Jump to content

Lite hjelp å få i fellesferien


Gerhard

Recommended Posts

Fredag 18/7: På vei fra Strømstad til Koster, i 16 knop / 3800 rpm, faller turtallet plutselig og det ryker fra motoren. Motoren har et alvorlig problem. Mer om det her. Båten kjøres på tomgang det siste stykket til Koster og legges i første og beste havn.

 

 

Redningsselskapet kontaktes. De henviser til svenske sjøredningen. De kan ikke hjelpe. Det norske totalmedlemskapet som skal gi hjelp i havn gjelder bare i Norge.

 

En mekaniker på Koster blir kontaktet. Han kan ikke komme i dag. Kommer i morgen sier han.

 

Steyr importøren i Norge blir også kontaktet. Det virker som jeg treffer en som kjenner Steyr motorene veldig godt. Hans mistanke går mot dieseltilførsel og ønsker at jeg gjør noen forsøk rundt dette. Men med bare meg og lite verktøy kommer vi ikke lenger.

 

Lørdag 19/7: Mekanikeren på Koster melder avbud. Han kan ikke kommer fra.

 

Vi blir slept til Norge av gode venner fra baatplassen.no. Tassen nøler ikke med å hjelpe oss. Tusen takk. Jeg skylder deg en ....

 

p7190683.jpg

 

Vi slepes til Nedgården på Søndre Sandøy. Stedet blir valgt fordi vi har venner på ferie der og han er skipsmekaniker. Det viser seg at det er lite han kan gjøre uten verktøy. Dessuten ønsker vi ikke å åpne noe som kan skape diskusjon rundt reklamasjon / forsikring.

 

Vi forsøker å kontakte Steyr importør man han svarer ikke

 

Vi kontakter Redningsselskapet. Vi sier vi ligger i trygg havn, men trenger mekaniker for å finne ut om dette kan repareres. Vi ber ikke om slep, fordi vi ikke vet hvor vi evt. skal slepes. Redningsselskapet kommer ikke.

 

 

Søndag 20/7: Vi forsøker å kontakte Steyr importør man han svarer ikke

 

Vi kontakter Redningsselskapet igjen for å spørre om de kan se på det. Jeg får prate med maskinisten, men ut i fra min beskrivelse tror han ikke det er noe de kan hjelpe med. Redningsselskapet kommer fortsatt ikke.

 

Mandag 21/7: Vi får kontakt med Steyr importøren. Han skal finne en mekaniker. Han bruker hele dagen på dette, men ringer tilbake i 4 tiden og sier at det er en mekaniker på Herføl som kan se på det.

 

Vi kontakter Redningsselskapet og slep blir bestilt. Det ser ikke ut som om de får tid i dag. Jeg forteller at jeg har ringt dem hver dag i 4 dager og håper det snart blir min tur. Redningsselskapet kommer 23:30 på natta og sleper oss til Herføl..

 

Tirsdag 22/7: På Herføl blir det konstatert at det er gjennomslag i et stempel og en stor reparasjon.

 

Vi kontakter Steyr importør og forsikringsselskapet. De legger føringer, men overlater til meg å finne et verksted.

 

Onsdag 23/7: Verksted jakten starter. Bla. to momenter ble vurdert:

- Det er et ønske at en så stor reparasjon blir utført på et Steyr verksted. Spesielt fordi det er reklamasjon / forsikring.

- Det er et ønske om å ha båten nær hjemmet (Horten), men dette ville kanskje bli for langt slep.

Steyr har to verksteder i Østfold. Det ene skulle legges ned, det andre kunne gjøre jobben (men ikke starte før om 1 måned). Verksteder i Horten ble også kontaktet, men de ønsket ikke å gjøre en så stor jobb på en ukjent motor. Valget ble derfor Krogstadfjorden marina i Råde som er Østfolds eneste Steyr verksted.

 

Det ble bestilt slep av Redningsselskapet. Vi avtaler start neste dag klokka 8:30.

 

Torsdag 24/7: Redningsselskapet kommer og sleper oss. Ved Søstrene møter de en annen av sine båter som sleper oss videre til Krogstadfjorden marina.

 

Her blir båten avlevert og vi drar videre: Privat bil til Moss, Ferge til Horten, Taxi hjem.

 

6 dager etter havariet er båten på verksted og vi hjemme.

 

 

 

Det er ingen overraskelse at båtmekanikerne har mye å gjøre i fellesferien. Jeg forstår også at Redningsselskapet har mye å gjøre, men jeg er overrasket over at de ikke prøvde å hjelpe. Jeg hadde faktisk trodd at de ville komme og kikke ned i motoren. Er ikke det en del av total medlemskapet? Hvis ikke, hva er poenget med medlemskapet da? Utgiftene tar jo forsikringen uansett. Slepingen har jeg ingenting å utsette på, det kunne de.

 

 

2 dager etter at vi kom hjem dro vi ut med den gamle båten som vi ikke hadde solgt ennå.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Leit at ferien skulle bli slik.

 

Redningsselskapet er da ikke mekanikere. Så vidt jeg vet har de faktisk instruks om ikke å foreta reparasjoner. Totalmedlemskapet er slik jeg forstår det en mulig dekning av transport av deler til havnen der man ligger.

 

At de ikke prioriterer slep av en båt som er i sikkerhet forstår jeg også - særlig om man er litt kjent med hvor mye de selv har slitt med å ha egne skøyter operative i sommer. Sundt Flyer har vært på verksted pga havari RS Sundt i Moss har hatt tekniske problemer. Og oppdragsmengden har det vært lite å si på

 

I min verden er historien din et eksempel på at det kan være en fordel å ha et motormerke med litt bedre verkstedsdekning langs kysten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes da du har fått bra med hjelp jeg da...... det at ferien blir spolert er en ting, men så vidt jeg kan se så var ikke liv og helse i fare her.... synes Redningsselskapet har gjort en bra jobb, de har jo slept deg rundt omkring... Mekanikeren har gitt beskjed om at han trodde han ikke kunne bistår ut fra det du har fortalt, og det virker som det også var riktig i ettertid.... så hva mere kan man forvente

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hørte om dette Gerhard , trist at det gikk sånn med nybåten da . Men at du fikk hjelp nok er vel å ta i her vel , tviler på at noen andre syns det er ok å bruke 6 dager fra Koster til Herføl . Høres ut som en du har sliti nok med ringing å div tauinger for å komme deg over fjorden , høres foresten mærklig ut at Redningselskapet ikke kunne komme til Koster . Dem er jo inne i Strømstad og hjelper norske båten flere ganger i uka , her er det noe som ikke stemmer . Sist vi var i Strømstad , kom ei redningskøyte og gå strøm til en båt og taua en annen båt hjemmover til norge et sted . Trudde ikke det var forskjell på Koster og Strømstad , eller ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

................. Jeg hadde faktisk trodd at de ville komme og kikke ned i motoren. Er ikke det en del av total medlemskapet? Hvis ikke, hva er poenget med medlemskapet da? Utgiftene tar jo forsikringen uansett. Slepingen har jeg ingenting å utsette på, det kunne de.

.........

 

Gerhard

hei Gerhard

 

så her står det i mine svenske papir.....

 

Medlemsservice; kostnadsfri hjälp vid driftstopp - vi tar dig till närmsta hamn.

Hjälp att kontakta anhöriga, reparatör och varv

Medlemsservice gäller:

Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.

Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket. På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter.

 

Dvs dom sleper meg til närmsta havn....under förutsettning att dom har tid.........

 

med andre ord en service, som i normalfallet hade kostet penger, det kan vare maskinhaveri, tette filter etc etc

det er det vi betaler för.

 

Sjöräddning er noe helt annet da gäller det att redde liv.............det er gratis för alle, behöver ikke vare medlem!!!

 

les igenom dine papir o se vad som ingår för deg! förmodligen noe liknande!

 

noen Non-stop garanti a' la det du får da du kjöper ny bil, det trur jeg neppe ingår....da hade medlemskapet kostet

bra mye mer enn det vi betaler nu

 

tycker vi får mye service jeg...+ att vi ger ett bidrag til deras virksomhet! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet er da ikke mekanikere.
De har i hvert fall maskinist. Det betyr kanskje ikke mekanikker, men han har vel noe mekanisk opplæring.

 

Så vidt jeg vet har de faktisk instruks om ikke å foreta reparasjoner.
Ja da har kanskje jeg ventet for mye av dem. På nettsiden står det "Starthjelp". Det gjelder kanskje bare ved mangel på strøm. Hvis de har en så klar instruks så kunne de gitt klar beskjed første gang jeg pratet med dem.

 

At de ikke prioriterer slep av en båt som er i sikkerhet forstår jeg også
Prioritet har jeg ikke bedt om. Tvert i mot så sa jeg at jeg lå trygt i havn.

 

I min verden er historien din et eksempel på at det kan være en fordel å ha et motormerke med litt bedre verkstedsdekning langs kysten
Enig i det.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mekanikeren har gitt beskjed om at han trodde han ikke kunne bistår ut fra det du har fortalt, og det virker som det også var riktig i ettertid....
For meg var det viktig å finne ut at det ikke kunne repareres innen rimelig tid.

 

Men setter ikke båten på et verksted med 4 uker ventetid hvis man fortsatt håper på at det er ett tett filter, en sikring eller noe. Diagnosen på Herføl var nøkkelen til å komme oss videre.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

De har i hvert fall maskinist. Det betyr kanskje ikke mekanikker, men han har vel noe mekanisk opplæring.

De faste skøytene har maskinist - de er maskinister på egen båt. Har hørt at de hjelper om de har tid med feks å sjekke filtre og lufte.

 

 

Ja da har kanskje jeg ventet for mye av dem. På nettsiden står det "Starthjelp". Det gjelder kanskje bare ved mangel på strøm. Hvis de har en så klar instuks så kunne de gitt klar beskjed første gang jeg pratet med dem.

 

Ganske sikker på at alle RS'er har jumpstarter ombord. Enig i at de kunne gi klar instruks om hva de gjør/ikke gjør.

Link to post
Share on other sites

JEg tror ikke det var manglende vilje fra redningsselskapet som var grunnen til at de ikke ønsket å kikke nedi motorrommet ditt! Dagens motorer er svært avanserte, mye mer avansert enn mange tror, og dersom "fremmede" folk begynner å fikle på en motor innen garantitiden, kan det fort bli mange interessante tvister. Kjenner til mange slike tilfeller. Tror allikevel ikke at det var det som var avgjørende, heller at maskinisten ombord garantert forsto at her er det noe mer omfattende enn et tett filter eller en løs ledning, og anså det derfor som unødvendig å bruke ressurser på noe som med all sannsynlighet ikke kunne repareres der og da. Har selv jobbet på redningsskøyta, og kan love at det er svært sjeldent at vi får gjort noe der og da. Stort sett ender det alltid med slep, og i en travel periode hvor det er mange som står og venter på slep, slik at vi måtte kjøre hele natta, så er det svært lite hensiktsmessig å bruke tid på noe man muligens kan reparere på kortere tid enn det tar å sette på sleper og hente nestemann som står på lista etterpå.

Link to post
Share on other sites

mosewine - du vet sikkert hvor mange havarier som har vært på VP i sommer. Fint om du deler din statistikk med oss og gjerne med hvilke modeller som har problemer

 

Når man kjøper motor og det finnes 2 verksteder som kan motoren på Østlandet - og det ene skal legges ned - da er det litt grisgrendt synes jeg. Yanmar, VP og Mercriuser har alle betydelig bedre dekning på hele Østlandet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg sa tidligere , redningskøyta har kommet inn i Strømstad mange ganger med starthjelp . Kom å henta en i ferien og taua den til Norge et sted , lånte bort jumpstart til nabobåten . Har hørt flere historier om folk som har fått hjelp til motoren sin , filter bytte og lufting osv for å få motoren igang . Tipper du bare har hatt mye uflax , har dem tid så hjelper dem til med det meste . Var godt det var et medlem på Koster fra BP da , som taua deg over .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

mosewine - du vet sikkert hvor mange havarier som har vært på VP i sommer. Fint om du deler din statistikk med oss og gjerne med hvilke modeller som har problemer

 

Det var kun litt spøkefullt sagt grunnet egne erfaringer med MD 2040 som ble tatt ut av båten på mandag grunnet totalhavari: ) Har hatt veldig mye tull med denne motoren, men lever i håpet at den etter den forestående reperasjonen kan bli en motor å stole på! :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Han må jo tenke på de grønne motorene! Men så har jo de så mange havarier at de trenger et serviceapparat i hver lille havn om finnes!

 

Tja, Moosewine... Du har helt sikkert oversikten.

 

Jeg er en av disse "Grønn-motor" eierne som skulle vært irritert fordi motoren havarerte. Men servicen jeg fikk var helt topp. Motorhavari

 

Jeg opplever disse utsagnene som unødvendige, all den tid at man henviser til "mange" havarier uten å ta forbehold om antall motorer solgt, i bruk, i drift daglig, i det hele tatt statistikk. Kom med den kunnskapen du har om dette og henvis så til service og tilgjengelighet for konkurrerende motorer.

Link to post
Share on other sites

moosewine: var det den motoren som hadde stått 3 år i saltvann som du synes er rart ikke fungerer?

 

Det stemmer nok det Lanber, men den ble totalt overhalt for noen mnd siden og har fungert bra i sommer inntil den skjærte seg i forrige uke :wink:

 

Det var ikke meningen å hisse på meg VP eiere med for meg det humoristiske utsagnet "grønne motorer", beklager at jeg var litt flåsete! :wflag:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...