Jump to content

Kalkulere tankvolum - rett sylinder-fasong


Walter_S

Recommended Posts

Det virker som om medlemmer i dette forumet besitter er enorm viten om alt mulig mellom himmel og jord! Som nytt medlem kan man nesten bli litt nervøs og ikke så lite andektig når man skal legge ut sitt første innlegg.

 

Mitt utgangspunkt er en (god, gammeldags) bensintank i kobber, formet som en liggende rett sylinder. Tanken er festet oppunder akterdekket på en eldre tresnekke, med påfyllingsstuss gjennom akterdekket. Tanken er 30 cm i diameter og lengden er 50 cm.

Tidligere eier påstår at tanken rommer ca 30 ltr. Med båten fulgte en peilepinne som stikkes ned i tanken via påfyllingsstussen. Pinnen er nokså grovinndelt og viser 2 streker - en for halv og en full tank.

Tanken på å lage en mer nøyaktig peilepinne med tettere streker / liter nødvendiggjør

noen matematiske kalkulasjoner som jeg faktisk har glemt (er en stund siden jeg satt på skolenbenken) – var det noe med [R(adius) x Pi i kvadrat] x L(engde)? – eller er jeg "helt på bærtur?"......

Kalkulere tankens volum
Hvis tanken virkelig rommer 30 liter så er det opplagt at streken for halv-full tank (strek midt mellom bunn og topp) representerer 15 ltr. Så langt er alt symmetrisk og enkelt.....

Men hva når jeg kommer lenger ned / eller opp på pinnen. Hadde tankveggen vært rett – hadde hver liter av innholdet vist like stor avstand på pinnen. Men tankveggen er rund på siden (liggende rett sylinder) og da vil den første literen vise større "strek" enn de påfølgende, helt til vi kommer til tank-midten. Fra da av og oppover blir det omvendt, er det riktig tenkt?

Har dere forslag om hvordan jeg skal kalkulere tankvolumet og deretter gradere peilepinnen. Mitt ønske er å peile tanken før og etter båtturen, og notere nøyaktig forbruk av bensin (liter) i et hefte. Dette for å finne gennomsnitts- og totalforbruk. Kjekt å vite, selv om literprisen (98 oktan – gammel bensin-motor) er til å grine av!........ :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Formelen for volum er pi*radius2*høyde

 

Dette gir i ditt tilfelle et volum på 35 liter.

 

For å gradere pinnen er det kanskje greiest å starte med nesten tom tank for så å helle på 5 liter om gangen og merke av?

 

Er fullt mulig å regne ut høyder fra bunnen for ulike volum også da, men det blir ikke noe mer nøyaktig  :cheers:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Formelen for volum er pi*radius2*høyde

 

Dette gir i ditt tilfelle et volum på 35 liter.

 

For å gradere pinnen er det kanskje greiest å starte med nesten tom tank for så å helle på 5 liter om gangen og merke av?

 

Er fullt mulig å regne ut høyder fra bunnen for ulike volum også da, men det blir ikke noe mer nøyaktig  :lol:


 

Men jeg er veldig interesert i formelen + ett ex.

Noen som kan hjelpe  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Den formelen har jeg vært på jakt etter i 20 år. Jeg vet at den finnes og at den er noe komplisert. Har bl.a. spurt en del lærere i videregående skole og ingeniørstudenter men ingen har kunnet hjelpe meg.

 

En eller annen her må vel kunne finne formelen. Det ser jo ut til at kompetansen er rimelig stor her og kanskje noe kjenner noen som er enda mer kompetent....  :cheers: (er det Guinness i glasset mon? Nam nam......)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


SveinHa: En eller annen her må vel kunne finne formelen

 

Jeg har formelen. Se litt på formlene under:

 

Bilde

 

Volumet blir lengden av tanken ganger flaten (F) i figuren. Det eneste problemet er at her er det ikke nok å vite nivået i tanken (h), en trenger også parameteren (s)!

 

Men ved å fikse litt på formelen, finner en at flaten (F) også kan uttrykkes slik:

 

Bilde

 

Dermed er volumet som funksjon av væskenivået (h) lik (F) ganger lengden på tanken!!

 

Det er gjort en liten tilnærming i utgangsformlene (den andre linjen i formlene ovenfor) så resultatet er ikke 100% eksakt.

 


Her er den eksakte formelen for flaten (F) som funksjon av radius ® og væskenivå (h). For volumet, multipliser med lengden på tanken

 

Bilde

 

Takk til mine kollegaer!


 

For andre formler for volum:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Alt hentet fra:

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


ET: Utregningen er slik:

 

(Vi bruker desimeter siden det gir svaret direkte i liter)

 

Variabler:

Radius = 3 desimeter

Høyde = 5 desimeter

 

Formel: Pi * radius2 * høyde

= 3,14 * 1,5 (desimeter) opphøyd i annen * 5

= 3,14 * 2,25 * 5

= 35,3 kubikkdesimeter / liter


 

:cheers: = jeg må bare beundre med hvilken iver dere hivere dere over en tilsynelatende umulig oppgave! Takk så lenge - Nå vet jeg i hvert fall nøyaktig volum på tanken! :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her var mange gode svar og mange kjekke formler.

 

Tankens volum er arealet av den runde endebunnen ganger tankens lengde. Settes verdiene inn i desimeter får man svaret i liter.

 

Tar man og tegner opp den runde endebunnen på millimeterpapir eller bedre på AutoCAD og deler det hele inn i 30 horisontale skiver er det bare å måle bredden på hver skive og man vil enkelt kunne regne ut hvor mange liter hver centimeter tankfylling utgjør.

 

Dette er selvsagt bare kverulering. Jeg ville nok gjort som en annen foreslo, nemlig å fylle på 5 liter om gangen og sette merke på peilestaven.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare kvervulering,men jeg har fusket litt i å måle opp tanker for Shell,Norol og BP.Skal du ha det dønn nøyaktig så  du også måle hvor rett tanken din er.Og det er ihvertfall kvervulering! :sad: Også blir det noen ulidelig lange regnestykker ut av det.Først så stiller du

tanken din på høykant også måler du hvor mye den bukler vertikalt.Deretter så måler du hvor rund tanken er.Jo flere målepunkter-jo mere nøyaktig blir det.

Også gjør du flere nær uforståelige kalkulasjoner før

du får et resultat som vil avvike nesten lik null  sammenlignet med å fylle på med feks. 5 liters kanner og merke peilestaven etterhvert.

Fordelen ved å gjøre det `full style`er at du kan få tanken godkjent for kjøp og salg av Justervesenet :smiley:

:lol:

Link to post
Share on other sites


thor: Også gjør du flere nær uforståelige kalkulasjoner før

du får et resultat som vil avvike nesten lik null  sammenlignet med å fylle på med feks. 5 liters kanner og merke peilestaven etterhvert.

Fordelen ved å gjøre det `full style`er at du kan få tanken godkjent for kjøp og salg av Justervesenet :smiley:

:lol:


 

 

Ja Thor, jeg tror jeg er enig i det du egentlig sier, bruk metoden med 5 liters kanner, dette må gi en fullgod registrering av nødvendige data.

 

Når jeg tanker over det......, det hadde vært ganske fint å ville ha kontroll på en tredve liters tank,  det er omtrent det FLIII tar til seg på en time på marsjfart.   :sad:

 

:santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S


Walter_S: Har dere forslag om hvordan jeg skal kalkulere tankvolumet og deretter gradere peilepinnen
Ble litt trigget på dette problemet. Å regne ut volumet på tanken var greit, og som også flere andre har regnet ut er det 35,34liter.

 

For å kunne kalibrere målestaven måtte det en del matematikk til og en klok forsker her på jobben som du vel har sett. Jeg har brukt formlene, og du kan da dele inn staven din slik (først kolonne angir liter på tanken, og andre centimeter opp på målestaven):

 

liter             cm

 0           0 (tom tank)

 2        3,2

 4        5,1

 6        6,8

 8        8,4

10        9,8

12      11,2

14      12,5

16      13,9

18      15,2

20      16,6

22      17,9

24      19,3

26      20,7

28      22,2

30      23,7

32      25,5

34      27,6

35,34      30,0 (full tank)

 

:smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja der kan dere se, hva kan ikke en forsker brukes til??

 

Det eneste som var synd, nå gikk jo Walter_S glipp av pilsen eller kaffekoppen som Thor skisserte.....,  men skitt au han får sikkert i seg det han skal ha i seg allikevel.

 

Med all respekt Lars :santcheers: (der brukte jeg nissen din også)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Ja der kan dere se, hva kan ikke en forsker brukes til??
PS. Jeg er ikke forsker. Kun en skarve ingeniør. Men det du sier om forskere, - det kunne jeg ikke sagt bedre selv, og jeg kjenner rasen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: [PS. Jeg er ikke forsker. Kun en skarve ingeniør.

 

Skarve ingeniør????  Jeg er ingeniør selv, men jeg har da aldri følt meg skarve.   :smiley::lol:

 

Hva hadde en forsker gjort uten noen ingeniører rundt seg?  :eek::sad:

:santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:eek: Se der, se der! Har visst holdt en del medlemmer våken til sent på kveld i går.     :sad:

 

Det må jeg si! Makan til hjelp og interesse for et tilsynelatende bagatellmessig problem! Lars H's eminente tabell vil bli omsatt i praksis omgående. Dette blir en super-duper peilepinne med nøyaktig gradering. Nå kan jeg se frem til neste sommer og peile med 2 liters nøyaktighet!

 

:lol: Takk til alle for oppmuntrende råd og veiledning! :lol:

 

- Ja Pirus, det er jo bare snakk om en forholdsvis nøysom, nesten 40 år gammel 2-syl. FM 8-12 bensinmotor med dynastart – skulle selv ønske å ha en Perkins eller annen pålitelig dieselmotor, eller i det minst en motor med girkasse – blir ikke helt fortrolig med vribar propellanlegg, litt for mange spaker og sveiver som skal betjenes i trange farvann!

 

- når det gjelder kaffekoppen / pils så blir det sikkert nok av begge deler – men takk for tipset!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.Pirus: Skarve ingeniør????  Jeg er ingeniør selv, men jeg har da aldri følt meg skarve.   :eek::sad:


Forstår ikke hvor jeg fikk ordet "skarve" fra.

 

Riktignok er jeg egentlig fra Stavanger, og i gamle dager pleide vi å si der: "Eg e fra Stavanger, gjørr de någe?"  :lol:

 

Men nå heter det: "EG E FRA STAVANGER, VA DE NÅGE!!!"  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var tydelig et populært tema.

 

Jeg har stor respekt for Lars H, men kan det tenkes at hans avanserte formel gjelder en annen tank enn den sylindriske med 30cm dia. og 50cm lengde som innledningsvis var nevnt?

 

For meg ser det ut til at Lars H sin tank har form som en avskåret kjegle.Dette er også en vanlig tankform.

 

Formlene har jeg printet ut for ev. senere bruk.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites


TMe: Walter S!

 

Vær stolt av din 8-12 FM og ta vare på den. En moderne diesel kan en hver idiot kjøpe seg bare han har den nødvendige kapital.Husk at en slik bensiner er en kult-motor og spesielt dersom den står i en eldre sørlandssnekke.


 

Jo, takk for oppmuntrende ord TMe!  :smiley:

Kjøpte egentlig snekka, uten hensyn til et forhistorisk "beist" av en, for meg, helt ukjent motor!  :eek:

 

Det er nå en gang slik at man bare <<faller>> for en nydelig veldreid dame med fin fasong og de rette linjene.

Vet vel egentlig ikke helt hva jeg har begitt meg ut på ennå, men snekka er bare helt "skjønn" - 24' Gressviksnekke fra 1966. Det hjalp jo litt at det fulgte med en Webasto 2,4 kv dieselvarmer og et bra ekkolodd med fishfinder.

Nå er det bare å bli vant med båten og spesiellt med motoren!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei TMe


TMe: For meg ser det ut til at Lars H sin tank har form som en avskåret kjegle.Dette er også en vanlig tankform.
Neida, formelen (den håndskrevne) er den eksakte formelen for en avskåret liggende sylinder. Husk å multiplisere med lengden for volumet. Formelen for avskåret kjegle finner du litt lengre nede, på bildet merket C2.

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...