Jump to content

Erfaringer så langt med ny Ibiza 20 T / 150hk 2008 mod


Lingefan

Recommended Posts

Da har jeg altså hatt Ibiza 20 Touringen i 1 måned og fått testet den skikkelig ut på de fleste områder. Den er også straks innkjørt og har mast om oljeskift i instrumentpanelet (første-gangs oljeskift etter innkjøring).

 

Båten er en 2008 modell med 2008 modell Suzuki 150hk. Såkalt F150 firetakt R4 2,9 liter.

 

Tenkte å dele noen inntrykk og erfaringer med dere her på forumet.

 

Førsteinntrykksmessig er denne båten mye finere enn jeg i utgangspunktet hadde husket. Når man ser de rundt på fjorden så er de liksom veldig "åja, enda en slik Ibiza". Men når man blir kjent med båten så skjønner man egentlig hvorfor det er mange av den.

 

20 fot er en meget bra størrelse på mange måter til bruk som hyttebåt i Kragerøskjærgården. Båtens innredning opplever jeg som utrolig smart og det at den har vindskjerm (som faktisk fungerer bra til vinddemping) gjør den svært praktisk.

I bruk til cruising eller stilleligging i havner etc. er dette ypperlig til mitt bruk. Dog er dette også en av båtens minussider. Nemlig når man skal legge til brygger. Hvem kunne tenke seg at det skulle være såpass vanskelig å legge til en 20 foter alene når det er kraftig sidevind...? Greit nok at det er mye driv i planende båter og at man må tørre å bruke motoren på de rette måtene. Men det er liksom ikke noen mulighet til å ta i mot mens man kjører. I en skjærgårdsjeep kan man bare gå og dytte fra, mens i denne må man enten løpe gjennom vindskjermen og opp på dekk, eller gå rundt "sofaen" og hel bak. Det går greit med litt trening ;-b, men det er litt mer stressende å legge til alene har jeg merket, spesielt i stiv kuling, hehe. Man vil jo ikke skrape opp båten.

 

Båtens utstyr:

-Trimflaps (svært nyttig med mye last og treg planingsfart, i større fart går det med kun tilting)

-Hydraulisk styring (deilig om man har litt motor)

-teakdekk (et must, ærlig talt)

-kjøleboks (den største fikk ikke plass i rommet sitt ved leveranse så det ble den lille, veldig bra effekt og deilig med kald øl)

-GPS (innebygget), har ikke testet ut denne så mye, men den virker greit nok

-Havnepresenning - noe av det smarteste som ble krysset av i utstyrslisten var denne. Kalesjen brukes jo kun ved kjøring/stilleligging med opphold i båten i regnvær. Til kaien er det mye greiere med havnepresenningen. Den er dyr, men jeg vil si det er verdt pengene til hyttebruk. I regnvær tar jeg på en regnjakke og kjører uten kalesje i plan (holdes tørt da) og legger på havnepresenningen etter å ha lagt til igjen.

 

En litt merkelig greie er selvlensingsfunksjonen. Den er jo bra og tåler 3-4 personer bak om den er åpen, før den tar inn vann (med 150hk på hekken), men det er "alltid" litt vann nederst i den. Hvorfor de har valgt en slik løsning vites ikke. De forrige 20 Toruingene (f eks 95 modell) har etter min mening en litt smartere løsning med "sluket" helt nederst. Merkelig.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med motoren. Den går svært stille og pent. Den er kraftfull nok i massevis og bruker ikke så kjempemye drivstoff, størrelsen tatt i betraktning. Passer båten veldig bra. Toppfart med meg alene i og ca halv tank var 45,7 knop på GPS'en. Det er faktisk ikke så verst! En kamerat med helt identisk båt har hatt sin i 46,3 på GPS'en, men det fikk ikke jeg til denne gangen. Knopmåleren på båten går bare til 45 knop, men bunnet nesten litt i overkant, hehehe. Hadde det stått tall der hadde den passert 50 med god margin, men det er jo latterlig mye feilvisning på knopmåleren.

 

For de interesserte så målte jeg GH 11 med 30hk en gang til da brodern skulle kjøre den inn og opp på henger. Den gikk denne gangen i ca 31 GPS-knop :-)

 

Var i Kragerø i hele helgen som var og ble helt til tirsdag kveld pga litt avtaler i jobben i Kragerø. Derfor kjørte jeg båt tidlig om morgenen i stiv kuling (faktisk fra vest, syd/vest omtrent) i Kragerø. Her er dette egentlig en litt uvanlig vindretning, spesielt med stiv kuling.

Fikk da testet skroget på Ibizaen skikkelig. I Kragerø så kommer hele Kilsfjorden utover med slik vind. Og det var såpass med bølger at de større taxibåtene slo godt.

Etter litt trening med trimflapsene fant jeg ut at de like greit kunne stå uten funksjon med meg alene i. Skroget la seg litt til siden ved sidesjø om den så vidt lå oppe i planingshastighet i 20 knop, men litt mer gass (25-30 knop) og litt til ut så rettet den seg fort opp.

Rett mot vinden var det bølger på kanskje 1 meter. Og jeg fikk prøvd ut både innovertrim og utover trim, marsjfart og toppfart mot vinden. Båten oppførte seg eksemplarisk. Klart det slår litt, men aldri hardt. Bare komfortabelt og fint. Selv for en Linge-fan :-). Fartsfølelsen skjules effektivt og plutselig er man fremme uten å ha hatt følelsen av å ha kjørt båt spesielt lenge. Meget bra!

 

I medsjø var den også meget bra. Jeg fikk litt sprut på vinduene ved noen anledninger, spesielt om jeg snudde i denne kraftige vinden og kjørte i 5-6 knop, men det er vel ikke til å unngå. En snekke som kjørte mot vinden fikk sjøsprut over seg ved hver eneste bølge, hehehe.

 

Altså er jeg meget godt fornøyd og kan anbefale denne båten til alle som trenger en bra og praktisk hyttebåt. Dersom man skal utaskjærs og eventuelt overnatte så må man nok opp i størrelse og få bedre overnattingsmuligheter og enda bedre/tyngre sjøegenskaper. Men da må man også opp i motor.

 

 

Som en kuriositet måtte jeg selvsagt ut en tur i Yamarinen også, bare for å teste den i litt bølger (store barn, små gleder). Det gikk overraskende nok fint i planingshastighet, men en del hopp, noen vonde slag og svev ble det jo... og masse sjøsprut, hehe. Det er en 4110 (13 fot) med 30hk Yamaha. Det skal ikke så kjempemye mer til før det er for store bølger for å ligge i planingsfart med denne lille båten.

GH 11 med 30hk må nok ligge ved bryggen i slikt vær. Den er det litt småfarlig å ta opp i plan i så sterk vind og såpass med bølger i mot. Den har vist tendenser til å blåse over. Til tross for meget gode sjøegenskaper er nok dette GH'ens bakdel. Den er tross alt en liten lett 11 foter med god bredde (= bra vindfang for å blåse over).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Dine innlegg på emnet mitt ang. erfaringer med Ibiza 20 Touring og innlegget i erfaringsdatabasen har vært nokså avgjørende for at vi nå har bestilt en splitter ny Ibiza med 150 hk. Suzuki, fra Grimstad Bådsenter!

 

Båten skal brukes på hytta i Mandal og blir levert i morgen!

 

Har tatt med flg. ekstrautstyr:

Trimplan

Hydraulisk styring

Havnekalesje

Ekstra kalesje bak

Kjøleboks

Stereoanlegg

GPS

Teak dekk

 

Ser stort fram til å få testet denne båten. Vi har en Finnmater 5700 Open som nå blir byttet inn.

 

Det er jo også fint å se at du fremdeles er fornøyd med båten. Blir jo interessant å se hvordan dette som du kommenterer ang. selvlensingen, fungerer.

 

 

Toffa

Redigert av Toffa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg vel nesten gratulere med en flott båt, siden du får den i dag!

 

Du vil bruke litt tid på å bli kjent med trimflapsene dersom du ikke er vant til slike, men ellers er det "plankekjøring" å kjøre båten.

Hadde vært artig å høre om du blir fornøyd også i tiden fremover. Bra du bestilte med 150hk. Det er den mest behagelige motoren på båten.

 

Kom på en ting som er litt uvant for meg:

Styringen krever mange "omdreininger" før den er helt til sidene. Ikke verre enn at det går greit, men regn med litt ekstra ratting inntil brygger.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Du vil bruke litt tid på å bli kjent med trimflapsene dersom du ikke er vant til slike,

 

... og da iler jeg til for å anbefale trimplanautomatikk fra Mente Marine. Hadde dette på min forrige båt (Ibiza 21 Touring) og nåværende (Uttern D66). Tror ikke jeg ønsker å være dette foruten, da dette systemet regulerer trimplanene hyppigere og bedre enn jeg selv ville gjort eller klart.

 

Gratulerer med ny båt, begge to! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Toppfart med meg alene i og ca halv tank var 45,7 knop på GPS'en. Det er faktisk ikke så verst! En kamerat med helt identisk båt har hatt sin i 46,3 på GPS'en, men det fikk ikke jeg til denne gangen. Knopmåleren på båten går bare til 45 knop, men bunnet nesten litt i overkant, hehehe. Hadde det stått tall der hadde den passert 50 med god margin, men det er jo latterlig mye feilvisning på knopmåleren.

 

Godt mulig at motoren 'løsner' enda mer med flere timer på telleren, sånn at du får 46,4 knop :cheers:

 

ellers, har hørt flere som klager over stor misvisning på Suzuki-knopmålerne sine.... Montro om de kan kalibreres..?

Knopmåleren i Yamarinen min er oftest innenfor 1 knop, ikke så værst..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, skal prøve å gi en tilbakemelding ang. mine erfaringer med båten om en tid. Det er nok bare en vane det som du nevner om rattingen. Det kan kanskje ha noe med den hydrauliske styringen å gjøre?!

 

Toffa

 

 

Mulig, men jeg tror det må vris like langt på rattet uten. Han nevnte kameraten med helt identisk båt som oss kjøpte i 2006, da uten hydraulisk styring. Det gikk en sesong så måtte han ettermontere dette. Da ble båten en helt annen sa han. Han har samme motor som oss to.

 

 

... og da iler jeg til for å anbefale trimplanautomatikk fra Mente Marine. Hadde dette på min forrige båt (Ibiza 21 Touring) og nåværende (Uttern D66). Tror ikke jeg ønsker å være dette foruten, da dette systemet regulerer trimplanene hyppigere og bedre enn jeg selv ville gjort eller klart.

 

Gratulerer med ny båt, begge to! :smiley:

 

 

Takk for tips og takk for gratulasjon!

Automatisk trimflaps hørtes artig ut, er det bare å ettermontere mot et (lite) pristillegg eller må man bytte flapsene og hele systemet?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt. Farter selv rundt i Risør traktene i en noe eldre utgave av samme båten. 2001 modell med 150 Evinrude Ficht Ram. 45,7 knop på Gps'en må vel sies å være et ok resultat. Har egentlig kun forsøkt å måle min en gang i år, da fikk jeg 40,9 med full tank (160 l), to voksne, to barn + en liten hund. I tillegg så drar jo porselenstoalett m/ septiktank og ankervinsj med 50 meter blytau opp vekten. Solsengen som oppbevares i "lugaren" veier jo litt også. Så at den greier 43 knop som ble sagt da min var ny er nok ikke umulig.

 

Ellers så er jo båten genial til hyttebruk, stort akterdekk, lett å komme seg ut av båten både gjennom vindskjermen og akter. God plass til dagsturer. Det gjør jo ikke noe at sjøegenskapene er forholdsvis gode, og at båten heller ikke ser så verst ut. Enig at teak på alle flater er et "must" på denne båten.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Styringen krever mange "omdreininger" før den er helt til sidene. Ikke verre enn at det går greit, men regn med litt ekstra ratting inntil brygger.

 

Litt avhengig av fabrikatet, finnes rattpumpa som regel med forskjellig kapasitet. Høyere kapasitet = færre omdreinginger. Dette er ren utveksling mellom rattpumpe og styresylinder. Jeg skal straks montere en Seastar styring på en 16' speedbåt med 50hk. Etter tips fra Telmo blir det montert en 2,4cci Pro rattpumpe. Dette gir 3,5 omdr på rattet fra max styrbord til max babord. I en racer er kvikk styring ett must, men som sagt kan det være at du bør bytte til en rattpumpe med større kapasitet for å finne det rett forholdet mellom kvikk styring og antall omdreininger.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke laste opp bildene og legge de rett i tråden istedet?

 

Fin båt forresten :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båten er fin den, har hatt en slik selv fra 1995 til 1999. Ser at det sies at man "må" ha full teak over alt. Hadde det selv og angret bittert på det for et h...te å holde pent. Med pent mener jeg rent og oljet med god mørk glans. Hvis man bare lar den være så blir det ikke noe pent, etter min smak. Dekket på en seilbåt er noe helt annet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg inn i dette bilde-greiene. Men nå ser jeg en knapp hvor det står "laste opp bilder", så får kanskje bruke den neste gang :cheers:

 

 

Enig i at man må olje og vedlikeholde teak. Det er mye pengere som nytt og brunt. Har kjøpt olje, men ikke fått oljet enda. Skal gjøre et veldig snart.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det har gått veldig greit. Jeg krysser ikke bena så vidt jeg husker og jeg klarer fint å holde balansen, selv med bæreposer/bagasje. Nå husker ikke jeg hvordan det er å gå i trappen på den gamle modellen, men jeg mener å huske at den er mye brattere, men bredere?

 

Savner forresten et lite rom å "slenge" fra meg mobil, lommebok osv... kartbordet fungere jo greit til dette, men der skal jo kartet være. Dessuten blir mobilen ufattelig varm i solsteken under det svarte glasset.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Når du sier det så er trappen på de gammle modellene ganske bratt.

Pleier bare å ta tak i vindsjermen med hendene og heise meg opp jeg da.. :lol:

Men vi pleier å stige ombord bak. Det er vel på tide og inrømme at mine foreldre har Ibiza 20 Touring, selv om jeg har hatt store problemer med å inrømme det her på forumet. Går jo kraftig imot nicket mitt.... :lol: Vi har også hatt Ibiza 17 sport.

 

20 foteren vår er 2005 modell, blir fjerde sommeren med den nå. Vi begynner vi å merke at båten ikke lengre er ny. Skroget har begynt og "gulne", til tross for at vi boner den flere ganger i sessongen. Teaken krever utrolig mye arbeid (Vi har heldigvis ikke teak på dekket) og fenderlisten har fått en merkelig farge og flasser. Motoren har begynt og tulle litt, tilter seg opp i fart :crazy:

 

Men utenom det, som egentlig bare er småting er båten kjempegod! Finnes ikke en skramme i skoget på den :flag:

Vi har aldri hatt kalesjen oppe på den. Da ser den helt på tryne ut! Bare havnekalesje. Regner det gjelder det bare og kjøre fort og gjemme seg under vindskjermen :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.. ser dette er en litt gammel tråd, men jeg prøver læll. Har nettopp kjøpt en 2006 Ibiza 20 touring. Stortrives. Men jeg leser meg til at trimplan er gunstig på denne båten, og har vel også konkludert dette etter å ha prøvd en med og en uten. Hvilken type skal jeg ha? Har en Yamaha F150.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg funderer seriøst på å kjøpe meg en Ibiza 20 Touring (evt. 19 Touring om ikke økonomien strekker til), men det jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om jeg synes seteløsningen ute er genial fordi den gjør båten mer allsidig i form av bading og fisking på "akterdekket", evt at jeg burde gå for en tradisjonell sofaløsning bak som de fleste andre DC'er har. Som stort sett også betyr å gå for en annen produsent, f.eks. Yamarin, Uttern etc.

 

Jeg har jo både familie og venner som jeg ønsker å ha med på tur, gjerne 4-5 voksne samtidig, men er redd det blir litt få sitteplasser og trangt slik Ibiza'en er organisert. Er frykten min grunnløs eller er dette noe å vurdere?

 

Innspill fra dere med erfaring med denne ellers så flotte båten hadde vært kjempefint.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er fersk 20T-eier og har vært på tur flere ganger med 4 voksne+ 1 barn. Sitteplassmessig er det helt uproblematisk. Det går helt fint å gjøre transportetapper på den måten (som jo er hovedsakelig det man gjør med en slik båt). Straks man begynner å "gå" omkring i båten ser man at mer plass rundt førerplass er nyttig, men i praksis synes jeg det fungerer uproblematisk. Liker veldig godt den plassen bak sofa-gruppen. Man får plassert bagasje og det gir meget enkel adkomst til båten i forhold til de man må "hoppe" ned i sofaen på. Dessuten er det perfekt med den plassen de gangene man har kjørt vannski, tube osv. Greit å stå bak for å få vekk vann osv. Det renner fint ut i selvlensende dørk bak uten å "vete" til hovedsalongen. Det blir samtidig en hendig plass med tanke på vasking. Jeg har dusj bak, og det er meget praktisk å få gjort rent bak der. Spyler foran og bakover, og tar over siste dusjingen med det bakre dusj-hodet. For meg har båten vært helt perfekt til turer med 4 voksne for grilling i holmene, vannski osv. Jeg har sågar hatt flere overnattingsturer i båten med min lille familie. Den er som sagt noe trang å bevege seg i hvis man er flere, men bortsett fra dette har jeg bare godord å si om den! Jeg har forøvrig en 2006 modell, med ny innredning.

 

Lykke til! Du vil neppe bli skuffet!

Redigert av holejos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...