Jump to content

Uthalerfortøyning mellom brygge og bøye


tames

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om noen har noe smarte løsninger på hvordan jeg skal fortøye båten mellom brygge og bøye? er en 26 fot daycruiser og jeg blir liggende med baug mot bøye, det er fastmontert ring i bryggen. Jeg har kjøpt 50 m synketau, en sjakkel og en karabinkrok alt til 12mm flettet tau. Første gang jeg skal bruke bøye permanent ut sessongen :sweat:

 

mvh Thomas

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 26 fot er mye for en uthalerfortøyning. Jeg ville i allefall sørget for dobbetl tau i draget, det andre gjerne hakket tykkere. Til bøyen ville jeg festet en ring av stål, evt. en dobbelt garnring av type sterkeste sort, for å dra tauet gjennom. Tauet bør passes på jevnlig for å oppdage gnag ved bøyen.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Åssen blir det med blokk/taljen når den hele tiden blir liggenes under vann? har lest i skoleboken og sett at man skal ha feste annording på undersiden av bøyen! det jeg lurer mest på er feste annordning i forhold til båten og land :) gleder meg til å få plass i en trygg havn neste år, tror jeg kommer til å sove bedre da =)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det finnes bøyer der det er greit å feste i toppen også. Vi har 20 fots daycruieser som ligger slik. En blokk som festes (knytes med kort tau) i bøya, og gjennom dette går det et tau som er mer enn dobbelt av lengden inn til brygga. Den ene enden spleises innpå tauet ca 3 m. inn fra den andre enden, og denne brukes til å feste båten i bøya. I tillegg har vi to fortøyningstau fra båten og inn til brygga. Bruker gummi rykkdemepere på alle tauene.

 

Når vi skal ut med båten løsner vi tauet som går ut til bøya, og slipper båten så langt inn at vi kan lett dra den inn mot brygga (men forsatt henger i bøya). Vi slipper tauene fra brygga til båten og tauet til bøya fra båten i vannet og drar ut. Når vi kommer tilbake fisker vi opp tauet i vannet ved bøya, og drar oss inn før vi får tak i tauene til brygga. Etter å ha klatret i land, strammer vi opp så bøten ligger lenger ut mot bøya igjen før vi fester tauet mellom bøye, båt og bygge.

Link to post
Share on other sites

Åssen blir det med blokk/taljen når den hele tiden blir liggenes under vann? har lest i skoleboken og sett at man skal ha feste annording på undersiden av bøyen! det jeg lurer mest på er feste annordning i forhold til båten og land :) gleder meg til å få plass i en trygg havn neste år, tror jeg kommer til å sove bedre da =)

 

Jeg har svivel og trinse øverst på bøya, Så en kort wire mellom moringstauet og svivelen i fall noe i bøya skulle ryke.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
  • 11 måneder senere...

Øyet er der for feste av slepetau, pullerten skal være designet for å tåle normal belastning fra din båt. Men hvis jeg skal være borte fra båten lenge legger jeg den med baugen ut og med et ekstra sikringstau med rykkdemper direkte mellom bøya og slepefestet. Da er jeg sikret mot eventuelle hendelser på tauet til land. Men må da inn til land med jolla.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...