Jump to content

Er M-Tech M T500 DSC en OK VHF radio


Enzo

Recommended Posts

Skal investere i en stasjonær VHF radio og på seatronic så har de nå tilbud

 

M-Tech M T500 DSC

Brukervennlig og avansert VHF

med GMDSS/DSC klasse D. Kompakt enhet med sprutsikkert håndsett. Radioen har multikanal mottak som gjør at du alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallskanal 70. MT-500 DSC VHF har alfanumerisk tastatur på håndsettet og tilkobles GPS via NMEA slik at fartøyets posisjon sendes ut ved en eventuell distress-sending. Sender på 1 og 25W.

Vår normale pris, kr: 1 950.-

Salg 1850.-

 

Er dette en ok radio til mitt bruk , jeg bruker VHFveldig lite , kaller vel opp tjøme radio 2-3ggr i året samt snakker med andre båter under 10ggr i året.

 

mt500.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 420 kartplotter med inebygd antenne , kan jeg koble denne radioen opp mot den med NMEA og få opp kordinatene på VHF displayet ?

Kan den også fungere slik at jeg bare kan trykke distress knappen så ser de rette hvor jeg er osv ?

 

Om knappene henger seg opp så er det vel reklamasjon så det regner jeg med er problemfritt , tenker bare på om det kunne finnes en enda bedre radio i samme prisklasse som jeg kunne valgt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft "forgængeren" til denne radio i to både. Fuldt tilfreds med begge! Og ja - du kan godt forbinde NMEA-ud på din Garmin med NMEA-ind på radioen for på den måde at udnytte DSC-funktioner som DSC-distress med automatisk overførsel af position. (Det afhænger jo af din Garmin dog, om den far NMEA-ud - men jeg vil blive svært overrasket hvis den ikke har det...)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Den nye M-TECH MT 500 DSC fra Belamarin as er svært rimelig og lettbrukt VHF. Kompetent som de dyrere konkurrentene men den har likevel alle internasjonale kanaler inklusive L1 och L2. M-TECH er en klasse D DSC VHF med NMEA inngang, er kompakt og har et stort og lettlest digitalt display. Knappene på både håndsett og apparat er bakgrunnsbelyste.Tastaturet på håndsettet gjør at kanalbytte blir både enkelt og bekvemt.M-TECH er vanntett og har selvfølgelig norsk bruksanvisning.

Tekniske spesifikasjoner:

Vekt: 1,1kg med mikrofon

Mål: 153mm (B) x 61mm (H) x 158mm (D)

Driftsspenning: 13,6 V DC med isolert chassi

Strømforbruk: Under sending; 6A ved 25W, 1A ved 1WVed standby; 0,2A

Antennebehov: En antenne, 50 OHMs impedans med PL259 kobling

Konstruksjon: UV bestandig kabinett med bakgrunnsbelyste knapper av silikongummi

Vanntett i henhold til CFR-46

Temp område: - 20°C till + 50°C

LCD: 4 rader med 11 karakterer hver. Stort og tydlig display. Justerbar kontrast og dimbar bakgrunnsbelysning på display og tastatur.

Høyttaler: Frontmontert av vannbestandig polypropylen

Håndsett: Tastatur med 12 st bakgrunnsbelyste knapper

Eksterne tilkoblinger: NMEA inn og kontakt for ekstern høytaler. för ekstern høyttaler

Posisjon Send/motta funksjon kan vises på plotter hvis plotter kan.

Scanning funksjon

Husker 32 MMSI nummer

Link to post
Share on other sites

Seilaren ønsker seg denne VHFen til 17 års dagen. Nå får vi se om personen bak Seilaren klarer og bestille den slik at den kommer frem i tide.. :wink: :wink:

 

(Skal på VHF kurs hos Poseidon om 2 uker. Du store min, som jeg gleder meg :flag: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg tok VHF sertifikat hos Poseidon i våres - det anbefales. Nå tar jeg D5L der.

 

Det eneste jeg savner på min VHF (som heller ikke denne m-tech'en har) er et "rullehjul" for kanalvalg. Dette tror jeg er hendig når en skal bla frem og tilbae mange kanaler. Det er ikke et stor problem.

Link to post
Share on other sites

Har denne radioen, fikk dog ikke montert den i båten før jeg solgte. Havner nok i den neste .....

Radioen er bra den, jeg fikk den for kr. 1200 ifjor, splitter ny i pakken, en kunde som hadde bestilt men så ombestemte seg så den ble liggende i butikken....

 

Du kan programmer "memory scan", da scanner den over de kanalene du har lagt opp, kan være 1,2 eller mange.

Og joda, den har rullehjul for kanalvalg på radioboksen. På mic'en er det knapper for 1kanal opp eller ned.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...