Jump to content

Beneteau Antares 650, erfaringer?


Håreken

Recommended Posts

Har gått og sett litt på Beneteau Antares 650 og liker egentlig det jeg ser, på linje med Merry Fisher 620 / 630

 

Det går jo noen båter av disse merkene rundt om i landet, så hvis noen kan dele sin erfaring med de typene hadde det vært fint.

Nå er det jo påhenger på den og det har jeg ikke noe særlig erfaring med.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Har hatt Antares 650 i to år nå og er kjempefornøyd. Båten er solid bygd og en får mye for pengene. God plass til montering av varmer, plotter/ekkolodd og annet utstyr. Pga av stegkjølen er den også svært retningsstabil ved dorgefart.

 

De japanske 4-taktsmotorene bygger på bilmotorer og er svært pålitlige og har et hyggelig bensinforbruk bortsett fra på full gass.

 

Hvis du bor i et værhardt område bør du vurdere om du burde hatt enn båt med mer utpreget v-skrog. Skroget har en vinkel på ca 12 garader og forsdkipet er forholdsvis bredt slik at det slår en del, men dette er likt for alle båter av denne typen. Tror Merry Fisher og Antares er de med best sjøøegenskaper i denne klassen.

 

Sender du meg en PM med din emailadresse så kan du få ei pdf fil med en test av båtene i denne klassa fra Motor Boat Monthly fra 2005. And the winner is :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Har sendt en mail til deg, så har du bilder om rigging etc så er det ikke meg imot å få sett hvilke løsninger du har kommet fram til :fishing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Vår forrige båt var en Beneteau Antares 650, og alt jeg kan si er at dette er en båt med gode sjøegenskaper. I høy sjø må man slakke litt av på farta, men den er stødig og god, selv i høy sjø tatt inn fra sida. Hvis man går med sjøen inn på hekken i planende hastighet kan båten skjære ut til siden. Dette bør man passe litt på. Ellers er det ikke noe negativt jeg kommer på. :wink: Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Pappa har ein slik båt. (Eg er vaktesteren).

Vi har den faktisk inne på 20-timers service akkurat no.

 

Båten er ein grei båt.

 

Vi har 115Hk, trur ikkje eg ville gått for 90Hk.

Det er også greitt å ha hydraulisk styring og varmeapparat.

 

Av problem vi har hatt, er at det har komt inn vatn inn i "vindusknappene" på sidevindua og langs bakdøra(dei dagane det har regna og blåst som verst).

 

Har hørt at den er bygd på samme skrog som Merry Fisher 625, uten å kunne dokumentere dette.

Det har visst blitt produsert to "forskjellige" Antaresa, eine er bygd i Polen, andre i Frankrike. Eit av kjenneteikna for dei franske båtane er at det skal være blå pute i cockpiten.

(Etter forhandlerens påstand, så var det bedre kvalitet på dei franske båtane).

Link to post
Share on other sites

Stemmer at Merry Fisher og Antares har samme skrog, egentlig ikke overraskende siden Jeanneu er et datterselskap av Beneteau.

 

Har ikke hørt at de har begynt å produsere Antares i Polen, skal sjekke med en kamerat som har 2008 modell, min 2006 modell med blå puter er laget i Frankrike.

 

Hva slags fiske skal du bruke båten til Håreken? Antar du har fått med deg hva slags fiske jeg bedriver.

Link to post
Share on other sites

Den var visst tidligere produsert i Polen, men no var produksjonen flytta til frankrike.

Kva år dette skjedde, det veit ikkje eg.

 

Men er veldig lett å sjekke om kvar den båten du skal sjå på/ser på er produsert, det står som ein bokstavkode i "skrognr"....

Link to post
Share on other sites

Takk for test-infoen abbor

 

 

Det blir vel litt av hvert med fiske.

 

Har prøvd meg på trolling etter laks uten det store hellet. Vet ikke sikkert om det kommer av at jeg rett å slett går for fort.

Jeg holder 5 - 6 knop bare ved å koble inn giret og går på tomgang.

Ellers så er det både dorging, pilking men det er havfiske med stang som jeg liker best.

Holder på å rigge opp ei line for å prøve det også, så jeg kan vel si jeg er ganske allsidig .

Har vel ikke havnet på ett bestemt type fiske ennå og det kan ha sitt å gjøre med at båten jeg har per i dag ikke er så godt egnet til å dra store mengder fisk og fiskeslo inn over rekka, så jeg har en stamp på badeplatten som jeg bruker til fangsten.

Hadde vært gøy å tatt seg en tur å prøvd seg på abboren også...

Har ikke fått noe av den sorten. Har bare blitt litt ørret..

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sikkert fine båter alle sammen,men hvorfor har Sessa 22 godkjennelse i kat B- alle de andre som er sammenlignbare er i kat C ?? Overveier å kjøpe en båt i denne kategorien så det skulle være artig å vite om Sessa er bedre bygd eller har andre sjøegenskaper?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Heisann. Jeg vurderer selv sterkt å kjøpe en slik båt. Jeg er nybegynner i båt og lurer derfor på hvordan denne båten passer til en som ikke er så altfor erfaren i bruk av båt.Er den enkel å manøvrere slik at man kan komme inn i båsen sin på en noenlunde normal måte?

 

Mvh Bakstørn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...