Jump to content

Skifte dieselfiltre på Volvo Penta MD21B


peka

Recommended Posts

Hei

Jeg skulle skifte dieselfiltre på min Volvo Penta MD21B i går, men erfarte at etter å ha løsnet senterskruen kom det såpass mye diesel ut

at jeg valgte å skru den til igjen. :confused: Er dette kun overflødig diesel som ligger rundt filtret eller er det en eller annen kran som skal stenges?

 

I instruksjonsboken til VP står det ingenting om dette. Kun om luftingen etter skifte.

Håper noen kan hjelpe meg her. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg god på ;-)

 

Helt riktig, det renner ut disel så det holder. Jeg har alltid et lite spann stående/hengende under filterene. Løsner toppskruen, og lar hele bøtteballeten (disel, filter og kopp/glass) falle ned i spannet. Gjør så ordentlig rent, og setter på filter + pakninger. Ulempen med at all disel er søl + en del pumping med matepumpen etterpå, fordelen er at du får inspisert det hele - se om det er mye dritt osv (filteret på motoren har ikke glass hos meg, kun en metallkopp, ergo går det ikke an å se tilstanden fra utsiden).

 

Husk at MD21 (originalt? I alle fall hos meg) har to diselfilter (grovfilter og finfilter), begge er av samme type. Det ene står på motoren, mens det andre er på tilførselsrøret noe lenger fram. Jeg bytter begge en gang pr år. Jeg har et problem med at jeg må lufte hele systemet etter hvert skifte, mens det iht manualen skal være nok med noe enklere lufting når man kun bytter filter. På mine ca 20 år med båten (Polar 29), er det kun en gang jeg har klart meg med forenklet lufting. Intruksjonsboka beskriver greit lufteprosedyrene, prøv den enkle først - det sparer deg for tid, arbeid og søl. Det kan jo godt hende den fungerer ok for deg.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har MD21B, og når jeg skifter finfilteret, setter jeg et oppsamlingstrau i form av en "avsagd kanne" under filteret, slik at jeg slipper så mye dieselsøl ned i kjølen. Husk også å bytte alle pakninger (det er vel tre pakninger som må byttes, tror jeg). Ellers risikerer du at det ikke blir helt tett (suger luft).

Link to post
Share on other sites

Hei.

Var i båten og tenkte at dette skulle gå, men

Tok å skjærte en kanne av på toppen og tredde den under grovfilteret (innehar glasskopp under). Åpnet så ventilen i bunn, men etter ca 1.5 ltr stengte jeg den igjen.

Diseltanken ligger høyere, men både sug/retur skjer på toppen. Hvor mye diesel kan man forvente kommer ut? Har ikke lyst til å stå der med hendene opptatt og så forsetter det å flømme diesel. I tillegg ligger jo finfilteret mye trangere til slik at her vil det ikke være rare kannen som får plass. [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Halvannen liter er for mye! Hos meg er det kun det som står i koppen + det som er i filteret som renner ut. Men så har jeg også tanken lavere enn filteret. Siden du har tanken høyere, så er det kanskje en medvirkende årsak? Du har ikke en stoppekran på veien mellom tank og grovfilter?

 

...Åpnet så ventilen i bunn, men etter...

Når det er sagt - jeg åpner aldri bunnskruen ved filterbytte. Derimot åpner jeg den gjennomgående skruen på toppen slik at bunn og glass faller ned (ja, det er glass på grovfilteret også hos meg) - av og til må jeg "rugge" litt på glasset for å få det til å løsne. Men har du fall fra tanken, og ingen stoppekran, så det vel logisk antar jeg at det bare vil renne? Nå er jeg på litt tynn is, men eneste mulighet er da kanskje å henge ei lita bøtte under filteret, og så bytte filter og så sette på glasset igjen så fort du bare rekker...? Men enig at det høres rart ut at det er laga slik at det skal være nødvendig.... Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står tanken høyere enn filteret så vil den tømme seg helt, selv om uttaket er på toppen så er det sugerør ned til bunnen innvendig i tanken. Mao får man hevertvirkning...

Er det ikke en stengekran på tanken da, det skal det være om båten er Veritas godkjent, noe vel Nidelv 24 er.

Normalt er det er fordel at tanken står høyere fordi man da kan tømme vannutskilleren uten at det kommer inn luft.

 

Når du sier grovfilter, har du mulighet til å poste et bilde av dette? Selve motoren ble bare levert med det filteret som sitter på den, men det er vanlig at det er montert en vannutskiller mellom tank og filter. En ren utskiller altså, uten noe filter.

Link to post
Share on other sites

...Når du sier grovfilter, har du mulighet til å poste et bilde av dette? Selve motoren ble bare levert med det filteret som sitter på den, men det er vanlig at det er montert en vannutskiller mellom tank og filter. En ren utskiller altså, uten noe filter.

På min (som er en 21B, og ikke A), så står det som jeg tidligere har vært inne på, to filtre. Grovfilteret, som står på tilførselsrøret, er identisk med filter/vannutskiller på selve motoren - eneste unntak er at uderdelen på grovfilteret er todelt, hvor nedre del består av gjennomsiktig glass (sånn jeg forstår peka også har). På motoren er utskillerens nedre del et "helt stykke" av metall. Når jeg hvert år er på Volvo og handler grov- og finfilter, så så sier de...nå-skavi-se...slår opp i boka...og sier nesten alltid litt overrasket: Åja, det er jo samme filter både på grov- og finfilteret på denne.

 

Så min forståelse er at disse motorene er levert med grovfilter til montering på tilførsel, muligens var det en del av standard monteringssett el.l.. Det er i alle fall i Volvos deleliste for MD21B. Ikke sikker, men det kan jo være annerledes på 21A - for mange år siden mener jeg nemlig han på Volvo sleit med å finne (passende) grovfilter, og da oppdaget vi at han leita i delelista for a-modellen. Men jeg kan huske feil...

 

Men mens vi er inne på dette med filter etc for denne motoren...Ingar, du kjenner jo denne bedre enn de fleste. I instruksjonsboka (som jeg i farta faktsik ikke finner i dokumnetarkivet, mener den har vært der før) så står det noe om filter/sil (av metall?) ved matepunpen som også skal tas ut og inspiseres/renses samtidig med filterskifte. Husker ikke eksakt ordlyd, men det var noe i den dur. Jeg har aldri gjort noe sånt, mest fordi det er trangt så det holder med ditto frykt for å ikke få det sammen igjen. Siden jeg bytter grov- og finfilter hvert år, så har jeg satsa på at det er såpass rent inn til denne sila ved matepumpa at rensing ikke er nødvendig. Er det greit, mon tro?

Link to post
Share on other sites

Det regner jeg med, jeg har iallfall aldri sjekket det på det 2700 timene motoren har gått.

Og jeg har montert en ren CAV vannutskiller mellom motor og tank, denne har ikke glass. Tror ikke CAV har levert utskillere med glass.

Her er et bilde av den. Har montert en slange i bunnen som går ned til under tanknivå, med en kran i enden av slangen. (synes ikke på bildet) Dette gjør at jeg kan sjekke om det er vann i filteret uten at det kommer luft i systemet.

md21_varmeveksler_lokk_syrefast.jpg

Etpar andre tråden om CAV filter:
https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56466-forfilter-cav-296-%3B-hvordan-fylle-det/
https://baatplassen.no/i/index.php/topic/43399-noen-som-har-montert-lucas-diesel-filter-m-motsatt-gjstroemning/

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har det foran meg, så ser den der ut til å ligne veldig på den som jeg kaller grovfilteret, ja. Jeg har ikke lagt merke til noe ang. fabrikat. Tidligere så skrev jeg at den (vannavskilleren) på motoren, og den som utgjorde grovfilteret, var like med unntak av glass i nedre del. Jeg kan ha vært unøyaktig der, fro den på motoren har jeg strengt tatt aldri sett skikkelig, mest "følt" den. Så den kan godt hende at det er en CAV-sak på motoren, og en annen type som er grovfilteret.

 

Apropos det - i instruksjonsboka så omtales det jeg kaller finfilter (altså den på motoren) som vannavskiller. Bare så jeg ikke misforstår - det skal vel være et filter inne i denne også? I alle fall er det det hos meg...

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel egentlig et kombinert filter/vannutskiller.

 

Men det du kaller grovfilter, er selve filter-delen av en 'grovere' type? Eller har du i praksis 2 finfiltere i serie?

 

Den rene vannutskilleren virker også som et slags grovfilter da større forurensninger, dieseldyr etc. samler seg der sammen med vannet.

Link to post
Share on other sites

...Men det du kaller grovfilter, er selve filter-delen av en 'grovere' type? Eller har du i praksis 2 finfiltere i serie?...

Ja, det er to helt identiske filtre i serie. Det er det som av og til overrasker delelager-ekspeditøren (litt).

 

Førøvrig ser jeg nå bilde av "grovfilteret" hos peka - setter det i anførselstegn denne gang ;-) Det er er akkurat sånn jeg også har.

 

Peka: Jeg ser du har gummislange (jeg har kobberrør). Kan du ikke da - slik jørn antydet i tidligere innlegg - forsøke å strupe slange med ei klemme el.l. før filteret? Blir kanskje ikke helt tett, men bør vel i alle fall kunne redusere sølet ganske mye?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da var filterne byttet. Satt på en griptang og da var det kun dieselen i filter og glass som kom ut.

Det jeg kaller "grovfilter" er helt identisk med finfilteret, men mens finfilteret var rent og fint var "grovfilteret rimelig full av skitt

så forhåpentligvis har dette gjort nytten sin..

 

Skal ikke starte en ny tråd her, men i og med at jeg byttet disel og oljefilter + zinkstaver uten mere problemer enn hva jeg nevnte i starten tenkte jeg at det var på sin plass og skifte viftereim også.

Instruksjonsboka til VP sier ikke noe om skifte, men ved slakk reim står det at da bare løsner man bolten på dynamoen i overkant, så strammebolten og løfter så dynamoen slik at reima blir stram. Teoretisk veldig greit og sikkert også ok om motoren er ute av båten, men i området hvor strammebolten står må du ha fastnøkkel både på bolt og mutter og med minimal plass til hender og fingre gikk det mer enn et banneord til de som har designet en slik løsning. Hadde de sveiset mutteren på baksiden hadde man sluppet mye besvær.

Fikk til slutt løsnet bolten, men måtte tvinge dynamoen ned ved hjelp av en planke. Ny reim på plass, men umulig å både få strammet denne og skru fast samtidig så her må vi være to. Tenker på gru hva som skjer om reima skulle ryke mens man er på vannet. Godt man da er medlem av redningssselskapet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...