Jump to content

kalesjen lekker som en sil


båtliv

Recommended Posts

Du skriver ikke hvor/hvordan den lekker.

 

Dersom den ikke er i ferd med å 'gå opp i liminga' altså regelrett rakne i sømmene, så vil du kunne få den tett ved å impregnere den. Imprignering får du i båtutstyrs butikken. Har best erfaring med typer som du 'maler' på fra innsiden. Det viktigste er tak og sømmer. Veggene har jeg ofte latt være å imprignere, for der renner vannet mer av uansett, og da føler jeg at jeg får en mer pustende effekt en ved å imprignere absolutt hele flaten, men mulig det bare er innbilning. Imprignering er uansett rett medisin mot lekk kalesje :yesnod:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som om du har jobbet på samme båtkalesjen som meg :lol:

Min kalesje ble vasket i forrige uke (Bio-Tex) og impregnert etter at den var tørket (på båt).

Jeg brukte Maritim sin impregnering som ble påført med rull.

Ved første regnbyge var det nesten likegyldig om jeg stod ute i regnet eller under kalesjen :diving: Det regnet rett igjennom :cryin:

Verst er det i sømmene, men også midt på kalesjeduken trekker vannet greit igjennom.

Kalesjen er nå impregnert for 2. gang uten at resultatet har bedret seg.

 

I fjor brukte jeg samme fremgangsmåte (min forrige båt) med godt resultat.

Jeg ser dog at impregneringen fra maritim har endret embalasje siden i fjor samt at årets utgave oppfører seg noe annerledes under påføring.

Jeg er nå på jakt etter ny kalesje.................. :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

brukte Acapella i fjor på en kalesje som er veldig gammel. Grunnen til at jeg brukte Acapella var at den var veldig falmet og Acapellaen frisket godt opp fargen. Var helt tørr sommeren igjennom. Fikk dog ingen "perler" på kalesjen, men ingenting trakk igjennom. Ser nå at kalesjen trekker litt vann gjennom på midten.

 

Tror ikke jeg blir å bruke acapella i år da kalesjen ble veldig stiv av det stoffet, den er fortsatt stivere enn den var før behandling i fjor.

 

Har forøvrig sett at det anbefales impregnering med høyt silikoninnhold for kalesjer som nærmer seg slutten. Tror grunnen til at høyt silikoninnhold ikke anbefales på nyere kalesjer er muligheten for å få problemer i ettertid.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Jeg har impregnert med en impregnering som heter Skagerak, det jeg ikke visste var at den skal IKKE påføres hvis det er solskinn! Kalesja bør helst være fuktig når påføring skjer står det på flaska.

Vet ikke hvordan resultatet er blitt enda.

Link to post
Share on other sites

Akkurat sømmene lekker ofte ved første regnvær etter impregnering... Det er i alle fall min erfaring. Gi den 1-2 uker før du haster videre med valg.

 

Jeg har brukt Acapella før med forskjellig resultat. Hvis duken er skrubbet hardt er det meget mulig at kalesjedukens egenskaper er ødelagt, og da vil vel ingen impregnering hjelpe... Jeg måtte bytte kalesje på den ene båten i år.

 

Hvilken båt har du?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvis duken ikke er råtten (rakner lett osv) ville jeg hatt litt is i magen og prøvd å vente litt. (Noen dager med pent vær.) Sjekk da igjen. Jeg brukte Acapella impregnering på en gammel brun kalesje, og den virket som om den lakk mye. Ventet så 2-3 uker (hadde ikke tid til å gjøre noe der og da), og den ble kjempetett. Holdt i 2 år før ny runde måtte taes.

 

Er duken "råtten" må du evt se om du klarer deg med den i år, men i utgangspunktet vil jeg anbefale deg å kjøpe ny. Jens Sagen har av og til på lager til "sørlandssnekkene". Kristiansand...

 

Lykke til!

 

:yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde Plastiseam en gang, og det viste godt på kalesjen i alle år etterpå! Denne kalesjen måtte jeg impregnere minumum tre ganger i året for at den skulle holde tett! Regner med at det skyldes at stoffet blir "utslitt" etter en del år, slik at den blir umulig å få tett. Bio-tex er heller ikke særlig bra for kalesjer, man bør benytte et teltvaskemiddel som f.eks Tek-wash.

 

Min nåværende kalesje er nå begynt på sin tredje sesong, og har sålangt ikke blitt impregnert i det hele tatt. Og den slipper ikke inn en dråpe! Kommer ikke til å impregnere den før den begynner å lekke. Vasker den hver vår (har funnet ut at Biltema sin kalesjerens er veldig OK), og setter den på igjen mens den ennå er våt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...