Jump to content

feil i sjøkart 6, Kragerøskjærgården


Krimart

Recommended Posts

Hei,

er relativt godt kjent i Kragerøskjærgården, og som kjent er det jo en del feil i sjøkartene. Det var en lenge etterlengtet forbedring da de gamle sjøkart nr 6 (og tilhørende båtsportkart) ble oppatert med riktigere landområder og WGS 84.

 

Men synes det er litt pussig at de ikke har videreført riktig(?) merking i det gamle kartet til det nye, men laget nye feil. Har et eksempel jeg selv mener er gravernde, den sk. "engelskmannen" mellom Vestre Rauane og Skåtøy:

engelskmann.jpeg

 

Dette er definitivt et skvalpeskjær, under havflaten v. høyvann. Det var riktig merket i det gamle kartet men feil i det nye (merket som alltid synlig).

 

Et annet eksempler er jeg noe mer usikker på:

 

s_f_buskholm.jpeg

 

Skvalpeskjæret tegnet inn S for Buskholmane fantes ikke det gamle kartet, men altså tegnet inn på det nye. Har kjørt og seilt i dette området i 30 år, men kan ikke huske noen gang å ha sett et skvalpeskjær her. Noen som er lommekjent som kan bekrefte at dette ikke finnes? Mouche, har du seilt med jolle her også?

Link to post
Share on other sites

Hva er merket som "alltid synlig"?

Hvilket symbol er det du henviser til?

 

Den er tegnet som en prikk i kartet, m.a.o. som steiner/skjær som stikker opp overfor midlere høyvann. Derav det noe upresise "alltid synlig". Men "engelskmannen" synes sjelden over vannflaten, kun ved laveste lavvann og burde vært tegnet som "lus" eller "stjernelus" i h.h.t. http://www.statkart.no/filestore/Sjkartver...oeneksempel.pdf fig. 1

Link to post
Share on other sites

Noen som er lommekjent som kan bekrefte at dette ikke finnes? Mouche, har du seilt med jolle her også?

 

Ikke lommekjent der, men kan ikke huske å ha sett det (enda?). I praksis så vil jeg gå enten nord for, eller syd for det skjæret med tanke på hvor jeg naturlig vil komme fra og skal til, men skal villig innrømme at det finnes flere skjær i Kragerøs flotte skjærgård enn jeg er klar over! :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det er så mange skjær og skvalp som det er i skjærgården du reffererer til så finner du nok mange flere feil en disse to du har funnet her.

 

Personlig synes jeg det er flisespikkeri om den er merket med det ene eller det andre. Graverende feil vil jeg ikke si det er, det viktigste er vel at sjiten er merket slik at en slipper og seile rett over disse. Engelskmannen kan man vel forsåvidt stå tørt på ved normalvann stand etter min hukomelse, men så lenge havet står på rett inn på den så er det vanskelig og se om den er litt tørr eller litt våt :wink:

 

Det ble forøvrig satt opp en radarreflektor på engelskmannen på initiativ fra noen av taxibåt sjåførene i distriktet for noen år siden for å lette navigeringen mellom båen og korset, dette var på høsten, men på våren ble den fjernet med baufil da noen hyttemensker synes den var så stygg når de skulle ut og inn til hytten :rolleyes:

 

Radarreflektoren var riktig nok ikke ekstremt pen å se til, men var ikke stygg heller, og markerte båen klart og tydelig i mørket og på dagen til glede for mange, men kanskej det er denne som har kommet opp som en prikk i kartet ditt?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange feil, ja. Dete var to eksempler. Det jeg synes var rart var at når de byttet til det nye WGS84 -kartet introduserer nye feil. grunnen til at jeg mener det er graverende er at den tegnes inn som et synlig skjær er at det er et lite synlig skjær rett bortenfor. Vi pleier alltid å ta "snarveien" mellom engelskmannen og Skåtøy hvis vi skal rundt Krikken og er det god sikt er det veldig greit. Kan ikke huske å ha sett radarreflektor på engelskmann, men jeg skjønner Taxibåtene som skal kjøre i mørke og tåke etc. Hvis noen fjerner slike intallasjoner er det en alvorlig selvtekt etter mitt syn.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei,

 

 

Dette er definitivt et skvalpeskjær, under havflaten v. høyvann. Det var riktig merket i det gamle kartet men feil i det nye (merket som alltid synlig).

 

Et annet eksempler er jeg noe mer usikker på:

 

s_f_buskholm.jpeg

 

Skvalpeskjæret tegnet inn S for Buskholmane fantes ikke det gamle kartet, men altså tegnet inn på det nye. Har kjørt og seilt i dette området i 30 år, men kan ikke huske noen gang å ha sett et skvalpeskjær her. Noen som er lommekjent som kan bekrefte at dette ikke finnes? Mouche, har du seilt med jolle her også?

 

Slik ser det ut i følge en lokal kjent.

busk_hl.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har hytte ikke langt unna Engelskmannen og har mange en natt uten plotter tatt det veeeldig forsiktig rundt der :-)Ellers er det nok som fler av dere andre påpeker mange skjær i sjøen som ikke er med rundt Skåtøy ja.. :-) har kjennskap ( grunnleggende) til minst to.. hehhe ( skal sjekke om de er med på kartene nå )

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er det skjær som ikke er med i kartene ta nøyaktig posisjon på de og meld de inn til kartverket

http://www.sjokart.n...Tilbakemelding/

 

gikk forresten inn på kystverket sine sider og tok denne skjermdumpen av samme område

klikk på bilde for bedre oppløsning

 

krager.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...