Jump to content

Riper på skroget


Mazda6

Recommended Posts

Hei!

 

På min 15 fot Terhi 430 S er det en del riper, noen dype og litt store på skroget. Flesteparten av disse fulgte med da jeg kjøpte båten ifjor sommer.

 

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre med disse ripene, slik at de ikke blir synlige lenger? Finnes det noe jeg kan bruke?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også brukt noe gelcoat sparkel av ett eller annet slag. Deretter må du pusse det helt jevnt og så lakke/ male over igjen. Enten hele båten eller bare stedene hvor du har lagt på gelcoat sparkel riper. Lykke til!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også brukt noe gelcoat sparkel av ett eller annet slag. Deretter må du pusse det helt jevnt og så lakke/ male over igjen. Enten hele båten eller bare stedene hvor du har lagt på gelcoat sparkel riper. Lykke til!

du trenger ikke å male over dersom du finner riktig fargenummer på gelgoaten.

Puss først med 400papir dereetter oppover til 1200. Så rubbe og polere. Da skal ripene vere borte. Har ikke gjort det selv enda, men når veret blir varmere forsvinner de få ripene på sollux`n, tenker eg....

Link to post
Share on other sites

Over vannlinjen bruker du Gelcoat, og under vannlinjen brukder du Epoxy Sparkel.

 

Vil anbefale:

 

Jotun Gelcoat Sparkel.

 

Hempel Epoxy Filler.

 

Etter du har sparklet området, pusser du med fint sandpapir. Skal ikke være nødvendig med lakkering, hvis du bruker samme farge som i dette tilfellet er hvit?

Link to post
Share on other sites

Men hva med mindre riper som ikke er så dype? Skal jeg prøve å finne noe maling eller no som er så lik som mulig av farge? Masse/gelcoat blir for hard kost da, eller skal jeg forsøke med dette ? Men når man pusser med sandpapir som blir nevnt over her, da lages det ikke nye riper?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...