Jump to content

Styrke på kasteblokk av aluminium?


Snekker'n

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å bytte ut deler av bøyesystemet. Bøya erstattes med ny. Sjaklene beholdes, blokken/trinsa byttes med ny. Det er 6-7 år siden sist tauverket ble byttet, så dette fornyes også.

 

I denne forbindelse prøver jeg å finne det svakeste leddet i kjeden, med andre ord hva ryker først hvis belastningen blir stor? Jeg tenker i første rekke på alt som er over/i vannflaten. Moring og moringstau er nylig sjekket av en dykker.

 

Båten ligger på svai i en "løpestreng" mellom brygge og bøye.

img_1796.jpg

 

Tauene er 14 mm polyestersilke med bruddstyrke på 3.200 kilo.

Sjaklene er syrefaste med bruddstyrke på over 6.000 kilo

Svivelen er syrefast med bruddstyrke på 3.500 kilo

 

--> Men hva med blokken (trinsen) i aluminium?

Her har jeg ikke sett styrkeangivelse noe sted.

Dersom festekroken på blokka skulle ryke, så går båten på land.

 

Er det noen som vet bruddstyrke på en slik blokk (65mm trinse)?

img_1794.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Aluminium eller ikke er egentlig uvesntllig det er hva blokken tåler som er viktig, men aluminiumsgods blir selvsagt mer volumiøs enn stål med samme bruddstyrke. Er det rustfritt i sjakkelen er nok ikke galvanisk korrosjon et problem. Du bør finneut hvilken bruddstyrke blokken har.

 

Jeg ville ha kuttet ut svivel (hvorfor trenger du det?) og kun ha en sjakkel og blokk, og kjøpe en bit dynemma-tau og binde en slynge av dette slik at selv om sjakkel eller blokk ryker så vil tauet redde deg. Det største problemet er at noe står og gnager på tau eller blokk,så hold et øye med det.

 

Aluminuim er ikke bare aluminium, det finnes en rekke forskjellig elegeringer med forskjellig styrke, men en flytegrense på 270 Mpa (N/mm2) er vel relativt konervativt anslag for aluminium for marint bruk. Så da kan du bare måle dimensjon og regne ut selv.

Link to post
Share on other sites

Krimart:

Båtutstyrsbutikken kan ikke opplyse meg om styrken på aluminiumsblokken.

Hvis jeg tipper at godset (i "hempa") er 6 mm tykt, så blir arealet ca 30mm2.

Hva blir da bruddstyrken i kilo? 30 x 270 = 8.100 kilo?

Det virker veldig høyt når jeg sammenligner med de syrefaste sjaklene.

 

Hulda:

Hvor får jeg kjøpt en blokk i galvanisert jern?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Du får det i en eller annen jernvarforretning vil jeg tippe. Clas Ohlson 31-3510 kr. 29 f.eks.

 

Du får nok be krimart fortelle hvordan man beregner bruddlaster, og hvilke sikkerheter man legger inn for å komme frem til good engineering practice. Du regner ikke riktig.

 

Merk at bruddgrense er der greia er beregnet å ryke. Arbeidsbelastning er noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Merk at bruddgrense er der greia er beregnet å ryke. Arbeidsbelastning er noe helt annet.

270 Mpa (N/mm2) er flytegrensen, dvs. den lasten der materialet begynner å flyte eller varig deformeres. Det er vanskelig å si om det er nok med 8000 N ( 800 "kilo") når man ikke vet hva lastene ellers er, men jeg ville ikke ha valgt å bruke en slik blokk. den holder antagelig som ny, men blir jo utsatt for slitasje og det er ikke mye reserver. VIlle nok valgt en som ligge ri salle #range" som resten av riggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del reagerer mere på hvordan - og hvor - du har festet sjakkelen. Jeg trodde i min enfold at på slike fortøynigsbøyer så skal man ha feste i den NEDRE ringen (den som er under vann) og ikke i den øvre. Den øvre ringen har jeg alltid ansett som å være der for å ha noe å sette båtshaken i når man angjør....

Antageligvis så tar jeg vel feil, siden ingen annen har reagert på det.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Slett ingen unaturlig tanke Walter_S. Men i dette tilfellet skal det en sjakkel inn i systemet, den gjør seg best over vann. Det jeg reagerer på er at bøyeøyet er i galv. jern, mens sjakkel og svivel er i rustfritt. Det er vel i seg selv ikke noen omgående katastrofe. Den kan komme som følge av at øyebolten i blokken tæres over. Under rette klimatiske forhold kan det gå fort. Der sjakkelen ligger og gnager i bøyeøyet kan korrosjonsbelegget til aluminiumen bli så forstyrret at den (så lenge den er våt av elektrolytt) opptrer som anode for hele bøyesystemet. I slike sammenhenger spiller det ikke så stor rolle hvor stor last blokken i utgangspunktet er beregnet for.

Link to post
Share on other sites

Dersom styrken er 1600 kilo føler jeg meg beroliget.

Båten veier 1600-1800 kilo. Jeg sjekker tæring/slitasje på aluminiumen 3-4 ganger pr sesong.

 

Har søkt mange steder de siste dagene etter leverandører som kan skaffe tilsvarende kasteblokk i syrefast, men foreløpig ingen napp. Noen som vet om leverandører?

 

Jeg er helt enig med Walter_S i at det i "boka" står at sjakkelen skal festes i nederste ringen.

Metallet i bøyeringen må være nærmere 20 mm i diameter, så jeg er ikke bekymret for at det skal ryke.

Jeg synes det er bedre å ha all "leamikk" (sjakler, svivel, kasteblokk) synlig over vannet i stedet for under.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dersom styrken er 1600 kilo føler jeg meg beroliget.

Båten veier 1600-1800 kilo. Jeg sjekker tæring/slitasje på aluminiumen 3-4 ganger pr sesong.

 

Pussig, jeg kan ikke finne en eneste støpbar aluminiumslegering som har Rp 0.2 på 270 N/mm2. De jeg kjenner starter helt nede på 30 N/mm2. Den 'sterkeste' kommer opp i 220 N/mm2, ref. NS 17501. Hva står det på blokka som du har bilde av? Når du ser spredningen i tallmaterialet, så ville jeg tatt rede på hvilken legering blokka er støpt i hvis leverandøren ikke angir sikker arbeidslast. Når du har legeringen og regnet ut hva den tåler, kan du gi en sikkerhetsfaktor på minst 2.

 

Metallet i bøyestangen er stål. Tilsvarende er flytegrensen for St37-2 i området 235 MPa. Dette kan man betegne som mykt konstruksjonsstål.

Link to post
Share on other sites

Dette er garantert ikke støpelegering, det fungerer dårlig for marint bruk. Det er trolig en 5000 -legering med Mg. Avhengig av hvor mye det er bearbeidet ligger flytegrensen opp til 300 MPa. De "sterkeste" aluminiumslegeringene ligger over 500 Mpa. Kikk litt på http://aluminium.matter.org.uk/aluselect/09_mech_browse.asp? prøv f.eks. 7075 T6.

 

Stålet ligger antaglig på rundt 500 Mpa (rustfritt) men dette er selvsagt helt umulig å si så lenge man ikke vet eksakt hvilken legering det er.

Link to post
Share on other sites

Dette er garantert ikke støpelegering, det fungerer dårlig for marint bruk.

 

Sludder, den blokka er støpt.

 

Du blander begreper. Det du skriver blir pølserør. Det kan ikke lages en slik blokk av AlZnMgCu1,5. Støpelegeringer kan funke utmerket for marint bruk, AlMg5Si1 er en av dem, og en blokk som avbildet kan støpes i det materialet.

 

Når det gjelder den beregningsstyrken du referer til for rustfritt, må man opp i SAF 2507 for å nå Rp0,2. Da er vi inne i området til SuperDuplex. De sjaklene blir ikke billige.

 

Outokompo ville blitt henrykt om du kunne komme opp med noen grensesprengende legeringer. Og du ville vært millionær over natta. Uansett valuta. Det begynner å ane meg at alle mine vekttall innen materiallære, tilvirkingsteknologi etc. har vært totalt bortkasta. Pokker'n, flere års studier.

 

Nå skal man vel heller ikke se bort fra at den avbildede blokka kanskje ville gjort best tjeneste som endestasjon for en tørkesnor.

Link to post
Share on other sites

Erkesludder :yesnod:

 

Det er lett å se at den blokka er laget ved at stangmateriale, enten ekstrudert eller rullet, banket flat og brettet rundt før man setter i en bolt i midten. Er den kjøpt på byggmøkker e.l. ville jeg være skeptisk. Er den kjøpt i båtbutikk for marint bruk er det trolig en 5000 legering (men men vet jo aldri).

 

Du skrev at det ikke fantes sterkere al. legeringer enn 220 Mpa, der var derfor jeg dro fram 7000 legeringer som eksempel på at det er helt feil. Du får be Outokompo om å lese litt på nettet, eller ta en tur og besøke Hydro Aluminium - det ruller millionvis av biler med AL-støtfanger i 7000-legering fra Hydro.

 

Vanlig 316 og 304 rustfritt ligger da på rundt 500 Mpa, http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=863

Link to post
Share on other sites

NB! Det er selvsagt umulig ut fra et bilde å anslå styrken på et ukjent produkt og ukjent legering. Hvis Hulda har rett (og blokken ER støpt, noe jeg forsatt tviler på) så vil selvsagt blokken ha vesentlig dårligere styrke en hvis den er smidd. Så bruk egen vurderingevne.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...