Jump to content

Nødpeilesender, hvilken vil dere anbefale?


jappen

Recommended Posts

vanntett satelitt telefon er vel bedre enn hf.

Ja, dersom du liker best å prate i telefonen :=)

 

Jeg koser meg med å prate med andre på radioen og har mange venner på amatørradio.

Dessuten bruker jeg den til å sende motta email - og det helt gratis.

 

Jeg kan alarmere båter og kyststasjoner i nærheten, selv om de er utenfor VHF rekkevidde som for meg er 30-40 nm.

Vanskelig å ringe dem, når jeg ikke har telefonnummeret.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at GeirT kjenner forholdene i Skagerak og at Gunga Din kjenner forholdene godt i Kattegat. Ut fra denne forutsetningen: vil ikke dagens internett , bl.a. ICE, kunne gi tilsvernde informasjon om værforholdene som MF/HF?

JO, om du bare skall ha värforholdene....

 

men med en MF/HF o DSC......o den röde knappen....så sender du ett Mayday, som oppfattes av Alle skip i hele nordeuropa.... :lol::wink:

 

men du kan oxo ha radion til så mye mer.....

 

GeirT låg i Egersund o jeg i Marstrand o vi får kontakt.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Mitt poeng var bare at jeg er litt bekymret for hvor lang tid det tar fra min Jotron EPIRB Tron 45S uten GPS som sender på satelittfrekvensen SARSAT/ COSPAS 406 MHz og "air traffic emergency" frekvensen 121,5 aktiverer redningstjenesten i Skagerak/Kattegat. Har du noen opplysninger om dette?

Jeg skal sjekke om det finnes noen data for dette, men jeg tror det ikke er for stor grunn til bekymring for EPIRB dersom du tenker på at dette er et regnestykke hvor noen skal bruke litt tid på å komme seg ut og søke etter og redde deg. (Seier du derimot i en trang og dyp norsk fjord kan det ta sin tid før COSPAS/SARSAT finner deg.)

 

Uansett, i Skagerak/Kattegat er det rimelig stor sannsynlighet for at 121,5 MHz plukkes opp av et fly relativt raskt. En annen ting er at dersom du rekker å sende nødmelding på en VHF med DSC er det også en brukbar sannsynlighet for at et skip plukker opp denne meldingen.

 

Med hensyn til GPS er det nok viktig å huske på at det kan ta litt tid før GPS-mottageren i en EPIRB finner posisjonen. De aller fleste slike tar en kaldstart når EPIRBen utløses, og det kan ta litt tid.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...