerettet. Dette kom i 1998 og forklarer hvorfor 12volt pæren min har holdt.

 

Vær så sikker på at dette kun var en lysspole som på andre motorer at jeg ikke fant frem multimeteret.

 

Nuvel.....nå er det bare å koble på et batteri. Ble anbefalt ikke å bruke pluggen i front men å koble meg inn direkte på rød ledning under lokket og jorde i gods.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:confused:Ble det egentlig noen konklusjon på denne saken? Jeg har en 10HK Mercury med "strømuttak" hvor det kommer to ledninger fra "svinghjulet" som jeg antar kommer fra en spole. Disse går bare til et koblingsstykke.

 

Har ikke målt spenning under drift, men det er vel fare for at det er vekselstrøm med amplitude som varierer med turtallet.

 

Jeg ønsker å bruke uttaket til å drive en lanterne uten batteri - noen som har prøvd dette?

 

Mvh

Cato

Link to post
Share on other sites

Trolig kan du koble en lanterne rett på dette. Men bruker du vanlig 12 volt pære vil den ryke når du gir gass, bytt derfor pæren ut med en 24volt pære.

 

Slik gjorde jeg det i alle fall med min Tohatsu som ikke var likerettet. Er du i tvil kan du jo måle med et multimeter. Fåes for kr. 49.90 hos europris!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...