Jump to content

Montere CAV Lucas diesel filter med motsatt gjennomstrømning?


asunde

Recommended Posts

Ingar nevnte i et innlegg at Lucas/Cav diesel filtre har gjennomstrømning slik at drit samler seg på toppen av filteret og dermed ikke er synlig i vannutskiller glasset på bunnen.

 

Er det noen som har montert disse filtre motsatt slik at gjennomstrømning først går gjennom glasset slik at drit er synlig?

Vil dette fungere?

Redigert av asunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en skjematisk splitt-tegning. De grønne feltene er gummipakninger. Så kan man vurdere hvilken vei det er best å la dieselen strømme, fra 1 til 2 eller omvendt....

cav_split.gif

 

Linker:

 

Sprengskisse CAV / Delphi filtersats

Problem med lufting av drivstoffsystemet (siste innlegg viser bilde av topplokket med piler som angir standard tilkobling.

CAV fordelerpumpe og dieselfiltere, servicemanualer og informasjon

Link to post
Share on other sites

Det virker fornuftig å kjøre strømmen først gjennom glasset så filter. Det eneste problemet jeg kan se er at åpningene i bunnen (splitter) av filteret er mye mindre enn åpningene i toppen (runde hull), og jeg frykter at disse åpningene i bunnen kan tette seg før filteret egentlig er tett.

 

Hva er din erfaring?

 

Mitt problem er som følger.

Jeg har nettop "rengjort" diesel tanken i båten. Den har dessverre 3 kamre og bare mannlokk på første kammer. Jeg tømte tanken var ca. 100 liter på den, og rengjorde det kammeret som var tilgjengelig. Det var faktisk ikke så veldig skittent.

 

Lot dieselen stå i 3 dager, fylte først 2 liter med en spritholdig kondensfjerner for diseltanker på tanken deretter dieselen.

 

Sjekket diesel filter luftet og startet motor og tok en tur med båten. Turen gikk over ca 300 meter så var det stopp.

Turtall forsvant og motor stoppet slik som skjer når tilførsel er tett.

 

Motor er en BMW D636, den har ikke et forfilter bare et hovedfilter med vannutskiller som ligger mellom fødepumpe og dieselpumpe. Den har en tendens til å tette seg i en banjo kobling der dieselslangen går inn på fødepumpen.

Der var den potte tett; full av dritt.

Demonterte rør ut fra fødepumpe og pumpet manuelt på fødepumpen diesel ned i en bøtte.

 

Her var det mye drit kan du tro.

 

Så hvor kommer driten fra?

Antar at tidligere eiere bare har rengjort første kammer slik som meg, og at drit i de 2 andre nå er løsnet av den spritholdige vesken eller løsnet da jeg fylte den tomme tanken.

 

Har pumpet ca. 10 liter gjennom fødepumpen og dieselen er fortsatt full av drit.

 

Så derfor har jeg nå kjøpt et CAV filter og monterer det før fødepumpen i håp om at det skal ta mesteparten av driten.

Vil ikke tømme tanken på nytt.

Antar selvfølgelig at jeg må lage mannlokk på de to andre kammerne og rengjøre men det for bli til neste år.

 

Noen formening om hvorfor drit nå løsnet? Dieselen jeg helte tilbake var helt fin.

 

Tipper jeg må sjekke CAV filteret etter hver tur, for det blir sikkert tett ganske fort.

 

Hilsen Arild.

Link to post
Share on other sites

Hadde to slike filter i forrige båt men kasserte hele greiene etter noen katastrofale filterskift. Det blir lett en masse søl og jeg fikk ikke pakningene tette så det endte med knusing av glasset :headbang: Kjøpte meg 2 Racor filter i stedet og det er en helt annen verden. Mine var koblet "riktig" vei, dvs. slik det står på filteret og jeg fant aldri vann eller skitt i glasset. Da de ble kassert sjekket jeg opp hvilken vei dieselen gikk og det er riktig slik Ingar har skissert: Vann og smuss legger seg på toppen av filteret om en følger anvisningene på filteret og da vil en alltid se ren og fin diesel i glasset...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som om det er smartere å kjøre drivstoffet gjennom filteret motsatt vei av det produsenten sier er riktig, men det blir jo ikke så veldig mye bedre. Fordelen er at man ser driten som kommer fra tanken, men mesteparten av driten vil jo uansett suge seg fast i filteret. Og når hullene i filteret er mindre på undersiden? Der skal det jo komme ut ren, filtrert diesel, men nå kommer driten inn der og tetter filteret raskere enn noensinne.

 

Under er et bilde av et Racor 500 FG.

Det skiller ut vanndråper og store partikler ved å la væskestrømmen drive den kjegleformede plastdingsen merket 2 på tegningen.

Først etter grovutskillingen suges det noe som helst inn i filteret.

Filteret varer veldig mye lenger. Jeg har et 2 micron filter som har renset ca 3000 liter. Det er kommet litt drit i bunnen av glasset og jeg har kjøpt ny filterinnsats, men filteret blir ikke byttet med det første. Maritim tar ca 180 kroner for filterinnsatsen. Ikke veldig billig, men når filteret holder i årevis blir det billig likevel.

 

racor_filter.jpg

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at urenheter samler seg i glasset og at det ikke er noe problem med at de tetter filteret. Men dette kan vel være avhengig av gj.strømningshastigheten.

Uansett mener jeg det er en fordel å snu strømmen fordi man da har en mulighet for å følge med. Med strømmen "riktig" vei vil jo filteret kunne gå tett uten at man aner uråd siden man ikke ser hva som foregår.

 

Ellers er det helt klart at det finnes bedre løsninger, det er vel prisen som gjør at CAV filteret er så mye brukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt nytt filter til CAV filteret, men ikke byttet enda. Det var jo så fint og rent i bunnen ;-)

 

Jeg ser for meg en heftig lekkasje når filteret tas bort, muligens også at det suges inn luft når jeg drenerer i bunn.

 

Er dette gjort annerledes på Racor sitt filter, slik at dieselen blir forhindret fra å renne ut når filteret byttes ?

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

CAV filteret "faller fra hverandre" når du skal skifte filter. Med litt forsiktighet kan du klare det med nokså begrenset søl men uansett er filteret tomt etter du har satt det sammen igjen. Racorfiltert skiftes fra toppen og det gjøres uten eller med svært lite søl. Etter filterskift er filtert fremdeles fullt med deisel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

CAV filteret mitt kommer på dieseltilførselen rett etter tanken. Det er ingen stoppekran eller pumpe før filteret.

 

Må jeg da lufte HELE systemet, inkludert filteret på motoren for å fylle opp CAV filteret ? I så fall er det bortimot bare sekunder som skiller meg fra en hit-and-run til Maritim for et skikkelig Racor filter.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Man må riktignok toppe Racorfilteret med en halv desiliter diesel eller så til erstatning for det våte filteret man fjerner. Noe søl blir det ikke.

I tillegg er filteret utstyrt med tilbakeslagsventil slik at dieselen ikke renner tilbake i tanken.

 

Nå er jeg egentlig ikke helt sikker på om man må fylle på denne halve desiliteren for å unngå å få luft i systemet eller om man bare kan skru på lokket og så går det bra uansett. Har ikke giddet å ta sjansen, da bryderiet med å toppe er minimalt.

Link to post
Share on other sites

Stoppekran før filteret er utvilsomt en fordel, spesielt om filteret står lavt i forhold til tanken.

 

Det bør være nok å få luften ut av filteret etter filterskift men det er jo avhengig av hvor følsom motoren er for luft. Gamle Ford er f.eks. helt håpløse vedr. luft i dieselen. De "svelger ikke unna" noe som helst mens mer moderne motorer er i større eller mindre grad selvluftende.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Å skifte filter uten at det kommer luft i systemet er umulig uansett filtertype. Spørsmålet er hvor mye luft, om det er nok til å stoppe motoren.

Har du ikke pumpe før filteret, eller det sitter høyere enn tanknivået, skjønner jeg ikke hvordan dette kan gå bra.. Såsant ikke motoren er helt selvluftende. Da er det bare å dra på starteren til all luft er ute og motoren starter

Det går an å kjøpe en påhengsmotorpumpe og montere denne på inntaket til filteret. (ballongpumpe)

 

Også en mulighet å senke uttaket under tanknivå.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener filteret mitt står litt lavere enn tanken. Hvis jeg i tillegg topper opp fullt, så det er diesel i fylleslangen også, så vil vel dette være nok til å fylle opp filteret med lufteskruen på toppen.

 

I motsatt fall er det enten å fylle manuellt opp filteret med diesel før sammensetning (er det mulig, ref. "faller fra hverandre") eller å suge luften ut gjennom hele systemt til neste luftepunkt.

 

Ser ut som om det blir et Racor filter i nær fremtid ;-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Har du ikke pumpe før filteret, og det sitter høyere enn tanknivået, skjønner jeg ikke hvordan dette kan gå bra..
Fødepumpen på motoren bør kunne suge luft og diesel gjennom filteret så den saken bør være grei nok. Tåler ballongpumpene diesel over tid?
I motsatt fall er det enten å fylle manuellt opp filteret med diesel før sammensetning (er det mulig, ref. "faller fra hverandre") eller å suge luften ut gjennom hele systemt til neste luftepunkt.
Problemet med å fylle CAVfilteret er at når du har løsnet skruen i toppen så sitter du med 4 løse deler (topp, filter, glass og bunn) og da er det ikke lett å verken hindre søl eller fylle filteret. Do må evt fylle gjennom en av de ledige niplene vha en slange e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fødepumpen på motoren bør kunne suge luft og diesel gjennom filteret så den saken bør være grei nok. Tåler ballongpumpene diesel over tid?

Ut fra min erfaring, ja. Men dette var med en "original" Yamaha. De som Biltema selger er neppe av samme kvalitet. men tåler de bensin bør de vel tåle diesel?

Klart at fødepumpen vil suge ut luften, men da må man slippe den ut på en eller annen måte. Vanskelig å unngå at det kommer luft i pumpa.

Link to post
Share on other sites

Ahhh... Ser filteret på bildet har lufteskrue, det hadde ikke jeg på mine...

 

Vet ikke helt dette her men mener diesel er en smule mer aggressiv på gummi enn bensin...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da jeg byttet filterinnsats i CAV-filteret sist, åpnet jeg bare lufteskruen for den manuelle pumpa på matepumpa. Deretter sugde den manuelle pumpa først dieselen inn i CAV-filteret, så inn i matepumpa/finfilteret. Den lufta som var kommet inn i tilførselssystemet, boblet pent og pyntelig ut gjennom lufteskruen på matepumpa og motoren starte på første "snurren". :smiley:

 

Hos meg står CAV-filteret på høyde med toppen av tanken.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...