Håreken Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Har gått og sett litt på Beneteau Antares 650 og liker egentlig det jeg ser, på linje med Merry Fisher 620 / 630 Det går jo noen båter av disse merkene rundt om i landet, så hvis noen kan dele sin erfaring med de typene hadde det vært fint. Nå er det jo påhenger på den og det har jeg ikke noe særlig erfaring med. Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Har hatt Antares 650 i to år nå og er kjempefornøyd. Båten er solid bygd og en får mye for pengene. God plass til montering av varmer, plotter/ekkolodd og annet utstyr. Pga av stegkjølen er den også svært retningsstabil ved dorgefart. De japanske 4-taktsmotorene bygger på bilmotorer og er svært pålitlige og har et hyggelig bensinforbruk bortsett fra på full gass. Hvis du bor i et værhardt område bør du vurdere om du burde hatt enn båt med mer utpreget v-skrog. Skroget har en vinkel på ca 12 garader og forsdkipet er forholdsvis bredt slik at det slår en del, men dette er likt for alle båter av denne typen. Tror Merry Fisher og Antares er de med best sjøøegenskaper i denne klassen. Sender du meg en PM med din emailadresse så kan du få ei pdf fil med en test av båtene i denne klassa fra Motor Boat Monthly fra 2005. And the winner is Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håreken Posted May 25, 2008 Author Share Posted May 25, 2008 Takker for svar. Har sendt en mail til deg, så har du bilder om rigging etc så er det ikke meg imot å få sett hvilke løsninger du har kommet fram til Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Vår forrige båt var en Beneteau Antares 650, og alt jeg kan si er at dette er en båt med gode sjøegenskaper. I høy sjø må man slakke litt av på farta, men den er stødig og god, selv i høy sjø tatt inn fra sida. Hvis man går med sjøen inn på hekken i planende hastighet kan båten skjære ut til siden. Dette bør man passe litt på. Ellers er det ikke noe negativt jeg kommer på. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Pappa har ein slik båt. (Eg er vaktesteren). Vi har den faktisk inne på 20-timers service akkurat no. Båten er ein grei båt. Vi har 115Hk, trur ikkje eg ville gått for 90Hk. Det er også greitt å ha hydraulisk styring og varmeapparat. Av problem vi har hatt, er at det har komt inn vatn inn i "vindusknappene" på sidevindua og langs bakdøra(dei dagane det har regna og blåst som verst). Har hørt at den er bygd på samme skrog som Merry Fisher 625, uten å kunne dokumentere dette. Det har visst blitt produsert to "forskjellige" Antaresa, eine er bygd i Polen, andre i Frankrike. Eit av kjenneteikna for dei franske båtane er at det skal være blå pute i cockpiten. (Etter forhandlerens påstand, så var det bedre kvalitet på dei franske båtane). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Stemmer at Merry Fisher og Antares har samme skrog, egentlig ikke overraskende siden Jeanneu er et datterselskap av Beneteau. Har ikke hørt at de har begynt å produsere Antares i Polen, skal sjekke med en kamerat som har 2008 modell, min 2006 modell med blå puter er laget i Frankrike. Hva slags fiske skal du bruke båten til Håreken? Antar du har fått med deg hva slags fiske jeg bedriver. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Den var visst tidligere produsert i Polen, men no var produksjonen flytta til frankrike. Kva år dette skjedde, det veit ikkje eg. Men er veldig lett å sjekke om kvar den båten du skal sjå på/ser på er produsert, det står som ein bokstavkode i "skrognr".... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Håreken Posted May 26, 2008 Author Share Posted May 26, 2008 Takk for test-infoen abbor Det blir vel litt av hvert med fiske. Har prøvd meg på trolling etter laks uten det store hellet. Vet ikke sikkert om det kommer av at jeg rett å slett går for fort. Jeg holder 5 - 6 knop bare ved å koble inn giret og går på tomgang. Ellers så er det både dorging, pilking men det er havfiske med stang som jeg liker best. Holder på å rigge opp ei line for å prøve det også, så jeg kan vel si jeg er ganske allsidig . Har vel ikke havnet på ett bestemt type fiske ennå og det kan ha sitt å gjøre med at båten jeg har per i dag ikke er så godt egnet til å dra store mengder fisk og fiskeslo inn over rekka, så jeg har en stamp på badeplatten som jeg bruker til fangsten. Hadde vært gøy å tatt seg en tur å prøvd seg på abboren også... Har ikke fått noe av den sorten. Har bare blitt litt ørret.. Quote Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Posted May 27, 2008 Share Posted May 27, 2008 Ring Autofil-Larssen, han har også en slik! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pipo Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Denne båten i samme kategori er kanskje verdt å vurdere? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Sikkert fine båter alle sammen,men hvorfor har Sessa 22 godkjennelse i kat B- alle de andre som er sammenlignbare er i kat C ?? Overveier å kjøpe en båt i denne kategorien så det skulle være artig å vite om Sessa er bedre bygd eller har andre sjøegenskaper? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bakstørn Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Heisann. Jeg vurderer selv sterkt å kjøpe en slik båt. Jeg er nybegynner i båt og lurer derfor på hvordan denne båten passer til en som ikke er så altfor erfaren i bruk av båt.Er den enkel å manøvrere slik at man kan komme inn i båsen sin på en noenlunde normal måte? Mvh Bakstørn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Letteste båten å manøvrere i lav fart i denne klassen er HansviK 18 Combi. Antaresèn krever noe mer av båtfører. Hansvik 18 combi er en lettere og mindre båt men plassutnyttelsen er utrolig bra. Minuset med den er i fartsområdet 20 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bakstørn Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Så jeg kan forstå det sånn at antaresen ikke er særlig egnet som første båt? Heller starte med en som er litt mindre og lettere å manøvrere? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Antaresen er lettmanøvrert, ikke noe problem å legge til for en nybegynner. Kan riktignok være en liten utfordring ved sterk vind som tar tak i det høye overbygget, men ikke noe stort problem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bakstørn Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Da ser jeg på det som en fin utfordring og ikke ett problem :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rlindqvi Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Jeg har en 2007 mod, så og si ubrukt, med Suzuki 115HK som skal selges. Står på ny boggihenger. Hvis noen er interessert så kan dere skrive til rlindqvi@online.no Tenker på å kjøpe en noe større Antares. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts