Jump to content

Vedlikeholdslading av batterier i seilebåt


fernanda

Recommended Posts

Egentlig et smart tips med en generator på prop.akselen, men kan den / bør den  ,rotere fritt ved seiling. Tenker da på smøring og event. kjøling av gearet?

Jeg vet ikke, men har tenkt litt på om motoren bør stå i fri, eller  i gear, og event. hvilket gear(forover/bakover)?

Det finnes en gammel tråd som gikk på dette med propellen i fri. Mener å huske at den var ganske lang. Sjekk kategoriene under SEILBÅTSPESIFIKK
Link to post
Share on other sites

Hvis man har et hydraulisk opereret gir vil propellen uansett snurre.

 

Hvis man har et gir med helt mekanisk overføring (eller seilbåtdrev), så TROR JEG det må stå i revers for at konen i giret skal "ta".

 

(Orket ikke å lese den gamle tråden om igjen...)

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

yoho.:lol:

Har du motorseiler med dynamo(generator),likeretter og stabillisator ?

(Enklere spurt: Leverer motoren likespenning?)

 

Gjør den det kan du kjøre for motor en tid hver dag avhengig av forbruket ditt.

 

Solcellepaneler leverer IKKE nok effekt (strøm og spenning) for å kunne vedlikeholde dine batterier.

Solcelle egner seg kun til å holde batteriene på toppladning.

 

Vindgeneratorer MÅ ha vind og er en variabel strømkilde. De fleste støyer i bruk.

 

Slepegenerator vil gi ladestrøm så lenge båten er i fart. Ulempen er at den sinker hastigheten.

 

Hvis jeg var så avhengig av strøm og ligger sjeldent iland ville jeg antakelgi kjøpt en dieselgenerator, men men.....

 

Kanskje du kunne se etter alternative strømkilder for dine forbruksapparater??

Gass ovner,kjøleskap i stedet for el.

 

 

mvh jan

 

 

 

Hei.  :wink:

Jeg har en 35 fots seilbåt, som jeg nå vurderer forskjellige alternativer

for vedlikeholslading.

Har 2 batterier på 115Ah til forbruk, og 1 på 115Ah til start, men som dere vet alt bruker strøm, kjølekompressor, litt lys, radio, tv o.s.v.

Hva gjør jeg for å opprettholde batterikapasiteten, tenker da først og fremst på forbruksbatteriene.????

Solcelle, vindgenerator eller en kraftig batterilader som jeg kan bruke når vi har tilgang til landstrøm. (ligger for det meste i uthavn, og har ikke tilgang på landstrøm ved båtplassen min)

Eller bør jeg kjøpe et lite strømaggregat?

 

Takk for alle svar.

 

Forøvrig........

Det lysner og jeg har såvidt begynt på båtpussen. Fruen er fornøyd nå, da jeg blir litt lettere å ha med å gjøre utover.  :lol:

 

Er forøvrig nedom båten hver dag hele året, og kan bare glede meg til ny sesong.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Slepegenerator vil gi ladestrøm så lenge båten er i fart. Ulempen er at den sinker hastigheten.

Den største ulempen med slepegeneratoren (etter min mening) er ikke at den bremser, men styret med å slippe ut tauet og dra det opp igjen (tvinn). Dette er ikke noe for bruk langs "E6" nedover svenskekysten. Andre båter er heller ikke vant til at det henger tau 20 meter bak seilbåter.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

for dere som evt. liker å seile om natten så bruker lanterner en del strøm.

her finnes det nå alernativ med lanterner som består av flere små lysdioder.

jeg håper å få testet disse om et par uker.

3A her og 3A her blir fort noen Ah?

Så langt vet jeg kun at de ser veldig flotte ut og at prisen står i stil.  

Atle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...