avmønstret5 Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Hvis du må motre så ikke sats på Anholt for bunkers utenom turistsesongen,kom dit en 1.mai for noen år siden fra Stralsund,da var det kun dieselfylling en gang i uken mellom 1300 og 1400!!! Fyll eventuelt i København eller Læsø.Samtlige restauranter på Anholt var også vinterstengt. Vi panlegger tur ned til Kiel for videre transport til Middelhavet i månedskiftet april/mai. Vi ønsker å seil over til Skagen følge Jylland og ned Lillebelt, dersom været tillater det. Er det slik å forstå at det er vanskelig å få bukers på denne tiden i Danmark? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Nei, du har flust med muligheter i de fleste danske havner. På Ballen i Samsø er det eksempelvis muligheter året rundt. Min erfaring er at det er små variasjoner i dieselprisen rundt omkring. Noen steder har de betalingsautomat. Pass derfor på at du har med noen danske hundrelapper. I Kielerfjorden har du også muligheter. Ikke kjøp hos bunkringsbåten ved innseilingen til Kielerkanalen - da kan det vanke bot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arntans Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 (redigert) Vi panlegger tur ned til Kiel for videre transport til Middelhavet i månedskiftet april/mai. Vi ønsker å seil over til Skagen følge Jylland og ned Lillebelt, dersom været tillater det. Er det slik å forstå at det er vanskelig å få bukers på denne tiden i Danmark? Jeg var sydover til Tyskland, via Danmark,med en liten sjark, i april/mai,blir to år siden. Ingen problemer med bunkers noe sted. Bunkret også fra lekteren ved innløpet til Kielkanalen. Var kanskje heldig,ingen spørsmål eller problem av noe slag,men oppsøkte heller ingen autoriteter i forsøk på å følge lover og regler. Hvor i Middelhavet planlegger dere å slå dere til? Redigert 9.Desember.2007 av arntans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Hvor i Middelhavet planlegger dere å slå dere til? Er for tiden i kontakt med noe transportører og regner med det blir Kroatia eller Slovenia. Men vi tenker å seile over til i østlige Middelhav, Kroatia har foresten svært høye havneavgifter så de satser nok mest på egne chaterbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Gjentar - ikke bruk bunkersbåten ved innløpet til Kielerkanalen i Holtenau - her svirrer stadig politibåter omkring og er ivrige med å skrive ut bøter. Fra denne bunkersbåten selges nå utelukkende avgiftsfri diesel. Se ellers litt her om Holtenau - et fint sted å fotrtøye for sightseeing i Kiel sentrum. Jeg pleier hvert år å¨ligge i Düsternbruck. http://www.holtenau-info.de/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arntans Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Er det samme bunkerslekteren vi diskuterer,eller er dette med kun avgiftsfritt nytt av året? Eneste jeg husker er at prisen der var den samme som jeg observerte på en pumpe midt på Reperbahn,i Hamburg...og den var i hvertfall ikke avgiftsfri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Jeg mener at denne endringen med bunkersbåten skjedde i 2007 - men vet ikke når, i alle fall på vårparten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arntans Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Ja det kan nok være en ide og ha et sideblikk mot diverse påbud og restriksjoner,men men,i en av de trivelige byene i Syd-Danmark var havnebetjentene behjelpelige med forsyning av fyrolje,fra lastebil. Men så er jo Danskene ekstra hyggelige mennesker da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Jeg er ikke helt med på dette med avgiftfri diesel i Tyskland og bøter- jeg har vært der før, men aldri fylt diesel der, ,hva er det en må være oppmerksom på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arntans Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Skal man helgardere seg må man vel ankomme Tyskland med tomme tanker,og steamblåste også. Det skal vel ikke finnes rester av rød eller grønn diesel på tankene. I praksis vet ikke jeg hvordan dette kan gjøres. Men dette var jeg lykkelig uvitende om,og har kanskje bunkret avgiftsfritt også. Men tollerene her i Norge må vel kunne besvare dette,det har jo vært endel skrevet om dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Nei det er ikke riktig. Sommeren 2007 ble det innført nye regler i Tyskland hva gjelder båter fra Norge. Vi har nå lov til å gå inn i Tyskland med avgiftsfri diesel, men har ikke lov til å tanke avgiftsfri diesel i Tyskland. Vær obs på at det er relartivt mange kontroller i Tyskalnd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arntans Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Greit å vite til man skal hjem....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Hvem kan fylle avgiftsfri diesel i Tyskland og motsatt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Det har nå kommet retningslinjer til Tyskland hvor det fremkommer at norske båter kan bringe med seg avgiftsfri diesel til Tyskland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Jeg tanket momsfritt på Helgoland sist sommer,samme gjorde flere andre ikke-tyske båter, begikk vi en ulovlig handling?.Alternativ bunkring er langt unna! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 vi handla oxo taxfree på Helgoland..... detsamma kan man göra i Kiel,Kappeln o på Burgstaken. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 På Helgoland er det tillatt å tanke momsfritt. Det har i alle fall jeg gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carpediem Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Noen som vet hvor mye bagasje det er mulig for en gående passasjer å ha på danskebåten? Tror det blir løsningen for oss... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Så vidt jeg vet, etter at flere familiemedlemmer har reist mye med disse ferjene, er bagasjevekt og bagasjeantall ubegrenset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor75 Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 vi skal ned til Helgoland for første gang nå i sommer, regner med at vi trenger å fylle noen liter diesel før vi setter kursen mot elbe og kielkanalen, ønsker ikke å få noe trøbbel med tyske overmakten, sikkert lurt å ta med kvittering. Er det noen som vet prisnivået for diesel i det store utland( Tyskland) ? Sitér dette innlegget Babord side til kai!!! Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile. Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Ihvertfall for bil er det omtrent som her, og dyrere enn i DK. Har ingen erfaring med småbåtbruk i D, men ut fra ferieopphold på Nordsjøsida må jeg jo minne om tidevannsforskjellene på et par meter! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Vil anbefale Eider kanalen som ligger rett øst for Helgoland, og ender opp mitveis i Kiel kanalen, den er bare flott. mens Kiel kanalen er kjedelig, Du må gå inover når det er høyvann. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor75 Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Vil anbefale Eider kanalen som ligger rett øst for Helgoland, og ender opp mitveis i Kiel kanalen, den er bare flott. mens Kiel kanalen er kjedelig, Du må gå inover når det er høyvann. Hvordan er eiderkanalen med seilbåt som stikker 1,95 meter? Er det mulig å gå denne med masta oppe? Sitér dette innlegget Babord side til kai!!! Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile. Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) http://de.wikipedia.org/wiki/Eider-Kanal ja, Men du må gå in på høyvann eller time det slik at du er ved første slusa ca 1 time før høyvann. og inne i første havna Tønner, vil du synke ned i mudderet med hele kjølen, uten at skuta velter, eller du kan gå lenger in til Friedrichstadt der går du in i sluse som holder på vannet. vi har gått der med båt 6.53m bredde. og mast på 18.8m. vi sank ned i mudderet i Tønning og det lå en Hallberg rassy foran oss. Men beste løsning er å gå til Friedrichstadt en flott tur, mange fine plasser nedover mot Kiel kanalen hvor du kan legge til og ta en dag. på norsk http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=de&u=http://de.wikipedia.org/wiki/Eider-Kanal&prev=/search%3Fq%3Deider%2Bkanalfahrt%26client%3Dsafari%26rls%3Den Skip opp til 28,7 m i lengde [7] , 7,5 m bredde [7][9] , 2,7 m dybde [7],[9] og 140 tonn i vekt [9]kan passere gjennom kanalen. Om hundre år av sin eksistens rundt 300.000 skip brukte kanalen. [10] sluser stenger kl 1900 og åpner ikke i helgen. Redigert 20.Juni.2013 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.