Jump to content

Styrhusvinduer - Hvordan få harmoni i vinklene / hjørne-radiene?


Walter_S

Recommended Posts

Holder på å bygge om min 23' Tromøy fra halvdekk til kombisjark - og det er ikke mange rette vinkler på en båt.

050408_18.jpg

 

Det baller på seg av oppgaver fremover og et av de vanskeligste spørsmålene jeg må ta stilling til er:

1) - Plassering av vindusåpninger og

2) - Utforming av vindusåpninger (vinkler, radier, etc.)

 

Her må jeg spørre de ærede baatplassen-medlemmer om råd. Et helt vanlig 4-kanta vindu med avrundete hjørner (f. eks. radius 10cm - som visstnok er det minste en glassmester kan skjære til glass i...) er vel ikke så vanskelig å plassere, vel.

vindushjoerne_10cmradius_1.jpg

Om jeg har forstått det riktig så måler man seg inn 10cm på lodd- og vannrett ("B") og får en liten kvadrat i hjørnet (se bilde) - så setter man en passer i skjæringspunktet og drar en radius - "C" - fra lodd- til vannrett. Vips har man et pent resultat. Har jeg rett eller har jeg rett...?

 

Men, så var det det fremste sidevindu (babord og styrbord blir likt) hvor forkant heller 15º forover - noe som gir meg hodepine....

meranti_13_800x600.jpg

 

Hjørne "D" er greit - men, hvordan plassere passeren og i hjørne "E" og "F" for å tegne riktig radius?

vindushjoerne_10cmradius_2.jpg

 

Det blir værre folkens når jeg skal til å skjære ut frontrutene (3 stk) hvor bare det midterste har rette vinkler - men vi tar ett problem av gangen.

 

:seeya:

 

Redigert: For å unngå flere missforståelser: jeg skal IKKE skjære ut glass - jeg skal bare skjære ut vindusåpninger i kryssfineren som er glassfiberbelagt på utsiden. Glassene skal skjæres til av glassmester og jeg skal montere disse glassene selv i tilhørende gummilister.

:smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skjærer du ut vinduene selv? Hvilket verktøy bruker du evt?

Stikksag selvfølgelig!

Håper du har mye glass:) Å knekke runde hjørner er ikke så enkelt å få til... Men alt går:) Smør med parafin når du skal skjære og pass fingrene...

 

La det bli sagt med én gang - det er ikke GLASSET jeg skal skjære (det overlater jeg til glassmesteren)! Jeg skal kun skjære ut VINDUSÅPNINGENE --->

meranti_13_800x600.jpg

---> hvor glasset skal sitte i gummilister. ALTSÅ ikke selve glasset men VINDUSÅPNINGENE i kryssfineren som er glassfiberbelagt på utsiden!!!

 

:smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Håper du har mye glass:) Å knekke runde hjørner er ikke så enkelt å få til... Men alt går:) Smør med parafin når du skal skjære og pass fingrene...

 

- MartinL

 

Får å ta buer kan det lønne seg å skjære inn (pyramider)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hallo'en - jeg skal IKKE skjære glass, men skjære ÅPNINGER i kryssfineren, som glasset skal sitte i!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her er en mulig måte å gjøre det på...

Flott - her er det en som har forstått problematikken. Takk!

 

Ehem, host, hark - kan du forklare litt også?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kart det! Skal prøve iallafall...

 

Først må du dele vinkelen i to. Du har da en linje (den linja som er striplet) som senterpunktet på radiusen du vil tegne er, men du vet ikke hvor på denne linja enda. Det enkleste videre er vel å stille inn passeren på den radiusen du ønsker og prøve å sikte inn slik at senteret ligger på delelinja samtidig som blyanten på passeren tangerer den horisontale linja.

 

Denne linken viser hvordan du kan dele en vinkel i to med passer: http://www.mathopenref.com/constbisectangle.html

 

Lykke til.

Redigert av fredribo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walther.

 

Har jeg forstått deg riktig så ønsker du en dia. på 10+ cm i alle hjørnene. Uansett om vinkelen er 15 eller 20 så konstruerer du buene på følgende måte.

 

1. Ta passer og velg en vilkårlig avstand, f.eks. 15 cm og marker et merke fra hjørnet og langs sidene du ønsker sirkelen skal tangere. Sett passeren så i dette merket og marker igjen utfra linjen. Gjør dette ved begge områdene/merkene langs siden. Du får nå et kryssende merke og tegner en linje derfra tilbake til hjørnet.

2. Sett passeren til ønsket mål på buen og følg linjen utover til spissen tangerer sidene på begge sidene. Du har nå fått deg en bue ut fra ditt mål.

3. Du må selvfølgelig først ta hensyn til, tegne linje avstanden du ønsker. Altså ytterkanten utenfor vinduet.

 

Du kan også anvende denne metoden der vinkelen er lik 90 gr. Eller føler deg fram med passern til tangering er til stedet (litt slumpetreff).

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fasit kommer her: Ta med noen kartongstykker og finn en båt som har styrehus tilnærmet ditt med buete vindus hjørner, tegn av på plassen så har du mal på hvordan hjørnene skal være. Merk og nummerer de og gi malene til glassmesteren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

...selv ville jeg ha hatt litt mer enn 10 cm diameter - smaksak

Javel? Hvorfor ville du økt diameteren - hva tenker du på?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Ta med noen kartongstykker og finn en båt som har styrehus tilnærmet ditt med buete vindus hjørner, tegn av på plassen så har du mal på hvordan hjørnene skal være...

Gjør jeg det så har ikke jeg lært noenting (annet enn å kopiere andre...) - dessuten så er det ikke mange båter ute akkurat nå. Langt de fleste gjemmer seg fremdeles under presenningen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...