Jump to content

Styrhusvinduer - Hvordan få harmoni i vinklene / hjørne-radiene?


Walter_S

Recommended Posts

Dersom du tegner opp rutene slik ytterkantene skal være hele veien rundt, så kan du bare tegne opp paralelle linjer ti cm på innsiden av disse hele veien rundt også. Der hvor disse linjene krysser hverandre setter du passerspissen med en åpning på ti cm og slår en bue. Da har du ti cm radie som treffer der den skal uavhengig av vinkel.

Egentlig ganske fort gjort.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Egentlig ganske fort gjort.

Dette gir ikke noe resultat på vinkler som avviker mot 90 gr. Løsningen ligger i mitt innlegg ovenfor som dekker alle vinkler fra 0,1 gr opptil 179,9 gr.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Genialt tufff!

Der tror jeg du har hele løsningen!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Neste problemstilling er selve frontvinduene som består av 3 stk vindu i "geledd" , alle med helling på15º forover. 050408_18.jpg

 

Den midterste av de er rettvinklet oppe og nede, så der blir det enkelt å plassere utskjæringsmal. Det blir straks værre med de 2 vinduene ved siden av - hhv st.bord og babord.

 

vinduerisjarken_maal_vindu.jpg

 

P.g.a. dekkets utforming med bjelkebukt / krumming er ikke den nederste kanten vannrett som den i midten. Dessuten skråner ytterkanten i toppen inn med 10º (som er hyttas helling innover, på siden). Dette gir meg litt hodebry.

 

På denne tegning har jeg kopiert det midterste, rettvinklede utskjæringsmål (i rødt) over til sidene for å få samme diameter på radiusen.

Utskjæringens ytterkant må jeg da føre paralell med rammens ytterkant - den blå linjen.

 

MEN, det er den nederste utskjæring jeg er usikkert på! Skal den følge dekkets helling, slik at det blir en paralell mellom utskjæring (rød) og dekkets linje (sort) eller er det penere når alle 3 vinduer har vannrett bunnlinje.

 

Noen meninger om det? Det blir litt vankelig å forklare - derfor har jeg lagt en tegning - jeg håper at dere skønner den - og mitt spørsmål.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tatt en tallerken (CD plate som er foreslått) eller noe annet som har den radien man ønsker, og lagt den på og der den tangerer linjene som er tegnet opp har man punktene, da har en samme radien over alt, ønsker man en anne radius noen steder så finner men en mindre tallerken eller en glass for den saks skyld.... enkelt og greit.. passer og annet er fint for navigasjon, men man trenger ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig er min menig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er båten din på land eller på sjøen no når du jobber på den walter?

Har stått rett utenfor garasjen min i hele vinter - bilen står ute i snøen... :o)

040408_33.jpg

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ellers så er jo selvfølgelig sydvestens (og andres) metode også grei, men passer er et godt redskap til mye mer enn innen navigasjon.

Det med rutene i fronten kan være litt tricky. Jeg tror jeg ville fulgt ytterkantene på ovebygget - altså paralelt med diss slik at "rammene" blir like brede hele veien. Du kan jo finne noe papir eller noe i litt kontrastfarge og klippe å lime litt så du kan danne deg et bilde, før du ryker på med vippesaga.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...Siden du er så flink med CAD....

Er det meg du sikter til, jawik?

CAD? Høh - det er simpleste sort tegning i "MS Paint" - har ikke noe spesiellt tegneprogram. Det er det som er problemet, kan ikke strekke / skyve de forskjellige elementene for en god nok illustrasjon.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det meg du sikter til, jawik?

Syntes du hadde noen fine tegninger / konstruksjoner som ble vist meg sist vi samtalte. tuffff har igjen et bra forslag i papp og klippemetoden, men da kan jo ikke vi vurdere og synse hva som blir pent. Jeg tror jeg hadde fulgt dekket, men så er det denne skråingen forover som kan gi et merkelig utslag på avstand. Denne nøtten din var ikke enkel å vurdere :headbang:.

 

 

Skulle gjerne ha tegnet for deg, men CADen er nede. Er det ikke noen her på BP med tilgang på CAD som kan hjelpe til. Målene har vi jo.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...Denne nøtten din var ikke enkel å vurdere :headbang:.

Nettopp - det er jo derfor jeg spør om råd i Åpen Forum! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... ønsker man en anne radius noen steder så finner men en mindre tallerken eller en glass for den saks skyld.... enkelt og greit.. passer og annet er fint for navigasjon, men man trenger ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig er min menig

Nå var målet med denne "øvelsen" ikke å gjøre det vanskeligere enn det er, men å få til mest mulig HARMONI og samstemthet på utseende på min egen-bygget båt (ja-ja, overbygget da...). Vet av erfaring at vinduenes utforming har stooor innflytelse på hvordan man oppfatter utseende på en båt. Stygge vinduer i et pent skrog, da er det over-og-ut for min del. Det MÅ være harmoni og ikke stygge, skarpe og unaturlige vinkler.

 

Det blir bare den ene gangen at jeg har sjansen til å få det riktig - da vil jeg heller bruke litt tid på det, enn å angre resten av tiden...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...