Jump to content

Vedlikeholdslading av batterier i seilebåt


fernanda

Recommended Posts

Hei.  :lol:

Jeg har en 35 fots seilbåt, som jeg nå vurderer forskjellige alternativer

for vedlikeholslading.

Har 2 batterier på 115Ah til forbruk, og 1 på 115Ah til start, men som dere vet alt bruker strøm, kjølekompressor, litt lys, radio, tv o.s.v.

Hva gjør jeg for å opprettholde batterikapasiteten, tenker da først og fremst på forbruksbatteriene.????

Solcelle, vindgenerator eller en kraftig batterilader som jeg kan bruke når vi har tilgang til landstrøm. (ligger for det meste i uthavn, og har ikke tilgang på landstrøm ved båtplassen min)

Eller bør jeg kjøpe et lite strømaggregat?

 

Takk for alle svar.

 

Forøvrig........

Det lysner og jeg har såvidt begynt på båtpussen. Fruen er fornøyd nå, da jeg blir litt lettere å ha med å gjøre utover.  :lol:

 

Er forøvrig nedom båten hver dag hele året, og kan bare glede meg til ny sesong.

:smiley:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Siden du stort sett ikke har tilgang til landstrøm, ville jeg satset på et solcellepanel. Slike paneler, selv store paneler, gir ikke all verden, men over tid blir det likevel mye av det. Panelet topper batteriene når du ikke bruker båten, slik at de er klare til dyst når du er klar for en tur med mange og lange oppankringer. Vindmøller er store og ruvende og krever en del vind. Noen med erfaring her kan vel gi deg et par tips.

 

Ellers kan du jo vurdere å få deg et 75Ah batteri til motor/start og heller ha 3 x 115Ah til forbruk. Da har du mer å gå på. Men uansett sakl jo banken lades.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har ikke så veldig mye greie på dette - men jeg drister meg utpå med ett råd som jeg har lest mye om i båtblader:

sjekk først ladespenningen når motoren går. Den skal være min. 14,4V (eller der omkring). Jeg har lest og hørt av Volvo Penta ofte ikke leverer høy nok ladespenning. Det finnes laderegulatorer som kan hjelpe til på dette og sørge for maks lading av batteriene.

 

Batterilader til landstrøm var det på en Bavaria vi leide i fjor. Det var sikkert fint det - vi orket bare ikke å ha den på for den summet så mye når den stod på. Om du velger den løsningen bør du i så fall montere den et sted som den ikke støyer. På Bavariaen lå den i rommet under ene sofaen i salongen - og det var ikke bra.

 

Er det en 35 eller 352 du har? - og da våknet jeg også - står jo under bildet ditt at det er en 352. Fin båt!

Link to post
Share on other sites

Har ikke så veldig mye greie på dette - men jeg drister meg utpå med ett råd som jeg har lest mye om i båtblader:

sjekk først ladespenningen når motoren går. Den skal være min. 14,4V (eller der omkring). Jeg har lest og hørt av Volvo Penta ofte ikke leverer høy nok ladespenning. Det finnes laderegulatorer som kan hjelpe til på dette og sørge for maks lading av batteriene.

 

Batterilader til landstrøm var det på en Bavaria vi leide i fjor. Det var sikkert fint det - vi orket bare ikke å ha den på for den summet så mye når den stod på. Om du velger den løsningen bør du i så fall montere den et sted som den ikke støyer. På Bavariaen lå den i rommet under ene sof*en i salongen - og det var ikke bra.

 

Er det en 35 eller 352 du har?

 

 

Det er en 352 fra -81, jeg har hatt den i ca 1. år og er knallfornøyd!!!!!!

 

Takk for svar, jeg har byttet til en 70 Ah dynamo som gir riktig ladespenning.

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har solcellepaneler, tilsammen 60 watt fastmontert horisontalt plassert slik at ikke noe på båten skygger for dem. For meg betyr det at jeg midtsommers med sol og pent vær kan ligge i uthavn i 5 døgn med kjøleskapet på før jeg må slå det av. Før kunne jeg ikke ligge lenger enn 4 døgn. Hadde jeg hatt panelene løse og stadig rettet de inn mot solen, kunne jeg nok ligget ennå et døgn.

 

Men husk, det skal ikke mye dis i luften før effekten av solceller faller drastisk. Og skyggen av en mast tvers over et solcellepanel gjør at det omtrent ikke gir strøm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har en kar i båthavna vår som har testet ut vindgenerator uten stort hell.  Han sa noe om at det var fint når han seilte langt - men ikke bra når han lå stille.

 

Jeg tror det er en grunn til at de fleste verft først og fremst tilbyr generator som alternativ om man har behov for mye strøm eller ikke kan lade på annen måte.

 

Vet ikke hvor mye generator koster eller bråker - men da er det kanskje like greit å la motoren gå 1/2 times tid for å lade opp en gang i døgnet?

 

Vet heller ikke om det er plass til generator i motorrommet på din 352. Jeg var på Öppet Varv på HR og så på en 62 (tror det var Rassy sr sin) - og der var det god plass til generator - men der var det jo plass til mye annet også  :lol: Det er jo lov å drømme :lol:

Link to post
Share on other sites

Hej Fernanda !

 

går i samme tanker jag !!

 

Vi har ström på bryggan, men klubbens regler säger att vi ikke får ha på ström

när vi ikke er i eller runt båten!  Vi får alltså ikke ligge med ström på veckorna!

 

lurade oxo på o skaffe solpaneler

 

min nabo har sådan vindmölle, han säger likadant, det er OK när man seglar

men ligger man still så er det ett 'vinande' lyd, o sen pröver man ju oxo o

lägga sig i lä någonstans,bakom en ö ! så det er nog ikke den beste lösningen!

 

har en annan kompis som seglat jorden runt, han sa att allra beste lösningen

er en vanngenerator antingen en generator kopplad på propelleraxeln eller

 

alternativt som han hade gjort en gammel kasserad liten utombordare, der han behållt

riggen slengt själva motorn monterat en generator på toppen og en stor

propeller......laddade runt 7A när han seglade !

 

men jag er nog mest inne på en eller to solpaneler som grejjar o drive kylboxen

kontinuerligt!

fast jag har ikke släppt tanken helt med laddning på propelleraxeln kräver dock

att man har fast propeller  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det finnes jo også slepegeneratorer, men aner ingenting om virkningsgraden og hvor mye det bremser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:Støm er ofte et problem i båt, særlig når man har for lite. Det beste alternativet, med sikkert utfall er å kjøpe et lite aggregat, f.eks Honda EU10 som er lite, går stille, veier kun 13 kg og som ved et par timers lading (230 volt mot lader i båten) gir deg Amperene tilbake.

Sjekk http://www.berema.no/ som importerer disse. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har lest en del om slepegeneratorer, og ulempen med dem er at du må opp i en viss fart (mener jeg leste ca 6 knop) før de virker noe særlig. på en HR352 vil de neppe ha noen særlig bremsende effekt.

 

Det finnes også generatorer som kan benyttes både som vind og som slepegenerator. Langturseilere velger ofte å satse på flere hester, dvs solcellepaneler, vindgenerator og event. slepegenerator. Vindgeneratorene fungerer vistnok bare skikkelig ved bidevind.

Link to post
Share on other sites

Skal synse litt jeg også, da strøm er et av mine hjertebarn.

 

For tilførsel av strøm når man ligger i ro er slepegenerator ubrukelig, og vindmølle nesten ubrukelig. Skal du ha en vindmølle som lader noe særlig, så bråker den (Air-X 403), noe du blir ganske fort lei. De vindmøllene som går noenlunde stille (Rutland 913, Ampair, Aerogen) lader ikke fullt så godt, men alle trenger litt vind for å bidra, og man ligger jo helst et sted det er stille...? En vindmølle egner seg best på bidevind eller når man ligger oppankret/fortøyd et sted hvor det lufter litt. Lyden er plagsom, men hvis du ikke er i båten eller har andre båtfolk boende i nærheten så er det jo ikke noe problem.

 

Det er etter min mening bare to alternativer; solceller eller flere Ah tilgjengelig. For å ta solceller først, så får man nå regulatorer som "makser" spenningen slik at ladingen blir bedre selv om det er litt skygge på panelet (f.eks. Naps MaxPower, selges av Maritim, les mer her: http://www.fortumsolenergi.com/Produkter/B...Bat/regbat.htm). Denne kan også ta to paneler koblet i serie.

 

Når det gjelder Ah tilgjengelig så er dette avhengig av batterienes kapasietet og ladetilstand. En skikkelig laderegulator er et "must", særlig i seilbåt, og særlig hvis man ikke har tilgang til landstrøm. Dette fordi batterier ikke har godt av dype utladinger, og heller ikke å bli stående uten å være oppladet.

 

Jeg kan anbefale en avansert flerstegs laderegulator. Åpne bly/syre batterier kan lades med en strøm (A) omkring 25% av kapasieteten i Ah. En 50A dynamo er flott til ca. 200Ah bank. Startbatteriet holder vi utenom, da dette sjelden trenger noe særlig lading.

 

De siste 20% av batterikapasiteten kan bare oppnåes ved at batteriet lades over lengre tid, og da gjelder det å maksimere denne tiden hvis man vil ha ut mer Ah. Skikkelig lading, dvs. 14.4V til 14.8V øker vannforbruket, men dette er til å leve med hvis batteriene er tilgjengelige.

 

Det er en fordel om laderegulatoren er temperaturkompensert med ekstern sensor, den må naturligvis ha senseledning, og den bør gå over til lavere ladespenning etter noen timer (for motor) for å unngå unødvendig overlading.

 

Sterling power products har en "advanced digital alternator regulator" som gir deg alt dette for under 2000,- kr. Ellers så er Ladac et alternativ.

 

Hva synes vi om strømaggregat i uthavn?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

For å ta solceller først, så får man nå regulatorer som "makser" spenningen slik at ladingen blir bedre selv om det er litt skygge på panelet (f.eks. Naps MaxPower, selges av Maritim, les mer her:http://www.fortumsolenergi.com/Produkter/Bat/regbat.htm).

Hei.

 

Vet du noe mer om denne regulatoren enn det som står i linken du oppgir? Vet du om denne "maksingen" betyr at spenningen steppes opp til over batterispenning selv om så mange celler er dekket av skygge at spenningen er fallt til la oss si 11volt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er tanken bak denne regulatoren, slik jeg har forstått det. Den skal jo også kunne drive "equalizing", og da må man jo opp i 15V+++.

 

Jeg kjenner noen som har en slik regulator og kan forsøke å teste den litt hvis det er stemning for det (Den må da demonteres).

 

Men jeg er litt usikker på hvordan solpanelet fungerer hvis f.eks. to av cellene er i skygge, cellene er vel seriekoblet, slik at strømmen må passere gjennom alle cellene selv om noen ikke bidrar til ladingen. Hvordan er "motstanden" i "skyggecellene"?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hvordan er "motstanden" i "skyggecellene"?

Jeg er ikke sikker, men aner og tror det værste at den blir stor. En måte å omgå dette probleme er å ha flere paneler i parallell i stedet for et stort. Har selv et 30W panel på fordekket, og 3 stk 10W paneler på "solskyggen" over vinduene i "styrehuset". Får jeg da skygge over 30W panelet fremme, har jeg fremdeles 50% lading igjen.

 

I Trudelutt har jeg en selvkonstruert regulator. Den er enkel, kutter strømmen når spenningen går over 14,4volt ut fra regulatoren, så jeg får en ganske effektiv pulslading. Koblingsskjema her .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å spore av litt:

 

Synes mye av utfordringen ligger i å ikke bruke så mye strøm. Er man litt sparsommelig går det som regel bra. Har klart meg ganske lenge på mine stakkars 160Ah ved å være litt sparsom. Frosne juicekartonger i kjøleboksen, stearin og parafinlys i salongen, skru av VHF'en rasjonering på TV titting osv.

 

Det er gøy å spare strøm i uthavn, og det er gøy å sløse når man har landstrøm. Dette gir variasjon.  

Link to post
Share on other sites

Hej Fernanda !

 

fast jag har ikke släppt tanken helt med laddning på propelleraxeln kräver dock

att man har fast propeller  :crazy:

 

 

Hei Gunga Din

Denne tanken du har der er noe jeg har tengt på også.

 

Jeg har fast propell og synes det er sløsing når den går rundt ved seiling.

Har tenker meg en remskive på akslingen med reim opp til en generator.

Tror vel at en bilgenerator ikke er tingen. Den trenger vel en for høy hastighet for å generere strøm. Har du noen forslag til løsning og generator. Generatoren bør ikke være for dyr, siden dette vil starte som et forsøk.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hei Gunga Din

Denne tanken du har der er noe jeg har tengt på også.

 

Jeg har fast propell og synes det er sløsing når den går rundt ved seiling.

Har tenker meg en remskive på akslingen med reim opp til en generator.

Tror vel at en bilgenerator ikke er tingen. Den trenger vel en for høy hastighet for å generere strøm. Har du noen forslag til løsning og generator. Generatoren bør ikke være for dyr, siden dette vil starte som et forsøk.

Hej seiler!

 

det er en sådan der tanke som jag ikke kan släppa riktigt,

 

men det jag tenker på er ett litet stålhjul monterat på axeln........

 

sen en generator som sitter på en lenkad arm fra veggen som vid laddning

 

krokes loss o sleppes ner mot det snurrande hjulet, på axeln

 

generatorn har då oxo ett litet gummiklett hjul som hviler mot stålhjulet på axeln

 

man kunde förståss tenkt sig en vifterem runt hele 'skiten' men jag ser problemet

 

om den går av då mister man ju ladningen o hur trär man på en ny vifterem runt propeller

 

axeln???  derför ett litet hjul som ligger ovanpå, ett propelleraxelhjul det tror jag er lösningen!

 

(har oxo fast propeller o skall ikke  byte bort den, just av denne anledningen!)

 

förstår du hur jag menar det virker litt   :crazy:  när jeg leser igenom min egen text

 

 

glömde o säga det min klubb kompis med 'utombordar-generatorn' som seglat jorden runt

 

hans 'manick laddade med ca 7 A,  med en sådan lösning som jeg skissar på ovan

 

så borde den ge en hel del mer !  eftersom jag har mycket större propeller..........

 

min andra tanke det er att när batteribanken fått sitt, fulladdet, då skulle

 

jag fortsette o producere ferskvann med en watermaker.................

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej seiler!

 

det er en sådan der tanke som jag ikke kan släppa riktigt,

 

men det jag tenker på er ett litet stålhjul monterat på axeln........

Den løsningen du skisserer er nok bedre.

Da er det litt å koble fra når man går for motor.

 

Har du noen forslag til hvor man får tak i et slikt hjul til propell akslen og hvordan man fester den?

 

Jeg har en klemflens på akslingen så det den er lett og ta av.

Skal i båten i morgen og da måler jeg hvor stort hjul jeg kan bruke.

 

Når båten er satt ut skal jeg prøve og finne ut rotasjons hastigheten ved seiling.

Propeller har en diameter på ca. 56 cm, så den er ikke lett og holde den igjen.

 

 

Jeg har en slepegenerator (Aqua4gen) som kan lånes ut til slike eksperimenter, hvis noen vil prøve å drive den fra propellakselen...

 

GeirKS

Mange takk for tilbudet. Kommer gjerne tilbake til deg når hjulet er på plass.

Link to post
Share on other sites

Den løsningen du skisserer er nok bedre.

Da er det litt å koble fra når man går for motor.

 

Har du noen forslag til hvor man får tak i et slikt hjul til propell akslen og hvordan man fester den?

 

Jeg har en klemflens på akslingen så det den er lett og ta av.

Skal i båten i morgen og da måler jeg hvor stort hjul jeg kan bruke.

 

Når båten er satt ut skal jeg prøve og finne ut rotasjons hastigheten ved seiling.

Propeller har en diameter på ca. 56 cm, så den er ikke lett og holde den igjen.

 

 

Mange takk for tilbudet. Kommer gjerne tilbake til deg når hjulet er på plass.

 

Det jag lurer litt på det vad ett sådant hjul kan göra för balansen, förmodligen skulle

man fått litt mer obalans o vibrasjoner..............

 

men fördelen att slippa tenke på en lang slepe-line med rotor

 

en annan fördel er att man kan anvende systemet även inomskjärs!

(nu er det ju mest på långa överhavsseglingar som behovet er som störst)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Seiler og Gunga Din. :sad:

 

Egentlig et smart tips med en generator på prop.akselen, men kan den / bør den  ,rotere fritt ved seiling. Tenker da på smøring og event. kjøling av gearet?

Jeg vet ikke, men har tenkt litt på om motoren bør stå i fri, eller  i gear, og event. hvilket gear(forover/bakover)?

 

Og til alle sammen TAKK FOR SVAR!, dette er bra! :puke::sad:

Vet ikke om jeg skal gå for det ene eller det andre, men vi sparer bevisst på strømmen ombord, selv om det jo blir noe forbruk allikevel.(kjøleskap, vannpumpe o.l.)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...