Jump to content

Ladestrøm fra påhenger


Sebaldus

Recommended Posts

Guest Affi75

En likeretterbro og en enkel spenningsstabilisator kan gi en god og billig kombiløsning.

I skjemaet har jeg tegnet opp 2 spenningsuttak.

Den stabiliserte kan brukes til følsomt elektronisk utstyr (opptil 2A).

Ikke bruk denne til lading av båtbatteri, da det fort vil overbelaste regulatoren.

 

Trengs mer, kan en koble flere stabilisatorer parallelt.

 

Den ustabiliserte utgangen begrenses bare av størrelsen på likeretterbro og strømmen

generatoren kan levere, og er fin til f.eks. lensepumpe, lading av batteriet, og lys.

 

Bilde

 

De komponentene jeg har brukt er fra ELFA (www.elfa.se/no), men andre selger også slikt,

og Clas Ohlson's likeretterbro er like bra.

 

Likeretterbroen er en SB356 (delnr. 70-071-23) til 32,-

Stabilisatoren er en L78S15CV (delnr. 73-095-86) til 10,-

(midterste pinne på stabilisatoren er jord, samme som på kjøleplatefestet. Bruk denne hvis stabilisatoren står på kjøleplate.  Innspenning er venstre pinne sett forfra, Ut er pinne 3)

 

Skal en trekke over 0,5-1 ampere fra stabilisatoren, bør en montere den på en kjøleplate,

som f.eks. TO220-kjøler med klipsfeste (delnr. 75-612-36) til 7,-

Det trengs derimot ikke hvis du kun skal trekke 1-400 mA til et lite ekkolodd,

lading av mobil e.l.

 

Hvis det er noen som ikke er fortrolig med å lodde og koble opp slikt, kan vi sikkert få ordnet til en ferdigloddet pakke..

 

Affi

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg målte 13 volt vekselstrøm ut fra min Yamaha 15, koblet på lanterner fra Biltema (12v), og alt virket. Litt urolig lys på lavt turtall, men funket godt på max og 80 %. (Brukte den mest på 80%). Har solgt den nå, men har ikke hørt noe annet en at de virker fortsatt.. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6722/9,9-5_likeretter.JPG

Har motoren din denne boksen kan den lade direkte. 20Ah batteri er for lite, du bør minst ha et 45 Ah

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Iver Strand hos Yamaha og slik jeg forstod det er motorer fra og med 1999 utstyrt med likeretter/regulator.

Dersom dette stemmer kan man også lade ett lite batteri.

(han var helt klar på at dette var en kombinert likeretter/regulator)

 

Men så fikk Helge en beskjed (innlegget etter) som indikerer at det bare dreier seg om en likeretter.

Da vil sannsynligvis ett 20A batteri bli ødelagt pga overlading.

Link to post
Share on other sites

På min -06 9,9 gir denne originallikeretteren 14,2V ved mer enn 3500o/min, tilkoblet et 60Ah batteri, så jeg tror Iver Strand har rett i det han sier om etter `99 osv. Delelistene i USA angir at det er forskjell mellom likeretter og likeretter/regulator, men der borte har motorene under 30hk ikke lysspoler originalt engang. Delenummerene på `98 og`02 er like... jeg ville nok kjøpt en original, ja.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker det sier Strand to forskjellige ting. Er det en regulator skal utspenningen ikke gå over ett gitt punkt, selv om belastningen går mot null.

Den målingen du oppgir sier egentlig intet om dette.

Tror nesten jeg må ringe Strand igjen...

 

Ellers er svaret ja til det Toshkiljba og Sinten spør om.

Link to post
Share on other sites

Ja, Strand sier to ting; men jeg forstår det som det var de gamle regulatorene?? -Men skal du ha skikk på lading og regulert spenning mener jeg at du må ta utgiften med å kjøpe den originale med delenummer 6J8-81960-00-00 -Rectifier/regulator assy. Denne er dyr; men tilpasset det den skal brukes til.... og ikke minst miljøet den skal bo i...:wink: Ellers oppgir Yamaha minste anbefalt batteri til bruk ved lading i instruksjonsbøkene, og jeg mener at det for 9,9 electric sin del var 45Ah.... - om jeg husker rett....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...