Jump to content

Kalkulere tankvolum - rett sylinder-fasong


Walter_S

Recommended Posts

:smiley:

Det er så mye snakk om "damer" her. Et gammelt spørsmål: Hvorfor benevnes alle båter som hunnkjønn ???

 

Svar: Det skal mye pleie og maling til for å holde de pene....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


TMe: Walter S!

 

Vær stolt av din 8-12 FM og ta vare på den.


Ja dette er jeg enig i.  Pass godt på motoren.  Er noe galt er det fortsatt fullt mulig å fikse dette uten for store kostnader.  Du får ikke tak i en mere passende motor til snekka di i dag.  Tenk bare på den lyden, den er jo som skapt for en snekke, som å bli satt tilbake til guttedagene på sekstitallet.  :eek: Jeg hadde på tidlig sekstitall en 20 fots åpen snekke med en to sylindret sideventilert Penta motor.  En av de raskeste snekkene i Nøtterøyskjærgården på den tiden. Fin motor det også, men hvor ofte hører du om en sånn i dag?  Motsetningene er FM og Marna, som folk stadig snakker om med erbødighet.
En moderne diesel kan en hver idiot kjøpe seg bare han har den nødvendige kapital.

:smiley: Det blir vel litt galt å kalle de som har råd og anledning til å kjøpe seg en moderne dieselmotor for idioter.  Jeg har flere gode venner som er i en slik situasjon, og jeg kan ikke med min beste vilje si at de er idioter.  Du har kanskje truffet dem på sjøen, kommet i snakk, og funnet at; "det var jammen koselige mennesker"

 

Ikke det at jeg er i den situasjon, mine motorer er 31 år gamle, og å regne som antikviteter i forhold til for eksempel en ny Steyr, så jeg føler meg absolutt ikke truffet. Et skrekksenario er at en av disse aldrende erbødige engelskmenn nede i kjelleren skal finne ut at de vil gå av med pensjon for godt.  De kan ikke skaffes lenger, og noen deler er ikke lenger lagervare og må lages.  Nye motorer koster omtrent like mye som en middels luksusbil, så det kan jeg bare glemme.  

 

Men,......  jeg gjør som det anbefales med FM`en.  Jeg tar godt vare på "de gamle", reparerer om feil oppstår,  lytter til dem og registrerer den minste uregelmessighet i lyder, temperaturer, væskenivåer etc. De er jo tross allt "antikviteter".  Men da passer de jo også godt sammen med meg......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Walter_S: :seeya: Se der, se der! Har visst holdt en del medlemmer våken til sent på kveld i går.     :blush:

 

Det må jeg si! Makan til hjelp og interesse for et tilsynelatende bagatellmessig problem! Lars H's eminente tabell vil bli omsatt i praksis omgående. Dette blir en super-duper peilepinne med nøyaktig gradering. Nå kan jeg se frem til neste sommer og peile med 2 liters nøyaktighet!

 

:smiley: Takk til alle for oppmuntrende råd og veiledning! :eek:

 

- Ja Pirus, det er jo bare snakk om en forholdsvis nøysom, nesten 40 år gammel 2-syl. FM 8-12 bensinmotor med dynastart – skulle selv ønske å ha en Perkins eller annen pålitelig dieselmotor, eller i det minst en motor med girkasse – blir ikke helt fortrolig med vribar propellanlegg, litt for mange spaker og sveiver som skal betjenes i trange farvann!

 

- når det gjelder kaffekoppen / pils så blir det sikkert nok av begge deler – men takk for tipset!  :smiley:


 

Grattulerer du har en kjempe motor  :eek:

Få noen med det rette "Øre" til å stille motoren for deg, det du trenger er en sikker tomgang, har du det så er det hele en lek.

Skal du finmanøvrere, så stiller du motoren på en noe høy tomgang, slik att den tåler å ha nøytale vinger uten å bli ubehagelig høy på turtal, du har da kun reverserig og ror å tenke på.  :wink:

Jeg hadde for litt siden en 17" sørlandsnekke med en 6 Hk Marna, denne var utmerket, brukte den tilogmed til å lyse krabbe med, kjempefint å kunne gi'n en liten toch på vingene.

Stå på (øvelse gjør mester)  :smash:

Å husk for alldel det er ingenting som er flaut så lenge en gjør som best en kann  :smiley:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Det med idiot var ment med anførseltegn rundt og ikke vondt ment. Poenget var at en slik bensinmotor ikke er noe man bare kan fly i butikken å kjøpe og derfor vel verdt å ta vare på.Den er som en kvinne og må pleies og dulles med og da kan du ha mye glede av den.

 

Lars H.: Etter å ha tatt på meg brillene og finmyst på skissa ser jeg at du har rett.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde same problem for ei tid sidan, dvs i helga.  Eg fyller olje på ein gammal 8000 liters øltank frå Tou bryggeri, noko som sikker mange vil meina er helligbrøde.  For ein avholdsmann føles det litt godt....

Her er avholdsmann-nissen... :santa:

 

Ein klok svoger med matematikkutdanning laga eit excel-rekneark som bereknar volumet ved ulike peilehøgder.  Formelen er stilt opp på ein litt annan måte enn formelen til Lars H, men resultatet blir likt.  

 

Skulle tru det er fleire på dette forumet som kan ha bruk for eit slikt verktøy.  Eg har ingen plass å legga fila ut sjølv enno, men om nokon kan legga fila ut tilgjengeleg for alle, send meg ei melding, og eg sender fila.

Link to post
Share on other sites

Helt uenig.Tou har kommet seg en hel del.Men jeg husker med skrekk og gru den fæle Tou pilsen fra 70 åra  en stakkar drakk Tou og pissa hyssing :boxing:

Tou pilsen fra den tida ble kun slått av Tønsberg pilsen som var så grusom at en måtte ha anselig promille for å kunne drikke den.Snakk om å gjøre livet for en lokal patriot surt!Grøss. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tou og pissa hyssing

Eller drakk Hansa og pissa Tou....  :boxing: Skål for Guinness

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei,  San Miguel er best. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i det, det var deilig å sitte på toppen av FLIII å drikk Tuborg Grøn til ca 3 kroner flasken i Læsø i sommer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Nils: Eg hadde same problem for ei tid sidan, dvs i helga.  Eg fyller olje på ein gammal 8000 liters øltank frå Tou bryggeri, noko som sikker mange vil meina er helligbrøde.  For ein avholdsmann føles det litt godt....

Her er avholdsmann-nissen... :santa:

 

Ein klok svoger med matematikkutdanning laga eit excel-rekneark som bereknar volumet ved ulike peilehøgder.  Formelen er stilt opp på ein litt annan måte enn formelen til Lars H, men resultatet blir likt.  

 

Skulle tru det er fleire på dette forumet som kan ha bruk for eit slikt verktøy.  Eg har ingen plass å legga fila ut sjølv enno, men om nokon kan legga fila ut tilgjengeleg for alle, send meg ei melding, og eg sender fila.


 

Fila er på nett, "nedlastingsklar"  :cheers:

http://www.rc-hobby.no/bkg/baat/omregnere/...e/tanknivaa.htm

:cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 2 år senere...
(...) blir ikke helt fortrolig med vribar propellanlegg, litt for mange spaker og sveiver som skal betjenes i trange farvann!

Men tenk på muligheten du har til å minimalisere brennoljeforbruket! Motoren tvinges ikke til å følge hverken generatorkurve (konstant turtall) eller propellerkurve, men kan følge en driftskurve som gir den kombinasjonen av motorturtall og akseleffekt som ved enhver belastning gjør at brennoljeforbruket blir lavest mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...