Jump to content

Nødpeilesender, hvilken vil dere anbefale?


jappen

Recommended Posts

Jeg ser at Seatronic selger nødpeilesender GME MT 410 G med GPS til 4950,- og Mc Murdo Smartfind 5 G med GPS til 6990,-. Hvilken av disse vil dere annbefale til bruk i Norsjøen og Skagerak området. Den dyreste sender i 48 timer, men er det nødvendig i de områdene som jeg har nevnt her? Er det noen som har erfaring med disse, eller har meninger om dette?

 

Jappen

Redigert av jappen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte meg en som ligger fast ombord i båten, f.eks står i et stativ og som man tar med seg ombord i en redningsflåte hvist man skulle være så uheldig å måtte forlate båten. Føler at 24 timer sending skal være nok i de farvann som jeg snakker om. Men jeg er mer opptatt av at sendingen er kraftig nok, slik at meldingen blir oppdaget av redningssentralen. Er det noen som vet om senderne som heter PLB er svakere enn de som kalles EPIRB, eller om det er andre ting som taler for de store. Ser at PLB'ene er både lettere og mindre enn EPIRB'ene.

 

jappen

Link to post
Share on other sites

Vil på det sterkeste anbefale at du kjøper en EPIRB og versjonen med GPS.

Da vil de som leter etter deg finne deg med maks 30m avvik.

 

De uten GPS angivelse må peiles av satellittene og da tar det lengre tid å

"pin-pointe" posisjonen, og nøyaktigheten blir vesentlig dårligere.

 

De koster noen kroner med, men er verdt det om/når uhellet er ute.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om de nyere nødpeilesenderne. Men fremdeles virker vel Jotron Tron 45S nødpeilesender som sender på 406MHz og 121,5MHz. SARSAT/COSPAS enheten sender med en effekt på 5W. Jeg har denne ombord og kontrollerer jevnlig at batteriene er intakte. Operasjonstiden skal være minimum 24 timer. Det kan være lurt å sette seg litt inn i både SARSAT og COSPAS før man velger andre nødpeilesendere. Dette systemet har på langt nær nøyaktigheten til GPS, men jeg tror ikke at jeg har vært borti situasjoner hvor man ikke har klart å lokalisere EPIRBen - forkortelse for Emergency Position Indicating Radio Beacon. Legg merke til at man både må ha registrert MMSI nummer og navn på båten før EPRIBen fra Jotron kan programmeres.

Link to post
Share on other sites

EPIRB (husker ikke) er en fastmontert nødpeilesender på friflyt

 

Emergency

Position

Indicating

Radio

Beacon

 

De er ikke nødvendigvis fri-flyt. De oppbevares ombord. Jeg har min montert inne på skottet ved kartbordet.

Enkelt å slenge i grab baggen om jeg må stikke i redningsflåten.

De er større og har større, effekt, antenne og batterikapasitet.

Altså - større sjanse for å bli hørt enn en PLB.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vi tenker å legge turen over nordsjøen i sommer - og tenker EPIRB om ulykken skulle være ute. Jeg har og sett McMurdo EPIRB hos Seatronic, men ser at de og selger GME EPRIB. Jeg tenker med GPS, men uten fli flyt. Den fra GME ser ganske lik ut som McMurdo, men er 1000 kr billigere. Er det vits i å bruke en båtpenge ekstra her? I tillegg finner jeg bare info på nett om GME MT 400 EPIRB...

 

Er det SART transpondere i disse EPIRB'ene?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om SART (Search And Rescue Transponder). Jeg trodde dette var et system utviklet som 9GHz receiver/transmitter og som viser signal på radarskjem når enheten aktiveres av 9 GHz radar. EPIRBen sender kontinuerlig på 406MHz og 121,5MHz med en effekt på 5 W og benytter SARSAT/COSPAS geostasjonære satelitter. EPIRBen trenger altså ikke å aktiveres. Jeg visste ikke at disse to systemene var bygd inn i en enhet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Sart og epirb er to helt forskjellige ting og fåes ikke i ett apparat (meg kjent)

 

Epirb uten gps tar noe tid (timer??) før de kan fastslå din posisjon noenlunde. Har den gps vil man kunne få nøyaktig posisjon tidlig. Er man utenfor dekning av de geostasjonere satellitene typisk Barentshavet ol. vil det gå enda langre tid før satellittene fanger signalet for å bringe det videre til neste jordstasjon.

 

Sart fungerer mot radarer i nærheten...

 

Man bør aktivere alt av nødutstyr hvis behovet skulle dukke opp, 95% av nødalarmer er falske, kommer det derimot to uavhengige alarmer fra samme mmsi/fartøy vil denne få prioritering i systemet.

Link to post
Share on other sites

Klokt å flytte diskusjonen til denne tråden.

Mitt poeng var bare at jeg er litt bekymret for hvor lang tid det tar fra min Jotron EPIRB Tron 45S uten GPS som sender på satelittfrekvensen SARSAT/ COSPAS 406 MHz og "air traffic emergency" frekvensen 121,5 aktiverer redningstjenesten i Skagerak/Kattegat. Har du noen opplysninger om dette?

Link to post
Share on other sites

Hva er dine anbefalinger i dag når det gjelder kummunikasjons-sikkerhet?

For det første er det jo ekstremt god dekning på VHF i Skagerak området og VHF med DSC

er mitt første valg om ulykken skulle være ute. Men jeg stoler på at dersom jeg må utløse EPIRB'en, som gir både posisjon og MMSI,

blir dette tatt seriøst av HRS. Dessuten står båten oppført med AIS class B og da kan man enkelt finne ut siste AIS posisjon

som var synlig fra Kystverkets basestasjoner.

 

Jeg kjøpte i vår ny MF/HF sender/mottaker - som også har DSC-knapp.

Så nå skal jeg kunne gi dobbelt varsling uansett hvor på kloden båten måtte være.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det slik at man må ha egen lisens på MF/HF sender? Og hvordan kan jeg i så fall få denne lisensen uten alt for mye arbeid?

Ja reglene er de samme for MF/HF, som for VHF - du må ha konsesjon for å bruke utstyret.

 

For å bruke MF/HF må man ha en eller annen form for utvidet radio-sertifikat.

Selv har jeg noe som heter GOC (General Operator Certificate).

Det er ett 8 dagers kurs, som avholdes bl.a. på maritime skoler og hos enkelte kyststasjoner.

 

Enkelte land utsteder noe de kaller LRC (Long Range Certificate).

Det er litt enklere å kurse seg til enn GOC. Men om det utstedes her hjemme, vet jeg ikke.

Sjekk med Maritimradio.no

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Før Roaldbj blir helt hysterisk her så vil jeg dempe litt ned dette GOC kurset, det har lite for seg med mindre man skal krysse store havområder eller skal opp i isen. Det kreves dessuten fartstid om man ikke vil sette seg på skolebenken igjen med jevne mellomrom...

Der jeg har inntrykk av at du ferdes (Norden) har du liten nytte av mf/hf. Men for all del, systemet virker og er man først i Antarktis vil man ikke være der uten mf/hf. Det finnes også inmarsat C som kan brukes til nød, men i lystbåtsammenheng blir alt dette drøyt.

 

Skal man derimot på jordomseiling ville saken stilt seg annerledes...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat fra en informativ artikkell i NSSR's artikkelserie :

 

 

Frekvensen 121,5/243,0 MHz vil bli faset ut av satellitt-tjenesten i februar 2009. Men disse frekvensene vil fremdeles bli benyttet som peilesignal i nødsituasjoner (homing). Dette for at redningsenheter med peileutstyr lettere skal kunne lokalisere senderen direkte. Redningsskøytene, redningshelikoptre og sjøforsvarets/kystvaktens fartøy har utstyr for å peile både 121,5 MHz samt vanlige VHF-radio signaler.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

For å bruke MF/HF må man ha en eller annen form for utvidet radio-sertifikat.

Selv har jeg noe som heter GOC (General Operator Certificate)...............

.

.

.

Enkelte land utsteder noe de kaller LRC (Long Range Certificate).

 

jeg har LRC o Amatörl

samt ROC o SRC

 

 

Nackdelen med ROC/GOC er att dom er tidsbegrenset....för dom som ikke har jobb på sjöen..så er det litt dumt

Fritidsversjon LRC/SRC er bedre ur vår synpunkt.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...