Jump to content

17-18 fot båt til fiske og tur - type?


erund

Recommended Posts

Hei, du burde også vurdere en Wester 18 fot som jeg hadde i 4 sesonger. Meget solid og trygg båt. Hadde en 70 hk Evinrude til å begynne med, som ble byttet ut med en 90 hk Tohatsu, som etter min mening var en mer riktig størrelse.

Ligger noen til salgs på FINN. Mener båtene fortsatt produseres av Westermoen i Grimstad. Lykke til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:flag: Hansvik er bra båter.Har erfaring med både 18 combi og 18 HT.Ville utvilsomt gå for HT.

Føles mye tryggere da du ikke sitter så høyt,og er ikke like følsom for sidevind og ruller ikke så mye

Denne båten tåler utrolig mye sjø hvis du kjører den som halvplaner i 10-15 knop,men er det stille dra du den fort

opp i 25-27knop med en 50hk på hekken.

Jeg hadde en eldre type med L sofa og pentry.og da er den fin å overnatte i.Er dessverre ikke ståhøyde under kalesjen

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en Quicksilver 580 Pilothouse to uker siden. Har ikke sjøsatt den enda. Det som ga utslag: Stor selvlensende akterdekk, masse plass til familien, stødig båt, lukket kabin med overnattingsmuligheter. INGEN kalesje av noen art :smiley: Båten er 19 fot og dermed bittelitt større enn den størrelsen som du ønsker.

 

Omtrent samme båt finnes også som 500 cm (ingen overnatting!) og 540 cm. Se her

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=14903&bid=8425

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=14903&bid=24967

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=14903&bid=8484

 

Jeg vurderte også Hansvik, men Quicksilverbåter er veldig bred og stødig. Og ser litt sprekere ut. :cool:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor fiskebåter skal være synonymt med gammeldagse båter uten selvlensing og med mer overbygg enn dekk.

Quicksilver er vel et steg i riktig retning med selvlensende dekk, men selv trives jeg bra med åpen Beneteau skjærgårdsjeep bygget for Middelhavet..... Rester av fiskeslo og møkk spyles vekk og ut i havet med vannslange og kommer det bråttsjø på "fiskebanken" forsvinner også bølgen ut gjennom selvlensingen.

 

Hvis man ikke skal vikle snører er det greit at en av fiskerne kan sitte i baugen uten å balansere rundt styrhuset.

På dekk/solsengen er det også god plass til å legge fra seg fiskestangen. Alene på fiske når man skal styre motor, dregg og fiskeredskaper er det oversiktlig og greit med en liten konsoll på midten og god plass og oversikt til alle kanter.

 

Ikke er noe balansering på glatte tofter heller.

 

Når pøsregnet setter inn savner jeg taket...og når ungen skal hjem i kveldingen savner jeg vel litt ly...men det fins jo skjærgårdjeeper hvor med kalesjeløsninger.

 

Gammeldagse 17-18 fotere med hardtop uten selvlensing forbinder jeg med båter som er fikse med 30 hester helt til vennegjengen blir med på tur og båten bare graver seg ned i 8 knop med 30hk som en hjelpesløs hjulvisper.

 

Det er bare å inse at 17-18 fotere er små og skal man ha cabin, walkaround eller masse sitteplasser blir det lite albuerom for fisking eller soling eller vannsport. Hobbyfiskere bør fordomsfritt se på sjøegenskaper og arbeidsforhold på dekk og ikke ekskludere båter bygget i sydlige egner...

 

Fins fine fiskebåter (feks. "sverdfiskebåter" fra USA) med funksjonell kahytt og praktisk romslig dekk ( pluss utkikstårn...)...men da er det snakk om mye større båter enn 18 fot.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...