Jump to content

Havari på 4 år gammel Steyr 256


Gerhard

Recommended Posts

På vei fra Strømstad til Koster, i 16 knop / 3800 rpm, faller turtallet plutselig og det ryker fra motoren (eksosen). Motoren stoppes og sjekkes. Oljenivå OK, men det ryker litt fra turboen. For øvrig ingen synlige problemer, ingen varsellys eller lyd. Motoren startes igjen. Det ryker fortsatt, men ikke så ille på tomgang. Båten kjøres på tomgang det siste stykket til Koster og legges i første og beste havn.

 

Etter å ha forsøkt å få hjelp noen dager kommer vi til slutt til et verksted på Herføl.

 

Kim på Herføl marina ser på motoren. Han får telefon support fra Steyr importøren og det blir konstatert at det blåser i veivhusutluftingen og det kommer olje. Det betyr gjennomslag i et stempel og en stor reparasjon.

 

Båten blir slept videre til nærmeste Steyr verksted, og der ligger den og venter på at mekanikerne kommer tilbake fra ferie.

 

Gjennomslag på en 4 år gammer motor! Det er da altfor tidlig å få så store problemer? Dette må da være en reklamasjonssak?

 

Det blir spennende å høre hva de finner når de åpner den.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så nå at denne motoren har 4300rpm som maks! Da skal du kunne marsje 3800rpm (75% last) (Så lenge du har propell som gjør at du oppnår 4300rpm med full last!). Mylig at steyr har andre regler for max kontinuerlig ytelse. Yanmar tillater høyere kontinuerlig ytelse enn volvo feks. Kunne ikke finne noe om dette på internettsiden deres!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at en av glødepluggene har løsnet og falt ned i sylinder - da får du ikke noe forvarsel!

 

Ellers så er det selvfølgelig kontinuerlig overvåking av alle parameter og motoren sier i fra hvis overbelasning, temp her og der er feil - for deretter gjøre tiltak som å redusere rpm osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nei, lite nytt. Selve jobben blir nok en vinterjobb så det tar en stund før vi får svar.

 

Nå diskuterer vi hvordan båten skal bli tatt vare på i vinter. Ettersom det blir vinterjobb så må jo også båten bli der med de utgiftene det fører med seg. Forsikringsselskapet er sier at opplag kan dekkes, men vil først se på årsaken, men årsaken blir jo ikke klar før båten er i vinteropplag.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke som slo meg....

Kansje glødepluggene faktisk er skiftet men at det med et uhell er blitt montert nye plugger som er av gamle typen.

 

Noen som vet om det er forskjell på hvordan disse pluggene ser ut? er det lett å se forskjell eller må man se på delenummer for å se om det er ny eller gammel type. Er det kun nummeret som skiller så er det lett å ta feil på et travelt verksted.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde demontert glødepluggene for raskt å få konkludert om det var disse. Slik du beskriver hendelsen så høres det misstenkelig ut som det er hull i et stempel som følge av deler av glødeplugg i sylinderen.

 

Og om det skulle være dette så følger jo spørsmålet om tidligere eier faktisk fikk disse byttet, og om han gjorde det hvordan kunne også de nye feile?

Håper du holder oss oppdatert.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nei, ikke noe nytt. De er opptatt med å ta opp båter nå. Når det er gjort skal de vinterkonserveres, så er det min tur. Greit for meg, bare den er klar til påske.

 

Jeg var der forrige uke og hentet puter. Da sa han noe som overrasket meg: Det kunne ikke bli en reklamasjonssak fordi motoren var ikke kjøpt der.

 

Hvordan virker pengeflyten i en slik sak: man kjøper noe hos en merkeforhandler og går til en annen merkeforhandler med en reklamasjon / garantireperasjon.

Jeg forstår godt han han ikke jobber gratis på en motor han ikke har solgt selv, men det kan ikke være nødvendig å gå til samme forhandler som solgte motoren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det kunne ikke bli en reklamasjonssak fordi motoren var ikke kjøpt der.

 

Gerhard

 

Tull og tøys :headbang: . De skal reparere motoren din. Så lenge de er forhandler av merket. Nå har de nok mest sansynlig ikke noe reklamasjonsrett direkte til fabrikk. men importør må dekke dette. (så sant du ikke har gjort noe feil da)

 

Husk at det er veldig viktig med dokumentasjon på alle servicer og evt tilbakekallingskampanjer.

Får du problemer med forhandleren tar du direkte kontakt med importør og lar de håndtere saken videre for deg.

 

Synes jo også dette har tatt veldig lang tid. motoren gikk jo i stykker i august.

 

Lykke til! og hold oss oppdatert :seeya:

 

ps: Jeg jobber hos en bilimportør, Så jeg har litt greie på reklamasjoner :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Interessant å følge service-nivået i denne saken. Denne saken er jo parallell til noen av Volvo-havari-sakene som har vært drøftet opp og i mente i andre tråder. Ikke imponerende måte å bli møtt på dette. En kan mene hva en vil om Volvo, men oppfølgingen har iallefall vært på et annet nivå en dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...