Jump to content

Undersøkelse om dimensjoner på rigg,vinsj osv på seilbåter


Enzo

Recommended Posts

Så kan man spørre om det er båtens lengde eller riggens høyde som er den relevante faktoren har. :wink:

Andre faktorer vil kanskje være riggtype (masthead eller brøkdel), antall salinger ()og om de er vinklede eller rette), og om om masta står på dekk eller på kjøl. :crazy:

Det kan også hende at det er relevant om tykkeste wire i riggen er i undervantet eller toppvantet.

Link to post
Share on other sites

Og om riggen er vanlig wire, dyform eller rod. Min 43-foter har, 14 mm dyform i overvant og vinsjer fra harken 46 (fall) til 53 genuaskjøter. I sommerferien skiftet jeg storseilfallet fra 12mm polyestertau til 10 mm dynema hos en kjent seilmaker på sørlandet. I ettertid har jeg truffet en annen seilmaker i bergen som mener at jeg burde hatt 12mm dynema på fallene. Hva mener ekspertisen om dette?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kan også hende at det er relevant om tykkeste wire i riggen er i undervantet eller toppvantet.

Siden det var jeg som lagde denne undersøkelsen så kan jeg vel nevne at vi snakker tykkeste av virene i vant største av vinsjene til seilhåndtering

 

I sommerferien skiftet jeg storseilfallet fra 12mm polyestertau til 10 mm dynema hos en kjent seilmaker på sørlandet. I ettertid har jeg truffet en annen seilmaker i bergen som mener at jeg burde hatt 12mm dynema på fallene. Hva mener ekspertisen om dette?

Tror det rekker i massevis med 10mm dyneema

 

Vanlig poly på 12mm har vel bruddstyrke på rundt 3000kg , dyneema på 10mm har vel over 5000kg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det rekker i massevis med 10mm dyneema

Vanlig poly på 12mm har vel bruddstyrke på rundt 3000kg , dyneema på 10mm har vel over 5000kg

Det stemmer, men siden poly svikter/fjærer mer, så får dyneemafallet høyere sjokkbelastning mente seilmakeren.

Men jeg mener også at 10mm skal være nok. Tror at "Sydvesten" kan bekrefte at jeg mener alvor når jeg sier "stram fallet"... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

14mm dyform??

 

Det hørtes voldsomt ut på en 43-foter? Da har du vel en bruddstyrke på opp mot 20 tonn? Er det originalspec'en?

 

Det er ihvertfall mer enn 12mm. Jeg brukte kun vanlig linjal når jeg målteså det er mulig det kan være 13mm. Skyvelær hadde jeg ikke. Men 43-foteren min har 117kvm seil på kryss og det er ganske mye for en 43-foter. Når storseilfallet bør tåle 5 tonn, syns jeg 20 tonn høres passelig ut for overvant. Bruddstyrken kan være mindre i terminalen og litt sikkerhetsmargin bør en jo ha. Båten veier i underkant av 10.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Og om riggen er vanlig wire, dyform eller rod. Min 43-foter har, 14 mm dyform i overvant og vinsjer fra harken 46 (fall) til 53 genuaskjøter. I sommerferien skiftet jeg storseilfallet fra 12mm polyestertau til 10 mm dynema hos en kjent seilmaker på sørlandet. I ettertid har jeg truffet en annen seilmaker i bergen som mener at jeg burde hatt 12mm dynema på fallene. Hva mener ekspertisen om dette?

Jeg har i kveld skiftet storseilfallet til dyneema 12mm etter anbefalinger fra en pusher. Når alt annet på Bavarian er overdimensjonert synes jeg at dette også bør gjelde fallene. :yesnod::wink:

Link to post
Share on other sites

Når alt annet på Bavarian er overdimensjonert synes jeg at dette også bør gjelde fallene. :yesnod::wink:

:rolleyes:

Hver sin lyst. Passe dimensjonert dyneema ville kanskje gitt mindre friksjon i blokker og gjennomføringer. :wink:

 

Enkelte ganger kan det også være fornuftig å velge svakeste ledd med omhu. Når noe ryker så er det gjerne det svake ledd, og det kan være en fordel at det ikke er en av de dyreste eller vanskeligste å reparere.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et moment i valg av falldimensjon er vel også hva slags vinsjavlaster man har. De fleste holder mer, dess tykkere dimensjon en har.

 

Dette lærte jeg ETTER at jeg kjøpte nye vinsjavlastere. (Som vel da egentlig er unødvendig store...jaja...godt tilbud)

 

Selvsagt er det også bedre for hender å hale i med tykkere dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet meg ned fra 12mm kombi tau/vire til 10mm dyneema på fall , det samme har jeg gjort på genoaskjøte og nå skal jeg ned på storseilskjøtet også , synes det er bedre med 8-10mm på det meste sålenge det er utveksling nok og ting ellers sklir bra gjennom blokker osv

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...