Jump to content

Seiling i Tyskland og Danmark. Tips?


bjoris

Recommended Posts

Ja, jeg er jo godt i gang med planlegging av vårens store eventyr...

 

Etter at jeg fikk meg kartprogram og kart på PCen har jeg jo innsett at det er sinnsykt grunt mange steder i dette området, ikke spesielt overraskende, men kanskje litt skremmende. Hører gjerne fra dere som kjenner området, hva er verdt å få med seg på veien nordover og tips om de typiske tabbene, jeg vil jo svært gjerne unngå å havne på en sandbanke med vidunderet...

 

Vurderer om det er tid til å gå via Straalsund fra Greifswald og så f.eks til Rochstock og derfra via vestsiden av Skjelland og da en av øyene i Kattegatt, kanskje fortrinnsvis Læsø? Hvilken er finest og gjerne enklest å komme trygt i havn på:) Skagen har jeg heller aldri vært med båt så vi må nok innom før vi går til Kr.sand. Vel, ved Straalsund er det rimelig grundt både om en velger å gå øst for eller vest for Kloster. Rent umiddelbart frister det derfor å gå nord-nord-øst ut av Greifswald Boden, men da blir det nok direkte til Køben siden det blir en lang omvei vest av Skjelland da... Det står i papirene fra Nelson at øst for Kloster har dybdebegrensninger og at det til enhver tid må sjekkes med havnemyndigheter om det er dypt nok... Mja, kanskje ikke noe for meg. En ting er at det går fint i rolig vær, men her må det vel kunne oppstå mye dønning med storhavnet inn fra nord... Vel, vi finner nok ut av det, men her må det planlegges...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Stralsund til Dragør(kjøbenhavn) i mars 2003. var første båt ut av isen, lå bak lekteren som la ut bøyene som skulle vise leia ut. gikk for motor. ingen vind.

(Det er et web camera i stralsund(står i toppen av kirketårnet) som kan kjøres og zoome med, da ser du også om det er Is der.)

Dragør til Anholdt, også motor, ingen vind. var første båt det året , sa han som solgte Drivstoff.

Anholdt - Skagen også motor. ingen vind.

Skagen- Egersund litt seiling i begynnelsen, så forsvant vinden og igjen ble det motor.

Vi hadde is på dekk hver dag, ellers var det blikk stille og ingen sjø.

en kald og flott tur.

Ha en fin tur oppover. du får drivstoff i alle disse havnene som jeg gikk til.

 

Blir båten bygget for Norsk gass ?

slikt fås ikke kjøpt i tyskland. sjekk om du må ha med gassflaske /utstyr ?

Tyskland bruker 50millibar trykk på sine sytemer i båtene. og i Norge brukes 30millibar.

bare som en liten reminder :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Blir båten bygget for Norsk gass ?

slikt fås ikke kjøpt i tyskland. sjekk om du må ha med gassflaske /utstyr ?

Tyskland bruker 50millibar trykk på sine sytemer i båtene. og i Norge brukes 30millibar.

bare som en liten reminder

 

Nelson ordner med norsk gass-system.

 

Gikk du øst eller vest for Kloster? Tror nok vi går ut nordøst i Greiwsfald Boden hvis det er mye sjø fra nord da syns jeg det virker veldig grunt der du går ut i sjøen, men det er mulig det ikke er så ille som det ser ut som på kartet? Vi henter i slutten av april så jeg regner med at det ikke blir noe isproblem...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor Kloster er ?

Jeg gikk fra Stralsund rett nord og vest for øya Rugen og opp til Kjøbenhavn.

 

Is problemer får du nok ikke i April, da sliter alle miljøfolka noe Jævli... hvis det er is da. :lol:

Hvis du får dårligt vær så kan du ta turen via Stralsund. må vente på broa. men det går fint.

Jeg stakk 1,70m men hadde ingen problemer noen plass. var ikke i nærheten,

Men du må holde deg på rette siden av stakene. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor Kloster er ?

Jeg gikk fra Stralsund rett nord og vest for øya Rugen og opp til Kjøbenhavn.

 

Men du må holde deg på rette siden av stakene.

 

Ja, har jo prøvd det motsatte for mange år siden så det har jeg jo lært på den harde måten... dog ikke med seilbåt.

 

Antar øya heter Rugen, men det stod Kloster i papirene fra Nelson, antar det er nordre delen, men det står få navn på land i kartene jeg har fått meg på PCen, skal se nærmere...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bruk Googel Earth

der zoomer du deg lett ned og kan se havner osv. du kan også gå på Tools og velg ruler, og så path så kan du legge opp ruta di og se hvor langt det blir. bare velg "Nautiske mil.,"

 

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sjekk opp når broen i Stralsund er åpen,det har tidligere vært stor forskjell på åpningstidene sommer -vinter.Etter Stralsund er det trangt,men godt merket,anbefales å gå der om dagen hvis det er første gang..Fint å ligge midt i byen i Stralsund om natten.Husk når du henter båten din på Hanseverftet at du må passere en liten bro i kanalen ut fra verftet,hvis du er sent ute kan du risikere å måtte vente til neste dag.

Fin dagsetappe Greifswald-Stralsund.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke allerede har kjøpt sportskartserien for fritidsbåter fra Maptech for Nordtyskland/Danmark serie 1, 2, 3 og 4 i en plastkoffert til prisen av 3, anbefaler jeg på det sterkeste å anskaffe denne serien. Den dekker området ditt fra Stetting i syd-øst til Skagen i nord-vest. Du finner sannsynligvis ikke noe bedre planleggingsverktøy. BBS kartene kan nå lastes opp i Raytech RNS v.6.0 og fungerer perfekt. Jeg vil anbefale deg å starte med å vurdere om du vil seile sundet eller ett av beltene. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha seilt etter å ha vært i Tyskland årlig i omlag 7 sesonger.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke allerede har kjøpt sportskartserien for fritidsbåter fra Maptech for Nordtyskland/Danmark serie 1, 2, 3 og 4 i en plastkoffert til prisen av 3, anbefaler jeg på det sterkeste å anskaffe denne serien. Den dekker området ditt fra Stetting i syd-øst til Skagen i nord-vest. Du finner sannsynligvis ikke noe bedre planleggingsverktøy. BBS kartene kan nå lastes opp i Raytech RNS v.6.0 og fungerer perfekt. Jeg vil anbefale deg å starte med å vurdere om du vil seile sundet eller ett av beltene. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha seilt etter å ha vært i Tyskland årlig i omlag 7 sesonger.

 

Jeg har den noe vanlige konfigurasjonen med kart på PCen, dvs den vi ikke snakker så høyt om så jeg har kart, men skal også investere i papirkart, fra ca Gøteborg har jeg også kart til Garminen, men jeg hadde tenkt å droppe brikke til 2200 sør for Gøteborg, men har tenkt å sjekke om jeg kan få låne av noen som måtte ha, men hvis ikke tar jeg nok sjansen med vanlige kart og PC m/GPS på dette området...

 

Hører jo svært gjerne om tips fra dere som har vært her allerede. Vi har pt ikke avklart hvor mye tid vi egentlig har. Vi skal til Stord, sør for Bergen så det er ca 550 nmil etter den ruta jeg pt har lagt opp, da går jeg nord-øst ut i Greifswald Boden og ut i Østersjøen. Forstår det er 50/50 hvor Hanse-kjøperene går, det er dog anbefalt å gå Stralsund om det er dårlig vær pga mye mindre sjø. Slik jeg ser det så er det både grunt og smalt når du kommer ut i havet etter Stralsundet så jeg ser jo for meg at dette ikke er noe bra sted å være med mye dønning, men det er slike ting jeg prøver å finne ut av. Det er sikkert mye å hente på Hanseforumet også, men om noe vet her så er det fint...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

, men skal også investere i papirkart, fra ca Gøteborg har jeg også kart til Garminen, men jeg hadde tenkt å droppe brikke til 2200 sør for Gøteborg, men har tenkt å sjekke om jeg kan få låne av noen som måtte ha, men hvis ikke tar jeg nok sjansen med vanlige kart og PC m/GPS på dette området...

Jeg har MEU021R brikken - kjøpt i 2007.

Du kan få låne den under standard 'gentleman's agreement' :-)

Send en IM med detaljer, så kan du ha den til å planlegge på i vinter dersom du har plotter med strøm på :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Historisk trivia for turen: Svolder (Olav Tryggvason et al) kan ligge rett ved Rügen.

Noen mener at det er Greifswalder Oie som er Svolder.

Andre mener det er Svalerød (ordlikhet!)/utløpet av Ringdalsfjorden.

(Men det har ikke noe med seilas i Østersjøen å gjøre...)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg fikk meg kartprogram og kart på PCen har jeg jo innsett at det er sinnsykt grunt mange steder i dette området, ikke spesielt overraskende, men kanskje litt skremmende. Hører gjerne fra dere som kjenner området, hva er verdt å få med seg på veien nordover og tips om de typiske tabbene, jeg vil jo svært gjerne unngå å havne på en sandbanke med vidunderet...

 

Viktig å tenke på i grunne områder;

det er jo ingen vansker med å seile på 7-10 m dyp, men bølgehøyder som er helt OK herhjemme med dybder på 50-500 m, er en utfordring i grunne områder. Sjøene er _mye_ krappere, og båt og mannskap kan få mye juling i motsjø. Egen erfaring med dette flere steder i Danmark.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Da vi hentet våres 42C i Egense seilte vi ganske nærme land oppover mot Skagen pga. sterk vind fra vest, store deler av turen var dybden under 10m.

 

Da ingen av oss tre som hentet båten hadde seilerfaring fikk vi låne en seilkyndig mann fra LP Yachts på første etappe opp til Skagen og det var han som valgte ruten på første legg, hadde dratt mye lenger østover selv.

For oss som er vant til å ikke ferdes der det er noe særlig under 50 meters dybde bortsett når vi skal til land var dette svært ubehagelig i starten. Resultatet av rutevalget ble veldig bra, svært god fart og nesten ingen sjø, men jeg brukte mye tid til å følge med på dybdemåleren.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Fordelen med den plastkofferyten jeg viser til, er at dere både får papirkart og BBS kart i siste versjon, samt program for å vise BBS på PC. Maptech er blant de lendende kartprodusentene internasjonalt for fritidsflåten, og det er ikke andre alternativer i området dere skal seile i med like gode oppdateringer. Jeg har samme område i Navionics, men jeg stoler mest på BBS kartene. Dere får BBS kartene fra Maptech helt opp til Ålesund (unnskyld formuleringen), med NCD-5. Med systemet til Maptech har dere store muligheter for å legge inn bilder under turen, skrive dagbok mv. Jeg kjenner ikke til noen andre systemer som er så fleksible for en slik pris - og jeg snakker nå om fritidsflåten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har MEU021R brikken - kjøpt i 2007.

Du kan få låne den under standard 'gentleman's agreement' :-)

Send en IM med detaljer, så kan du ha den til å planlegge på i vinter dersom du har plotter med strøm på

 

Veldig bra, IM er underveis... :smiley:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du må motre så ikke sats på Anholt for bunkers utenom turistsesongen,kom dit en 1.mai for noen år siden fra Stralsund,da var det kun dieselfylling en gang i uken mellom 1300 og 1400!!! Fyll eventuelt i København eller Læsø.

Samtlige restauranter på Anholt var også vinterstengt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du må motre så ikke sats på Anholt for bunkers utenom turistsesongen,kom dit en 1.mai for noen år siden fra Stralsund,da var det kun dieselfylling en gang i uken mellom 1300 og 1400!!! Fyll eventuelt i København eller Læsø.

Samtlige restauranter på Anholt var også vinterstengt.

 

Har funnet Danskehavnelos nå og har blant annet lest at det er begrenset med fuel å hente på Anholt. Dette var et nyttig verktøy med bilder, det er utrolig greit med bilder ifht kart... Det ser jo ut som en sandstrand på kartet, men på bilder ligger det noen digre ferjer... :eek:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kopierer innlegg fra en annen tråd:

 

Det er et par bøker som er vel verd pengene. Den ene er Komma's Havnelods som omtaller alle havner i Danmark (og endel på Sveriges vestkyst og endel tyske havner). Den andre er Komma's bog (Jan Ebert) om Ankerpladser i Danmark. Den siste boken omtaler 120 ankerplasser i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Maptech kart er kjempe bra sammen med TIKI navigator.

 

GpsGate er mye mer enn båt sporing.

Har brukt det i flere år for å kunne, kjøre flere kartprogram samtidig for å sammenligne.

Tiki navigator er et kjempe bra program. Liker det enda bedre på Svenske kysten, på grunn av kartene.

 

Hjemme siden til Dansk Sejlunion har opplysninger om alle havner i Danmark

http://www.sejlsport.dk/sw1973.asp

 

Vært vin bølger finnes her

http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdens...kandinavien.htm

OG her

http://new.meteo.pl/index_eng.php

 

Båt sporing.

http://www.tikinavigator.no/buddytracking/index.htm

Gratis server.

http://www.tikinavigator.no/buddytracking/server_reg.htm

GPSGATE

http://www.tikinavigator.no/buddytracking/gpsgate_start.htm

Tiki navigator

http://www.tikinavigator.no/buddytracking/tiki_start.htm

Tiki Navigator hjemmeside.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med den plastkofferyten jeg viser til, er at dere både får papirkart og BBS kart i siste versjon, samt program for å vise BBS på PC. Maptech er blant de lendende kartprodusentene internasjonalt for fritidsflåten, og det er ikke andre alternativer i området dere skal seile i med like gode oppdateringer. Jeg har samme område i Navionics, men jeg stoler mest på BBS kartene. Dere får BBS kartene fra Maptech helt opp til Ålesund (unnskyld formuleringen), med NCD-5. Med systemet til Maptech har dere store muligheter for å legge inn bilder under turen, skrive dagbok mv. Jeg kjenner ikke til noen andre systemer som er så fleksible for en slik pris - og jeg snakker nå om fritidsflåten.

 

Bra tips dette, har vurdert det tidligere også, men har nå fått tjuvkopier, men det nytter ikke å være usikker på om det mangler nødvendige oppdateringer. Uansett har jeg jo nå fått låne brikke til Garminen så vi får se. Papirkart trenges så hvis jeg ikke får lånt noen der så blir det nok handel denne pakken.

 

Du nevnte 10 gode havner, jeg er lytterøre:) Jeg har fått tak i en anbefaling ut fra Greifswald enten via Østersjøen eller Stralsund. Denne ser veldig grei ut, jeg ser vel kanskje for meg at vi tar turen via Stralsund, det ser ok ut og er betydelig mer beskyttet farvann. Det anbefales stopp i BarHäft like ved utløpet til (det er vel Østersjøen det også?). Om vi da går til Køben eller vest om Skjelland vil nok været bestemme og/eller om det er mer å se der og vi har tid til det... Tips mottas som sagt... Det ser forferdelig grunt ut på kartet etter Stralsund før en er ute i Østersjøen, men dette går fint sies det bare en følger bøyene og ikke ser i kartet/plotter da det er sandbanker som flytter seg hele tiden... Vel, hører gjerne om erfaringer med å å gå i området. Neppe noe godt sted å være i tåke mao...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vel, smak og behag. Med splitter ny båt ville jeg ha brukt lang tid på å planlegge 3 - 4 alternative seilaser østfra. Det kan være greit å vite tidspunktet for seilasen. Tror du nevnte påsketider. I seg selv trenger ikke dette å ha betydning for været, men det kan være noe sur vestlig vind på denne tida. Jeg har ikke noe erfaring med hva som er å foretrekke av de tre mulighetene du har for seilasen, hhv sundet eller de to beltene. Jeg har en forkjærlighet for Lillebeltet. Men det absolutt raskeste er vel sundet. Dersom det er sterk vestlig vind over lengre tid i denne perioden er jeg ikke så sikker på om jeg hadde gått via Skagen. Jeg har mange ganger planlagt seilas fra Færder til Skagen, men hvor vestlig vind har fått meg til å seile langs vestkysten av Sverige for å få litt mer behagelig seilas. Som sagt er fordelen med Maptech at du kan legge inn mange notater i elektronisk loggbok. Det er integrert mange skisser av fremtredende kjennetegn i kartområdet og gode havneskisser. På en så lang seilas ville jeg utvilsomt ført bestikk, og da trenger du papirkart. Kostnadene til Maptechs 4 kart-koffert er minimale i forhold til hovedanskaffelsen din. Jeg synes du bør revurdere anskaffelsen av Maptechsystemet. Jeg kan vanskelig se at du kommer deg unna Komma's havnelods. Den omtaler omtrent samtlige havner du kommer til å anløpe, uansett hvilken av de tre ledene du velger, og den har verdifull informasjon om strøm-forhold, telefonnummer, VHF og annet. På en så lang seilas må du være forberedt på å skifte arbeidskanal relativt ofte. Jeg pleier å notere dette på planlagt seilas på papirkartet og skifte om når jeg når området. Jeg kunne gjerne oversendt en gammel utgave av Havnelosen (1 1/2 år gammel) - men det strider mot mine synspunkter om oppdatert nautisk informasjon å la andre bruke det jeg selv har sluttet å bruke. Boka koster ca 475 kroner fra Nautisk Forlag om jeg ikke husker feil (2007 utgaven). Om du venter litt kommer sikkert 2008 utgaven med oppdaterte opplysninger. De 10 anbefalte havnene jeg nevnte er helt avhengig av hvilken led du velger. Om du velger sundet, er eksempelvis Kyrkbacken på Ven et must. Om du velger Lillebeltet er Dyvig på Als et must. Om du velger beltene er Ballen og/eller Langør et must. Anholt er også en opplevelse. Den siste vinterstormen spiste mye av det vestlige kystområdet. Du får god mat midt inne i byer på øya. Seilas i beltene blir ekstra spennende om du setter deg litt inn i dansk historie. Du skal ikke seile langt i den sørøstlige delen av Danmark ser du slott med spennende historie fra Danmarks storhetstid. Jeg har aldri seilt i området sørvest for Rügen, så her kan jeg ikke gi noen tips. Ut fra kartene jeg har sett på ganske overfladisk ser dette farvannet helt greit ut. I Danmark er det ekstremt viktig at du forholder deg til kardinalmerkene og andre merker - i motsatt fall har du fort sandberøring (jeg har selv flere erfaringer med dette).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...